بهترین روش ضد‌عفونی و شستن ظروف چوبی و ابزارهای آشپزخانه

0

ظروف چوبی جلوه متفاوت و ظریفی به آشپزخانه می‌بخشند. همچنین ظروفی مانند کفگیر و قاشق چوبی برای پخت و پز ایده‌آل هستند چون به تابه و قابلمه آسیب نمی‌زنند. اما شستن ظروف چوبی به‌منظور از بین بردن چربی و آلودگی آنها، نیاز به دقت و استفاده از روش‌های خاص دارد. وجود ظروف چوبی در آشپزخانه ضروری است، این ظروف توسط اجداد ما هم استفاده می‌شده و از نسل‌ها قبل در پخت و پز کمک‌کننده بوده‌اند. این ظروف مقاوم هستند و حال‌و‌هوای روستیک و سنتی به آشپزخانه می‌دهند. با این حال اگر ضد‌عفونی و شستن ظروف چوبی با دقت و مراقبت انجام نشود، می تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد نماید.

مزایا و مشکلات استفاده از ظروف چوبی

انواع قاشق، آسیاب، تخته گوشت و حتی کفگیر از جنس چوب در بازار موجود هستند و آنها را در زمان آشپزی با مصارف متنوع به کار می‌بریم. این ظروف دوستدار محیط زیست نیز هستند. به‌علاوه روی ظروف تفلون خط نمی‌اندازند و در اثر حرارت ملایم خراب نمی‌شوند. اما مشکل چوب این است که منافذی دارد. در نتیجه بقایای مواد غذایی و چربی و رطوبت می‌تواند به آن نفوذ کند. به همین علت، پس از هربار استفاده، برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها در منافذ ظرف‌های چوبی، باید به دقت شسته شوند.

بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن تخته گوشت چوبی

چه موادی برای شستن ظروف چوبی کارآمد هستند؟

ظروف چوبی در مقایسه با سایر ظروف مورد استفاده در آشپزخانه، به دلیل جنس خاصشان، نیاز به نظافت دقیق‌تری دارند. همچنین اگر شستن ظروف چوبی به دقت انجام نشود، چوب کیفیت خود را از دست داده و فرسوده به نظر می‌رسد. با این حال راه‌های موثری برای ضدعفونی ظروف چوبی و افزایش عمر مفید آنها وجود دارد. در زیر به معرفی موادی خواهیم پرداخت که به راحتی در دسترس هستند و کار شستن ظروف چوبی را راحت‌تر می‌کنند.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
  • شستن ظروف چوبی با آب گرم و مایع ظرفشویی

این محلول ساده‌ترین ماده برای شستن ظروف چوبی به‌صورت روزانه محسوب می‌شود. در این فرآیند، استفاده از آب در دمای نسبتاً بالا ضروری است، زیرا بقایای مواد غذایی سفت‌شده را نرم می‌کند. ابتدا باید روی ظروف کمی آب داغ بریزید تا مواد چسبیده به آنها را بخیساند. سپس مایع ظرفشویی را روی ظروف بریزید و با یک اسفنج نرم اقدام به شستن ظروف چوبی کنید تا کثیفی‌ها از بین بروند. در نهایت ظروف را دوباره آبکشی کنید و از حوله برای خشک کردن استفاده کنید.

نکته: پس از خشک کردن ظروف چوبی با حوله، اجازه دهید در هوای آزاد بمانند تا به‌طور کامل خشک شوند.

برای شستن ظروف بامبو، ابتدا باقی‌مانده غذا را از روی این ظروف جدا کنید. سپس آنها را با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم و یک اسفنج یا برس نرم بشویید. تا جایی‌که امکان دارد برای شستن این‌گونه وسایل، از ابزار سفت و خشن مثل سیم ظرفشویی و اسکاچ استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن، برق انداختن و پاک کردن لکه از وسایل چوبی

  • آب لیمو

لیمو یک ماده بسیار مفید برای ضد‌عفونی کردن و شستن ظروف چوبی است. زیرا به از بین بردن چربی و بوی تند آنها کمک می‌کند. لازم است آب لیمو را در کل ظرف چوبی پخش کنید تا ضدعفونی شود. سپس آن را با آب بشویید و با یک حوله تمیز که به چوب آسیبی نمی‌رساند، خشک نمایید.

بهترین روش شستن ظروف بامبو و تمیز کردن ظروف چوبی با لیموترش
لیموترش یک چربی‌زدای قوی برای شستن ظروف چوبی است. اسید سیتریک موجود در آب لیمو، ماده شیمیایی اصلی و دارای قابلیت پاک‌کنندگی فوق‌العاده است.
  • سدیم بیکربنات (جوش‌ شیرین)

با گذشت زمان، روی ظروف چوبی لکه‌هایی به وجود می‌آیند. اما برای شستن ظروف چوبی و از بین بردن این لکه‌ها روش خاص و بسیار کاربردی وجود دارد. در این روش از جوش‌ شیرین و آب لیمو استفاده می‌شود و فرآیند کار به شرح زیر است:

این ماده را روی ظرف پخش کنید. سپس آب لیمو را به آن اضافه کرده و با حوله روی لکه ظرف بمالید تا محو شود. در نهایت ظرف چوبی را با آب بشویید و بگذارید به‌طور کامل خشک شود.

بیشتر بخوانید: آیا نکته‌های شستن ظروف با دست و تمیزی بیشتر را می‌شناسید؟

  • استفاده از سرکه سفید برای شستن ظروف چوبی

سرکه سفید یکی دیگر از موادی است که به از بین بردن بوی نامطبوع و بهبود ظاهر ظروف چوبی کمک می‌کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که مخلوطی حاوی سرکه سفید و آب (به نسبت مساوی) آماده کنید. سپس باید ظرف چوبی را حدود 20 دقیقه در این محلول خیس کنید. در پایان ظروف چوبی را با آب بشویید تا بوی نامطبوع و لکه آن از بین برود. سپس آن را با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید.

کاربرد سرکه سفید در ضدعفونی کردن و شستن ظروف چوبی و از بین بردن بوی بد ظرف‌ها
خاصیت ضد‌باکتریایی و ضد‌قارچی سرکه سفید، به از بین رفتن باکتری‌های موجود در ظروف چوبی کمک می‎‌کند. شستن ظروف چوبی با سرکه، باعث می‌شود بوی نامطبوع این ظروف برطرف شود.

استفاده از روغن‌ها برای نگهداری و افزایش طول عمر ظروف چوبی

برای مقابله با فرسودگی و افزایش طول عمر ظروف چوبی می‌توان از برخی روغن‌ها استفاده کرد. این روغن‌ها به حفظ رنگ و درخشندگی ظروف چوبی کمک می‌کنند. برای این منظور، می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. مقدار کمی روغن روی یک پارچه تمیز و نرم بریزید و آن را روی همه سطح ظرف بمالید. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه، ظرف چوبی را با آب داغ بشویید و به خوبی خشک نمایید.

بیشتر بخوانید: در تمیز کردن وسایل زیاده‌روی نکنید!

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

هنگام شستن ظروف چوبی چه کارهایی نباید انجام داد؟

برای ضدعفونی ظروف چوبی نباید از ماشین ظرفشویی استفاده کرد. چون گرما و آب برای مدت طولانی در دستگاه با هم تعامل دارند و این موضوع می‌تواند باعث ماندن رطوبت و تکثیر باکتری‌ها در منافذ ظروف چوبی شود. به‌علاوه ظرف چوبی را هم می‌پوساند.همچنین برای شستن ظروف چوبی، نباید آنها را برای مدت طولانی در آب خیس کنید. هنگامی‌که این فرآیند به‌طور مکرر انجام می‌شود، مایع به منافذ چوب نفوذ می‌کند و میکروارگانیسم‌های مضر در ظرف تجمع پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، pH مایع‌های ظرفشویی که برای شستن ظروف چوبی استفاده می‌کنید، باید خنثی باشد. زیرا شوینده‌های شیمیایی چوب را خراب می‌کنند. نکته دیگر قابل اشاره، این است که اگر ظروف چوبی ترک خورده باشند، باید آن را دور بیندازید. زیرا کثیفی و باکتری در آن قسمت جمع می‌شوند و در زمان پخت و پز، وارد غذا می‌گردند.

این نوع ظروف را در محیطهای با دمای بالا مانند فر و مایکروفر قرار ندهید، زیرا موجب خشک شدن، تاب خوردن، ترک برداشتن و کوتاه شدن عمر وسایل چوبی آشپزخانه شما می‌شود.

اشتباهات رایج تمیز کردن و شستن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی
شستن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی، باعث کوتاه شدن طول عمر آنها و تجمع و تکثیر انواع باکتری روی آن می‌شود.

سخن پایانی

برای اینکه ظروف چوبی شما دوام بیشتری داشته باشند، باید از آنها به خوبی مراقبت کنید. همچنین ضروری است هنگام خرید ظروف چوبی، کیفیت آنها را به دقت بررسی کنید. توصیه می‌کنیم ظروف چوبی محکمی را خریداری کنید که احتمال شکستن آنها کم باشد. روش ضد‌عفونی کردن و شستن ظروف چوبی هم بسیار حائز اهمیت است. شستشوی این ظروف باید به گونه‌ای باشد که به ظروف آسیبی نرساند و در عین حال همه آلودگی‌ها را هم برطرف کند.

هرگونه بی‌احتیاطی در تمیز کردن این ظروف، باعث می‌شود باکتری‌ها در زمان پخت و پز به غذا منتقل شوند. همچنین شستشوی نامناسب این ظروف به‌طور غیر قابل برگشتی به سطوح چوبی آسیب می‌زند. شما می‌توانید ظروف چوبی آشپزخانه، به خصوص تخته‌های برش را هر چند وقت یک‌بار سمباده بزنید. این کار منافذ به‌وجود آمده روی سطح چوب را از بین می برد. بنابراین یک سطح صاف و صیقلی باقی می‌ماند که تا مدتی از نفوذ انواع آلودگی و باکتری‌ها، جلوگیری می‌نماید.

منبع: Steptohealth

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + هجده =