بررسی علل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی + راه حل

0

تا به حال برایتان پیش آمده است که پس از فشردن دکمه شروع کار ماشین لباسشویی، ببینید که دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخد و ماشین قادر به شستن لباس‌ها نیست؟ باید بدانید که با وجود پیشرفت‌های صنعت لوازم خانگی و به ویژه ماشین لباسشویی، باز هم در اثر موارد مختلف ممکن است مشکلاتی در ماشین لباسشویی به وجود آید. در مطالب قبلی وبلاگ استادکار تا کنون به برخی از مشکلات ماشین لباسشویی و علل و نحوه‌ رفع آن‌ها پرداخته‌ایم و امروز به علت یکی دیگر از مشکلات رایج ماشین‌ لباسشویی، یعنی علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

در صورتی که این مشکل در ماشین لباسشویی شما به وجود آمده، این نوشتار را تا انتها دنبال کنید و با راهنمایی‌هایی که در ادامه ارائه خواهیم داد، درصدد رفع مشکل برآیید. اما چنانچه به هر علتی تصمیم گرفتید که از شخص دیگری برای حل مشکل دیگ ماشین لباسشویی کمک بخواهید، می‌توانید از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی استادکار هم بهره ببرید.

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

تصور کنید که با شنیدن آهنگ اتمام کار ماشین لباسشویی به سمت آن می‌روید تا لباس‌های شسته شده و خوشبو را از آن بیرون بیاورید، اما در عوض با کوهی از لباس‌های خیس و آب چکان مواجه شده و متوجه می‌شوید که در تمام مدت، دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخیده‌ است. از فکر خراب شدن ماشین لباسشویی غم عالم به دلتان می‌ریزید و دست و پایتان را گم می‌کنید. اما ما به شما اطمانان می‌دهیم که جای نگرانی نیست. با خواندن ادامه مطلب می‌توانید از علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی مطلع شوید و برای حل مشکل آن اقدام کنید.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل قفل درب

نخستین موردی که باید برای نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بررسی کنید کارکرد قفل درب ماشین لباسشویی است. در ماشین‌های لباسشویی، به ویژه انواع جدیدتر، در صورتی که سوییچ درب، دستور بسته بودن درب را به کنترل پنل ندهد، فرآیند روشن شدن ماشین لباسشویی و البته چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی آغاز نخواهد شد. به عبارت دیگر، درب ماشین باید حتما کاملا بسته شود تا دیگ ماشین لباسشویی شروع به چرخیدن کند. حال اگر سوییچ درب یا در کل قفل درب خراب باشد، دستوری از سوی سوییچ به کنترل پنل نخواهد رفت و بنابراین دیگ ماشین لباسشویی آغاز به چرخش نمی‌کند.

اگر ماشین لباسشویی شما دارای صفحه نمایش است، احتمالاً در صورت بسته نبودن درب با ارور یا پیغام خطا مواجه خواهید شد که به واسطه‌ آن، به شما هشدار داده می‌شود که قفل درب کاملاً بسته نشده است. اگر پس از باز و بسته کردن درب مشکل رفع نشد و ارور پا بر جا ماند و دیگ ماشین لباسشویی نیز شروع به چرخش نکرد، به احتمال زیاد سوییچ درب با مشکلی فنی مواجه شده است که در چنین شرایطی باید تعویض شود.

برای تعویض سوییچ درب می‌توانید از خدمات تعمیر لباسشویی استادکار بهره ببرید.

پیش از آن که بحث در مورد نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل قفل درب را به پایان ببریم، ذکر این نکته لازم است که در برخی از ماشین‌های لباسشویی، وظیفه‌ قفل درب بر عهده‌ موتور محرک است. بنابراین لزوما همیشه مشکل قفل درب، ناشی از خرابی سوییچ درب نیست و گاهی موتور محرک هم باید بررسی شود. برای بررسی سلامت موتور محرک می‌توانید از اهم متر استفاده کنید.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل قفل درب
اگر درب ماشین کاملا بسته نشود، دیگ ماشین لباسشویی شروع به چرخیدن نمی‌کند.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت خرابی موتور

از آنجایی که موتور، چرخاننده اصلی دیگ ماشین لباسشویی است، خرابی موتور و یا هر گونه مشکل مربوط به موتور می‌تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد. برای مثال ممکن است کلاچ موتور ماشین لباسشویی خراب یا فرسوده شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. برخی از موتورها هم دارای برس‌های کربنی هستند که در طول زمان فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض خواهند داشت. اگر مطمئن هستید که علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خرابی موتور است، حتما این مورد را به نمایندگی و یا یک مرکز تعمیر تخصصی اطلاع دهید.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت خرابی موتور
خرابی موتور نیز می‌تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل اتصال موتور و درایو

گاهی اوقات علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به خرابی موتور و داریو ماشین بر می‌گردد. البته این مورد برای تمامی ‌ماشین‌های لباسشویی صادیق نیست، بلکه برای آن دسته از ماشین‌هایی است که از یک موتور دوتایی و همچنین یک درایو برخوردار هستند. این درایو برای انتقال برق از موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال اگر در اتصال درایو و موتور مشکلی به وجود آید، به تدریج در چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی نیز مشکل به وجود خواهد آمد. گفتنی است که عمدتاً در چنین مواردی یک متصل کننده‌ لاستیکی وجود دارد که دچار آسیب می‌شود و با تعویض آن می‌توان مشکل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را رفع کرد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل اتصال موتور و درایو
مشکل اتصالات موتور و درایو ماشین لباسشویی باعث می‌شود، دیگ ماشین لباسشویی کار نکند.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل کوپلر موتور

کوپلر موتور یک قطعه اتصال لاستیکی و پلاستیکی کوچک است که بین موتور و اتصالات آن واقع شده است. اگر کوپلر موتور دچار خرابی شود، ممکن است کار دیگ ماشین لباسشویی با اختلال مواجه شود. برای اینکه بدانید که آیا کوپلر موتور شکسته است یا خیر، یک برنامه شست و شو را انتخاب و روشن کنید تا دیگ ماشین لباسشویی پر از آب شود. وقتی آب به سطح پر شدن رسید، چرخش دیگ هم باید شروع شود. اگر صدای موتور را می‌شنوید اما دیگ وسطی حرکت نمی‌کند، ماشین لباسشویی شما به یک کوپلر جدید احتیاج دارد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل کوپلر موتور
اگر کوپلر موتور دچار خرابی شود، ممکن است کار دیگ ماشین لباسشویی با اختلال مواجه شود.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل بلبرینگ دیگ

مورد دیگری که می‌تواند در نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی نقش داشته باشد، وجود مشکل در بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی است. از بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی جهت اتصال موتور درایو و سبد شستشو بهره گرفته می‌شود. حال اگر این بلبرینگ ساییده و دچار فرسودگی شده باشد و یا به هر دلیلی دچار مشکل شده باشد، چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی نیز با مشکل مواجه خواهد شد. به خاطر داشته باشید که برای بررسی بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی، باید به تسمه‌های لباسشویی نیز دقت داشته باشید و مطمئن شوید که وظیفه‌ خود را به خوبی انجام می‌دهند. همچنین باید به این مورد نیز دقت کنید که گیر کردن اجسام کوچک مانع چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی نشده باشند و سپس به بررسی بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی بپردازید.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل بلبرینگ دیگ
مشکلات بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی گاهی منجر به نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌شود.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل تسمه‌ها

اگر تسمه‌های ماشین لباسشویی آسیب دیده یا پاره شده باشند، دیگ ماشین لباسشویی به خوبی نمی‌چرخد. بنابراین برای بررسی علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی، حتما تسمه‌ها را نیز بررسی کنید. خرابی تسمه‌ها همچنین می‌تواند باعث کند چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی هم باشد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل تسمه‌ها
دیگ ماشین لباسشویی ممکن است در اثر پارگی تسمه‌ها به درستی نچرخد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل پمپ تخلیه

دیگر علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی، می‌تواند مربوط به پمپ تخلیه باشد. اگر جسمی ‌مانند دکمه یا پرز لباس‌ها درون پمپ تخلیه ماشین لباسشویی گیر کرده باشد و اجازه تخلیه آب را ندهد، ممکن است دیگ ماشین لباسشویی هم به درستی نچرخد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل پمپ تخلیه
گاهی اوقات گیر کردن اجسام مختلف در پمپ تخلیه می‌تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شما باشد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت خرابی بورد دستگاه

بورد ماشین لباسشویی نیروی الکتریکی موتور را تامین می‌کند. در صورت خرابی بورد کنترلی یا سوختن اجزای آن، ممکن است ماشین لباسشویی به درستی کار نکند و دیگ ماشین لباسشویی نچرخد. در صورتی که برق در بورد کنترلی وجود داشته باشد ولی برق موتور وصل نشود، بورد ماشین باید تعویض شود.

همچنین گاهی بورد ماشین لباسشویی کد دیگری (مثل متعادل نبودن بار ماشین یا خطای سنسورها) را به اشتباه به موتور می‌فرستد. می‌توانید برای رفع این مشکل، ماشین را کاملا ریست کنید. برای این کار دوشاخه‌ ماشین لباسشویی را از پریز جدا کرده و پس از گذشت یک دقیقه، دوباره آن را به برق بزنید. سپس در ماشین لباسشویی را شش بار در عرض ۱۲ ثانیه باز و بسته کنید تا پیغام ریست به همه اجزای ماشین فرستاده شود.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت خرابی بورد دستگاه
سوختن بورد ماشین لباسشویی می‌تواند منجر به نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شود.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل سوییچ هیدرواستات

سوییچ هیدرواستات در واقع کلید کنترل فشار و سطح آب است. اگر این سوییچ خراب باشد، پمپ تخلیه هم کار نخواهد کرد و دیگ ماشین لباسشویی هم با مشکل مواجه می‌شود. برای بررسی این مشکل، شیلنگ پلاستیکی متصل به این سوییچ را باز کرده و داخل آن فوت کنید، تا گرفتگی احتمالی آن برطرف شود. ممکن است لازم باشد این شیلنگ را برای رفع گرفتگی رسوبات شست و شو دهید و یا حتی آن را عوض کنید.

بیشتر بدانید علت صدای زیاد ماشین لباسشویی چیست؟

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مشکل سوییچ هیدرواستات
اگر سوییچ هیدرواستات خراب باشد، پمپ تخلیه هم کار نخواهد کرد و دیگ ماشین لباسشویی هم با مشکل مواجه می‌شود.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مقدار بیش از حد لباس

هر ماشین لباسشویی ظرفیتی خاص برای شست و شوی لباس‌ها دارد. برای مثال برخی لباسشویی‌ها ۷ کیلویی و برخی ۱۰ کیلویی هستند. این عدد به وزن لباس‌های خشک اشاره می‌کند. در صورتی که لباس‌هایی بیشتر از ظرفیت دستگاه را در آن قرار دهید، ممکن است موتور نتواند دیگ ماشین لباسشویی را بچرخاند و عملکرد ماشین با اختلال مواجه شود. بنابراین همیشه قبل از پر کردن ماشین لباسشویی، به تناسب وزن لباس‌ها و ظرفیت ماشین هم توجه کنید.

برای راهنمای کامل تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کلیک کنید.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به علت مقدار بیش از حد لباس
وزن بیش از حد لباس‌ها، می‌تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد.

سخن آخر

موارد ذکر شده در بالا همگی می‌توانند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشند و ما در این نوشتار به طور ساده به معرفی و بررسی آن‌ها پرداختیم. اگر پس از بررسی تمامی این موارد علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را پیدا کردید اما از نحوه رفع آن مطمئن نبودید، حتما با تعمیرکاران حرفه‎‌ای تماس بگیرید و خودتان اقدام به رفع مشکل نکنید.

همچنین در صورتی که به هر دلیلی قصد تعویض دیگ ماشین لباسشویی خود را داشتید می‌توانید از خدمات استادکار در این زمینه بهره ببرید.

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =