انواع توالت فرنگی و بررسی ویژگی‌های آن‌ها

0

هنگامی که موضوع انتخاب یک توالت فرنگی به میان می‌آید، فاکتورهای بسیاری پیش رو قرار می‌گیرند که بهتر است برای داشتن یک انتخاب و خرید مناسب، به تمامی آن‌ها توجه شود. یکی از این فاکتورها دقت به تناسب نوع توالت فرنگی با ساختار بنایی است که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید دید که توالت فرنگی برای سرویس بهداشتی چه محیطی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توالت فرنگی‌هایی که برای سرویس بهداشتی منازل، شرکت‌ها، فرودگاه‌ها، پاساژها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر یک بایستی دارای خصوصیاتی باشند که برای استفاده در آن محیط مناسب‌تر باشند. فاکتورهای اینچنینی بسیارند و در نظر داشتن تمامی آن‌ها مستلزم داشتن شناختی از انواع توالت فرنگی و ویژگی‌های آن‌هاست. به همین سبب به منظور به دست دادن مختصر راهنمایی‌ای در انتخاب یک توالت فرنگی مناسب، در ادامه به بررسی ویژگی‌های انواع توالت فرنگی می‌پردازیم.

انواع توالت فرنگی

توالت‌های فرنگی نیز همانند بسیاری دیگر از ساخته‌های دست بشر، به تدریج از نظر شکل ظاهری و سیستم عملکرد دچار تحول شده‌اند و شرکت‌های سازنده‌ی این محصولات ضمن تلاش برای ارائه‌ی محصولاتی با تنوع بیشتر، با هدف پوشش دادن نیازهای کاربران مختلف، همواره بر آنند تا عملکرد آن‌ها را نیز ارتقاء بخشیده و در راستای کارآمدتر کردنشان از تکنولوژی‌های به‌روز نهایت بهره را ببرند. این تحولات باعث شده تا توالت‌های فرنگی از ویژگی‌های متنوعی برخوردار شوند. در ادامه با مهم‌ترین این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد. نکته‌ای که ذکر آن لازم می‌نماید این است که در سرتاسر متن منظور از توالت فرنگی همان توالت فرنگی اروپایی است مگر در مواردی که به غیر آن اشاره شده باشد.

انواع توالت‌ فرنگی بر اساس محل نشستن کاربر

  1. توالت فرنگی اروپایی که به عنوان WC/EWC نیز شناخته می‌شود و برای نشستن طراحی شده است.
  2. توالت فرنگی طراحی شده برای چمباتمه زدن (این نوع توالت فرنگی از نظر ظاهری شباهت بسیاری به توالت‌های ایرانی دارد اما ساختار تخلیه و آب‌رسانی آن با متفاوت از توالت‌های ایرانی است.)

انواع توالت فرنگی از نظر فرم لوله‌ی خروجی (خروجی S یا P)

نوع خروجی توالت فرنگی بایستی با توجه به طبقه‌ای که سرویس بهداشتی در آن واقع شده است، انتخاب شود. معمولاً زمانی که سرویس بهداشتی در طبقه‌ی هم‌کف قرار دارد، از توالت فرنگی با خروجی S مانند استفاده می‌شود، چرا که در این طبقه امکان لوله‌کشی زیر توالت فرنگی به سمت زمین وجود دارد. این در حالی است که در مورد سرویس‌های بهداشتی‌ای که در طبقات بالاتر قرار دارند، معمولاً از توالت فرنگی با خروجی P مانند استفاده می‌شود، زیرا لوله‌کشی زیر توالت در این طبقات دشوار است.

انواع توالت فرنگی
توالت فرنگی s

انواع توالت فرنگی از نظر محل قرارگیری (زمینی و دیواری)

توالت‌های فرنگی از نظر محل قرارگیری به دو نوع توالت فرنگی زمینی و توالت فرنگی دیواری تقسیم می‌شوند. توالت فرنگی زمینی همان‌طور که از نام آن پیداست روی زمین دستشویی قرار می‌گیرد. خروجی این نوع توالت فرنگی، با توجه به طبقه‌ای که سرویس بهداشتی در آن قرار دارد، می‌تواند هم به شکل S و هم به شکل P باشد. توالت فرنگی دیواری به دیوار سرویس بهداشتی متصل می‌شود و به علت کوچک‌تر بودن سایز آن و همچنین قرار گرفتن مخزنش داخل دیوار، فضای کمتری را اشغال می‌کند. خروجی این نوع توالت فرنگی حتماً باید از نوع P باشد. این نوع توالت فرنگی کمتر برای ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر در سرویس‌های بهداشتی مراکز تجاری نصب می‌شود.

انواع توالت فرنگی
توالت فرنگی دیواری

انواع توالت فرنگی از نظر جنس پوشش توالت (سفت یا نرم)

توالت‌های فرنگی از نظر جنس پوشش یا همان درب کاسه‌ی توالت به دو نوع سفت و نرم تقسیم می‌شوند. پوشش‌های سفت با سختی بیشتری بسته می‌شوند و بسته شدن آن‌ها همزمان با ایجاد صداست. این در حالی است که پوشش‌های نرم به آهستگی و سهولت بسته می‌شوند و هنگام بسته شدن نیز هیچ صدایی ایجاد نمی‌کنند.

انواع توالت فرنگی از نظر شکل کاسه‌ی توالت

توالت‌های فرنگی از نظر شکل ظاهری کاسه‌ی توالت به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  1. توالت فرنگی کشیده: توالت فرنگی کشیده به شکل بیضی است. مهم‌ترین مزیت این نوع توالت فرنگی طول بیشتر آن، نسبت به توالت فرنگی گرد، است که نشستن روی آن را راحت‌تر می‌کند. طول این نوع توالت فرنگی در حدود ۲ اینچ بیشتر از توالت فرنگی گرد است.
  2. توالت فرنگی نیمه کشیده: این نوع کاسه‌ی توالت اندازه و ظاهری بین توالت فرنگی کشیده و گرد دارد. عرض این نوع توالت فرنگی به اندازه‌ی توالت فرنگی گرد است، اما طول آن مقداری از توالت فرنگی گرد بیشتر است.
  3. توالت فرنگی گرد: این نوع توالت‌های فرنگی به اندازه‌ی دو نوع دیگر راحت نیستند، اما مزیت آن‌ها در جمع و جور بودنشان است، به همین سبب استفاده از آن‌ها در فضاهای کوچک مناسب‌تر از دو نوع دیگر توالت فرنگی است.

علاوه بر شکل کاسه‌ی توالت فرنگی، توالت‌های فرنگی از نظر رنگ، شکل کلی توالت فرنگی، دکمه‌های فلاش، صندلی توالت فرنگی، ابعاد، ارتفاع و … دارای تنوع بسیاری هستند.

انواع توالت فرنگی از نظر نحوه‌ی اتصال مخزن به کاسه‌ی توالت

توالت‌های فرنگی‌ دو تکه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ساختار آن‌ها کاسه‌ی توالت و مخزن (فلاش تانک) جدا از هم هستند و با استفاده از پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند. میزان آبی که در هر بار فشردن دکمه‌ی فلاش توالت فرنگی دو تکه مورد استفاده قرار می‌گیرد بین ۵ تا ۹ لیتر است و البته گاهی ممکن است نیاز به دو بار فشردن دکمه‌ی فلاش باشد. اگرچه تمیز کردن این نوع توالت فرنگی سخت‌تر از توالت فرنگی یک تکه است، با این وجود این نوع توالت فرنگی معمولاً کارایی و تقاضای بیشتری دارد. از آن‌جا قطعات توالت فرنگی دو تکه از یکدیگر جدا هستند، در صورت خراب شدن هر یک، کاربر می‌تواند آن را با قطعه‌ای جدید جایگزین نماید.

انواع توالت فرنگی
توالن فرنگی دو تکه

وزن توالت فرنگی دو تکه بین ۲۵ تا ۴۵ کیلوگرم است. این نوع توالت فرنگی هم به صورت زمینی و هم به صورت دیواری، هم با لوله‌ی تخلیه‌ی S و هم با لوله‌ی تخلیه‌یP  مانند نصب می‌شود.

توالت‌های فرنگی یک تکه نیازی به اتصال یک مخزن جدا ندارند چرا که در ساختار آن‌ها کاسه‌ی توالت فرنگی و مخزن آن متصل به یکدیگر طراحی شده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع توالت فرنگی این است که احتمال نشت به دلیل اتصال نادرست مخزن به کاسه‌ی توالت به مراتب کم‌تر است. این نوع توالت‌های فرنگی معمولاً روی زمین نصب می‌شوند و به سبب وزن نسبتاً بالایی که دارند، به ندرت امکان نصبشان روی دیوار وجود دارد. توالت‌های فرنگی یک تکه بین ۳۸ تا ۵۰ کیلوگرم وزن دارند. در طراحی مخزن خروجی توالت‌های فرنگی یک تکه نیز می‌توان از هر دو فرم S و P استفاده کرد.

انواع توالت فرنگی
توالت فرنگی یک تکه

انواع توالت فرنگی با در نظر گرفتن شرایط بدنی کاربر

اگرچه توالت‌های فرنگی به طور کلی برای بزرگسالانی بدون مشکل جسمی خاص طراحی می‌شوند، با این وجود برخی از انواع توالت‌های فرنگی‌ برای کاربرانی با شرایط بدنی خاص، مانند کودکان، سالمندان، معلولین و …، ساخته می‌شوند. به عنوان مثال توالت فرنگی مخصوص کودکان به شکلی طراحی می‌شود که اندازه‌ای کوچکتر داشته و با ساختار بدن کودکان هماهنگ باشد. ساختار پوشش کاسه‌ی برخی از دیگر انواع توالت‌های فرنگی نیز به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کودکان هم بتوانند از توالت‌های فرنگی معمولی استفاده کنند.

به عنوان مثالی دیگر می‌توان به توالت‌ فرنگی مخصوص سالمندان اشاره کرد. این نوع توالت‌های فرنگی به شکلی طراحی می‌شوند که سالمندان بتوانند به راحتی روی آن‌ها نشسته و برخیزند. به این منظور پایه‌ی این نوع توالت‌های فرنگی را بلندتر از توالت‌های فرنگی معمولی در نظر می‌گیرند. ارتفاع پایه‌ی توالت‌ فرنگی مخصوص افراد سالمند معمولاً نزدیک به ۷۰ سانتی‌متر است.

انواع توالت فرنگی
توالت فرنگی سالمندان

انواع توالت فرنگی از نظر اندازه‌ی لبه‌ی کاسه‌ی توالت

هر چه لبه‌ی کاسه‌ی توالت باریک‌تر باشد شست‌وشوی آن آسان‌تر می‌شود، اما از طرفی لبه‌ی باریک عمل فلاش و تخلیه‌ی آب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و قدرت آن را کاهش می‌دهد. به هر صورت کاسه‌ی توالت‌های فرنگی از نظر شکل لبه‌ی آن‌ها، با یکدیگر تفاوت دارد و این تفاوت بایستی به هنگام خرید توالت فرنگی مد نظر قرار گیرد. یکی از راه‌کارهایی که ضمن کاهش اندازه‌ی لبه‌ی توالت فرنگی، جهت تسهیل شست‌وشوی آن، در نظر گرفته شده است، طراحی شکل لبه به صورت منحنی و اجتناب از استفاده از لبه‌هایی است که دارای زاویه‌ به سمت داخل کاسه‌ی توالت فرنگی هستند.

انواع توالت فرنگی از نظر تعداد فلاش (تک فلاش و دو فلاش)

توالت‌های فرنگی تک فلاش، تنها دارای یک فلاش هستند و در استفاده از آن‌ها امکان تعیین میزان آبی که با فشردن دکمه‌ی فلاش داخل کاسه‌ی توالت می‌شود وجود ندارد. اگرچه استفاده از این نوع توالت فرنگی راحت‌تر است اما از نظر میزان مصرف آب کارایی کافی ندارد. در مقابل توالت‌های فرنگی دو فلاش، همان‌گونه که از نامشان پیداست، دارای دو فلاش هستند. یکی از این فلاش‌ها برای استفاده‌ی مقدار آب کمتر و دیگری برای استفاده‌ی آب بیشتر در تخلیه است. مسلماً این نوع توالت فرنگی در صرفه‌جویی در مصرف آب کارایی بسیار بیشتری دارد. با این وجود احتمال خراب شدن آن بیشتر از توالت فرنگی تک فلاش است و از طرفی نگهداری از آن دشوارتر و قیمت آن بیشتر. توالت فرنگی دو فلاش بیشتر همراه با سیستم دوگانه به کار می‌روند که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

انواع توالت فرنگی
توالت فرنگی دو فلاشه

انواع توالت فرنگی از نظر محل قرار گرفتن دکمه‌ی فلاش

انواع توالت فرنگی از این نظر به چهار دسته‌ی کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. قرار گرفتن دکمه‌ی فلاش در کنار مخزن
  2. قرار گرفتن دکمه‌ی فلاش در قسمت بالای مخزن
  3. قرار گرفتن دکمه‌ی فلاش روی دیوار که بیشتر در توالت‌های فرنگی دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. قرار گرفتن دکمه‌ی فلاش روی ریموت کنترل

برخی از انواع جدیدتر توالت فرنگی هوشمند می‌توانند فلاش را به صورت خودکار و بدون نیاز به فشردن دکمه فعال کنند.

انواع توالت فرنگی از نظر سیستم تخلیه

۱- سیستم تخلیه‌‌ی گرانشی

در این سیستم از نیروی گرانش برای تخلیه‌ی توالت فرنگی استفاده می‌شود. پس از فشردن دکمه‌ی فلاش، آب با فشار زیاد از مخزن خارج شده و به سمت لوله‌ی خروجی هدایت می‌شود. فشار زیاد آب و وزن آن باعث تخلیه‌ی کامل توالت می‌شود. در این سیستم علاوه بر این به طور همزمان از سیفون برای تمیز کردن کاسه‌ی توالت استفاده می‌گردد. این سیستم یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین سیستم‌های مورد استفاده برای تخلیه‌ی توالت‌های فرنگی است.

مزیت این سیستم این است که به دلیل کم بودن تعداد قطعات متحرک به کار رفته در آن، عمر مفید بالایی داشته و نیاز به نگهداری آنچنانی ندارد. علاوه بر این، سیستم تخلیه‌ی گرانشی یکی از کم‌صداترین سیستم‌های تخلیه‌ی توالت فرنگی است.

۲- سیستم Pressure Assisted

در این سیستم تخلیه از فشار هوا برای وارد کردن جریان آب به داخل کاسه‌ی توالت فرنگی استفاده می‌شود. این روش قوی‌تر و سریع‌تر از روش گرانشی باعث تخلیه‌ی توالت فرنگی می‌شود، با این وجود از آن‌جا که این روش، روشی تازه‌تر است و از طرفی باعث ایجاد صدای نسبتاً زیادی حین تخلیه‌ی آب می‌شود، متقاضیان کم‌تری نسبت به سیستم گرانشی دارد. از طرف دیگر نگهداری از این سیستم دشوارتر از سیستم گرانشی است.

۳- سیستم تخلیه‌ی دوگانه

این سیستم شامل هر دو سیستم گرانشی و سیستم Pressure Assisted است. سیستم دوگانه به کاربر این امکان را می‌دهد تا بر اساس نیاز خود مقدار آبی که برای تخلیه‌ی توالت فرنگی مورد نیاز است را تعیین کند. به سبب کارایی این سیستم متقاضیان آن به طور پیوسته در حال افزایش هستند و اکثر توالت‌های فرنگی‌ای که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز از این سیستم استفاده می‌کنند.

۴- سیستم گردابی

این سیستم که یکی از سیستم‌های جدید تخلیه‌ی توالت فرنگی است، روشی است که ضمن آن‌که قدرت سیستم‌های قدیمی‌تر را دارد، میزان آب کمتری را برای تخلیه مورد استفاده قرار می‌دهد. این سیستم علاوه بر این تولید صدای بسیار کمی دارد. در برخی موارد برای افزایش کارایی، سیستم گردابی را همزمان با سیستم گرانشی مورد استفاده قرار می‌دهند.

معرفی نوعی از توالت فرنگی با مصرف بهینه‌ی آب

بررسی این نوع توالت فرنگی را در قسمتی کاملاً مجزا قرار دادیم تا بر نکته‌ای تأکید کنیم که شاید لازم است بیش از هر فاکتور دیگری مورد توجه قرار گیرد. این نکته مسئله‌ی مصرف بهینه‌ی آب است. کشور ما، همانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان، دچار بحران کم‌آبی است و در نتیجه دقت در مصرف آب وظیفه‌ی همه‌ی ماست. با دقت در انتخاب یک توالت فرنگی مناسب از این نظر می‌توان گامی هر چند کوچک در این راستا برداشت.

مشخصات توالت فرنگی با مصرف بهینه‌ی آب

کاسه‌ی این نوع توالت فرنگی و دریچه‌ی تخلیه‌ی آب آن به گونه‌ای طراحی شده است که هر بار پس از استفاده از فلاش برای تخلیه‌ی توالت، کمترین میزان آب مورد استفاده قرار گیرد. این توالت‌ها در هر بار تخلیه ۲ لیتر آب را مورد استفاده قرار می‌دهند. اندازه‌ی قطر لوله‌ی مخصوص تخلیه‌ی این نوع توالت فرنگی کمتر از دیگر انواع آن است. علاوه بر این طراحی خمیده‌ی این توالت فرنگی باعث می‌شود تا پس از ورود آب به داخل کاسه‌ی توالت، حالتی خلاء مانند در آن ایجاد شود. حالت خلاء به طور کلی باعث مکش اجسام اطراف به سمت خود می‌شود و در نتیجه ایجاد چنین حالتی در کاسه‌ی توالت فرنگی باعث می‌شود تا عمل تخلیه با نیاز به آب کمتری صورت پذیرد. اگرچه ظاهر این نوع توالت فرنگی مشابه توالت‌های فرنگی اروپایی است اما در حقیقت این توالت از نوع توالت‌های فرنگی مخصوص چمباتمه زدن است.

با مقایسه‌ی این نوع توالت فرنگی با دیگر انواع توالت‌ فرنگی، که هر کدام در هر بار فلاش معمولاً بین ۵ تا ۱۰ لیتر آب را مورد استفاده قرار می‌دهند، و همچنین توالت‌های ایرانی و سیفون‌هایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به صرفه‌جویی‌ای که در مصرف آب صورت می‌پذیرد پی برد. هنگامی که به این نکته توجه کنیم که در طول شبانه‌روز چند بار فلاش توالت فرنگی فشرده می‌شود یا چند بار سیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان صرفه‌جوی کلی‌ای که در مصرف آب می‌شود بیشتر برایمان روشن می‌گردد.

حسن دیگر استفاده از این توالت فرنگی برای افرادی که به توالت‌های ایرانی عادت کرده و این نوع توالت را ترجیح می‌دهند، این است که طرز نشستن برای استفاده از این توالت مشابه توالت‌های ایرانی است. تنها محدودیت کارکرد این توالت برای افرادی است که به هر علتی لازم است از توالت‌های فرنگی اروپایی استفاده کنند.

سخن پایانی

می‌توان گفت آن‌چه تا کنون مورد بررسی قرار دادیم، بیشتر ویژگی‌های مختلفی هستند که یک توالت فرنگی ممکن است دارای آن‌ها باشد. انواع مختلف توالت فرنگی با توجه به کنار هم قرار گرفتن این ویژگی‌هاست که شکل می‌گیرند. علاوه بر این اگرچه ویژگی‌های یاد شده می‌توانند در انتخاب یک توالت فرنگی مناسب مفید باشند، با این حال یک توالت فرنگی خوب دارای مشخصات دیگری، مانند جنس سرامیک کاسه‌ی توالت، گارانتی، مناسب بودن با شرایط جغرافیایی و …، باشد که لازم است حین انتخاب و خرید توالت فرنگی به آن‌ها نیز توجه کافی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − شانزده =