مهم ترین نکات خرید خانه چیست؟

4

خرید خانه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها و پیشرفت‌های زندگی برای هر شخص یا خانواده محسوب می‌شود. برای خرید خانه باید برنامه‌ریزی دقیق انجام داد و شاید تمام اعضای خانواده زمانی نسبتاً طولانی را با سختی و مشکل مالی سپری کنند. به همین دلیل هر فردی که می‌خواهد ملک خریداری کند، باید نکات خرید خانه را بداند و در هنگام خرید دقت زیادی داشته باشد تا در آینده با مشکلات بزرگی که احتمال به وجود آمدن آن‌ها در صورت ناآگاهی از نکات خرید خانه وجود دارد، مواجه نشوند.

در ادامه به نکات خرید خانه که از اهمیت زیادی برخوردار هستند اشاره کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل این تغییر و پیشرفت بزرگ زندگی را برای خود رقم بزنید.

معیارهای انتخاب یک خانه خوب چیست؟

معمولا بعد از خرید خانه، خانواده برای مدت طولانی در همان مکان سکونت دارد و جابه‌جا نمی‌شود، پس لازم است نکات خرید خانه را بشناسید و با بودجه مالی موجود، بهترین انتخاب را متناسب با سلیقه خود داشته باشید.

در ادامه به نکات مهم در خرید خانه اشاره می‌کنیم که برای انتخاب یک خانه باید در نظر داشته باشید تا در آینده از خرید خود پشیمان نشوید زیرا خرید و فروش خانه یک فرایند هزینه‌بر، زمان‌بر، دشوار و خسته‌کننده است.

نکات مهم در خرید و فروش خانه
انتخاب و خرید خانه مناسب تأثیر مستقیم در امنیت، آرامش و نحوه زندگی یک خانواده دارد.

متراژ واحد مسکونی

مساحت یکی از نکات خرید خانه و معیاری مهم در انتخاب آن است. خانواده‌ها در هنگام خرید خانه به اولین چیزی که فکر می‌کنند، متراژ خانه و تعداد اتاق‌خواب‌ها است. زندگی در خانه‌ای با متراژ زیاد موجب رفاه و آسایش بیشتر هر خانواده می‌شود، ولی متأسفانه با شرایط و قیمت بسیار زیاد خانه‌ها باید متراژ را برحسب میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید، انتخاب کنید.

برای اینکه بتوانید خانه‌ای نزدیک به متراژ مورد نیاز خانواده تهیه کنید، می‌توانید با انتخاب محله ارزان‌تر یا ساختمانی با طول عمر بیشتر و امکانات کمتر مانند نداشتن پارکینگ و آسانسور متراژ خانه را بزرگ‌تر کنید، زیرا هر یک از این فاکتورها می‌تواند در قیمت واحد مسکونی تأثیرگذار باشد.

بررسی نقشه و طراحی ساختمان و واحدها

نقشه و طراحی یکی از مهم‌ترین نکات خرید خانه است. خانه باید بر طبق اصول و قوانین مهندسی ساختمان طراحی و طبق نقشه ساخته شود.

باید موارد زیر را در زمان خرید خانه مدنظر داشته باشید و آن‌ها را بررسی کنید:

  • حداقل عرض ورودی ساختمان باید 110 سانتی‌متر باشد.
  • حداقل عرض راه‌پله باید 90 سانتی‌متر باشد.
  • حداکثر ارتفاع پله باید 18 و حداقل عرض پله 30 سانتیمتر باشد.
  • تعداد واحدهای ساختمان کم باشد.
  • آشپزخانه در جای مناسب قرار داشته باشد.
  • نشیمن و پذیرایی نورگیر باشد.
  • سرویس بهداشتی و حمام در معرض دید نباشند.
  • اتاق‌خواب‌ها برخلاف جهت کوچه یا خیابان قرار گرفته باشند.
  • در صورت چند واحد بودن ساختمان، درب‌ های واحدهای هر طبقه روبه‌روی ‌هم باز نشود.
  • پارکینگ و انباری به تعداد کافی موجود باشند.
  • فضای اتاقک آسانسور به‌اندازه کافی بزرگ باشد و از درب آسانسور حداقل یک ویلچر عبور کند.
  • ساختمان دارای سیستم اطفای حریق باشد.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز طراحی داخلی

محله مناسب برای زندگی

هر خانواده متناسب با فرهنگ و سلیقه خود شرایط خاصی را برای محل زندگی انتخاب می‌کند و یکی دیگر از نکات خرید خانه، شرایط محله‌ای است که می‌خواهند در آن زندگی کنند.

ولی مواردی وجود دارد که تقریباً برای همه یکسان است و از یک محله مناسب انتظار می‌رود که این شرایط را داشته باشد، مانند نزدیک بودن مدرسه، مراکز تفریحی-‌ورزشی و آموزشی، محل کار، مراکز بهداشت-درمانی و امنیت محله که یک اصل مهم برای هر خانواده به‌حساب می‌آید.

امروزه برای بالا بردن امنیت فضای بیرونی و داخلی در بیشتر ساختمان‌ها دوربین مداربسته نصب می‌شود تا به‌وسیله آن‌ها بتوانید از ورود دزد و افراد مزاحم به داخل ملک جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین سیستم دوربین مداربسته متناسب با نیازتان

نصب دوربین مداربسته در منزل و محل‌کار

نصب دوربین مداربسته در منزل و محل‌کار

  • نصب دوربین مداربسته در منزل و ساختمان
  • نصب دوربین مداربسته در مغازه و محل کار
  • نصب دوربین مدار بسته مخفی
  • سرویس و تعمیر دوربین مداربسته
دریافت این خدمت از استادکار

بررسی ساختمان از نظر ساکنین

تحقیق در مورد ساکنین ساختمان یکی دیگر از نکات خرید خانه است، زیرا ساکنین یک ساختمان نقش مهمی در برقراری امنیت، آرامش و آسایش دارند. پس ساکنین و همسایه‌ها باید با اصول و قوانین آپارتمان‌نشینی آشنا باشند. یادتان باشد در هنگام ورود به ساختمان به تمیزی و سالم بودن مشاعات دقت کنید، همه قسمت‌های ساختمان باید تمیز و سالم باشد.

با مدیریت ساختمان در مورد تردد ساکنین، شارژ ماهیانه، مستاجر یا مالک بودن ساکنین، روش نظافت مشاعات و نحوه رسیدگی به ساختمان صحبت کنید . معمولاً ساختمان‌هایی که خود مالکان در آن سکونت دارند، از شرایط بهتری برخوردارند. در اکثر ساختمان‌های چند واحدی دیوارهای مشترک واحد‌ها عایق‌کاری نشده‌اند و صدا از آن‌ها عبور می‌کند. اگر واحد کناری شما خانواده شلوغ و پرجمعیتی باشد، این موضوع می‌تواند برایتان مشکل ایجاد کند، در این صورت هرگز در خانه خود آرامش نخواهید داشت.

بررسی تأسیسات برقی و مکانیکی

نکته دیگری که باید قبل از خرید خانه بررسی کنید، تأسیسات برق و آب است. تمام کلید و پریزها را تست کنید تا سالم باشند. لوله‌های آب و شیرآلات داخل خانه را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند و از همسایه طبقه پایین بپرسید تا مطمئن شوید سقف داخل واحد آن‌ها نیز نشتی آب نداشته باشد. شیرهای آب را باز کنید تا مطمئن شوید شیرآلات سالم هستند و با افت فشار آب در داخل خانه مواجه نیستید.

بیشتر بخوانید: چطور متوجه نشتی لوله های آب خانه شویم؟

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار

خانه شمالی یا جنوبی

سلیقه‌ افراد در انتخاب موقعیت جغرافیایی ساختمان با هم تفاوت دارد، عده‌ای خانه‌های شمالی و عده‌ای خانه‌های جنوبی را می‌پسندند و این تفاوت در انتخاب کاملاً سلیقه‌ای است. ولی باید بدانید که هر کدام از این موقعیت‌ها دارای چه خصوصیاتی هستند. نکات خرید خانه از نظر نور، زیبایی و وسعت دید در خانه‌های شمالی و جنوبی با هم متفاوت است.

اگر به دنبال خانه‌ای با نور کافی هستید، باید خانه‌های جنوبی را انتخاب کنید. چون اگر مانعی برای ورود نور در قسمت جنوبی آن‌ها نباشد، نور بسیار خوبی دارند و می‌توانند خواسته شما را برآورده کنند. خانه‌های جنوبی در طبقات بالا می‌توانند دید خوبی به سمت جنوب داشته باشند، ولی طبقات پایین در صورت وجود مانع از نور و دید خوبی برخوردار نیستند.

اگر می‌خواهید از حیاط وارد خانه شوید و از داخل خانه دید و منظره خوبی داشته یا از پنجره دید وسیع‌تر و زیباتری داشته باشید باید به دنبال خانه‌های شمالی بروید، ولی خانه‌های شمالی از نور مناسبی برخوردار نیستند و نور کمتری نسبت به خانه‌های جنوبی دارند.

انتخاب طبقات میانی برای سکونت

یکی دیگر از نکات مهم در خرید خانه و ساختمان‌های پرجمعیت و چند واحدی این است که سعی کنید طبقات اول و آخر را خریداری نکنید. زیرا بیشترین رفت‌وآمد در طبقه اول است و سروصدا شما را اذیت می‌کند. از طرفی به دلیل اینکه معمولا در ساخت خانه‌ها از عایق استفاده نمی‌شود و زیر طبقه اول خالی است، در فصل سرما خانه سرد خواهد شد.

دلیل نخریدن طبقه آخر هم این است که این طبقه در زیر پشت‌بام قرار دارد و اگر عایق و ایزوگام پشت‌بام خراب شود، موجب آسیب دیدن سقف طبقه آخر می‌شود. از طرف دیگر سرما و گرما در تمام فصول موجب تعادل نداشتن دما در طبقه آخر می‌شود.

شارژ ماهیانه

از مدیر ساختمان هزینه شارژ ماهیانه را بپرسید، میزان شارژ ماهیانه باید با مخارج ساختمان هم‌خوانی داشته باشد و باید بخشی هم اضافه بر هزینه‌ها، برای مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مانند رفع ترکیدگی لوله آب مشاعات یا خراب شدن موتورخانه ساختمان کنار گذاشته بشود.

پارکینگ

سعی کنید خانه‌ای بخرید که پارکینگ داشته باشد چون پارکینگ یکی از نکات مهم در خرید و فروش خانه است. پارکینگ‌های هر واحد باید در سند مشخص باشند تا با مشکل مواجه نشوید. زیرا به دلیل کمبود جای پارک و حفظ امنیت خودرو، پارکینگ یکی از معیارهای انتخاب خانه به شمار می‌آید. قبل از خرید، پارکینگ واحد موردنظر را بررسی کنید که در محل مناسبی قرار گرفته باشد تا برای رفت‌وآمد با مشکل مواجه نشوید.

معیارهای انتخاب خانه مناسب
هر فردی که می‌خواهد برای خرید خانه اقدام کند باید با نکات خرید خانه آشنا باشد تا در آینده از خرید خود پشیمان نشود.

چه نکاتی را باید در زمان انتخاب در نظر بگیریم؟

قبل از خرید خانه باید ببینید آپارتمان یا خانه ویلایی در چه منطقه‌ای با چه امکاناتی قرار دارد. در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید، به‌این‌ترتیب خانه‌ ایده‌آل خود را با آگاهی بیشتری انتخاب می‌کنید و در آینده با مشکل مواجه نمی‌شوید.

دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی

دسترسی به تاکسی، اتوبوس و مترو یکی از نکات خرید خانه است که برای افراد زیادی حتی کسانی که از وسیله شخصی استفاده می‌کنند، اهمیت دارد. اشخاص زیادی ترجیح می‌دهند به‌جای این‌که وقت خود را پشت فرمان در ترافیک هدر بدهند، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا هم خستگی رانندگی در ترافیک را نداشته باشند و هم زودتر به مکان موردنظر برسند، درعین ‌حال هم کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا کرده‌اند.

بنابراین قبل از خرید خانه شرایط ملک را در مورد دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی بسنجید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

دسترسی به اتوبان و بزرگراه

امروزه در تمام خیابان‌ها شاهد ترافیک سنگین هستید و هرچه از اتوبان و بزرگراه فاصله بیشتری داشته باشید، ترافیک محلی سنگین‌تر می‌شود.

یکی دیگر از نکات مهم در خرید و فروش خانه که می‌تواند تأثیر زیادی روی انتخاب شما داشته باشد، نزدیک بودن به اتوبان و بزرگراه‌هاست تا بتوانید هرچه سریع‌تر از ترافیک محلی خارج شوید و زمان کمتری را در ترافیک بگذرانید. در عین ‌حال باید از اتوبان فاصله کافی داشته باشید تا صدای حرکت ماشین‌ها در اتوبان یا بزرگراه مخل آسایش شما نشود.

بررسی کوچه و ساختمان‌های موجود در آن

در زمان انتخاب خانه برای خرید باید به کوچه‌ای که ساختمان موردنظر در آن قرار دارد، دقت کنید و مواردی مانند عرض کوچه، وجود ساختمان اداری، تجاری، مسکونی، مسجد، مدرسه و مهد کودک را بررسی کنید، به ‌عنوان‌ مثال وجود ساختمان اداری، تجاری و پزشکی موجب شلوغی و تردد زیاد ماشین در کوچه می‌شود یا وجود مدرسه در یک کوچه منجر به برهم خوردن آرامش ساکنین می‌گردد.

در زمان خرید و قولنامه خانه، کدام نکات حقوقی، مهم‌تر هستند؟

بعد از بررسی کلیه نکات خرید خانه و مورد تأیید بودن آن‌ها نوبت به انجام مراحل خرید خانه می‌رسد. در ابتدا باید قرارداد یا مبایعه‌نامه نوشته شود و اگر واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده مانند مشاور املاک وجود نداشته باشد، هر دو طرف معامله می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر اسنادرسمی مراحل قانونی تنظیم سند را انجام بدهند و هزینه اضافی برای مبایعه‌نامه به مشاور املاک نپردازند.

برای نوشتن قرارداد یا تنظیم سند باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید یک قرارداد مطمئن و بدون ایراد داشته باشید.

نکات مهم حقوقی در خرید خانه
خرید ملک باید با در نظر گرفتن تمام نکات قانونی و در شرایط قانونی انجام شود تا در آینده با مشکلاتی مانند فروش مال غیر مواجه نشوید.

مراجعه به بنگاه‌های معتبر

برای خرید خانه نباید به هر مشاور املاکی اطمینان کنید. در این بین دفاتر املاکی که دارای مجوز هستند، توصیه می‌شوند، چون می‌توانند برای تنظیم مبایعه‌نامه‌ از کد رهگیری استفاده کنند.

این کد را تنها دفاتری که ثبت شده باشند، دریافت می‌کنند چون اجازه دسترسی به سامانه کد رهگیری را دارند. این دفاتر به دلیل قانونی بودن فعالیتشان موظف هستند در زمان بروز مشکل بین خریدار و فروشنده جوابگو باشند و مشکل را برطرف کنند.

سند ملک

سند قانونی‌ترین نشانه مالکیت است و سند یک ملک شناسنامه آن محسوب می‌شود. داشتن سند ملک در بین معیارهای انتخاب خانه از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. طبق قانون، مالک اصلی ملک فردی است که سند رسمی داشته باشد و اگر خانه یا ملک قولنامه شده‌ای را می‌خرید، باید نام فروشنده ذکر شده در قولنامه و نام صاحب سند یکی باشد و مالک اصلی یعنی صاحب سند، وکالت تام‌الاختیار به فروشنده یعنی فردی که نام او در قولنامه به‌عنوان خریدار ذکر شده، داده باشد.

برای اطمینان از درست بودن مراحل خرید خانه می‌توانید از طریق دفتر اسنادرسمی درخواست استعلام سند کنید. برای آنکه پس از خرید خانه با مشکل مواجه نشوید، بهتر است ملک را مستقیم از صاحب سند خریداری کنید تا با مشکلاتی مانند فروش مال غیر یا معارض روبه‌رو نشوید.

اطلاع از آخرین وضعیت سند

یکی دیگر از نکات مهم حقوقی در خرید خانه آخرین وضعیت سند هر ملک یا واحد مسکونی، اداری و تجاری است که می‌توانید به‌وسیله پلاک ثبتی آن را بررسی کنید تا از درست بودن سند مطمئن شوید. برای این منظور با داشتن پلاک ثبتی ملک به دفاتر اسنادرسمی مراجعه کنید و با پرداخت مبلغ بسیار کم، از درست بودن سند و ممنوع المعامله بودن یا نبودن صاحب ‌ملک اطلاع کسب کنید تا با خیال راحت خانه یا ملک موردنظر را بخرید.

قابلیت نقل‌ و انتقال ملک

ملک مسکونی باید قابلیت نقل ‌و انتقال و فروش را داشته باشد. یعنی سند در رهن بانک برای وام نباشد یا صاحب ‌ملک آن را وقف نکرده باشد. همان‌طور که قبلاً گفتیم به‌وسیله پلاک ثبتی و گرفتن استعلام از دفتر اسنادرسمی قبل از خرید خانه می‌توانید از این مورد هم مطمئن شوید.

مشاع بودن خانه

بعضی از ساختمان‌های قدیمی یا خانه‌های انبوه‌سازی شده دارای سند تفکیکی برای هر واحد نیستند و یک سند کلی به اسم سند مادر (سند مشاع) برای کل ساختمان دارند. یا حتی ممکن است یک واحد آپارتمان یا خانه دارای چند مالک باشد که در این شرایط به سند آن ملک مشاع می‌گویند. در زمان خرید ملک با سند مشاع می‌توانید استعلام سند را بگیرید و دقت کنید که میزان سهم هر یک از مالکین در سند مشخص ‌شده باشد. در زمان نوشتن قرارداد باید تمام مالکین یا وکلای قانونی آن‌ها حضور داشته و رضایتشان جلب شده باشد.

بیشتر بخوانید: نظافت خانه و مشاعات؛ مشاعات یعنی چه؟

وکالت‌نامه فروش

اگر به هر دلیلی، صاحب سند نمی‌تواند در زمان فروش ملک برای تنظیم قرارداد حضور پیدا کند، فردی که به‌جای او در جلسه فروش حاضر می‌شود، باید دارای وکالت‌نامه رسمی و محضری فروش ملک موردنظر از طرف صاحب سند باشد. یکی دیگر از نکات مهم حقوقی در خرید خانه وکالت‌نامه است که باید از نظر درست بودن نام مالک و وکیل آن را بررسی کنید و دقت داشته باشید که وکالت فروش ملک مورد نظر به وکیل داده‌ شده باشد. وکالت‌نامه‌های دستی و عادی ارزش قانونی ندارند و قابل ‌اعتماد نیستند.

معامله با چک 

اگر برای معامله خانه از چک استفاده می‌کنید، چک را بدون خط‌خوردگی بنویسید و حتماً تاریخ، مبلغ و شماره چک‌ها را در قولنامه ذکر کنید. برای نوشتن چک ضمانت خرید ملک، در پشت چک ذکر شود که چک بابت تضمین نوشته ‌شده تا دچار مشکلات کیفری صدور چک و عدم پرداخت آن نشوید.

حضور شاهد

همان‌طور که در هر قراردادی حضور شاهد الزامی است، در هنگام خرید خانه هم حضور دو شاهد واجد شرایط ضروری خواهد بود تا حق شما پایمال نشود. شاهدان باید در انتهای قرارداد نام خود و تاریخ را نوشته و قرارداد را امضا کنند. در انتها هم مشاور املاک باید رسید صورت‌جلسه و مدارکی مانند چک، سند، مبایعه‌نامه و غیره را که نزد بنگاه به امانت گذاشته‌اید به شما بازگرداند و برای ملک خریداری‌ شده کد رهگیری دریافت کند.

بررسی ملک از نظر تصرف

ملک موردنظر می‌تواند در تصرف مستأجر یا هر فرد دیگری باشد و در این صورت از نظر قانونی هیچ‌گونه مشکلی به ملک وارد نمی‌شود. ولی قبل از خرید حتما با فردی که ملک را تصرف کرده صحبت کنید تا از شرایط آگاه شوید و در صورت مورد قبول بودن شرایط، می‌توانید ملک را خریداری کنید. اگر در مورد شرایط تصرف ملک اطلاعات نداشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد. در غیر این صورت هیچ‌گونه مشکلی شما را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا پلان باز در طراحی داخلی خانه بد است؟

جمع‌بندی

خرید خانه فرآیندی زمان‌بر و دشوار است به همین دلیل باید نکات خرید خانه را به خوبی بدانید و با وسواس آن‌ها را بررسی کنید تا در آینده با مشکلات بزرگ و دردسرساز مواجه نشوید. اگر از قوانین و نکات خرید خانه آگاه باشید، خرید خانه نه‌تنها مشکل نیست، بلکه بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند امید به آینده و پیشرفت را برای شما به همراه داشته باشد. البته رعایت تمام این موارد به این معنی نیست که هیچ‌وقت یک ساختمان یا خانه با مشکلات فنی روبه‌رو نمی‌شود

به همین خاطر استادکار با معرفی افراد متخصص‌های و حرفه‌ای، به زفع مشکل و خرابی ساختمان در تمام زمینه‌ها کمک می‌کند. برای ثبت درخواست و مشاوره با کارشناس‌ها از طریق سایت یا اپلیکیشن استادکار با ما در تماس باشید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
4 نظرات
  1. شبنم می گوید

    سلام
    چطوری متوجه بشیم که املاک مورد تایید است؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      مشاور املاک مورد نظر باید جواز کسب از اتحادیه مشاوران املاک داشته باشد در غیر این صورت فعالیت آن غیر قانونی است

  2. علی می گوید

    چطور متونیم مطمعن بشیم سند ملک درست هست؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      می‌توانید قبل از هر اقدامی استعلام سند را از دفتراسناد رسمی بگیرید و اگر در حال خرید ملک هستید دفترخانه موظف به گرفتن استعلام سند است تا از درست بودن آن اطمینان حاصل کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 2 =