علت روشن نشدن و روشن نماندن شمعک بوتان چیست؟

1

رفته رفته هوا در اکثر مناطق ایران به سمت سرد شدن می رود. روزهایی که می توانستیم دوش آب سرد بگیریم تمام شده و حالا اهمیت وجود یک آبگرمکن قوی و سالم دوباره پررنگ شده است. روشن نماندن شمعک آبگرمکن یکی از متداول ترین مشکلات این دستگاه است.

از دلایل روشن نماندن شمعک بوتان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تنظیم نبودن جهت شعله یا کم شدن حجم آن
  • مشکل در دودکش آبگرمکن
  • ایراد ترموکوپل
  • مشکل سنسور جوش
  • آسیب دیدن بوبین
روشن نماندن شمعک آبگرمکن یکی از متداول ترین مشکلات این دستگاه است.
روشن نماندن شمعک آبگرمکن یکی از متداول ترین مشکلات این دستگاه است.

لذت دوش آب گرم

حتما شما هم در فصول گرم سال ترجیح می دهید با آب سرد دوش بگیرید. متخصصان سلامت می گویند دوش گرفتن با آب سرد برای سلامتی مفید است به شرط آنکه هوا طوری نباشد که موجب مشکلات دیگری شود. امروز در مقطعی از سال قرار داریم که دوش گرفتن با آب سرد چندان منطقی به نظر نمی رسد. هوا ناگهان باد و باران می شود و لذت دوش گرفتن با آب سرد را از بین می برد.

در این هفته های پیش رو، همه اعضای خانواده دوش آب گرم را ترجیح می دهند به همین دلیل وجود یک آبگرمکن قوی و سالم واجب و ضروری است. اگر تا امروز درست و پرقدرت کار کردن آبگرمکن جز در موارد ضروری به چشم نمی آمد، از امروز هربار قطع شدن جریان آب گرم ممکن است آسایش خانواده را مختل کند. بنابراین سرویس آبگرمکن یکی از اولویت های اصلی هر خانواده ای به شمار می رود.

در این مطلب یکی از ایرادهای رایج و اساسی در آبگرمکن های دیواری یعنی روشن نماندن یا روشن نشدن شمعک را بررسی می کنیم. آبگرمکن بوتان پرمصرف ترین آبگرمکن در بازار ایران به شمار می رود و در این مطلب علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که این راهنما برای اغلب مدل های آبگرمکن بوتان کاربرد دارد اما ممکن است وضعیت در برخی مدل ها متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید چگونه مشعل ایران رادیاتور را تنظیم کنیم؟

در این مطلب علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی خواهیم کرد
در این مطلب علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی خواهیم کرد

شمعک آبگرمکن بوتان

شمعک آبگرمکن یکی از بخش های اصلی این وسیله است. بعد از اینکه جریان آب وارد آبگرمکن شد و سیستم آن را تشخیص داد، شمعک کوره آبگرمکن را روشن می کند. تا زمانی که آب در جریان باشد، کوره آبگرمکن فعال است. به محض اینکه شیر آب را ببندید، کوره خاموش می شود. شمعک برای روشن کردن فوری کوره همواره روشن است مگر در مواقعی که بخواهید برای مدت طولانی آبگرمکن را از مدار خارج کنید.

در صورتی که شمعک آبگرمکن روشن نباشد، کوره روشن نمی شود و طبعا آبی از آبگرمکن، گرم نخواهد شد. به همین دلیل روشن بودن دائمی شمعک، شرط اولیه برای کار کردن یک آبگرمکن دیواری به شمار می رود.

در صورتی که شمعک آبگرمکن روشن نباشد، کوره روشن نمی شود و طبعا آبی از آبگرمکن، گرم نخواهد شد
در صورتی که شمعک آبگرمکن روشن نباشد، کوره روشن نمی شود و طبعا آبی از آبگرمکن، گرم نخواهد شد

دلایل روشن نماندن شمعک بوتان

این شمعک ممکن است به دلایل مختلفی خاموش شود اما مشکل اصلی آنجاست که در برخی موارد شمعک روشن نمی ماند. این مسئله هم ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در حالت کلی می توان ۵ دلیل برای بروز این مشکل مطرح کرد:

  • تنظیم نبودن جهت شعله یا کم شدن حجم آن

اگر حجم آتشی که از پیلوت یا همان شمعک خارج می شود کمتر از استاندارد باشد، شمعک روشن نمی ماند. تشخیص این مسئله به راحتی با مشاهده شعله در هنگام جرقه زدن ممکن است. دلیل این مسئله معمولا گرفتگی نازل شمعک است. توصیه اکید می شود از تمیز کردن نازل با وسایل نوک تیز خودداری کنید چون به احتمال فراوان باعث آسیب به آن می شوید. نازل را می توانید با فشار هوا تمیز کنید. ممکن است جسم خارجی یا چربی روی خروجی نازل را گرفته باشد.

اگر جهت شمعک درست نباشد هم به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. دقت کنید شمعک را با فشار زیاد جا به جا نکنید چون ممکن است آسیب ببیند.

اگر حجم آتشی که از پیلوت یا همان شمعک خارج می شود کمتر از استاندارد باشد، شمعک روشن نمی ماند
اگر حجم آتشی که از پیلوت یا همان شمعک خارج می شود کمتر از استاندارد باشد، شمعک روشن نمی ماند
  • مشکل در دودکش آبگرمکن

اگر دودکش مسدود باشد یا به درستی عمل نکند هم شمعک مرتب خاموش می شود. همانطور که بارها گفتیم دودکش وسایل گرمایشی که با شعله کار می کنند باید به صورت مرتب سرویس و بازبینی شود. آبگرمکن دیواری هم از این مسئله مستثنی نیست.

  • ایراد ترموکوپل

شعله شمعک ترموکوپل را گرم می کند و ترموکوپل با گرم شدن، شیر برقی را باز می کند. اگر ترموکوپل درست عمل نکند، جریان گاز قطع می شود و شمعک خاموش می شود. در واقع این وسیله گاز را در زمان خاموش شدن شمعک قطع می کند تا از انباشت آن جلوگیری کند.

ترموکوپل وسیله ای قابل تعمیر نیست و در صورت بروز مشکل باید تعویض شود. ترموکوپل عمر استاندارد مشخصی دارد و بعید است بتوانید از آن بیشتر از عمر مفیدش استفاده کنید. برای تعویض ترموکوپل حتما از متخصص کمک بگیرید چون این وسیله، در ایمنی آبگرمکن شما نقش بسیار مهمی دارد.

ترموکوپل وسیله ای قابل تعمیر نیست و در صورت بروز مشکل باید تعویض شود
ترموکوپل وسیله ای قابل تعمیر نیست و در صورت بروز مشکل باید تعویض شود
  • مشکل سنسور جوش

این سنسور اصلی ترین سنسور آبگرمکن است و در مواقع لازم جریان گاز را قطع می کند. این سنسور باید همیشه در مدار باشد اما برای تست سالم بودن آن می توانید یک بار موقتا آن را از مدار خارج کنید. اگر شمعک روشن شد، سنسور جوش سوخته است. این سنسور معمولا سمت چپ آبگرمکن نصب شده. قبل از هرکاری، سنسور جوش سوخته را تعویض کنید و هرگز آن را از مدار خارج نکند.

  • آسیب دیدن بوبین

بوبین یک سیم بسیار بلند است که به صورت مارپیچ داخل آبگرمکن دیده می شود. این سیم میدان مغناطیسی لازم برای کار کرد ترموکوبل را ایجاد می کند بنابراین اگر مشکلی برای آن به وجود آمده باشد، مدار قطع می شود. تست سلامت بوبین نیازمند تخصص است.

بوبین یک سیم بسیار بلند است که به صورت مارپیچ داخل آبگرمکن دیده می شود
بوبین یک سیم بسیار بلند است که به صورت مارپیچ داخل آبگرمکن دیده می شود

جمع بندی

علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان ممکن است هیچکدام از این موارد نباشد. ممکن است موارد ساده تری مثل قطع جریان گاز یا جریان برق لازم برای جرقه زنی دلیل این مسئله باشد. گرفتگی مجرای خروجی و فعال شدن سنسور دود هم ممکن است یکی از دلایل روشن نماندن شمعک آبگرمکن باشد. توصیه می کنم برای سرویس و تعمیر آبگرمکن خود از نمایندگی مجاز یا سرویس کار مجرب کمک بگیرید.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. مهیار می گوید

    سلام. شمعک آبگرمکن من که مارک بوتان هست روشن نمیشه یعنی همین که ولوم رو رها میکنیم شمعک خاموش میشه، این اتفاق هم درست بعداز جرم گیری آبگرمکن افتاده. مشکل هم هیچکدوم از دلایل گفته شده توسط شما نیست.ممنون میشم کمک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + چهار =