تصفیه آب آکواریوم چه کاربردی دارد و انواع آن کدامند؟

0

اگر حرفه شما پرورش ماهیان زینتی است و یا حتی یک اکواریون خانگی کوچک دارید، حتما می‌دانید که تصفیه آب آکواریوم یکی از موارد بسیار ضروری برای سلامت ماهیان است. اما این عمل چگونه انجام می‌شود و اصلا تصفیه آب اکواریوم چه مزیت و کاربردی دارد؟! تمام این موارد را قرار است در این مقاله با یکدیگر بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

تصفیه آب آکواریوم چیست؟

امروزه نگهداری از آکواریوم و پرورش دادن ماهیان زینتی نه تنها یک حرفه است بلکه بعنوان یک علم و هنر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید در بسیاری از کشورها تجارت ماهیان زینتی تبدیل به یک صنعت رو به رشد شده است. طبیعی است که با پیشرفت این صنعت توجه به حفظ سلامت ماهیان و کیفیت آبی که برای آکواریوم استفاده می‌شود نیز روز به روز بیشتر می‌شود و درست در همین نقطه است که اهمیت تصفیه آب آکواریوم مشخص می‌شود.

در حقیقت سیستم تصفیه آب آکواریوم به عنوان قلب آن آکواریوم است و اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اساسی‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای ماهیان را این سیستم تامین می‌کند. درواقع این سیستم دارای فیلترهای مخصوصی است که ذرات جامد اضافه در آکواریوم را به دام می‌اندازد و هرگونه آلودگی مایع در آب را از بین برده و سپس آب تمیز را به آکواریوم باز می‌گرداند.

تصفیه آب آکواریوم
وجود یک سیستم تصفیه آب آکواریوم به عنوان یک سیستم ضروری برای پایش کیفیت آب و سلامت ماهیان یک امر حیاتی است.

معرفی انواع مدل فیلتر تصفیه آب آکواریوم

دستگاه تصفیه آب آکواریوم بر اساس نوع فیلتری که در آن به کار می‌رود تقسیم بندی می‌شود. به طور کلی تصفیه آب آکواریوم را به سه دسته فیلتراسیون مکانیکی، فیلتراسیون بیولوژیکی و شیمیایی می‌توان تقسیم کرد.

فیلتر مکانیکی در تصفیه آب آکواریوم

کار اصلی فیلترهای مکانیکی این است که هرگونه ذرات آلوده موجود در آب را حذف کند. از طرفی چون اکثر ذرات آلودگی ممکن است به دیواره این فیلتر بچسبد نیاز به کنترل و تمیز کردن خود فرد نیز دارد. این مدل فیلتر با از بین بردن ذرات آلوده، سعی می‌کنند آب آکواریوم شفاف و تمیز به نظر برسد.

بیشتر بدانید بهترین روش برای پرورش و نگهداری بن سای در منزل

تصفیه آب آکواریوم
فیلترهای مکانیکی تصفیه آب در آکواریوم نیازمند تمیز شدن و کنترل است که بایستی به صورت دوره‌ای آن‌ها را از آکواریوم خارج کرده و تمیز کنید.

فیلتر بیولوژیکی در تصفیه آب اکواریم

همانطور که از نام این فیلتر پیدا است، عملکرد پیشرفته‌تر و جزئی‌تری نسبت به مدل مکانیکی دارد. فیلترهای بیولوژکی کمک به حذف باکتری‌های موجود در آب می‌کند. در واقع این فیلتر این گونه عمل می‌کند که مجموعه‌ای از باکتری‌ها را در آکواریوم فعال می‌کند که این باکتری‌ها تمام مواد آلوده مانند آمونیاک را تبدیل به نیتریت و سپس تبدیل به نیترات می‌کند. نیترات هم جز موادی است که اگر غلظت آن در آب بسیار بالا رود ممکن است برای برخی بی مهرگان مضر باشد. از این رو فیلتراسیون بیولوژیکی هرگونه آلودگی را در آب رفع می‌کند. البته ناگفته نماند که اگر ذرات آلوده جامد توسط فیلتر مکانیکی به خوبی رفع نشود و وارد فیلتر بیولوژکی شود ممکن است راندمان کار آن کاهش یابد.

تصفیه آب آکواریوم
برخلاف فیلتر مکانیکی که ذرات جامد آلوده در آب را تصفیه می‌کند، فیلتراسیون بیولوژیکی با استفاده از چرخه نیترات مواد آلوده حل شده در آب آکواریوم را دفع می‌کنند.

فیلتر شیمیایی در تصفیه آب آکواریوم

علاوه بر دو مدل فیلتری که بیان کردیم، فیلترهای شیمیایی دیگری نیز وجود دارد که می‌توان برای اکواریوم استفاده کرد. به طور مثال فیلترهایی مانند فیلتر کربن اکتیو یا فیلتر رزینی جز دسته فیلترهای شیمیایی هستند که تمام آلاینده‌های موجود در آب آکواریوم را از بین می‌برد و آب تصفیه شده و بسیار تمیز را وارد اکواریوم می‌کند. علاوه بر این فیلترهای دیگری برای حذف نیترات و فسفات وجود دارد که در دسته فیلتراسیون‌های شیمیایی است.

قیمت دستگاه تصفیه اب اکواریوم کوچک
استفاده از هر کدام از فیلترهای شیمیایی بایستی بر اساس نوع ماهی، نوع آب( شور یا شیرین)ف حجم آکواریوم و تعداد ماهی‌ها انتخاب شود.

فیلتر داخلی یا خارجی؛ کدام فیلتر برای تصفیه آب آکواریوم مناسب است؟

فیلترهای مخصوص تصفیه آب آکواریوم را به دو صورت قابل استفاده هستند یعنی شما می‌توانید این فیلترها را هم در داخل آکواریوم و هم در خارج آکواریوم قرار دهید فقط تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای استفاده از فیلترهای خارجی شما نیاز به پمپ نیز دارید.

به طور کلی تنها تفاوتی که می‌توان میان این دو مدل فیلتر پیدا کرد نوع تمیز کردن و تعویض آن است. قطعا تمیز کردن و تعویض فیلترهای خارجی آسان‌تر از فیلترهای داخلی است و علاوه بر این امکان ایجاد تغییرات در خواص شیمیایی آب از طریق فیلترهای خارجی آسان‌تر است.

یکی از مدل فیلترهای خارجی، فیلتر تر و خشک تصفیه آب آکواریوم است که این فیلتر به عنوان یک فیلتر واسطه عمل می‌کنند؛ بدین صورت که از عمل گرانش برای انتقال آب به یک پیش فیلتر استفاده می‌کنند و سپس آب آکواریوم را به فیلتر بیولوژیکی با جریان ثابت هوا (فیلتر خشک) هدایت می‌کند. در واقع این مدل فیلتر دارای یک فیلتر مکانیکی یا بیولوژیکی( فیلتر تر) است و در میان، فضایی اضافی برای اضافه کردن فیلترهای شیمیایی نیز دارد و در آخر یک پمپ نیز وجود دارد که آب تصفیه شده را دوباره به آکواریوم بر می‌گرداند.

فیلتر تصفیه آب آکواریوم کوچک و طریقه نصب تصفیه آب آکواریوم
یکی از مزیت‌های فیلتراسیون تر و خشک این است که نیازی به مصرف اکسیژن هنگام فرآیند بیولوژیکی نیست زیرا بستر بیولوژیکی در تماس ثابت با هوا است.

علاوه بر فیلترهای خارجی، فیلترهای داخلی نیز وجود دارد که شامل فیلترهایی چون فیلتر زیر شنی، جعبه‌ای و اسفنجی می‌شود. ناگفته نماند که این فیلترها نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار زیاد دارند از این رو یکی از نقاط ضعف دسته فیلترهای داخلی به شمار می‌رود.

فیلتر تصفیه آب آکواریوم کوچک
نمونه‌ای از فیلتر داخلی

قیمت فیلتر و دستگاه تصفیه آب آکواریوم

تصفیه آب آکواریوم بر اساس نوع تجهیزات فیلتراسیونی که در آن وجود دارد، قیمت متفاوتی دارد. به طور مثال قیمت دستگاه تصفیه اب اکواریوم کوچک از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و معمولا قیمت هر کدام از فیلترها از محدود ۷۰ هزارتومان شروع می‌شود و بسته به نوع مدل پیشرفته آن افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =