کدام یک از انواع سرویس قابلمه، سالم‌تر و بهتر است؟

0

قابلمه از جمله وسایل کاربردی و ضروری است که در هر آشپزخانه‌‌ای یافت می‌شود. انواع قابلمه در طرح، رنگ، اندازه و کیفیت‌‌های مختلف در بازار موجود هستند و می‌توانید با توجه به سلیقه و نیازتان هر یک از آنها را خریداری کنید. در این مطلب از سری مقالات استادکار سعی داریم نکات اساسی در رابطه با انواع قابلمه را برای شما همراهان عزیز بازگو کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع قابلمه مزایا و معایب

همانطور که می‌دانید انواع قابلمه در بازار جنس‌های مختلفی دارند که هر یک به‌نوبه خود دارای مزایا و معایب متنوعی هستند. بد نیست قبل از خرید سرویس قابلمه از ویژگی‌های آن مطلع شوید. در این بخش با معرفی ویژگی‌های انواع قابلمه، به شما برای انتخابی بهتر کمک می‌کنیم.

قابلمه چدن

چدن بسیار بادوام بوده و با توجه به اینکه قدرت حفظ گرمای بالایی دارد، می‌تواند پس از پایان پخت غذا آن را برای مدتی طولانی گرم نگه دارد. توزیع دما در قابلمه چدنی به اندازه مس و آلومینیوم یکنواخت نیست و این از معایب ظروف چدنی به شمار می‌رود. بد نیست بدانید که ظروف پخت‌و‌پز چدنی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: چدن لعاب‌کاری شده و چدن بدون لعاب.

چدن بدون لعاب

قابلمه‌های چدنی بدون لعاب با مواد غذایی اسیدی واکنش نشان داده و موجب تغییر رنگ و مزه آنها می‌شوند. از این‌رو برای پخت چنین غذاهایی مناسب نیستند. مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و حالت نچسب دارند. در برابر زنگ‌زدگی آسیب‌پذیرند، به همین دلیل بعد از هر بار استفاده و شستشو باید بلافاصله خشک شوند.

چدن لعاب‌کاری شده

قابلمه چدن لعاب‌کاری شده محبوبیت بیشتری نسبت به چدن بدون لعاب داشته و از طرفی قیمت آنها نیز بیشتر است. مقاومت بالا نسبت به زنگ‌زدگی، قابلیت استفاده در فر و مایکروفر، تنوع بالا در طرح و رنگ از جمله مزایای این مدل قابلمه به شمار می‌‌روند.

یک قابلمه چدن لعاب‌دار آبی روی صفحه اجاق گاز شیشه‌ای
چدن وزن بالایی دارد؛ از این رو اگر به‌دنبال ظروف پخت‌و‌پز با وزن کم هستید، چدن را انتخاب نکنید.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن ظروف چدنی چگونه است؟

قابلمه استیل

قابلمه استیل در کنار ظاهر لوکس و زیبایی که دارد، ضد زنگ بوده و معمولا از دوام بالایی برخوردار است. آلیاژ موجود در این مدل قابلمه کمترین واکنش را با مواد غذایی می‌دهد و به نوعی حافظ سلامت شماست. احتمال تقلب در استفاده از استیل مرغوب برای تهیه قابلمه وجود دارد، از این‌رو حتما از فروشگاه‌های معتبر خریدتان را انجام دهید. سوختن و ته گرفتن غذا از جمله معایب قابلمه استیل به‌شمار می‌رود. بنابراین بهتر است برای پخت غذاهای آبدار از آن استفاده کنید.

انواع قابلمه موجود در سرویس قابلمه استیل روی اجاق گاز شیشه‌ای در آشپزخانه
خرید سرویس قابلمه استیل بسیار مقرون بصرفه است زیرا دوام بالایی دارد و به ندرت دچار پوسیدگی یا زنگ‌زدگی می‌‌شود.

همینطور بخوانید: چند روش تمیز کردن وسایل استیل، به همین سادگی!

قابلمه مسی

قابلمه‌های مسی حرارت را کاملا یکنواخت پخش می‌کنند، از این‌رو برای پخت‌و‌پز گزینه مناسبی هستند. سالم‌‌ترین قابلمه کدام است؟ این سوالی است که امروزه ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده، باید بگوییم قابلمه مسی یکی از سالم‌ترین انواع قابلمه محسوب می‌شود. زیرا در ساختار مس، آهن وجود دارد و حین پخت‌پز این آهن آزاد شده و وارد ترکیب غذای شما می‌شود. به افرادی که دچار فقر آهن هستند، توصیه می‌شود که از قابلمه‌های مسی برای پخت‌و‌پز استفاده کنند.

سرویس قابلمه و تابه مسی چیده شده روی کانتر چوبی آشپزخانه
مس با غذاهای شور و اسیدی واکنش نشان داده و طعم غذا را تغییر می‌دهد. از این رو، داخل ظروف مسی را با آلیاژی غیر از مس پوشش می‌دهند.

خوب است بخوانید: پنج روش برای تمیز کردن ظروف مسی

قابلمه گرانیتی

قابلمه گرانیتی در بین انواع قابلمه‌هایی که اخیرا به بازار آمده‌اند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و محبوبیت زیادی دارد. از مزایای این قابلمه می‌توان به نچسب بودن و دوام بالای آن اشاره کرد. به دلیل نچسب بودن قابلمه‌های گرانیتی مصرف روغن حین پخت غذا کاهش می‌یابد. شستشوی آسان این ظروف از دیگر مزایای آنها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام روش برای تمیز کردن قابلمه سوخته ساده‌تر است؟

سرویس قابلمه گرانیتی روی کابینت در کنار تخته برش و لوازم آشپزخانه
قابلمه گرانیتی دارای بدنه‌‌ فلزی با روکش نچسب است. روکش نچسب به شما کمک می‌‌کند به راحتی غذاهای دارای خاصیت اسیدی مثل گوجه فرنگی، آبلیمو، سرکه و…  را در پخت‌و‌پز استفاده کنید.

قابلمه تفلون

قابلمه تفلون در بین سایر انواع قابلمه محبوبیت زیادی دارید و جزو پرفروش‌ترین‌هاست. قیمت پایین، وزن کم، نچسب بودن و کاهش مصرف روغن از جمله مزایای قابلمه تفلون محسوب می‌شوند. در صورتی‌که ظروف تفلون دچار زنگ‌زدگی یا خط‌و‌خش شد، بلافاصله پخت‌و‌پز را در آن متوقف کنید. زیرا با مواد غذایی واکنش داده و سلامت شما به خطر می‌افتد. از دیگر معایب قابلمه تفلون دوام پایین آن است.

سرویس قابلمه تفلون قرمز در کنار لوازم آشپزخانه
شست‌و‌شوی قابلمه تفلون راحت بوده و نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.

قابلمه آلومینیومی

با توجه به شایعاتی که در رابطه با سرطان‌زا بودن برخی سرویس‌های پخت‌و‌پز وجود دارد، امروزه افراد سعی می‌کنند که با دقت بیشتری قابلمه‌ها و وسایل مربوط به آشپزی را انتخاب کنند. همه ما از دوران کودکی با قابلمه‌های آلومینیومی آشنایی داریم. این مدل قابلمه‌ها دما را به‌صورت یکنواخت پخش کرده و دوام بالایی دارند. در بین انواع قابلمه قیمت قابلمه‌های آلومینیومی به نسبت ارزان‌تر بوده و همینطور وزن کمی دارد.

یک قابلمه آلومینیومی روی اجاق گاز رومیزی
نگهداری و پخت مواد غذایی اسیدی مانند آبلیمو، آبغوره و سرکه در ظروف آلومینیومی، موجب خروج عنصر آلومینیوم و ورود آن به بافت غذا می‌شود که باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش خواهد شد.

نکات خرید قابلمه

همانطور که می‌دانید انواع قابلمه در بازار تنوع زیادی در طراحی، کیفیت و… دارند، از این‌رو نیاز است قبل از خرید اطلاعاتی در این رابطه داشته باشید. از جمله موارد مهمی که در خرید قابلمه باید در نظر بگیرید عبارتند از:

قیمت

از جمله فاکتورهایی که لازم است زمان خرید با فروشنده در میان بگذارید، میزان بودجه‌ای است که برای خرید قابلمه در نظر گرفته‌اید. تنوع بالای انواع قابلمه در فروشگاه‌ها شما را سردرگم می‌کند از این‌رو بهتر است با فردی متخصص در این زمینه مشورت کرده و بهترین گزینه را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید.

کیفیت و جنس قابلمه

همانطور که می‌دانید انواع قابلمه نیز مانند سایر لوازم آشپزخانه، تنوع بالایی در کیفیت و طراحی دارند.  قابلمه گرانیتی، چدنی، تفلون، استیل و… از جمله انواع جنس قابلمه هستند. با صرف دقت و توجه به نیازتان می‌توانید هر یک از آنها را خریداری کنید.

ضمانت‌نامه

اگر می‌خواهید قابلمه‌ای با کیفیت بالا بخرید و طی استفاده از آن دچار مشکل نشوید، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و خوش‌نام خرید کنید. این فروشگاه‌ها معمولا اجناس دارای ضمانت‌نامه را به مشتریان عرضه می‌کنند.

قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار

قیمت انواع قابلمه با توجه به جنس، اندازه، برند و… آن متفاوت است. در این بخش قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار انواع قابلمه را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم:

  • نالینو بهترین مارک سرویس قابلمه چدن ایرانی بوده و کیفیت بالایی دارد. قیمت این مدل در بازار در حدود چهار الی شش میلیون تومان است.
  • سرویس قابلمه دسینی در بین انواع قابلمه محبوبیت زیادی دارد و همینطور از قیمتی مناسب هم برخوردار است. قیمت این سرویس قابلمه در بازار حدود 3 الی 4 میلیون تومان است.
  • قیمت قابلمه گرانیتی ایرانی با توجه به تعداد قابلمه، کیفیت و برند آنها متفاوت بوده و از یک میلیون و سیصد هزار تومان شروع می‌شود و به پنج میلیون تومان هم می‌رسد.
  • بهترین مارک قابلمه گرانیتی در بین برندهای خارجی ام جی اس، جی فی نی، فونیکس و یونیک بوده که قیمت آنها در بازار از سه میلیون تومان شروع شده و تا 13 میلیون تومان هم می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید قیمت قابلمه گرانیتی ایرانی در مقایسه با انواع خارجی آن بسیار مقرون به‌صرفه است.

جمع‌بندی

هیچ یک از انواع قابلمه از لحاظ کیفیت بی‌نقص نیستند و همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. دقت کنید که بخش زیادی از سلامتی شما در گرو استفاده از وسایل پخت‌‌وپز با کیفیت است. از این‌رو ابزار آشپزی شما بسیار مهم هستند. با توجه به نیاز و شناختی که از انواع قابلمه پیدا کردید سعی کنید بهترین را برای آشپزخانه‌تان اتخاب کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − شش =