مزایا و معایب آبگرمکن دیواری چیست ؟

1

آبی که در خانه مصرف می‌کنید مسیری طولانی را از لوله‌های آب طی می‌کند تا به خانه شما برسد و معمولاً سرد است. برای آن‌که بتوانید یک دوش آب گرم بگیرید و ظرف‌شویی یا ماشین لباسشویی خود را روشن کنید نیاز به آب گرم دارید که آبگرمکن دیواری آن را برای شما فراهم می‌کند. آبگرمکن دیواری مزایای زیادی نسبت به آبگرمکن های مخزنی قدیمی دارد و می‌تواند برای مدتی طولانی نیازهای شما را برطرف نماید. بااین‌حال این نوع آبگرمکن محدودیت‌های خاص خودش را دارد و ممکن است برای هر مصرف‌کننده‌ای مناسب نباشد. در این مقاله با طرز کار و مزایا و معایب آبگرمکن دیواری بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

آبگرمکن دیواری چیست؟

آبگرمکن دیواری که با نام آبگرمکن بدون مخزن هم شناخته می‌شود، وظیفه گرم کردن آبی که از طریق لوله‌های آب به خانه منتقل شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد را بر عهده دارد. شیوه کار کردن این آبگرمکن ها به این صورت هست که آب سرد وارد آبگرمکن می‌شود و از کویل یا لوله‌های فلزی که داخل آبگرمکن قرار دارد عبور می‌کند. دراین‌بین مشعل گازی که در زیر لوله‌ها قرار دارد، با گرمایی که شعله آن تولید می‌کند لوله‌ها را گرم کرده و درنتیجه دمای آب درون لوله‌ها نیز بالا می‌رود. در بعضی مدل‌ها هم کویل توسط انرژی الکتریکی داغ شده و آب را گرم می‌کند.

برخلاف آبگرمکن های سنتی که دارای مخزنی بزرگ برای نگهداری آب هستند، آب گرمکن های دیواری آب را در درون خود ذخیره نمی‌کنند بلکه بلافاصله بعدازآن که شیر آب را باز کردید آب جریان یافته از لوله‌ها را در همان لحظه گرم می‌کنند. شاید برای شما هم سوال باشد که تفاوت پکیج دیواری با آبگرمکن دیواری در چیست؟ ، می توانید بررسی ما در این باره را بخوانید .

آبگرمکن دیواری چیست؟ و مزایا و معایت آبگرمکن دیواری چیست

مزایای آب گرمکن دیواری

صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها

مزیت اصلی آبگرمکن های دیواری این است که انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن های مخزن دار مصرف می‌کنند و درنتیجه در طولانی‌مدت هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهند. گفته می‌شود که آبگرمکن های دیواری می‌توانند ۵۰% – ۸% نسبت به سایر آبگرمکن ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

آبگرمکن های مخزنی لازم است به‌طور پیوسته انرژی زیادی را صرف گرم نگه‌داشتن منبع ۵۰ -۴۰ گالنی خود کنند تا آب گرم برای هر موقع که لازم شد آماده باشد. آبگرمکن های دیواری اما نیازی به ذخیره آب در منبع و گرم نگه‌داشتن آن ندارند و آب را در همان لحظه استفاده گرم می‌کنند. اگر مشکل تعمیر آبگرمکن دیواری مقاله ما در این مورد را بخوانید .

استفاده از آب گرم بدون محدودیت

این سناریو را در نظر بگیرید: بعد از یک مسافرت طولانی خانوادگی به خانه برمی‌گردید و همه اعضای خانواده اعلام می‌کنند که به حمام احتیاج دارند. بعد از پنجمین حمام آب گرم تمام می‌شود و نفر آخر مجبور می‌شود با آب سرد حمام کند! بااین‌حال اگر یک آبگرمکن دیواری داشته باشید هیچ‌وقت در این وضعیت گیر نخواهید کرد. هر یک از آبگرمکن های دیواری حد مشخصی برای تولید جریان آب گرم دارند.

به این معنی که اگر مثلاً هم‌زمان تمام شیرهای آب خانه را باز کنید آبگرمکن احتمالاً قادر نخواهد بود آن حجم زیاد آب را گرم کند. اما تا جایی که حجم مصرف آب گرم از حد مشخصی بالاتر نرود این نوع آبگرمکن می‌تواند جریان ثابتی از آب گرم را برای مدتی نامحدود تولید نماید.

مزایای آب گرمکن دیواری صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها

اشغال کردن فضای کمتر

اگر خانه شما فضای محدودی دارد، آبگرمکن دیواری می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این نوع آبگرمکن روی دیوار نصب می‌شود و فضای بسیار کمتری را نسبت به آبگرمکن مخزن دار اشغال می‌کند. برای آن‌که درک بهتری از تفاوت اندازه‌های آبگرمکن مخزنی و دیواری داشته باشید این را در نظر بگیرید که یک آبگرمکن مخزنی حدود ۱۵۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۵۰ سانتی‌متر قطر  دارد. درحالی‌که یک آب گرمکن دیواری متوسط حدود ۷۰ سانتی‌متر طول، ۴۵ سانتیمتر عرض و ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد. همچنین آبگرمکن دیواری مکعب مستطیل شکل است که در مقایسه با آبگرمکن مخزنی استوانه‌ای شکل، فضای کمتری را اشغال می‌کند و می‌توان آن را داخل کابینت قرارداد.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

کم بودن احتمال نشت آب به بیرون و انفجار بدنه

یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های استفاده از آبگرمکن مخزن دار جمع شدن و ته‌نشینی املاح معدنی موجود در آب در داخل بدنه آن پس از مدت طولانی استفاده است. این مواد ته‌نشین شده درنهایت باعث گرفتگی لوله‌ها و خوردگی بدنه می‌شوند که این خود به نشت کردن آب به بیرون مخزن منتهی می‌شود.

ازآنجاکه آبگرمکن های دیواری مخزنی ندارند و آب برای مدتی طولانی داخل سیستم آن ساکن نمی‌ماند احتمالاً ته‌نشین شدن املاح و عواقب آن بسیار پایین است.

همچنین آبگرمکن های مخزنی سوپاپی برای کنترل فشار و دمای بدنه دارند که مانع انفجار آن در دما و فشار بالا می‌شود. بااین‌حال جمع شدن مواد معدنی ممکن است در عملکرد سوپاپ اختلال ایجاد کند و در صورت تعویض نکردن به‌موقع آن خطرآفرین شود. خوشبختانه احتمال بروز چنین حادثه‌ای در آبگرمکن های دیواری صفر است.

دوام و طول عمر بالا

یک از مزایای قابل‌توجه آبگرمکن دیواری طول عمر بالای آن است. یک آبگرمکن استاندارد و با کیفیت مخزن دار حدود یک دهه عمر می‌کند درحالی‌که مدل‌های آبگرمکن دیواری تا دو برابر این مدت هم کار می‌کنند. خرید یک آبگرمکن دیواری بادوام می‌تواند یک صاحب‌خانه را از دردسر هر ده سال یک‌بار تعویض آبگرمکن نجات دهد.

مزایای آبگرمکن دیواری کم بودن احتمال نشت آب به بیرون و انفجار بدنه

معایب آبگرمکن دیواری

قیمت بالای خرید و نصب آبگرمکن دیواری

یکی از بزرگ‌ترین معایب آبگرمکن ها دیواری هزینه بالای دستگاه و نصب آن هست. یک آبگرمکن دیواری می‌تواند تا سه برابر یک آبگرمکن سنتی قیمت داشته باشد. اغلب لازم است قبل از نصب آن تغییراتی در سیستم سیم‌کشی و لوله‌کشی خانه ایجاد شود که این خود هزینه‌های بیش‌تری را تحمیل می‌کند.

صرف زمان طولانی‌تر جهت گرم کردن آب

یکی دیگر از معایب آبگرمکن دیواری این است که زمان بیش‌تر را صرف گرم کردن آب می‌کنند. آبگرمکن های سنتی آب گرم را از قبل آماده دارند و بلافاصله بعد از باز کردن شیر آب می‌توانید آب گرم را دریافت کنید، درحالی‌که هنگام استفاده از آبگرمکن دیواری جریان آب در ابتدا سرد است و بعد از چند ثانیه گرم می‌شود.

نداشتن آب گرم در صورت قطعی برق

هنگامی‌که طوفان می‌آید و برق خانه شما قطع می‌شود، جریان آب گرم خانه هم با آن قطع می‌شود. آبگرمکن های دیواری در دو مدل گازی و برقی عرضه می‌شوند، اما حتی اگر آبگرمکن شما از نوع گازی باشد سیستم آن برای کار کردن به برق احتیاج دارد. آبگرمکن های سنتی در عوض به علت داشتن مخزن آب گرم می‌توانند تا مدتی بعد از قطع شدن برق نیز آب گرم را برای استفاده در خانه فراهم کنند.

بالا و پایین شدن دما موقع استفاده هم‌زمان از آب گرم

بسته به قدرت و اندازه آبگرمکن دیواری هنگامی‌که از چندین خروجی به‌طور هم‌زمان آب مصرف می‌شود، ممکن است دمای آب دچار نوسان شود. اغلب آبگرمکن های دیواری این توانایی را ندارند که برای موقعیتی مثل هم‌زمان باز بودن دوش آب گرم و کار کردن ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی جریان آب گرم پیوسته تولید کنند. بنابراین این مهم است که پیش از خرید آبگرمکن میزان مصرف آب گرم خود را در نظر بگیرید و با متخصصان فروش در این زمینه مشورت کنید. شاید برای شما هم جالب باشد دلایل سوختن موتور کولر گازی را بدانید .

از معایت آبگرمکن دیواری بالا و پایین شدن دما موقع استفاده هم‌زمان از آب گرم

نتیجه‌گیری

آبگرمکن های دیواری مزیت‌های زیادی نسبت به آبگرمکن های سنتی دارند. این آبگرمکن ها کم‌مصرف هستند و در کم کردن هزینه انرژی به شما کمک می‌کنند، محدودیت زمانی در تولید آب گرم ندارند و اغلب کوچک و فشرده هستند و جای کمی را اشغال می‌کنند. در مقابل گران‌قیمت هستند و در صورت استفاده هم‌زمان آب گرم دمای آن افت می‌کند. بهتر از پیش از خرید آبگرمکن دیواری وضعیت خود را بررسی کنید و درصورتی‌که ویژگی‌های این دستگاه با سبک زندگی شما هماهنگ بود آن را خریداری کنید.

سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی در محل

تعمیر آبگرمکن در محل

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • جرم گیری و رسوب‌گیری آبگرمکن دیواری و ایستاده
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. ایمان می گوید

    عالی و کامل. خیلی کمکم کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =