انواع برج خنک کننده کدامند؟ اجزای تشکیل دهنده و مزایا

0

برج هایی که برای خنک سازی آبی در فرآیندهای سرد سازی سیستم ‌های تهویه مطبوع، فرآیندهای صنعتی، پالایشگاه‌ ها، نیروگاه ‌ها و صنایع مختلف استفاده می شود، از نوع برج های خنک کننده هستند. ماشین های صنعتی که در کارخانه ها و … در حین انجام کار، حرارت تولید می کنند، نیز برای خنک شدن و کاهش دما نیاز به برج های خنک کننده نیاز دارند. در زیر با انواع برج خنک کننده و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

برج خنک کننده چیست و انواع آن کدامند
ماشین های صنعتی حین کار، گرما تولید می کنند و نیاز به خنک سازی دارند

 سیستم های خنک کننده چیستند؟

سیستم های خنک کننده همانطور که از نامشان مشخص است، وظیفه کاهش دما را بر عهده دارند و به عنوان یک مبدل حرارتی بین تماس آب و هوا عمل کرده و موجب خنک شدن آب می ‌شود. فرآیند خنک ‌سازی توسط برج خنک کننده علاوه بر آب، دیگر سیستم ‌ها و اجزای دیگر کارخانه ‌ها و نیروگاه‌ ها که به هنگام استفاده بسیار داغ می‌شوند را نیز شامل می‌ شود. در قرن نوزدهم از این سیستم ها برای استفاده از موتور بخار و سیستم های وابسته به آن استفاده می شد. در مقاله ای به صورت کامل در مورد این سوال که برج خنک کننده چیست پرداخته ایم .

برج خنک کننده چیست و اجزای آن کدامند؟

برج خنک کننده وسیله ای برای حذف گرما است که از آب برای انتقال گرمای دفع شده به جو استفاده می کند. تمام برجهای خنک کننده بر اساس اصل برطرف کردن گرما از آب عمل می کنند و بخش کوچکی از آب را که از درون واحد می چرخد، تبخیر می کنند. میکس آب گرم و هوای خنک تر گرمای نهان بخار را آزاد می کند و باعث خنک شدن آب می شود.

سیستم های خنک کننده چیستند؟
تمام برجهای خنک کننده بر اساس اصل برطرف کردن گرما از آب عمل می کنند و بخش کوچکی از آب را که از درون واحد می چرخد، تبخیر می کنند

به طور خلاصه ، هدف از برج خنک کننده خنک کردن آبی است که توسط تجهیزات و فرآیندهای صنعتی گرم می شود. آب در برج خنک کننده داغ (از فرآیند صنعتی) وارد می شود و از برج خنک کننده سرد (از داخل فرایند صنعتی) خارج می شود.

اجزایی که یک برج از آن ساخته شده است، شامل الیاف فایبرگلاس همراه با روکش مقاوم است که عمر قطعات را افزایش می دهد. سطوح تبادل حرارت داخل برج خنک کننده، مدیای متراکم از جنس پی وی سی بسیار سبک با گرید مواد غذایی است.

داخل برج خنک کننده یک فن محوری وجود دارند که جریان آن از نوع اجباری بوده و جریان آب به صورت ثقلی بر روی سطوح خنک کننده برقرار می شود. پروانه، موتور و فن های داخلی مقاوم در برابر آب و ضد لرزش هستند تا صدای زیادی ایجاد نکنند. سیستمی برای توزیع آب وجود دارد و پایه ها و تکیه گاه ها نیز از نوع ورق گالوانیزه ضدزنگ است.

برج خنک کننده چیست و اجزای آن کدامند؟
پروانه، موتور و فن های داخلی مقاوم در برابر آب و ضد لرزش هستند تا صدای زیادی ایجاد نکنند.

کاربردهای برج خنک کننده کدامند؟

این سیستم عنصر اصلی بسیاری از سیستم های برودتی هستند و می توان در صنایعی مانند نیروگاه ها، فرآوری های شیمیایی، کارخانه های تولید فولاد و بسیاری از شرکت های تولیدی که در آنها استفاده از خنک کننده ضروری است، یافت می شود. همچنین از برج های خنک کننده می توان برای تأمین خنک کننده ساختمان های بزرگ تجاری مانند فرودگاه ها ، مدارس ، بیمارستان ها یا هتل ها استفاده کرد.

برج های خنک کننده نوع خاصی از مبدل های حرارتی هستند که به آب و هوا اجازه می دهد تا با قرارگیری و تماس در کنار یکدیگر دمای آب گرم را پایین بیاورند. در طی کار برج خنک کننده، حجم کمی از آب تبخیر می شود، و دمای آب را که در اطراف برج خنک کننده در گردش است پایین می آورد.

کاربردهای برج خنک کننده چیست و به چه درد می خورد؟
این سیستم عنصر اصلی بسیاری از سیستم های برودتی هستند و می توان در صنایعی مانند نیروگاه ها، فرآوری های شیمیایی، کارخانه های تولید فولاد و … یافت می شود.

انواع برج خنک کننده

  • برج خنک کننده با جریان هوای متقاطع

دراین حالت هوایی که از محیط بیرون وارد برج می‌شود به شکل متقاطع با جریان آب برخورد می‌کند .

  • بر ج خنک کن با جریان هوای مخالف

در این حالت جریان هوا به شکل مخالف با جریان آب برخورد می‌کند. در این برج هوا از قسمت زیرین برج و به شکل عمودی از پایین به بالا و توسط مکش فن جریان می یابد.

  • برج خنک کننده مکانیکی

این برج ها دارای چند فن برای تامین هوای جاری هستند. وجود فن گردش هوا باعث گردش و حرکت منظم هوا در آن شده و اثرات تغییرات جوی و همچنین اثرات تغییرات بار گرمایی وارد آمده به دستگاه را با تغییر دور و یا تغییر تعداد فن ها خنثی می کند. اگر علاقه مندید در مورد جدول عیب یابی برج خنک کننده بیشتر بدانید مقاله قبلی استادکار را مطالعه کنید .

برج خنک کننده با جریان هوای متقاطع برج خنک کننده مکانیکی
این برج ها دارای چند فن برای تامین هوای جاری هستند
  • برج خنک کننده مکانیکی اجباری

در این نو برج، فن در جریان هوای محصور شده ورودی به برج قرار دارد و هوا به داخل دمیده می شود. از ویژگی خاص آن سرعت هوا در ورود و سرعت کم هوا هنگام خروج است. در بسیار به گردش مجدد حساس بوده و بنابراین ملاحظه می شود که پایداری کمتری نسبت به نوع القایی دارند.

  • خنک کننده القایی

سرعت خروجی هوا در مدل القایی ۳-۴ برابر از سرعت هوای ورودی (معادل ۵ مایل بر ساعت) بیشتر است. در این نوع برج خنک کننده فن در قسمت هوای گرم شده قرار دارد، به طور قوی احتمال یخ زدگی فن را کاهش می دهد.

  • برج معمولی مدور یا مکعبی

همچنین از نقطه ای دیگر این برج ها از نظر ظاهری به دو نوع گرد و مکعبی تقسیم می شوند که معمولا با توجه به لوکیشن و جایگاه دستگاه در محل پروژه انتخاب و ساخته می شوند.

انواع برج خنک کننده برج معمولی مدور یا مکعبی
با توجه به لوکیشن و جایگاه دستگاه در محل پروژه می توان برج مدور یا مکعبی انتخاب کرد.

مزایای استفاده از برج خنک کننده

این سیستم ها می توانند به شما کمک کنند تا حداکثر کارایی خود را انجام دهید و مزایای بسیاری نیز برای کسب و کار شما دارند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

صرفه جویی در انرژی

اگر می خواهید سیستم خنک کننده شما با حداکثر کارآیی کار کند، تصفیه برج خنک کننده گزینه ای عالی برای شماست. خنک کردن آب برج باعث می شود تا با چرخش دوباره آب و از بین بردن ذرات مانند مواد جامد معلق، راندمان برج خنک کننده شما افزایش یابد. اگر سیستم خنک کننده با حداکثر کارآیی کار کند، می توانید هزینه های تعمیر و نگهداری آن را پس انداز کنید!

نیاز به تعمیرات کمتر

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، با استفاده از فیلتراسیون برج خنک کننده با اطمینان از عملکرد سیستم خنک کننده در حداکثر ظرفیت ، هزینه های نگهداری را کاهش می دهد. این امر تمیز کردن نازل های اسپری ، صفحات مبدل حرارتی و سایر نقاط ساخت مواد را کاهش می دهد.

طول عمر طولانی تر

با نگهداری کمتر و بازدهی بیشتر، طول عمر سیستم خنک کننده می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. سیستم شما به راحتی در حد مطلوب خود می ماند و به شما کمک می کند تا از هزینه های خرابی به منظور تعویض قطعات جلوگیری کنید.

کاهش هزینه ها

با نصب یک سیستم تصفیه روی سیستم خنک کننده خود، زمان کمتری را برای تمیز کردن سیستم خود صرف می کنید تا به حداکثر کارایی سیستم برسید. نه تنها در هزینه و انرژی بلکه در هزینه هایی مانند قطعات تعویض نیز صرفه جویی می کنید.

مزایای استفاده از برج خنک کننده
برج خنک کننده با اطمینان از عملکرد سیستم خنک کننده در حداکثر ظرفیت ، هزینه های نگهداری را کاهش می دهد

جمع بندی

اینها چند مورد از مزایای بسیاری سیستم های برج خنک کننده است که برایتان شرح داده شد.  شما نیز می توانید بر اساس صنعت و کسب و کار خود از این نوع سیستم ها بهره ببرید.

منابع: deltacooling | filtrasystems

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 5 =