آیا می توان از رنگ داخل ساختمان برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد؟

0

تصور کنید ۲ قوطی رنگ کاملاً مشابه به رنگ سفید، در مقابل شماست که روی یکی از آن‌ها برچسب رنگ داخل ساختمان و روی دیگری برچسب رنگ نمای بیرونی نصب شده است و ظاهراً هر دو یک رنگ و دارای بافتی مشابه هستند؛ اما بهتر است بدانید در کنار همه این شباهت‌ها، این دو رنگ در جهت مصرف متفاوتی تهیه شده‌اند و نتیجه کار می‌تواند به طور شگفت‌انگیزی در داخل و نمای ساختمان با هم متفاوت باشد. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با انواع رنگ ساختمانی بیشتر آشنا شویم و اطلاعاتی در مورد رنگ داخل ساختمان و رنگ نمای بیرونی آن به دست آوریم، با ما همراه باشید.

انواع رنگ ساختمانی و کاربرد آن در نما و داخل ساختمان

رنگ‌هایی که برای رنگ کردن محیط داخل و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، علی‌رغم ظاهر مشابهی که با هم دارند، ماهیت و کاربردشان با هم متفاوت است. این رنگ‌ها معمولاً حلال متفاوتی دارند و پایه مواد اصلی تشکیل دهنده آن‌ها با هم متفاوت است و همین موضوع نیز موجب می‌شود که در شرایط متفاوت، استحکام و دوام بیشتری داشته باشند. به همین منظور مواد تشکیل دهنده این رنگ‌ها طبق شرایط و نوع استفاده با هم متفاوت هستند و در واقع رنگ‌دانه، میزان چسبندگی و حلال متفاوتی با هم دارند.

برای رنگ کردن داخل ساختمان باید از رنگ‌های مخصوصی استفاده کنید.
برای رنگ کردن داخل ساختمان باید از رنگ‌های مخصوصی استفاده کنید.

رنگ‌دانه

رنگ‌دانه دقیقاً همان چیزی که است که موجب رنگ دادن به انواع رنگ ساختمانی می‌شود. برای تهیه رنگ داخل ساختمان معمولاً از رنگ‌دانه‌های ارگانیک استفاده می‌شود، حال آنکه زمانی که این رنگ‌ها به عنوان رنگ نمای بیرونی مورد استفاده قرار بگیرند، خیلی زود پاک می‌شوند و از بین می‌روند. به همین دلیل در تهیه رنگ‌های مخصوص نمای بیرونی ساختمان رنگ‌دانه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زمان بیشتری نیز برای خشک شدن آن نیاز است.

چسبندگی

درست همانند رنگ‌دانه‌ها، چسبندگی انواع رنگ‌ها نیز با هم متفاوت است و از آنجایی که رنگ نمای بیرونی بیشتر در معرض عوامل محیطی و اثرات منفی قرار دارند، باید مقاومت بیشتری نیز در برابر ترک خوردن و عدم آسیب در برابر رطوبت داشته باشند و در مقابل رنگ‌ داخل ساختمان باید در برابر ساییدگی استحکام بیشتری داشته باشد و نیازی نیست مقاومتی در حد رنگ مورد استفاده در نمای ساختمان داشته باشد.

رنگ نمای بیرونی باید مقاومت بیشتری نیز در برابر ترک خوردن و عدم آسیب در برابر رطوبت داشته باشند
رنگ نمای بیرونی باید مقاومت بیشتری نیز در برابر ترک خوردن و عدم آسیب در برابر رطوبت داشته باشند

حلال

تفاوت دیگری که در رنگ‌ها وجود دارد حلال آن‌ها است. رنگ‌های لاتکس که به عنوان رنگ نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، بوی زیادی دارند که این بو در کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند عوارضی همچون سردرد و سرگیجه و همچنین انواع بیماری‌های تنفسی و کبدی را ایجاد کند و به همین منظور این رنگ‌ها به هیچ عنوان نباید برای رنگ داخل ساختمان استفاده شوند و تنها برای رنگ کردن نمای بیرون ساختمان در محیط باز طراحی شده‌اند.

رنگ نمای بیرونی

رنگ‌های تشکیل شده بر پایه آب همانند رنگ لاتکس و آکریلیک و همچنین رنگ‌های روغن هر دو به منظور رنگ نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ روغن معمولاً در برابر خاک و کثیفی مقاومت بیشتری دارد اما رنگ‌های لاتکس بر پایه آب بیشتر از رنگ روغن برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و علت آن هم دوام بیشتری است که این رنگ‌ها دارند. این رنگ‌ها مقاومت بیشتری در برابر رطوبت، تغییرات دما و دیگر عوامل فضای باز از خود نشان می‌دهند و زمان زیادی برای خشک شدن نیاز ندارند.

به علاوه مواد تشکیل دهنده این رنگ‌های لاتکس معمولاً به گونه‌ای است که ماندگاری بیشتری دارند و در برابر ترک خوردگی، گرد و غبار و آسیب در برابر اشعه نور خوشید، مقاوم‌تر هستند و خیلی از آن‌ها در برابر کپک زدن نیز ایمن هستند.

برای رنگ کردن نمای ساختمان بیشتر از رنگ‌های لاتکس استفاده می‌شود.
برای رنگ کردن نمای ساختمان بیشتر از رنگ‌های لاتکس استفاده می‌شود.

رنگ داخل ساختمان

رنگ‌های پایه آب در بسیاری از موارد برای رنگ داخل ساختمان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند و حتی از آن‌ها بیشتر از رنگ‌های پایه روغن استقبال می‌شود. تنها فرقی که این رنگ‌ها با رنگ نمای بیرونی دارند این است که در تهیه آن‌ها از مواد افزودنی متفاوتی استفاده می‌شود. رنگ داخل ساختمان باید مقاومت خوبی در برابر ساییدگی، خراش و چسبندگی مخصوصاً در اطراف پنجره‌ها داشته باشد و قابلیت تمیز کردن نیز داشته باشد و بتوان اثر سس گوجه ریخته شده و نقاشی‌های کوک ۳ ساله را از روی آن پاک کرد.

رنگ داخل ساختمان باید مقاومت خوبی در برابر ساییدگی، خراش و لکه‌ها داشته باشد.
رنگ داخل ساختمان باید مقاومت خوبی در برابر ساییدگی، خراش و لکه‌ها داشته باشد.

 کلام آخر

رنگ‌های داخل و نمای ساختمان بافت و مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند و به همین منظور هیچ‌گاه نباید از آن‌ها به جای هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که علاوه بر تفاوت در مقاومت این رنگ‌ها در شرایط متفاوت، رنگ مخصوص نمای ساختمان طوری طراحی شده است که بوی زیادی دارد و اگر از آن در داخل ساختمان استفاده کنید، ممکن است خطرات زیادی برای سلامتی‌تان داشته باشد.

اگر به فکر رنگی هستید که هم برای نما و هم داخل ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد نیز گزینه دیگری پیش رویتان قرار دارد و می‌توانید از رنگ‌های ترکیبی که به منظور رنگ کردن داخل و نمای ساختمان تهیه شده است استفاده کنید. در انتها اگر برای رنگ کردن نما و داخل ساختمان خود به افرادی ماهر و متخصص نیاز داشتید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

در انتها پیشنهاد میکنیم مقاله اهمیت رنگ کردن نمای بیرونی را در ارتباط با موضوع این مقاله مطالعه کنید .

منبع: home.howstuffworks.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =