سقف کاذب پی وی سی چیست و چه کاربردی دارد؟

0

سقف یکنواخت محیط کار یا خانه خسته‌تان کرده است؟ چرا به دنبال تغییری جذاب برای ایجاد زیبایی و تنوع بخشیدن به سقف محیط خود نیستید؟ یکی از گزینه‌هایی که می‌توانید به آن فکر کنید، سقف کاذب پی وی سی است. کاذب بودن همیشه بد نیست. مخترع سقف‌های کاذب احتمالا سال‌ها به این انگاره فکر کرده و در نهایت یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین فن‌آوری‌های معماری نوین را خلق کرده است. در ادامه با استادکار همراه باشید تا با انواع این سقف آشنا شوید.

سقف کاذب پی وی سی چیست؟

سقف‌های کاذب در یک دهه گذشته عملا به بخش جدایی‌ناپذیر اغلب سازه‌های اداری و مسکونی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. سقف‌های کاذب که اغلب از جنس پلاستیک سخت PVC ساخته می‌شوند، سقف دوم داخلی سازه را شکل می‌دهند و به معمار برای ایجاد یک فضای کاربردی کمک می‌کنند. البته سقف‌های کاذب امروزه فقط روی سقف استفاده نمی‌شوند و عملا هر دیواری در ساختمان این قابلیت را دارد که میزبان یک بخش کاذب باشد.

انواع سقف کاذب از جنس پلاستیک سخت PVC
سقف‌های کاذب که اغلب از جنس پلاستیک سخت PVC ساخته می شوند، سقف دوم داخلی سازه را شکل داده و فضایی کاربردی ایجاد می‌کنند.

مزایای سقف کاذب پی وی سی

سقف‌های کاذب امروزه در تقریبا تمام سازه‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند. این سقف‌ها حتی در ساختمان‌هایی با عمر ساخت بالا هم به چشم می‌خورند؛ یعنی سازه‌هایی که کاربران می‌خواهند آنها را مدرن کنند. مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای استفاده از سقف‌های کاذب به شرح زیر است:

  • با استفاده از سقف کاذب پی وی سی دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه برای رنگ‌آمیزی سقف نیست. همچنین می‌توانید از تنوع طرح و رنگ بی‌نظیر محصولات پی وی سی استفاده کنید. امروزه هر طرح و رنگی با هر جنسی که شما بخواهید، روی پی وی سی قابل اجرا است.
  • سقف کاذب پی وی سی، نوعی عایق حرارتی محسوب می‌شود که از هدررفت گرما در ساختمان جلوگیری می‌کند. البته برای استفاده از این ویژگی حتما باید از سقف‌های مخصوص و عایق استفاده کنید.
  • سقف پی وی سی قابلیت نورپردازی دارد و می‌توان با نصب لامپ‌های ال ای دی آن را زیباتر و جذاب‌تر کرد. اگر بخواهید روی سقف یا دیوار اصلی ساختمان دکورهای جدید اجرا کنید، باید لایه روی این دیوارها را تخریب و بعد از اجرای دکور دوباره بازسازی کنید. این مسئله مشکلات و هزینه‌های زیادی برای مجری در پی خواهد داشت. با استفاده از سقف‌های کاذب به راحتی می‌توانید دکور ساختمان خود را تغییری اساسی دهید.
  • سقف PVC ضدآب است و می‌توان آن را با آب شستشو داده و آلودگی و غبار را از روی آن پاک کرد. به دلیل خاصیت ضدآب بودن پی وی سی، استفاده از آن روی دیوار و سقف کاذب سرویس بهداشتی و حمام مناسب است. این قابلیت در ساختمان‌های تجاری و اداری بیشتر نمود دارد. تمیز کردن ساختمان‌های قدیمی همیشه دردسر و هزینه بسیار زیادی دارد؛ در حالی که بناهای مجهز به دیوارها و سقف‌های کاذب پی وی سی به راحتی و در بیشتر موارد حتی با آب خالی تمیز می‌شوند.
  • پنل‌های سقف پی وی سی قابل تعویض هستند و پس از مدتی می‌توان آنها را با پانل‌های دیگری با طرح و رنگ جدیدتر جابه‌جا کرد.
  • پی وی سی سقف را می‌توان به هر شکل و رنگی طبق دکوراسیون مورد نظر روی سقف نصب کرد.
  • این سقف بسیار سبک است و بار اضافی به ساختمان وارد نمی‌کند. این مسئله زمانی که عمر ساختمان زیاد باشد کاملا به چشم می‌آید. شما نمی‌توانید یک تغییر بنای اساسی روی ساختمان‌های قدیمی ایجاد کنید، چون این ساختمان‌ها برای تحمل مقدار بار مشخص ساخته شده‌اند و افزایش عمر آنها، توان‌شان را هم کم کرده است.
  • سقف PVC عایق صوتی محسوب می‌شود و از انتقال و پراکندگی صدا جلوگیری می‌کند. در واقع اگر شما اداره یا مرکز تجاری خود را به این سقف‌ها مجهز کنید، آرامش جدیدی را تجربه خواهید کرد.
  • در مقایسه با سایر متریال‌هایی که در ساخت سقف به کار می‌رود، پی وی سی از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار است و طول عمری طولانی دارد.
قابلیت تعویض پانل‌های قدیمی سقفی با پانل‌های جدید پی‌وی‌سی
پانل‌های سقف پی وی سی قابل تعویض هستند و پس از مدتی می‌توان آنها را با پانل‌های دیگری با طرح و رنگ جدیدتر جابه‌جا کرد.

معایب سقف کاذب پی وی سی

  • شاید مهم‌ترین عیب سقف‌های PVC را بتوان آسیب آنها به محیط زیست دانست؛ به همین دلیل در کشورهای پیشرفته به دنبال جایگزینی برای این نوع سقف هستند. با این حال برخی سقف‌های کاذب پی وی سی کاملا سازگار با محیط زیست هستند و می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.
  • همچنین گفته می‌شود در نوعی خاصی از PVC به نام مینی پی وی سی از مواد افزودنی سرب به عنوان جزء فعال استفاده می‌شود که می‌تواند موجب مسمومیت کودکان شود. برخی از ورق‌های انعطاف‌پذیر نیز باعث آسیب به کیفیت هوا در محیط داخلی خانه و رشد کپک می‌شوند.
  • برخی ظاهر سقف PVC را از نظر زیبایی‌شناسی دوست ندارند و سقف‌های دیگر را ترجیح می‌دهند.
  • سقف کاذب پی وی سی در معرض نور مستقیم خورشید خراب می‌شود.
  • سقف پی وی سی آنقدرها هم در برابر وزن مقاوم نیست. بنابراین اگر قصد دارید وسیله سنگینی را به سقف آویزان کنید، از نصب آن خودداری کنید.

انواع سقف کاذب PVC

همان طور که گفته شد، سقف کاذب PVC در طرح‌ها، مدل‌ها و جنس‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. این مسئله در عین اینکه توان انتخاب کاربر بسته به نوع کاربرد را بسیار بالا می‌برد، ممکن است باعث سردرگمی او هم بشود. برای انتخاب یک سقف پی وی سی مناسب، باید انواع سقف کاذب PVC را بشناسیم:

  • سقف کاذب PVC سفید و چاپی

این مدل از سقف‌ها بیشتر در اماکن اداری کاربرد داشته و امکان چاپ طرح‌های مختلف روی آن وجود دارد.

  • سقف کاذب PVC روکش‌دار

این مدل بیشتر در محل‌هایی مثل آشپزخانه‌ها کاربرد دارد. روکش این نوع سقف‌ها عایق مضاعف است و مقابل آب، حرارت و گرما مقاومت می‌کند.

  • سقف کاذب PVC با روکش هات استمپ

این مدل سقف برای محل‌های صنعتی کاربرد بیشتری دارد.

  • سقف کاذب PVC با روکش مخمل

این سقف‌ها برای منازل و اتاق‌های کنفرانس بسیار ایده‌آل بوده و با روکش‌های زیبا و خوش‌نقش جلوه متفاوتی به اتاق می‌دهند. در واقع می‌توان گفت این مدل از سقف‌های پی وی سی به هیچ وجه شبیه سقفی از جنس پلاستیک فشرده نیستند.

بیشتر بدانید: سقف کاذب برای آشپزخانه | اجرای سقف کاذب در آشپزخانه چگونه است؟

اجرای سقف آشپزخانه با pvc روکش‌دار
سقف‌های روکش‌دار بیشتر در محل‌هایی مثل آشپزخانه‌ها کاربرد دارد. روکش این نوع سقف‌ها مقابل آب و گرما مقاومت می‌کند.

انواع سقف کاذب PVC از نظر ابعاد و اجرا (تایل، پانل و …)

این سقف‌ها از منظر شیوه اجرا و ابعاد به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند:

  • پانل طولی
  • تایل متر مربعی یا 60 در 60 سانتیمتر

حتما وقتی سقف کاذب پی وی سی را قیمت گرفته باشید، برخی فروشندگان بر اساس طول (متر) و برخی دیگر بر اساس سطح (مترمربع) به شما قیمت خواهند داد. پانل‌های طولی برای اندازه‌های متری و تایل‌ها برای سقف‌ها به صورت مترمربعی اجرا می‌شوند. در دکوراسیون داخلی خود برای اجرای سقف می‌توانید تایل‌های 60 در 60 سانتیمتر و پانل استفاده کنید.

نکاتی برای نصب و اجرای سقف‌های پی وی سی

مثل تمام مطالبی که در استادکار منتشر شده، اینجا هم باید یادآوری کنیم انجام کارهای تاسیساتی به تجربه و تخصص نیاز دارند؛ در غیر این صورت نه تنها قابل انجام نیستند، بلکه وقت و هزینه مضاعفی از شما تلف خواهند کرد. پس اگر تجربه و تخصص ندارید، از یک متخصص مجرب کمک بگیرید.

پیش از شروع عملیات نصب و اجرای سقف کاذب پی وی سی ابتدا باید چند نکته را در نظر داشت:

  1. دمای محل انباشت تایل‌‌ها باید حدود ۱۶ الی ۲۱ درجه سانتیگراد باشد. تایل‌ها را ۲۴ ساعت قبل از نصب از کارتون خارج کنید و در معرض هوای محیطی که نصب در آن انجام خواهد شد، قرار دهید.
  2. از نصب ایزولاسیون صوتی پشم شیشه و اسپری فوم در سقف کاذب مشبک خودداری کنید؛ زیرا وزن این نوع ایزولاسیون به طور کامل روی تایل‌‌ها قرار می‌‌گیرد و احتمال عدم تحمل وزن ایزولاسیون به وسیله تایل‌ها وجود دارد.
  3. قبل از نصب تایل‌‌ها از نظافت دست‌هایتان مطمئن شوید تا بعد از اجرا آثار لکه روی تایل‌ها باقی نماند.
  4. در صورتی که ابعاد محل نصب، مضرب دقیقی از ۶۰ سانتیمتر نیست، لازم است از تایل برش‌خورده استفاده کنید.
نکات مهم اجرایی نصب تایل پی وی سی سقف
قبل از نصب تایل‌‌ها از نظافت دست‌هایتان مطمئن شوید تا بعد از اجرا آثار لکه بر روی تایل‌ها باقی نماند.

مراحل و جزئیات نحوه نصب سقف کاذب PVC

  1. اولین قدم تعیین نحوه چیدمان تایل‌‌ها بر روی سقف است. در صورتی که سقف مورد نظر شما مربعی نباشد، لازم است پیش از اقدام به نصب درباره چیدمان تایل‌ها تصمیم‌گیری کنید. همچنین ارتفاع سقف کاذب را تعیین کنید.
  2. قدم بعدی نصب نبشی‌ها (L-channel) دورتادور دیوار محلی است که قصد نصب سقف کاذب را داریم. در سقف‌های کاذب مشبک، نبشی‌‌ها به عنوان سازه باربر عمل می‌‌کنند. برای نصب نبشی‌‌ها ابتدا باید ارتفاع مطلوب نصب سقف کاذب و سپس ارتفاع نبشی را علامت بزنید.
  3. گام بعد علامت زدن محل اتصال یک نبشی بر دیوار متقاطع است. در همه این مراحل از تراز جهت نصب دقیق استفاده می‌شود.
  4. بعد از این مرحله با در نظر گرفتن نحوه چیدمان تایل‌ها بر روی سقف، سازه‌‌های سپری (T-channel)  را به صورت عمود بر نبشی‌ها نصب کنید.
  5. قدم بعدی و آخر نصب نبشی به سقف اصلی سازه، برای اتصال سیم مفتول یا فنر آویز به سازه‌‌های سپری است. فواصل نصب آویزها متناسب با جنس سقف کاذب و همچنین تعداد چراغ‌های مورد نظر محاسبه می‌‌شود.
  6. پس از نصب نبشی‌ها لازم است محل دقیق قرار گرفتن تجهیزات روشنایی‌ معین شود.
مراحل نصب و اجرای سقف پی وی سی
برای نصب نبشی‌‌ها ابتدا باید ارتفاع مطلوب نصب سقف کاذب و سپس ارتفاع نبشی را علامت بزنید. گام بعد علامت زدن محل اتصال یک نبشی بر دیوار متقاطع است.

سوالات متداول درباره سقف پی وی سی

در زمینه سقف کاذب پی وی سی سوالاتی وجود دارد که در ادامه تعدادی از پرکاربردترین آنها را پاسخ می‌دهیم.

قیمت سقف کاذب پی وی سی (PVC) چقدر است؟

قیمت سقف کاذب پی وی سی به عوامل و معیارهای مختلفی بستگی دارد و پیش از اینکه تخمین قیمت بزنید، نیاز است موارد زیر را برای خود روشن کنید:

  • دستمزد (به طور میانگین هزینه حدود 20-30 درصد از کل هزینه سقف کاذب را شامل می‌شود)
  • لوازم مورد نیاز
  • هزینه‌های حمل و نقل
  • هزینه‌های مربوط به کسب و کار

به طور کلی هزینه سقف کاذب پی وی سی سفید ساده 120 تا 155 هزار تومان به ازای هر مترمربع و برای نوع چاپی یا هات استمپ مترمربعی 165 تا 190 هزار تومان است.

دقت کنید که این قیمت‌ها برای تاریخ مهر 1399 است و ممکن است با نوسانات اقتصادی این روزها این رقم در ماه‌های بعدی دستخوش تغییر شود. همچنین این قیمت‌ها بدون احتساب هزینه‌ نقاشی است و در مواردی مانند کیفیت و مرغوبیت مصالح و دستمزد تیم متخصصان متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید اجرای سقف کاذب خود را به تیم استادکار بسپارید.

اجرا و نصب سقف کاذب

اجرا و نصب سقف کاذب

  • اجرای انواع سقف کاذب اداری، تجاری، فروشگاه و خانه
  • اجرای کناف کاری، رابیتس کاری و گچبری
  • ساخت سقف کاذب کناف
  • طراحی و اجرای باکس نور، نور مخفی و نورپردازی سقف کاذب
دریافت این خدمت از استادکار

کاربرد سقف پی وی سی در چه مکان‎هایی است؟

موارد کاربرد این نوع سقف کاذب به شرح زیر است:

  • پوشش تأسیسات زیر سقف اصلی
  • آکوستیک کردن فضا
  • ایجاد حجم‌های دکوراتیو
  • هدایت و جلوگیری از اتلاف گرما و رطوبت
  • نورپردازی سقف کاذب متناسب با شرایط
  • موارد کاربرد سقف کاذب برای پوشش تأسیسات زیر سقف اصلی
تجهیزات و اصول نورپردازی سقف‌های کاذب
نورپردازی متناسب با شرایط یکی از کاربردهای استفاده از سقف کاذب است.

آیا پی وی سی سقف نسوز است؟

علاوه بر آنکه سقف کاذب pvc را بدون ترس از ایجاد رطوبت می‌توانید به‌راحتی شستشو دهید، برخی از انواع این نوع از سقف ضدحریق نیز هستند. موادی که در تولید نوع نسوز به کار می‌رود، در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و دچار تغییر شکل نمی‌شوند. اما برخی دیگر به دلیل اینکه از جنس پلاستیک هستند، خود اشتعال بوده و در صورت آتش گرفتن قسمتی از آنها، شعله تا انتها رفته و کل ورق را می‌سوزاند. به همین دلیل در این نوع ورق‌ها گفته می‌شود از نصب لامپ‌های معمولی با درجه گرمای بالا خودداری کرده و فقط به دنبال چراغ‌های LED باشید.

ویژگی‌های پانل سقف کاذب پی وی سی نسوز
سقف کاذب پی وی سی در نوع نسوز دارای مقاومت حرارتی بالایی است، اما انواع معمولی آن در مقابل گرما به راحتی تغییر شکل می‌دهند.

سخن آخر

در کنار تمام مواردی که در بالا ذکر کردیم، سقف‌های کاذب پی وی سی این امکان را فراهم می‌کنند تا تاسیساتی را که بعد از ساخت به بنا اضافه کرده‌اید بپوشانید یا بدون دست زدن به سقف و دیوار، نمای داخلی را از اساس تغییر دهید. اگر می‌خواهید فضای داخلی خانه یا محل کار خود را تغییر دهید، از این نوع سقف استفاده کنید و خیالتان بابت شستشو و رطوبت نیز راحت باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − هشت =