اصول نورپردازی دیوار و معرفی انواع روش‌های نورپردازی بر روی دیوار

0

اصطلاحات مرتبط با اصول نورپردازی دیواری دشوار است و می‌تواند شما را در اضافه کردن و یا تعویض نورپردازی دیوار به شک و تردید بیندازد.

این راهنما به شما کمک خواهد کرد که اصطلاحات این دسته از چراغ‌ها را به سادگی درک کنید و به شما در تشخیص آنچه که نیاز دارید کمک خواهد کرد. این راهنمای جامع مرتبط با آشنایی با انواع نورپردازی دیوار، موضوعات بالقوه‌ای که ممکن است مانع از نصب نور مناسب بر روی دیوار شود و همچنین ارائه‌ی راه حل‌های مربوط به مشکلات معمولی است. شما با مطالعه دقیق این مطلب اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست می‌آورید و با انواع نورپردازی دیواری و نکات ایمنی مربوط به آن آشنا می‌شوید. با استادکار همراه باشید .

راهنمای جامع نورپردازی دیوار: این راهنما، چراغ‌های ذهن شما را روشن خواهد کرد.

این یک راهنمای ایده آل برای کسانی است که به دنبال خرید یک نورپردازی دیوار هستند اما مطمئن نیستند که چه نوعی را باید خریداری کنند. ما به شما یاد خواهیم داد که چراغ‌ها را در چه ارتفاعی نصب کنید ، در کدام قسمت‌ها نور لامپ کمتر خواهد شد و در چه مواقعی نیاز دارید که از دو لامپ مجزا استفاده کنید و بسیاری موارد مهم دیگر.

انواع نورپردازی‌های دیواری

با توجه به مطالبی که تاکنون ارائه شده‌است ، اکنون دیگر در زمینه‌ی نورپردازی‌های دیواری ، نسبتا تخصص پیدا کرده‌اید ؛ بنابراین آخرین قدمی که قبل از انتخاب سبک نورپردازی ها باید در نظر بگیرید ، شناسایی انواع مختلف نورپردازی‌های دیواری است.

  • واشر دیواری (Wall Washer): این نورپردازی‌ها به طور معمول نزدیک به دیوار قرار می‌گیرند و عموما یک پخش‌کننده‌ی نور در قسمت پایین یا بالا و یا هر دوی آن هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نور را بر روی دیوار پخش می‌کنند.
  • Wall Sconce: به طور معمول این نورپردازی‌ها ، یک چراغ دیواری منفرد با طراحی شبیه شمعدان هستند.
  • نورپردازی دیواری تک (Single Wall Light) : همان‌طور که از نام آن پیداست ، این‌ چراغ‌ها دارای یک منبع نور منفرد هستند.
  • نورپردازی دیواری دوگانه (Double Wall Light) : یک چراغ دیواری با دو بازو و یا دو منبع نور است.
  • نور پردازی دیواری نقطه‌ای (wall spot light) : این نور پردازی‌ها دارای تنظیم جهت هستند و برای تنظیم نور در یک نقطه و انجام کار ایده‌آل هستند.
  • نورپردازی‌های دیواری هم‌تراز (flush wall light) : این نور پردازی‌ها برای اتاق‌هایی با حداقل فضای ممکن و یا راهرو‌های باریک که نزدیک به محل نصب چراغ هستند ، مناسب است.
  • آویز دیواری (Wall Pendants) : یک نورپردازی دیواری با منبع نوری آویزان شبیه آویز سقفی.

بیشتر بدانید انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان

معرفی انواع نورپردازی دیواری زیبا
معرفی انواع نورپردازی دیواری زیبا

نورپردازی دیواری متصل به سیم سخت و قطور

نورپردازی دیواری هنگام سیم کشی به درون شاه‌خط اصلی ، نیاز به استفاده از سیم‌های سخت و ضخیم دارد؛ به عبارتی دیگر، این لامپ‌ها از طریق دوشاخه و پریز به برق وصل نمی‌شوند و مانند لامپ‌های رومیزی نیستند. این‌ها در واقع به کابل‌های درون خانه‌ی شما متصل هستند، که ممکن است درون دیوار و یا سطح نصب شده، پنهان شوند.

بسیاری از وسایل نورپردازی دیواری توسط کلید دیواری استاندارد (مانند نحوه‌ی روشن و خاموش شدن چراغ‌های سقفی) کار می‌کنند اما نه در همه‌ی موارد. نحوه روشن شدن نورپردازی دیواری تا حد زیادی به کابل‌هایی که در خانه خود دارید بستگی دارد. به طور بالقوه ۳ کابل وجود خواهد داشت : فاز ، نول و سیم اتصال به زمین.

نورپردازی دیواری عایق دوبل

بعضی اوقات، سیم اتصال به زمین در سیستم برق‌کشی خانه وجود ندارد. در این شرایط، تنها می‌توان از چراغ عایق دوبل (کلاس ۲) استفاده کرد. وسایل روشنایی، انتخاب‌های وسیعی از این نوع چراغ‌ها که دارای ویژگی محافظتی اضافه هستند را ارائه می‌دهند.

خانه‌هایی که قبل از سال ۱۹۷۰ ساخته شده‌اند ، قبل از اجباری شدن سیم اتصال به زمین در سیستم برق‌کشی خانه، تکمیل شده‌اند؛ بنابراین، بسیاری از خانه‌های این دوره ، باید از چراغ‌های عایق دوبل استفاده کنند. اگر از وجود سیم اتصال به زمین در برق‌کشی خانه‌تان مطمئن نیستید، می‌توانید با اطمینان کامل از این‌ چراغ‌های عایق دوبل در هر اتاقی از خانه‌تان (به جز حمام) استفاده کنید. برای حمام و یا هر اتاقی که رطوبت حمام ممکن است در آن وجود داشته باشد، از چراغ‌های مخصوص به حمام استفاده کنید.

نورپردازی دیواری دارای دوشاخه و پریز

اگر به یک نورپردازی دیواری احتیاج دارید اما سیم کشی خانه‌تان برای نصب آن آماده نیست ، می‌توانید از نورپردازی دیواری  که با یک سیم بلند و دوشاخه عرضه می‌شوند ، همانند چراغ‌های میزی و یا چراغ‌های کف خانه استفاده کنید. نکته‌ی منفی این‌گونه نورپردازی‌ها این است که سیم آن‌ها قابل مشاهده است ؛ بنابراین ارزش آن را دارد که در هر نقطه‌ای که توانستید، سیم آن را به دیوار پونز کنید تا از ظاهر شلوغ و آشفته‌ی آن جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید چراغ‌هایی را تهیه کنید که دارای سیم بافتی و یا پارچه‌ای باشند، به جای اینکه از سیم‌های پلاستیکی استفاده کنید. این دسته از چراغ‌ها برای صرفه‌جویی در فضای کنار تخت خواب و یا جلوگیری از کندن دیوار برای سیم‌کشی درونی، فوق‌ العاده است.

بیشتر بدانید نکات مهم در نورپردازی حیاط، ویلا و باغچه

نورپردازی دیواری با استفاده از دوشاخه و پریز
نورپردازی دیواری با استفاده از دوشاخه و پریز

نورپردازی های دیواری کم‌ نور (Dimmer/ dimmable)

این نورپردازی‌ها برای استفاده در کلید‌های دارای درجه‌ی تنظیم نور مناسب هستند. حتی بعضی از انواع این لامپ‌ها دارای شماره گیر کم‌نور کننده‌ی مخصوص خود هستند که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد در مواقع لزوم به راحتی نور محیط را به سمت تاریک تغییر دهند. این نورپردازی‌ها برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و اتاق غذا خوری که اغلب به نور کم و ملایم احتیاج دارند، مناسب است.

بسیاری از این چراغ‌ها می‌توانند کم‌نور شوند؛ این حالت به چند متغیر بستگی دارد. توجه اصلی بر روی انواع نورپردازی‌هایی که قابلیت کم کردن نور را دارند، است. برخی از لامپ‌های LED، دارای کاهنده‌ی نور مخصوص به خود هستند، اما از آن‌جا که این لامپ‌ها با ولتاژ پایین کار می‌کنند، بنابراین کاهنده‌ی نور آن‌ها نیز متناسب با این ولتاژ پایین تنظیم شده‌اند.

اگر این چراغ دارای قطعات الکترونیکی داخلی باشد ، به عنوان مثال ، یک چراغ ۱۲ ولتی دارای ترانسفورماتور است ، و یا فلوروسنت آن دارای بالاست (گاهی اوقات ساسات نیز خوانده می‌شود) است؛ در آن صورت ممکن است قطعات داخلی با کاهنده‌ی نور سازگار نباشد.

نورپردازی های دیواری LED

نورپردازی های دیواری که دارای لامپ LED هستند، بسیار کارآمدند زیرا از مقدار بسیار کمی نیرو برای حفظ نور زیاد چراغ استفاده می‌کنند. بعضی از این لامپ‌های LED ، به صورت یکپارچه ساخته شده‌اند ؛ به این معنی که منبع نوری آن‌ها درون اتصالات ساخته شده‌است.

برخی از افراد نگران هستند که در صورتی که مشکلی برای منبع نور این چراغ‌ها ایجاد شود ، مجبور خواهند شد که کل لامپ را تعویض کنند اما عمر این دسته از لامپ‌ها چنان طولانی است که میانگین عمر آن‌ها را چیزی حدود ۱۵ سال تخمین زده‌اند، بنابراین این دسته از چراغ‌های LED یکپارچه ، نگرانی این دسته از افراد را مبنی بر تعویض کامل چراغ، نفی می‌کند.

این موضوع قابل درک است که در ابتدای ورود یک فناوری جدید به بازار ، ممکن است آن فناوری نتواند جایگاه خود را به خوبی پیدا کند ؛ اما شاید تعجب کنید، چرا که لامپ‌های LED از دهه‌ی ۶۰ وجود داشته‌اند.

استفاده از چراغ‌های LED برای نورپردازی
استفاده از چراغ‌های LED برای نورپردازی

ایده‌آل‌ترین نورپردازی برای اتاق کودکان شما

۳ نوع اصلی نورپردازی دیوار

  • نورپردازی محیطی (Ambient lighting) ، درخشش کلی دلپذیری را ایجاد می‌کند. وسایل سقفی، چه از نوع چراغ‌های سقفی نصب شده، چه از نوع توکار آن، می‌تواند این نورپردازی آرام‌بخش را ایجاد کند.
  • نورپردازی کار (task lighting)که مخصوص فعالیت‌های شبانه مانند مشق شب و یا درس‌ خواندن است. لامپ‌های سبک Sconce و یا نقطه‌ای می‌توانند این نور پردازی را به خوبی ایجاد کنند.
  • نورپردازی دیواری و یا منطقه‌ای (Accent lighting) می‌تواند برای برجسته کردن کار‌های معماری و یا عناصر معماری بسیار مفید باشد. یک چراغ دیواری توکار که نور خود را مشخصا بر روی یک کار‌ هنری متمرکز می‌کند، نمونه‌ای از نورپردازی منطقه‌ای است.

تمام اتاق‌ها باید دارای نورپردازی محیطی و کار باشند. نورپردازی منطقه‌ای شبیه بستنی روی کیک است، به عبارتی ضرروری نیست اما می‌تواند ظریف‌کاری‌های درون‌ خانه‌تان و نقاشی‌هایی زیبایی که بر روی دیوار طراحی شده‌اند را برجسته‌تر نشان دهد.

برای ایمنی برنامه ریزی کنید

هنگام انتخاب وسایل روشنایی و ‌لامپ‌ها، باید به ایمنی فکر کنید. توصیه می‌شود که چراغ‌هایی را خریداری کنید که به راحتی نشکنند. چراغ‌های چوبی، بهتر از نوع شیشه‌ای و یا سفالی آن است. چراغ‌های سقفی توکار نیز از لامپ‌های آویزان و چراغ‌های دیواری که ممکن است در اثر اصابت توپ و یا هواپیمای کاغذی آسیب ببیند ، گزینه‌ی مناسب‌تری است. لامپ‌های خانه‌تان را با میزان بازیگوش بودن بچه‌هایتان وفق دهید.

بیشتر بدانید ۰ تا ۱۰۰ اصول نورپردازی در عکاسی

زیباسازی اتاق کودک با استفاده از نورپردازی‌های فانتزی بر روی دیوار
زیباسازی اتاق کودک با استفاده از نورپردازی‌های فانتزی بر روی دیوار

تصور کنید ممکن است این چراغ‌ها بر روی سر یک بچه‌ی تازه نوپای بازیگوش سقوط کند. پم گینوشیو ، بنیانگذار Project Nursery می گوید: “نوزادان به راحتی می‌توانند لامپ‌های کف را به سمت بالا بکشند.” مطمئن شوید که سیم‌های لامپ را به پایه میز و یا دیوار محکم کرده‌اید.

سخن پایانی

با استفاده از نکات ذکر شده در این مطلب در مورد نورپردازی دیواری می‌توانید آن نوع از نورپردازی که برای شما و منزل یا اتاق کودکتان مناسب است را انتخاب کنید. با استفاده از نورپردازی درست و اصولی می‌توانید فضای دلنشینی را در اتاق نشینمن یا حیاط و فضای باز منزل خود فراهم کنید و از آن لذت ببرید. از راهنمایی معماران با تجربه و طراحان دکوراسیون داخلی نیز بهره ببرید.

منابع: lightingcompany | hgtv

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 9 =