تابه وک چیست و چه مدلی بهتر است؟

0

دنیای لوازم آشپزخانه بسیار گسترده است. وسایل زیادی برای پخت‌و‌پز غذا استفاده می‌شوند و تابه یکی از پرکاربردترین آنها به شمار می‌رود. تابه انواع مختلفی دارد که تابه وک یکی از جذاب‌ترین انواع آنهاست. با توجه به شکل ظاهری تابه، علاوه بر سرخ کردن مواد غذایی، برای پخت موادی مانند برنج، خوراک گوشت و… هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید جزو افرادی باشید که تابه‌حال اسم تابه وک را نشنیده‌اید و اطلاعاتی درباره آن نداشته باشید. در این مطلب از استادکار هر آنچه که نیاز است در رابطه با این مدل تابه بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تابه وک چیست؟

تابه وک چیست؟ اولین سوالی که با شنیدن اسم تابه ذهن شما را درگیر می‌کند، همین است. تابه وک یکی از انواع تابه مشهور در دنیاست که برای سرخ کردن و همین‌طور پخت مواد غذایی استفاده می‌شود. دلیل متفاوت بودن این تابه از سایر تابه‌ها، شکل ظاهری خاص آن است. دهانه این تابه بزرگ‌تر از کفی آن بوده و برای طبخ غذا در دمای بالا، مناسب خواهد بود. این تابه مدل و طرح‌های مختلفی دارد، اما اصیل‌ترین آن گرد بوده و کاملا گود است.

تابه وک چیست؟ راهنمای خرید تابه وک چدنی و کاربرد آن در آشپزی
با توجه به شکل مقعر تابه وک، گرما به‌طور مساوی بین مواد غذایی توزیع می‌شود از این رو غذا یکنواخت می‌پزد.

تابه وک از کجا آمده است؟

بسیاری از باستان‌شناسان بر این باورند که اصالت تابه وک، به کشور چین برمی‌گردد. چینی‌ها از وک برای انواع روش‌های پخت، از سرخ‌ کردن گرفته تا بخارپز کردن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه صفر تا صد طبخ غذا در این تابه انجام می‌شود، سرعت آشپزی‌تان بالا رفته و دیگر نیازی به استفاده هم‌زمان از چند ظرف ندارید.

انواع وک

تابه وک از نظر شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می‌شود که کاربردی‌ترین آنها عبارتند از:

وک برقی

تابه وک برقی از یک تابه و یک پایه تشکیل شده و برای استفاده از آن کافیست آن را به برق بزنید. کنترل و مهار تابه روی گاز کمی سخت است و آشپزهای مبتدی معمولا در استفاده از آن دچار مشکل می‌شوند. ولی کار کردن با وک برقی نیاز به مهارت خاصی ندارد و نیازی نیست نگران مهار کردن آن روی شعله اجاق گاز باشید.

آشپزی رژیمی و سالم با خرید انواع تابه وک برقی چندکاره
وک برقی نیازی به پایه نگهدارنده ندارد زیرا خود به یک پایه برقی متصل است.

خوب است بخوانید: راهنمای کامل تمیز کردن لوازم برقی خانگی

وک ته‌گرد

اصیل‌ترین و ابتدایی‌ترین مدل وک، نوع ته‌گرد آن است. همان‌طور که از اسم این مدل تابه پیداست، ته آن‌ها گرد بوده و یک دیواره بلند با دهانه باز دارند. کار کردن با این مدل وک سخت بوده و نیاز به تبحر دارد. برای استفاده از تابه وک ته‌گرد، پایه‌هایی ساخته شده‌ که روی شعله گاز قرار می‌گیرند و تابه را ثابت نگه می‌دارند.

کاربرد تابه‌های وک برای آشپزی در طبیعت به عنوان تابه جنگلی
از وک ته گرد به عنوان تابه جنگلی استفاده می‌شود. بدین صورت که آن را به گیره و استند وصل کرده و روی شعله آتش قرار می‌دهند.

وک ته‌صاف

تابه وک ته‌صاف مانند نمونه ته‌گرد آن، دیواره بلند با دهانه بزرگ و باز دارد. تنها تفاوت این تابه با مدل ته‌گرد این است که کف صافی دارد. وک ته‌صاف به‌راحتی روی هر نوع گازی قرار می‌گیرد و آشپزی را برای شما لذت‌بخش می‌کند.

تابه وک چیست؟ راهنمای خرید تابه وک ته گرد برای آشپزی روی اجاق گاز
وک ته صاف برخلاف تابه ته گرد، روی هر مدل گازی قابل استفاده بوده و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

نکات خرید تابه وک

قبل از خرید تابه وک لازم است نکاتی را در رابطه با این وسیله آشپزخانه بدانید. از جمله نکات مهم خرید آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید از نمایندگی معتبر

اگر می‌خواهید تابه‌ای باکیفیت بخرید و طی استفاده از آن دچار مشکل نشوید، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و خوش‌نام خرید کنید. این فروشگاه‌ها معمولا اجناس دارای ضمانت‌نامه را به مشتریان عرضه می‌کنند.

جنس تابه

وک نیز مانند سایر لوازم آشپزخانه جنس‌های متنوعی دارد. تابه وک چدنی، تفلون، فولاد ضد زنگ، کربن استیل و… از جمله انواع جنس آن هستند. با توجه به نیاز و سلیقه‌تان می‌توانید هر یک از آنها را خریداری کنید.

قیمت

قبل از خرید،‌ بودجه‌ای که برای خرید وک در نظر گرفته‌اید با فروشنده در میان بگذارید تا متناسب با آن شما را راهنمایی کند. با این کار در زمان خود صرفه‌جویی کرده و زودتر به نتیجه دلخواهتان می‌رسید.

 درپوش وک

مدل درب‌دار آن نه‌تنها از پاشیدن روغن داغ و آب به بیرون جلوگیری می‌کند، بلکه غذا را نیز مدت طولانی‌تری گرم نگه می‌دارد. با خرید تابه وک درب‌دار تا حد زیادی از کثیف شدن اجاق گاز جلوگیری خواهید کرد. در نهایت این به شما بستگی دارد که مدل درب‌دار یا بدون درب وک را انتخاب کنید.

قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار

نوسان قیمت‌ها در بازار روی قیمت تابه‌های وک نیز تاثیر گذاشته است. قیمت وک با توجه به جنس و اندازه آن متفاوت است. در این بخش قیمت حدودی مدل‌های پرطرفدار وک را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم:

  • تابه وک زرساب از جمله برندهای محبوب است که قیمتی حدود 250 الی 300 هزار تومان دارد.
  • قیمت تابه وک تفال از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع شده و تا 3 میلیون تومان هم می‌رسد. وک تفال در سایز بزرگ‌تر قیمت بیشتری دارد.
  • تابه وک آلومینیومی با روکش گرانیت را با قیمتی در حدود 130 الی 300 هزار تومان بخرید.
  • تابه وک کارال با جنس بدنه هاردآنادایزد، با قیمت حدود یک میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.
  • قیمت وک عروس از 135 هزار تومان شروع شده و به 400 هزار تومان می‌رسد.

جمع‌بندی

ممکن است در آشپزخانه‌تان وسایلی داشته باشید که به ندرت از آنها استفاده کنید و کاربرد زیادی برایتان نداشته باشند. تابه وک یکی از لوازم آشپزخانه است که بدون شک کاربرد زیادی دارد و از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =