چگونه جرم لاستیک ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟

2

لاستیک درب ماشین لباسشویی یکی از مناطقی در این دستگاه است که در صورت تمیز نشدن منجر به تشکیل جرم و کپک می شود و می تواند روی تمیزی لباس ها نیز در طولانی مدت تاثیر بگذارد. بنابراین نیاز است که این بخش هرزگاهی تمیز شود. برای تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی راهکارهای مفید زیر برای شما گردآوری شده است.

استادکار به شما به صورت کامل آموزش می دهد که چگونه جرم لاستیک ماشین لباسشویی را از بین ببرید و کپک دور لاستیک ماشین لباسشویی را دیگر نبینید .

چرا نظافت لاستیک درب لباسشویی مهم است؟

شاید فراموش کردید اما اولین باری که نمایندگی لباسشویی شما را وصل کرد و در مورد نکات آن به شما مواردی را گفت حتما تاکید کرد که لاستیک دور ماشین لباسشویی را پس از هر بار استفاده خشک کنید و درب آن را باز بگذارید.

با این اوصاف و در صورت فراموشی شاید بدترین کاری که کرده اید این باشد که ماشین لباسشویی را پس از استفاده به حال خود رها کرده و درب آن را بسته باشید و آبی که روی لاستیک دور درب باقی مانده را خشک نشده باقی گذاشته باشید. محیط مرطوب لاستیک درب می تواند محیط مساعدی برای رشد باکتری و قارچ و کپک باشد.

بیشتر بدانید راهنمای کامل استفاده از ماشین لباسشویی آاگ aeg

تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی
محیط مرطوب لاستیک درب می تواند محیط مساعدی برای رشد باکتری و قارچ و کپک باشد.

مشکلات ناشی از رشد قارچ و کپک های لباسشویی

در چنین شرایطی که درب لباسشویی نیز بسته است، هوا به آن نرسیده و این قسمت با جرم و قارچ و کپک مواجه می شود. در چنین شرایطی شما کوچکترین بخش آن را به‌ صورت لکه های سیاه روی درب ماشین لباسشویی مشاهده می‌کنید که بیشترین قسمت آن در داخل دیگ و آبکش ماشین لباسشویی ایجاد شده و قابل دیدن نیست! این کپک ها می توانند باعث بروز مشکلاتی مثل تنگی نفس، خارش چشم، خس خس سینه و یا سوزش و کهیر زدن پوست شود. در مراحل جدی تر حساسیت به کپک ها باعث تب، عفونت شدید در شش ها می گردد.

به همین دلیل است که لزوم اهمیت خشک کردن و باز گذاشتن درب لباسشویی پس از شستشو نمود پیدا می کند. لازم به یادآوری است که شست و شو در دمای پایین جرم ها و باکتری هایی که در ماشین لباسشویی ایجاد می شوند را از بین نمیبرد. حداقل یک بار در ماه با دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد لباس بشویید تا ماشین شما ضدعفونی شود.

مشکلات ناشی از رشد قارچ و کپک های لباسشویی
این کپک ها می توانند باعث بروز مشکلاتی مثل تنگی نفس، خارش چشم، خس خس سینه و یا سوزش و کهیر زدن پوست شود

تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

حتی روزهای دیگر پس از خشک شدن نیز بهتر است که درب آن را نیمه باز بگذارید تا هوا به داخل آن جریان داشته باشد و بو نگیرد. استفاده از مایع شوینده و نرم کننده نیز می تواند موجب ایجاد ماده چسبنده ای در زیر لاستیک درب ماشین لباسشویی شود.

این مشکل همانطور که در بالا اشاره شد با شست و شو در دمای پایین تشدید می شود. می توانید به جای مایع از پودر لباسشویی استفاده کنید و به جای نرم کننده هم از نصف لیوان سرکه رقیق شده استفاده کنید. با این حال اگر به هر دلیلی لاستیک درب ماشین لباسشویی کپک زد راه هایی برای تمیز کردن آن وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می شود.

بیشتر بدانید نصب موتور لباسشویی آسنکرون ۶ فیش

تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی
پس از خشک شدن لاستیک لباسشویی نیز بهتر است که درب آن را نیمه باز بگذارید تا هوا به داخل آن جریان داشته باشد و بو نگیرد

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی با لیمو ترش

آب لیموی ترش می تواند به عنوان یک جاذب بو و از بین برنده قارچ عمل کند و محیط لباسشویی را نیز خوشبو کند. برای تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی لازم است که یک فنجان سرکه را با یک چهارم فنجان آب لیموی ترش مخلوط کنید و آن را با کمک اسپری پاش دور تا دور لاستیک اسپری کنید. اجازه دهید که این محلول مدتی روی لاستیک باقی بماند. خود لیمو را نیز می توانید دور لاستیک بکشید. سپس یک حوله تمیز بردارید و آن را پاک کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی با سرکه و لیمو ترش
آب لیموی ترش می تواند به عنوان یک جاذب بو و از بین برنده قارچ عمل کند و محیط لباسشویی را نیز خوشبو کند

شستشو لاستیک ماشین لباسشویی با سرکه

سرکه، مایع همه کاره در تمیزی و پاکی خانه اینجا هم می تواند به کمک شما بیاید و با خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی که دارد به عنوان یک ضدعفونی کننده خانگی دور تا دور لاستیک را پاک کند. در این راه می تواند جوش شیرین را هم با سرکه ترکیب کنید. برای این کار میزان ۲/۱ پیمانه جوش شیرین و ۱ لیتر سرکه سفید را آماده کنید.

جوش شیرین را در زبانه پودر لباسشویی بریزید و سرکه را داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید. ماشین لباسشویی را روی یک شست و شوی طولانی مدت با دمای بالا (۹۰ درجه سانتیگراد یا ۱۹۴ فارنهایت) تنظیم کنید. در را ببندید و ماشین را روشن کنید. اجازه دهید ماشین مدتی کار کند و پس از یک ساعت شستشو را می توانید پایان داده و ماشین را تخلیه کنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه
سرکه با خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی که دارد به عنوان یک ضدعفونی کننده خانگی دور تا دور لاستیک را پاک کند

استفاده از اسید سیتریک

اگر سرکه دم دست نداشتید این کار را می توانید با اسید سیتریک نیز انجام دهید که از سرکه قوی تر است و برای ماشین لباسشویی هایی که کپک زیادی به علت محیط مرطوب گرفته اند بیشتر توصیه می شود. این روش کمک می کند که داخل مخزن و لاستیک کپک نزند. در مرحله بعدی لازم است که با یک اسفنج یا مسواک کپک های خیس خورده اطراف لاستیک را بسابید. سپس با یک حوله مرطوب تمام آلودگی و جرم ها را پاک کنید و با دستمال خشک دیگر آن را خشک کنید تا دوباره کپک نزند.

استفاده از مایع سفید کننده

مایع سفید کننده نیز یکی دیگر از محلول های قوی است که می تواند جرم ها و کپک های دور لاستیک را به خوبی برطرف کند. مخلوطی از نیمی آب و نیمی سفید کننده آماده کنید و آن را با مسواک یا اسفنج دور لاستیک بکشید و بگذارید چند دقیقه ای بماند. این محلول می تواند لکه ها را در خود حل کند. سپس آن را با یک دستمال دیگر پاک کرده و خشک کنید.

بیشتر بدانید چگونه لاستیک درب ماشین لباسشویی را تعویض کنیم؟

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی
مخلوطی از نیمی آب و نیمی سفید کننده آماده کنید و آن را با مسواک یا اسفنج دور لاستیک بکشید و بگذارید چند دقیقه ای بماند

جمع بندی

همانطور که در بالا خواندید، سعی کنید که از نرم کننده و شوینده های مایع زیاد استفاده نکنید. نگذارید لباس خیس داخل ماشین بماند. درب ماشین لباسشویی را حتما پس از استفاده باز بگذارید و با یک دستمال لاستیک درب ماشین لباسشویی را خشک کنید. هرزگاهی ماشین لباسشویی را با سرکه و جوش شیرین تمیز کنید. در آخر به شما پیشنهاد میکنیم مقاله مقایسه ماشین لباسشویی درب از بالا خوب و درب از جلو را بخوانید و اگر قصد خرید ماشین لباسشویی جدید دارید با آگاهی کامل به خرید بروید .

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    خیلی خوب بود

    1. هدی رضایی می گوید

      خوشحالیم که این مقاله برایتان مفید واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + هفت =