کمپرسور روتاری چیست و مزایا و معایبی دارد ؟

0

شاید شما هم از دسته افراد علاقه مند به مسائل فنی هستید و دوست دارید بدانید هرکدام از وسایلی که در منزل دارید از چه اجزایی تشکیل شده اند و چطور کار می کنند. اگر از این دسته افراد هستید، توصیه میکنم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چون می خواهیم شما را با یکی از جالب ترین و احتمالا هیجان انگیزترین وسایل برقی آشنا کنم. اگر از این دسته افراد نیستید هم توصیه می کنم  مطلب کمپرسور روتاری را تا انتها مطالعه کنید چون مواردی که قرار است بررسی کنیم، کمک زیادی به کاهش هزینه های خانه شما خواهد کرد. با استادکار همراه باشید .

کمپرسور چیست چه مدل هایی دارد؟

کولرهای گازی برای ایجاد سرمایش یا گرمایش از سیکل تبرید استفاده می کنند. اصلی ترین بخش های یک کولر گزاری کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است. برای آشنایی با بخش های دیگر کولرگازی، مطالب مرتبط به آنها که پیش از این در استادکار منتشر شده اند را مطالعه کنید.

کمپرسور با مصرف انرژی الکتریکی، گاز مبرد را از اواپراتور دریافت می کند، آن را فشرده می کند و به سمت کندانسور میفرستد. به بیان ساده تر کمپرسور وسیله ای برقی است که با فشرده کردن گاز، فشار آن را زیاد میکند. احتمالا همین ابتدا متوجه شده اید که یک کمپرسور، بخش اصلی یک کولر گازی است. در کولرهای گازی از نوعی گاز مخصوص به نام R22 استفاده می شود که با فشرده سازی توسط کمپرسور به سرعت دمای آن کاهش می یابد و تبدیل به مایع می شود. این همان گاز مشهور است که منزل شما و خیلی های دیگر را خنک می کند و به صورت قطره هایی کند از لوله مخصوص خارج می شود.

کمپرسور روتاری

در کولرهای گازی از سه نوع کمپرسور استفاده می شود:

پیستونی

کمپرسور پیستونی کولر گازی عملکردی شبیه پیستون خودرو دارد. این کمپرسور با هر بار رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مبرد که در محفظه کمپرسور وجود دارد را به داخل سیلندر می مکد، فشرده می کند و به خارج هل می دهد. این نوع کمپرسور بیشتر در مناطق گرم کاربرد دارد. البته امروزه به دلیل سروصدای زیاد این کمپرسورها، استفاده از آنها بسیار کم شده است.

اسکرول

در این نوع کمپرسور چیزی که سبب فشردن گاز می شود، حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی است. یکی از مارپیچ ها متحرک و دیگری است. حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز می شود. این کمپرسورها در کولرهای گازی با ظرفیت بالا کاربرد دارد. این کمپرسورها راندمان بسیار بالایی دارند و طبیعتا بسیار گران تر از دو نوع دیگر هستند.

روتاری

در ادامه مطلب این نوع کمپرسور را که بیشترین استفاده را در ایران دارد، بررسی می کنیم.

کمپرسور روتاری کولر گازی چیست و چطور کار می کند؟

کمپرسورهای روتاری دارای مکانیزم جا به‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی هستند. در این نوع کمپرسورها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد. همانطور که گفته شد این گاز بعد از چرخش کمپرسور فشار به مراتب بالاتری نسبت لحظه ورود پیدا خواهد کرد. همین فشار بالا باعث خروج سریع و پرتابی گاز از قسمت خروجی می شود. کمپرسورهای روتاری برای مناطقی که فشار هوا بالاست مناسب هستند. ظرفیت این کمپرسورها معمولا بین ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ BTU است. درباره واحد اندازه گیری BTU مقالات مفصلی در استادکار منتشر شده که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

کمپرسور روتاری

مزایا و معایب کمپرسورهای روتاری کولر گازی چیست؟

کمپرسور روتاری، راندمان نسبتا بالایی دارند و سروصدای کمتری ایجاد می کنند. مصرف پایین برق این نوع کمپرسورها، آنها را به کمپرسورهای محبوب تولیدکننده های کولر گازی خانگی تبدیل کرده است. این کمپرسورها همچنین طراحی بسیار ساده ای دارند و تعمیر آنها زمان و هزینه به مراتب کمتری نسبت به دو مدل دیگر خواهد داشت.

همین طراحی ساده باعث می شود نصب و تعمیر این کمپرسورها هم آسان تر و ارزان تر از مدل های دیگر باشد. می توان گفت کمپرسورهای روتاری تنها مدل کمپرسور کولر گازی هستند که شما می توانید آنها را باز کنید، به تعمیرگاه ببرید و بعد از تعمیر دوباره بدون مشکل نصب کنید.

مهمترین مزیت این مدل کمپرسور اما احتمالا پایین بودن تعداد قطعات متحرک کم است. این تعداد پایین قطعات متحرک باعث می شود کمپرسو در زمان فعالیت سروصدای بسیار کمی تولید کند؛ مسئله ای که در مصارف خانگی جزو مهمترین نکات است. این قابلیت به مصرف کننده کمپرسور این اجازه امکان را می دهد که با هزینه به مراتب کمتر نسبت به انواع دیگر کمپرسور، وسیله برقی خود را تعمیر و نگه داری کند.

این نوع کمپرسور البته معایبی هم دارد. مهمترین مشکل این مدل کمپرسورها طول عمر کمتر نسبت به دو مدل دیگر است. طراحی این کمپرسورها، امکان طول عمر بالا را از بین میبرد. دیگر مشکل این نوع کمپرسورها، پایین رفتن راندمان کار دستگاه در محیط های کثیف است. اگر شما در شهری زندگی می کنید که باید با گرد و خاک دست و پنجه نرم کنید، این کمپرسورها برای شما ساخته نشده اند. کمترین حجم از جرم خارجی به خصوص گرد و خاک، کمپرسورهای روتاری را دچار مشکل اساسی می کنند.

کمپرسور روتاری

کدام کمپرسور برای منزل من مناسب تر است؟

احتمالا شما هم با همین سوال، مطالعه این مطلب را آغاز کردید. حالا که می دانیم کمپرسور چیست، چطور کار می کند و معایب و مزایای انواع آن را شناختیم می توانیم به راحتی پاسخ این سوال را پیدا کنیم. همانطور که گفته شد برای تهیه یک کمپرسور (در واقع خرید کولر گازی) مهمترین چیزی که باید مدنظر داشته باشید، شرایط اقلیمی شماست. اگر در مناطق معتد، شمالی و غربی کشور زندگی می کند و در طول سال با گرد و خاک زیادی سر و کار ندارید، حتما کولری انتخاب کنید که در آن از کمپرسور روتاری استفاده شده است. این کمپرسوها با صدای کم، راندمان نسبتا خوب و هزینه نگه داری معقول برای شما ساخته شده اند.

اگر در مناطق جنوبی و گرم کشور زندگی می کنید اما توصیه می کنم از کولرهای با کمپرسور روتاری دور شوید. این کمپرسورها نه تنها منزل شما را خنک نمی کنند، بلکه هزینه نگه داری آنها هم برای شما بالا خواهد بود. اگر ساکن این مناطق هستید سراغ کولرهایی بروید که کمپرسورهای اسکرول در آنها کار می کنند. این کمپرسورها ممکن است کمی گران تر باشند اما در محل زندگی شما راندمان به مراتب بالاتری خواهند داشت و با هزینه نگه داری کمتر، در میان مدت هزینه های شما را تعدیل خواهند کرد.

اگر کولر گازی دیدید که از کمپرسورهای پیستونی استفاده میکند، به شما توصیه نمی کنم آن کولر را بخرید. همانطور که گفته شد این کمپرسورها سروصدای زیادی تولید می کنند و راندمان بالایی ندارند. این نوع کمپرسور مناسب مصارف صنعتی است.

نتیجه گیری

در پایان باید به این نکته اشاره کنم که در خرید کولر گازی مثل خرید همه وسایل برقی دیگر، با یک متخصص مورد اطمینان مشورت کنید. کولر گازی همان قدر که زندگی شما را خنک می کند، می تواند با هزینه های سرسام آور و سروصدا آرامش خانه شما را هم از بین ببرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 3 =