آشپزخانه یو شکل، تکنیک استفاده‌ بهینه از متراژ

0

آشپزخانه پادشاه خانه و مکانی است که عطر زندگی در آن به مشامتان می‌رسد. با تغییر سبک طراحی در هنر معماری، آشپزخانه‌ها از حالت پنهان و دردار به سبک جزیره‌ای و پیشخوان تبدیل شدند و دیگر طراحی و زیبایی آشپزخانه اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد. طراحی‌های مختلفی برای آشپزخانه‌ها در سبک خانه‌سازی امروز وجود دارد و یکی از جذاب‌ترین آن‌ها آشپزخانه یو شکل است. چیدمان یو شکل در آشپزخانه، از طراحی‌های هوشمندانه‌ی معماری مدرن محسوب می‌شود. در این مطلب از وبلاگ استادکار قصد داریم نگاهی به پلان این سبک از آشپزخانه‌ها داشته باشیم. همین حالا نگاهی به آشپزخانه‌ خود بیندازید. آیا طرح آشپزخانه شما یو شکل است؟ به نظرتان این طرح چه مزایا و معایبی دارد؟

منظور از آشپزخانه یو شکل چیست؟

آشپزخانه‌ یو شکل یکی از بهترین پلان‌ها برای آشپزخانه محسوب می‌شود، زیرا به شکلی بهینه از سه دیوار آشپزخانه استفاده می‌کند. در آشپزخانه‌ یو آل دو دیوار موازی روبه‌روی هم، با یک دیوار میانی به هم وصل شده‌اند. در واقع این آشپزخانه شامل سه دیوار اصلی و یادآور شمایل حرف «U» در زبان انگلیسی است.

در این آشپزخانه دو دیوار روبه‌روی هم می‌توانند هم‌اندازه یا بنا به مختصات آشپزخانه، اندازه‌هایی متفاوت داشته باشند. تجهیزات آشپزخانه از جمله کابینت‌ها، اجاق گاز، سینک ظرفشویی، یخچال و… سه دیوار آشپزخانه را پر می‌کنند و با این پلان می‌توانید آشپزخانه‌ای با گنجایش بالا داشته باشید که با افزودن جزیره یا میز ناهارخوری کامل‌تر نیز خواهد شد.

استفاده بهینه از متراژ با چیدمان U شکل پلان آشپزخانه با مبلمان مینیمال مدرن
دو دیوار موازی با یک دیوار میانی به هم متصل می‌شوند و فرمی شبیه به U دارند.

بیشتر بخوانید: با این روش‌ها نظم دهی آشپزخانه را همیشگی کنید

مزایای آشپزخانه یو شکل چیست؟

مزیت اول: آشپزخانه‌های یو شکل به دو یا چند فرد اجازه می‌دهد تا به‌طور هم‌زمان در آشپزخانه مشغول شوند. بنابراین اگر خانواده‌ بزرگی دارید یا به برگزاری مهمانی در خانه علاقه‌مند هستید، این نکته برای شما مزیتی بزرگ محسوب می‌شود. با وجود گنجایش آشپزخانه یو شکل برای انجام هم‌زمان چند فرآیند در آن، جریان ترافیکی کمتری در آن به‌وجود می‌آید و اگر در یک زمان بیش از یک نفر در آشپرخانه مشغول انجام فعالیت باشند، به‌ندرت با هم برخورد خواهند داشت و در کار هم اختلال ایجاد خواهند کرد.

مزیت دوم: یکی از مزیت‌های آشپزخانه یو شکل، سطح پیشخوان بیشتر نسبت به دیگر انواع پلان آشپزخانه است. به دلیل سطح پیشخوان بزرگ، فرآیند آماده‌سازی غذا در این آشپزخانه راحت‌تر است و در حین آماده‌سازی غذا فضای کافی برای قرار دادن همه‌ مواد در کنار هم روی پیشخوان وجود دارد. در این آشپزخانه به دلیل طراحی مناسب فضا، کارهای روزانه در زمان کمتر و به صورت کارآمدتری انجام می‌شود.

مدل پیشخوان یا کانتر کابینت آشپزخانه یو شکل کوچک طرح چوب
پیشخوان میز کار شما در آشپزخانه است و بزرگ بودن آن روند کار را سهل‌تر می‌‍کند.

مزیت سوم: از دیگر ویژگی‌های آشپزخانه با چیدمان یو شکل، تعدد کابینت در پلان است. چیدمان کابینت آشپزخانه یو شکل به نحوی است که از حداکثر ظرفیت فضا برای نصب کابینت استفاده شده است. بنابراین استفاده‌ بهینه از فضا و نصب کابینت به اندازه‌ کافی، از ویژگی‌های مهم آشپزخانه یو شکل، به‌خصوص در آپارتمان‌های کوچک امروزی به شمار می‌رود.

استفاده از مدل کابینت زیر پنجره در این آشپزخانه برای دیواری که سمت پنجره است، ایده‌ بسیار جذابی برای استفاده‌ حداکثری از فضا خواهد بود. به همین دلیل در این آشپزخانه می‌توانید تمامی لوازم آشپزخانه، به‌خصوص لوازم کوچک و پرمصرف را به راحتی در کابینت‌ها قرار دهید تا از هرگونه آشفتگی در ظاهر آشپزخانه خبری نباشد. در آشپزخانه یو شکل می‌توانید انواع سبک کابینت با مواد اولیه‌ مختلف را پیاده‌سازی کنید.

مزیت چهارم: آشپزخانه یو شکل از اصول مثلث کار در آشپزخانه پیروی می‌کند و سه نقطه در آشپزخانه، ایستگاه‌های اصلی برای انجام کار در فضای این محیط هستند که بیش از دیگر نقاط با آن‌ها سر و کار داریم. این سه قسمت شامل اجاق گاز رومیزی، یخچال و سینک ظرفشویی هستند. پلان آشپزخانه یو شکل به شما این امکان را می‌دهد که این سه نقطه‌ اصلی را در سه ضلع آشپزخانه با فاصله‌ای ایمن از یکدیگر داشته باشید و داخل فضایی از یک مثلث قرار بگیرید.

مدل چیدمان یو شکل پلان آشپزخانه با مبلمان و کابینت چوبی مدرن و کانتر سفید
رعایت قانون مثلث در آشپزخانه، ایمنی و راحتی را هنگام انجام کار بالا می‌برد.

مزیت پنجم: با اضافه کردن یک جزیره به فضای آشپزخانه می‌توانید این نقطه از خانه را به کانون جذابیت و سرگرمی تبدیل کنید و جمع‌های صحبت و مهمانی‌های دوستانه را به این نقطه از خانه منتقل کنید. در واقع با قرار دادن چند صندلی در اطراف جزیره، فرصتی برای نزدیکی مهمانان با افراد خانه که در حال آماده‌‍سازی غذا هستند، به‌وجود خواهد آمد. با اضافه شدن جزیره، فرصت بیشتری برای گفت‌وگوی صمیمانه در زمان آماده شدن غذا پیدا خواهید کرد. بنابراین آشپزخانه یو شکل، خانم یا آقایی که در آن وقت می‌گذراند را از جمع مهمانان دور نمی‌کند و به اجتماعی‌تر شدن فضای پخت‌وپز کمک بیشتری خواهد کرد.

مدل کابینت زیر پنجره و کانتر آشپزخانه یو شکل شیک و مدرن
جزیره، زیبایی و کارآمدی آشپزخانه یو شکل را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کابینت سفید آشپزخانه ۲۰۲۱ را در این مدل‌ها پیدا کنید

آیا چیدمان یو شکل برای آشپزخانه بد است؟

در کنار مزایای گفته‌شده برای پلان آشپزخانه یو شکل، می‌خواهیم به معایب آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم. البته ناگفته نماند معایب این پلان بسیار محدود است و در هر فضایی دیده نمی‌شود.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ممکن است افراد یک خانه با پلان یو شکل در آشپزخانه داشته باشند، کوچک و محدود شدن سطح خالی کف آشپزخانه است. در واقع به دلیل استفاده از کابینت روی هر سه دیوار مجاور هم، مساحت کف آشپزخانه به میزان قابل توجهی اشغال می‌شود. البته این معایب بیشتر شامل آشپزخانه‌های کوچک می‌شود و معمولاً متراژهای بالا چنین مشکلی ندارند.

بنابراین اگر فضای آشپزخانه‌ شما بسیار کوچک است و داشتن مساحت کافی در کف آن برایتان بسیار اهمیت دارد، می‌توانید تعدادی از کابینت‌های پایه و زمینی را کم کنید و بیشتر تجهیزات را داخل کابینت‌های دیواری قرار دهید. البته فراموش نکنید که مدل کابینت یو شکل هم برای فضاهای کوچک و هم برای فضاهای بزرگ کارایی دارد و نکته‌ گفته‌شده از معایب این طراحی، می‌تواند استثنا باشد و کمتر در خانه‌ها دیده شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کدام سبک دکوراسیون برای این پلان بهتر عمل می‌کند؟

پلان یو شکل در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ قابل اجرا هستند و نسبت به متراژ آشپزخانه می‌توان بیشترین بهره را از آن برد. سبک کلاسیک، نئوکلاسیک یا مدرن با این پلان قابل اجرا است و در نهایت آشپزخانه‌ای زیبا و با ظرفیت حداکثری خواهید داشت. برای متراژهای کم بهتر است به سراغ دکوراسیونی از رنگ‌های روشن در آشپزخانه بروید و کابینت‌های تیره انتخاب نکنید.

همچنین با ترفندهای نورپردازی می‌توانید فضای کوچک آشپزخانه را بزرگ‌تر جلوه دهید. جزیره در هر نوع سبک کابینت می‌تواند تکمیل‌کننده‌ آشپزخانه‌های متراژ بزرگ باشد. اگر طرفدار سبک مدرن هستید، در بالای جزیره از سه لوستر ساده به صورت موازی استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی، نور مناسبی هم در این نقطه‌ پر کاربرد آشپزخانه داشته باشید.

نکات مهم انتخاب رنگ و مدل کابینت زیر پنجره آشپزخانه کوچک یو شکل
انواع کابینت با طرح و رنگ متفاوت در آشپزخانه یو شکل قابل نصب است و به سلیقه شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: این 7 ترند آشپزخانه هرگز از مد نمی‌افتند

انواع مدل کابینت برای آشپزخانه یو شکل

  • استفاده از کابینت دیواری و زمینی در هر سه ضلع که یک ضلع آن فاقد دیوار و تنها شامل پیشخوان رو به فضای نشیمن است.
  • کابینت زمینی و دیواری در دو ضلع و کابینت کمدی از کف تا سقف در ضلع دیگر نصب می‌شود و تمام سه ضلع شامل دیوار است.
  • ضلع میانی می‌تواند شامل گاز و هود یا شامل سینک و پنجره بوده و دو ضلع دیگر نیز باید شامل دیوار با کابینت زمینی و دیواری باشد. به جای یکی از دیوارها می‌توان در این پلان پیشخوان رو به نشیمن طراحی کرد.
  • استفاده از جزیره در فضای میانی آشپزخانه‌های بزرگ که کابینت‌های پلان یو، سه جهت آن را پوشانده‌اند.
  • پوشاندن سه دیوار یو شکل آشپزخانه با کابینت زمینی و عدم نصب کابینت دیواری، چیدمان خاص آشپزخانه‌های کوچک با پلان یو شکل است.
  • در آشپزخانه یو شکل می‌توانید از انواع کابینت‌های ام‌دی‌اف، هایگلاس، ممبران یا تمام چوبی در رنگ‌های سفید، مشکی، طوسی، سبز، آبی و… با انواع طرح کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن با روکش براق یا مات استفاده کنید.

در آخر

شاید این جمله که «آشپزخانه قلب خانه است»، برایتان تکراری باشد، اما این جمله‌ کلیشه از واقعیت دکوراسیون داخلی حرف می‌زند. بنابراین باید به چیدمان آن و انتخاب درست کابینت‌ها بسیار اهمیت دهید. راحتی و زیبایی دو ویژگی مهم در طراحی داخلی هستند که باید به شکلی هوشمندانه در آشپزخانه ترکیب و اجرا شوند تا بتوانیم شاهد نتیجه‌ای جذاب باشیم.

آشپزخانه یو شکل با این دو ویژگی هماهنگی خوبی دارد. بنابراین انواع چیدمان‌های روز و خوش‌رنگ و لعاب آشپزخانه یو شکل را ببینید و مناسب‌ترین آن‌ها در میان تنوع رنگ و طرح را انتخاب کنید. اگر قصد دارید سر و سامانی به آشپزخانه و کابینت‌های آن بدهید، می‌توانید از خدمات استادکار کمک بگیرید.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =