عایق رطوبتی مایع چیست و نحوه اجرای آن چگونه است؟

0

همانطور که می‌دانید نفوذ رطوبت و نشت باران به داخل ساختمان موجب خسارات جبران ناپذیر می‌شود و از طول عمر ساختمان می‌کاهد در نتیجه استفاده از عایق رطوبتی این روزها یکی از موارد بسیار ضروری برای ساختمان‌ها است. عایق رطوبتی انواع مختلفی دارد که یکی از نمونه‌های جدید و محبوب آن، عایق رطوبتی مایع است که مانع نفوذ رطوبت و نشت باران به درون ساختمان می‌شود. آشنایی با عایق رطوبتی مایع و ویژگی‌های آن می‌تواند به ما کمک کند تا با انتخاب مصالح بهتر طول عمر ساختمان را بالا ببریم پس با استادکار همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره عایق رطوبتی مایع و ویژگی‌های آن بدست آوریم.

عایق رطوبتی مایع چیست؟

همانطور که از نام این ماده پیدا است، بر خلاف بسیاری از عایق‌ها، این مدل عایق رطوبتی مایع است و در دو رنگ سفید و مشکی در بازار عرضه می‌شود. معمولا از عایق رطوبتی مایع در استخرها استفاده می‌شود اما با این حال می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان نیز که به عایق کاری نیاز دارد، استفاده شود.

عایق رطوبتی مایع، نوعی عایق چند لایه مایع است که پس از اجرا بر روی سطح مورد نظر خشک شده و تبدیل به یک لایه نازک اما بسیار مقاوم می‌شود و می‌توان از این مدل عایق رطوبتی در دیوارها و بر روی سقف استفاده کرد.

عایق رطوبتی مایع تشکیل شده از مواد معدنی و مواد شیمیایی بر پایه آب و یا حلال است که دارای خاصیت رنگ پذیری متنوع نیز است.
عایق رطوبتی مایع تشکیل شده از مواد معدنی و مواد شیمیایی بر پایه آب و یا حلال است که دارای خاصیت رنگ پذیری متنوع نیز است.

اهمیت استفاده از عایق رطوبتی مایع چیست؟

یکی از دغدغه‌های اساسی افرادی که در شهرهایی با رطوبت بالا و بارش مدام برف و باران زندگی می‌کنند، نم و رطوبت هوا است که به ساختمان نفوذ می‌کند و در برخی موارد موجب باد کردن گچ دیوار، پوسیدگی، ترک و زرد شدن دیوار می‌شود و در موارد دیگر نفوذ رطوبت بسیار زیاد موجب ایجاد کپک و سبزی در گچ‌های سقف و دیوار و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود که علاوه بر از بین بردن زیبایی داخلی خانه، برای سلامت فرد نیز ضرر دارد.

از این رو برای حل مشکل نفوذ رطوبت و نم به داخل ساختمان، عایق رطوبتی پیشنهاد می‌شود. نمونه عایق رطوبتی مایع، مدل پیشرفته و به‌روز است که مانع زنگ‌زدگی آهن‌ها، زرد شدن رنگ دیوار و سقف و یا ایجاد کپک می‌شود.

بیشتر بدانید انواع مدل کابینت ام دی اف MDF آشپزخانه

برای جلوگیری از پوسیدگی، زرد شدن گچ دیوار و سقف و در نهایت بالا بردن طول عمر ساختمان باید از عایق رطوبتی استفاده کرد.
برای جلوگیری از پوسیدگی، زرد شدن گچ دیوار و سقف و در نهایت بالا بردن طول عمر ساختمان باید از عایق رطوبتی استفاده کرد.

انواع عایق رطوبتی مایع چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت نمونه پیشرفته و با کیفیتی از عایق‌های رطوبتی با نام عایق رطوبتی مایع تولید شده است که انواع مختلفی دارد و هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد.

عایق مایع بر پایه پلی‌یورتان

همانطور که می‌دانید پلی‌یورتان از جمله موادی است که در اشکال متفاوتی مانند فوم نرم، الاستومر، فوم سخت، رزین، رنگ، ترموپلاستیک و پوشش‌های دیگر نیز موجود است و کاربردهای متنوعی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استحکام کششی و مقاومت آن در برابر فرسایش و تخریب اشاره کرد. علاوه بر این مورد، این ماده در برابر اسیدها و اشعه‌های مضر نور خورشید نیز مقاوم است. در نتیجه کاربرد چنین ماده‌ای در مواد تشکیل دهنده عایق رطوبتی کمک کرده تا مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت داشته باشد.

بیشتر بدانید زیرسازی ایزوگام یا پرایمر ایزوگام چگونه انجام می شود؟

به خاطر داشته باشید که عایق مایع بر پایه پلی یورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد اما در برابر دمای بسیار بالا مقاومت خود را از دست می‌دهد.
به خاطر داشته باشید که عایق مایع بر پایه پلی یورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد اما در برابر دمای بسیار بالا مقاومت خود را از دست می‌دهد.

عایق مایع بر پایه سیمان

یکی دیگر از انواع عایق‌های رطوبتی مایع، بر پایه سیمان است که به آن عایق دو جزئی می‌گویند. این عایق مایع را می‌توانید یا با آب و یا مایع مخصوص به خود ترکیب کنید و روی تمام سطوح اعم از بتنی، آجری، سنگ و … اجرا کنید. چون مواد تشکیل دهنده این مدل عایق رطوبتی بر پایه سیمان است، هرگز سمی نبوده و در نتیجه می‌توان از آن برای عایق کاری مخازن آب شیمیایی نیز استفاده کرد.

بیشتر بدانید ساب زنی و پولیش سنگ چیست؟

یکی از انواع عایق‌های مایع پر کاربرد مدل سیمانی است زیرا قابلیت اجرا بر روی هر سطحی را دارد و برای ساختمان نیز پر کاربرد است.
یکی از انواع عایق‌های مایع پر کاربرد مدل سیمانی است زیرا قابلیت اجرا بر روی هر سطحی را دارد و برای ساختمان نیز پر کاربرد است.

اجرای عایق رطوبتی مایع چطور است؟

برای اجرا و نصب انواع عایق رطوبتی باید مراحل ابتدایی مشابهی را انجام دهید. قبل از شروع عایق کاری باید محل مورد نظر به طور کامل و تمیز شسته شود به طوری که هیچ گونه گرد و غباری بر روی سطح باقی نماند، سپس تا خشک شدن کامل آن باید صبر کرد. توجه داشته باشید که اگر محل مورد نظر به طور کامل خشک نشده باشد و حتی ذره‌ای رطوبت باقی مانده باشد کار عایق کاری به خوبی انجام نمی‌شود و حتی ممکن است پس از گذشت مدت کوتاهی از عایق کاری، تمامی عایق‌ها کنده شود. پس قبل از هر چیز از خشک بودن کامل سطح اطمینان کسب کنید.

عایق رطوبتی مایع، به عنوان یک جایگزین راحت و بهتر نسبت به ایزوگام انواع مختلف دارد که قبل‌تر به آن اشاره کردیم. حال اجرای هر کدام از این عایق‌ها ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی چون ماده به صورت مایع است به راحتی می‌توان مقدار مشخصی از آن را به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و غلطک به صورت یک لایه نازک روی سطح مورد نظر ریخته و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. کار اجرای این مدل عایق در همین جا تمام می‌شود و قابل استفاده است.

نمونه عایق کاری مایع با دستگاه و یا غلطک
نمونه عایق کاری مایع با دستگاه و یا غلطک

مزایا و معایب عایق رطوبتی مایع چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای عایق‌های رطوبتی مایع، میزان چسبندگی بسیار بالای آن‌ها است که سبب شده بتوان بر روی هر سطحی از ملات گرفته تا آجر، کاشی، سطوح فلزی، بتنی، کاشی و … آن را اجرا کرد. علاوه بر این می‌توان به مزایای دیگر آن مانند موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • کیفیت بسیار بالا
  • عدم تغییر رنگ
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • مقاومت آن در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید(UV)
  • پوشش یکپارچه و یکدست آن بر روی سطح بدون وجود هیچ درز و شکافی
  • خاصیت ضد قارچ بودن
  • غیر سمی بودن
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • و از همه مهم‌تر سازگاری با محیط زیست

البته در کنار تمام مزایای خوبی که عایق رطوبتی مایع نصیب ما می‌کند معایبی نیز وجود دارد. به طور مثال هزینه این عایق نسبت به روش سنتی و استفاده از ایزوگام قطعا بیشتر است، بخصوص اگر سطح مورد نظر ناهموار باشد.

سخن آخر

اینکه شما چه عایق رطوبتی برای ساختمان خود انتخاب می‌کنید قطعا به تصمیم شخصی شما باز می‌گردد اما قبل از آنکه بودجه مورد نظر خود را برای این کار در نظر بگیرید حتما به این موضوع فکر کنید که خرابی‌های ناشی از نم و رطوبت گاهی منجر به تخریب بخش بزرگی از ساختمان می‌شود و این موضوع ممکن است از نظر اقتصادی شما را با بحران‌های زیادی مواجه کند.

در نتیجه صرف یک هزینه نسبتا سنگین اما به صرفه برای داشتن ساختمانی ایمن برای شما بهتر است. پس با انتخاب یک عایق رطوبتی مناسب مانند مدل مایع آن می‌توانید عمر طولانی مدت ساختمان خود را تضمین کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − ده =