انواع موتورهای کولر آبی و اهمیت شناخت موتور کولر آبی

2

هفته گذشته و در مطلبی که برای مقایسه کولرهای آبی و گازی در استادکار منتشر شد، گفتم که افراد باتجربه برخلاف بسیاری از افراد، دقیقا در روزهای پایانی تابستان و شروع فصل سرما سراغ سیستم سرمایشی منزل خود می روند. در این مقاله در خصوص انواع موتور کولر آبی صحبت خواهیم کرد.

در روزهایی که فصل گرما به آخر رسیده و چیزی به خارج شدن سیستم های گرمایشی از استراحت چند ماهه نمانده، سراغ سیستم های سرمایشی رفتن در قدم اول بی معنی و عجولانه به نظر میرسد. برخلاف این نگاه و همانطور که پیش از این هم گفتم، از نظر اقتصادی سیستم های سرمایشی در مقطع فعلی در مقرون به صرفه ترین حالت خود قرار دارند. اگر شما امروز کولرتان که تا یک هفته پیش کمی مشکل داشت را سرویس کنید، سال آینده با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید؛ ضمن اینکه هزینه ای به مراتب کمتر از سرویس در آغاز فصل گرما پرداخت کرده اید.

انواع موتور کولر آبی
اگر موتور کولر آبی شما مشکل دارد همین حالا در پایان تابستان آن را تعمیر کنید تا نسبت به سال بعد هزینه زیادی روی دستتان نگذارد

اهمیت شناخت موتور کولر آبی

باتوجه به این موارد، در این مطلب تصمیم داریم شما را با پیچیده ترین بخش یک کولر آبی آشنا کنیم. البته این پیچیده ترین بودن به معنی این نیست که موتور کولر آبی یک سیستم واقعا پیچیده است؛ این مسئله بیشتر به این معنی است که کولر آبی اساسا یک دستگاه بسیار ساده و سرراست و موتوری به سادگی موتور کولر آبی، پیچیده ترین سیستم آن به حساب می آید.شناخت انواع موتور کولر آبی و مکانیزم کار آنها، علاوه بر اینکه شما را با یکی از پرکاربردترین سیستم های برقی دنیا آشنا می کند، به شما کمک می کند برای سرویس یا تعویض آن با دید بهتری وارد بازار شوید. این شناخت به شما کمک می کند که در مواقعی مانند داغ شدن موتور کولر آبی ، به حل مشکل بپردازید .

انواع موتور کولر آبی

موتورهایی که در کولرهای آبی استاندارد استفاده می شوند، به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • موتورهای دو دور با خازن دائم کار

این نوع موتورها جهت دو دور متفاوت هزار و هزار و ۵۰۰ طراحی شده اند. برای هرکدام از این دو حالت کارکرد، چهار نوع سیم پیچ متفاوت در این موتورها تعبیه شده اند. در این موتورها برای هر دور یک سیم پیچ اصلی مجزا، یک سیم پیچ کمکی و یک خازن تعبیه شده است. این خازن و سیم پیچ کمکی به صورت سری قرار داده شده اند که در هر حالتی که موتور کولر آبی قرار داشته باشد حالت های کند یا تند، سیم پیچ اصلی متناسب با همان حالت با خازن و سیم پیچ کمکی در مدار قرار می گیرند. به دلیل اینکه همیشه این خازن ها در حال کار هستند این موتورها به موتور با خازن دائم کار مشهور هستند.

بیشتر بدانید نصب مخزن شناور دار آبسردکن

موتورهای دو دور با خازن دائم کار
در این موتورها برای هر دور یک سیم پیچ اصلی مجزا، یک سیم پیچ کمکی و یک خازن تعبیه شده است
  • موتورهای دو دور با سیم پیچ راه انداز

در موتورهای کولر با سیم پیچ راه انداز سه دسته سیم پیچ وجود دارد:

  • سیم پیچ اصلی برای دور تند با سربندی چهار قطب و سرعت تقریبی ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
  • سیم پیج اصلی برای دور کند با سربندی شش قطب و سرعت تقریبی ۱۰۰۰ دور در دقیقه.
  • سیم پیچ راه انداز با سربندی چهار قطب.

در این نوع موتورها در شروع حرکت، سیم پیچ راه انداز با سیم پیچ اصلی دور تند موازی می شود و هنگامی که سرعت چرخش موتور به حدود ۷۵ درصد دور نامی آن رسید، سیم پیچ راه انداز از مدار خارج می شود. در این حالت سیم پیچ اصلی دور تند به تنهایی روتور را می چرخاند.

بیشتر بدانید معرفی انواع پمپ کولر آبی

موتورهای دو دور با سیم پیچ راه انداز
در این نوع موتورها در شروع حرکت، سیم پیچ راه انداز با سیم پیچ اصلی دور تند موازی می شود

هنگامی که کولر با دور کند راه اندازی می شود، ابتدا سیم پیچ اصلی دور تند و سیم پیچ راه انداز وارد مدار می شوند و پس از رسیدن دور موتور به ۷۵ درصد دور نامی، توسط کلیدی که در داخل موتور تعبیه شده است هر دو سیم پیچ از مدار خارج می شود و سیم پیچ اصلی دور کند را وارد مدار می کند. این نوه موتور از پرکاربردترین موتورها در کولرهای آبی تولید شرکت های ایرانی است. احتمال فراوان شما هم وقتی کولر آبی منزل خود را روشن می کنید، متوجه می شوید که موتور برای چند ثانیه با دور تند شروع به کار می کند.

چطور از موتور کولر آبی محافظت کنیم؟

همانطور که پیش از این بارها گفتیم، موتور کولر آبی مهمترین و حساس ترین بخش آن است. موتور همچنین از نظر اقتصادی هم گران ترین بخش کولر به شمار می رود و تعویض یا تعمیر آن نسبت به سایر قطعات هزینه و وقت بیشتری میگیرد. بنابراین محافظت از موتور کولر آبی یکی از اقدامات بسیار مهم در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان سیستم سرمایشی منزل است.

چطور از موتور کولر آبی محافظت کنیم
محافظت از موتور کولر آبی یکی از اقدامات بسیار مهم در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان سیستم سرمایشی منزل است

محافظت از موتور کولر آبی به خصوص در مقطع فعلی و پایان فصل گرما اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • روی کولر را بپوشانید

حتما می دانید که بزرگترین سم برای دستگاه های برقی آب و گرد و خاک است. چه در زمانی که از کولر استفاده نمی کنید که زمانی که از آن استفاده می کنید توصیه اکید می شود روی آن را بپوشانید. اجازه ندهید آب و آلودگی وارد کولر شما شود و به موتور راه پیدا کند. موتورها طوری ساخته می شود که به نظر نفوذناپذیر هستند اما گرد و خاک در طولانی مدت راهش را پیدا می کند.برای افزایش عمر و بهره وری موتور کولری بهتر است که بر روی آن حفاظ محافظ پاشش آب استفاده شود. این حفاظ در حقیقت از نفوذ آب به سیم پیچ الکتروموتور جلوگیری کرده و از سوختن احتمالی دینام کولر در برابر پاشش مستقیم آب جلوگیری خواهد کرد.

  • اتصالات را برای جلوگیری از سوختن موتور کنترل کنید

هر چند وقت اتصالات موتور کولر با پنل بیرون را چک کنید. اگر این اتصالات آسیب دیده باشند ممکن است بدنه کولر شما برق دار شود یا موتور اتصالی کند و بسوزد.

  • از نصاب و سرویس کار ماهر کمک بگیرید

همواره گفته ایم که نصب، راه اندازی و سرویس وسایل برقی به خصوص وسایل دارای سیم پیچ در عین ساده بودن این وسایل یک کار تخصصی است. این کار به مهارت و تجربه نیاز دارد و اگر فردی بی تجربه این کار را انجام دهد، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری متوجه موتور شود.

نقش خازن در موتور کولر آبی
هر چند وقت اتصالات موتور کولر با پنل بیرون را چک کنید

نقش خازن در موتور کولر آبی چیست؟

خازن در موتور کولر آبی با سیم پیچ به صورت سری بسته می شود. خازن در این سیستم کمک می کند موتور سریع تر به دور موتور مدنظر برسد و در واقع در کمترین زمان ممکن به کار بیفتد. حتما باید به این نکته اشاره کرد که خازن در موتور کولر، فقط مخصوص کولرهای ۷ هزار است و کولرهای با ظرفیت پایین تر اساسا نیازی به خازن ندارند.

اگر شما هم فکر می کنید که موتور کولر آبی شما نیاز به سرویس دارد و نیاز به تعمیرکار کولر آبی دارید همین حالا این کار را در برنامه تان بگنجانید.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. آقای مرادی می گوید

    قیمت موتور کولر سپهرالکتریک حجم ۲٥۰۰ چند ؟؟؟

  2. رضایی می گوید

    سلام. آیا درسته که ما دو نوع موتور داریم یکی بلبرینگی و دیگری بوشی! و موتوری که بوش داره اگه بوشها مشکل پیدا کنن قابل تعمیر نیستند؟ لطفا در این باره راهنمایی کنید. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + نه =