تی وی روم چیست؟ آیا با اتاق تلویزیون فرق دارد؟

0

طراحی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده برای هر کدام از بخش‌های خانه اهمیت بسیار زیادی دارد و در نهایت می‌تواند فضایی اصولی، متناسب و همین‌طور کاربردی ایجاد کند، به گونه‌ای که بتوان با هوشمندی تمام، بهترین و بیشترین استفاده را از تمامی فضاهای خانه، هر چند کوچک داشت. یکی از بخش‌هایی از خانه که تقریباً می‌توان گفت طرفداران بسیاری نیز دارد تی وی روم و یا همان اتاق تلویزیون است. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی تی وی روم و اصول طراحی و چیدمان آن بپردازیم.

تی وی روم چیست؟

تی وی روم، در واقع فضا و اتاقی از خانه است که صرفاً برای تماشای فیلم، در کنار خانواده طراحی و دکوراسیون شده است. البته طبیعتاً امکان آن هم وجود دارد که شما بخواهید از این فضا برای استراحت، مطالعه و یا حتی خوابیدن نیز استفاده کنید. به همین دلیل هم هست که لازم است برای طراحی دکوراسیون این فضا، جزئیات را بررسی کرده و کاملاً دقیق و اصولی پیش بروید.

در بسیاری از شرایط، امکان آن وجود دارد که افراد، اتاق تلویزیون یا همان تی وی روم را با اتاق نشیمن اشتباه بگیرند و آنها را یکسان بدانند. در صورتی که اصلاً این‌طور نیست. در توضیح تفاوت میان این دو فضا باید گفت که به طور کلی دکوراسیون نشیمن، مربوط به فضایی است که هدف اصلی از طراحی آن، دور هم جمع شدن اعضای خانواده در محیطی آرام و راحت است که در کنار آن هم، تلویزیون به عنوان یکی از گزینه‌ها و المان‌های پیشنهادی به شمار می‌آید. این یعنی تماشای تلویزیون، رکن اصلی در طراحی این فضا نیست و به همین دلیل هم هست که بهتر است در چیدمان اتاق نشیمن خود، مبل‌ها را به صورت متمایل به هم قرار دهید تا فضای گفتمان و دورهمی نیز مهیا شود.

تفاوت اتاق نشیمن و تی وی روم
اغلب افراد اتاق تلویزیون را با اتاق نشیمن یکسان دانسته و تفاوتی میان دکوراسیون آنها قائل نمی‌شوند.

در مقابل اما، تی وی روم، صرفاً با هدف تماشای تلویزیون و فیلم طراحی و اجرا می‌شود. به همین دلیل هم معمولاً خیلی کم پیش می‌آید که در این فضا از مبلمان متعدد، آن هم متمایل به هم استفاده شود. طبیعتاً رکن اصلی این فضا، تلویزیون است و هدف اصلی از طراحی این فضا و استفاده از وسایل جانبی نیز، فراهم کردن محیطی مناسب و ایده آل برای تماشای تلویزیون خواهد بود. به همین دلیل هم هست که معمولاً افرادی که در خانه‌شان تعداد اتاق زیادی دارند و یا برای یکی از اتاق‌ها کاربری خاصی در نظر نگرفته‌اند به سراغ تی وی روم می‌روند و اصول طراحی آن را در این اتاق پیاده‌سازی می‌کنند.

البته لازم است به این موضوع اشاره کنیم که چیدمان دکوراسیون منزل و همین‌طور تفکیک فضاها، کاملاً نسبی است و نمی‌توان قوانین صددرصدی و مطلقی را برای آنها مشخص کرد. به همین دلیل نیز شرایط موجود در خانه و همین‌طور سلیقه شما، حرف اول را خواهد زد.

بیشتر بدانید: ۲۲ راهکار عالی برای فنگ شویی اتاق نشیمن

آیا تی وی روم همان اتاق نشیمن است؟
آیا تی وی روم همان اتاق نشیمن است؟ این دو فضا تعاریف متمایزی داشته و هر کدام چیدمان خاص خود را می‌طلبند؛ اما تفکیک فضاهای خانه بسته به شرایط و امکانات در دسترس نسبی بوده و برخی کارکردها ممکن است با هم تلفیق شوند.

اتاق تلویزیون را در چه خانه‌ای می‌توان طراحی کرد؟

تقریباً می‌توان گفت که طراحی اتاق تلویزیون برای هیچ خانه‌ای محدودیت خاصی ندارد. این یعنی حتی اگر فضای کافی برای طراحی یک اتاق جداگانه نداشته باشید می‌توانید دکوراسیون نشیمن و همین‌طور تی وی روم خود را ادغام کرده و با یک کاربری مشترک، طراحی نمایید. با این حال، مهم‌ترین اصلی که باید در نظر داشته باشید این است که نقطه کانونی در یک اتاق تلویزیون، همان تلویزیون و صفحه نمایش شما خواهد بود.

ابعاد و اندازه مناسب تی وی روم

برای آنکه بخواهیم ابعاد و اندازه مناسبی را برای طراحی تی وی روم مشخص کنیم باید به دو فاکتور کلی توجه داشته باشیم که یکی از آنها ابعاد و اندازه مانیتور تلویزیون و دیگری نیز فاصله مبلمان شما با تلویزیون هستند. با در نظر گرفتن این دو فاکتور، متوجه خواهید شد که اندازه مناسب تی وی روم یک خانه‌ای که تلویزیون کوچکی دارد با خانه‌ای که یک سینمای خانگی بزرگ دارد، کاملاً متفاوت خواهد بود. به طور کلی بهتر است که فاصله میان تلویزیون و مبلمان شما به این شرح باشد:

  • صفحه نمایش 26 اینچ = 90 تا 165 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 32 اینچ = 120 تا 195 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 37 اینچ = 135 تا 225 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 40 اینچ = 150 تا 255 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 46 اینچ = 180 تا 285 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 52 اینچ = 195 تا 330 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 58 اینچ = 210 تا 360 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 65 اینچ = 240 تا 405 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش 70 اینچ = 270 تا 450 سانتی‌متر

با در نظر گرفتن این فاصله لازم میان صفحه نمایش تلویزیون و مبلمان خود می‌توانید اندازه مناسب و ایده آل اتاق تلویزیون و یا همان تی وی روم خود را بشناسید. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که این فواصل استاندارد، نه تنها در اتاق تلویزیون، بلکه در طراحی اتاق نشیمن نیز به طور کامل صدق خواهند کرد.

بیشتر بدانید: خرید تلویزیون مناسب براساس متراژ خانه

چه تلویزیونی برای تی وی روم بخریم؟
چه تلویزیونی برای تی وی روم بخریم؟ برای خریدن تلویزیون مناسب تی وی روم به دو فاکتور اساسی توجه کنید: (1) اندازه تلویزیون؛ (2) فاصله مبلمان تا تلویزیون.

نکات مهم در طراحی فضا

طبیعتاً برای آنکه بتوانید فضای تی وی روم خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و چیدمان کنید لازم است که برخی از مهم‌ترین نکات در طراحی اتاق تلویزیون را به خوبی بشناسید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

مبلمان مناسب برای تی وی روم

طبیعتاً به جز تلویزیون و صفحه نمایش، یکی دیگر از مهم‌ترین المان‌ها و عناصر طراحی تی وی روم، مبلمانی هستند که تصمیم به استفاده از آنها دارید. اولین شرط برای انتخاب کاناپه و مبلمان مناسب برای تی وی روم، راحتی آن است. این یعنی، مبلمان شما باید تا حدی راحت باشد که بتوانید با خیال راحت بر روی آن دراز بکشید و فیلم موردعلاقه‌تان را تماشا کنید.

در کنار این نیز اگر تصمیم و یا عادت دارید که در زمان تماشای تلویزیون، بر روی زمین بنشینید و یا دراز بکشید، بهتر است که بر روی زمین فرش نرم و راحتی پهن کنید تا برای این کار، هیچ مشکلی پیش رویتان قرار نگیرد.

نکات طلایی انتخاب مبلمان و چیدمان اتاق تلویزیون
علاوه بر انتخاب تلویزیون و مشخص کردن محلی مناسب برای قرارگیری آن، انتخاب فرش و مبلمان راحت نیز از جمله نکات مهمی است که نباید در دکوراسیون تی وی روم نادیده گرفته شود.

نورپردازی اتاق تلویزیون

اصولاً در طراحی هر کدام از فضاهای خانه، نورپردازی، نقش مهم و اساسی دارد. در این میان، تی وی روم نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل نیز لازم است که قوانین و اصول مشخصی را برای نورپردازی آن انتخاب نمایید.

اولین مسئله‌ای که لازم است در نظر داشته باشید این است که اتاق تلویزیون شما باید به گونه‌ای نورپردازی شود که تمرکز و همین‌طور راحتی شما در زمان تماشای فیلم افزایش یابد، در نتیجه بهتر است که نورپردازی را ملایم تا کم‌نور طراحی کنید. یادتان باشد که پرنور بودن فضای تی وی روم می‌تواند موجب انعکاس نور بر روی مانیتور شده و تماشای فیلم را برای شما با اختلالاتی رو به رو سازد. اگر تی وی روم شما به صورت طبیعی و از طریق نور خورشید، روشن و پرنور است هم می‌توانید از پرده‌های کلفت استفاده کنید تا نور وارد شده به اتاق را کنترل نمایید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

انتخاب رنگ تی وی روم

مسئله بعدی به انتخاب رنگ این فضا مربوط می‌شود. به طور کلی توصیه ما این است که رنگ‌بندی تی وی روم را با رنگ‌های اولیه و یا خنثی همچون سفید، کرم، خاکستری، طوسی، قهوه‌ای، بژ و… انتخاب کنید، چراکه وجود رنگ‌های تند و جیغ می‌تواند تمرکز شما را از بین برده و تصاویر روی صفحه نمایش را نیز از نقطه کانونی بودن، خارج نماید. نکته مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید هماهنگی رنگ‌های فضاست. بهتر است که تا جای ممکن از ترکیب رنگ‌هایی که هیچ تناسبی با هم ندارند اجتناب کنید تا فضای اتاق تلویزیونتان شلوغ و بی‌نظم به نظر نرسد.

بیشتر بدانید: رنگ کاری نشیمن و اتاق پذیرایی: اصول و تصاویر آن

بهترین ترکیب رنگ دکوراسیون تی وی روم لاکچری
برای افزایش تمرکز و پیشگیری از حواس‌پرتی هنگام تماشای تلویزیون می‌توانید از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون تی وی روم خانه خود بهره بگیرید.

سبک دکوراسیون تی وی روم

شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود، سبک دکوراسیون اتاق تلویزیون را نیز مثل هر کدام از دیگر فضاهای خانه مشخص کنید. برای مثال اگر می‌خواهید یک تی وی روم لاکچری داشته باشید می‌توانید به سراغ مبلمان لوکس‌تر بروید و یا تا جای ممکن از وسایل دکوری و تزئینی لوکس و پرزرق‌وبرق استفاده نمایید.

در مقابل هم اگر ترجیح می‌دهید که فضایی جمع‌وجورتر و ساده‌تر داشته باشید می‌توانید از اصول طراحی دکوراسیون به سبک‌های مینیمال، مدرن، معاصر و… استفاده نمایید.

استفاده‌های مشترک در تی وی روم

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم شما می‌توانید تی وی روم خود را با قابلیت‌های متفاوتی طراحی کنید تا بتوانید از آن برای استراحت، دورهمی، مطالعه و… نیز استفاده نمایید. مدیریت چنین کاربری‌هایی نیز کار چندان سختی نیست. برای مثال می‌توانید با انتخاب یک مبل تختخواب‌شو، فضای استراحت خوبی را برای خود تدارک ببینید.

در کنار این نیز اگر به دنبال ایجاد فرصت مطالعه هستید، خیلی راحت می‌توانید با قرار دادن یک کتابخانه هر چند کوچک و جمع‌وجور، فضای بسیار ایده آلی را برای مطالعه خود فراهم‌ سازید. بنا بر تمامی این توضیحات، کافی است که کاربری موردنظر خود را انتخاب نموده و بعد وسایل را مطابق با آن چیدمان کنید.

ایده‌های طراحی و دکوراسیون تی وی روم
با افزودن یک کتابخانه، مبل تختخواب‌شو، پاف مبل و… به اتاق تلویزیون می‌توانید آن را به مکان مطلوبی برای مطالعه، دورهمی و استراحت تبدیل کنید.

ایده‌های طراحی و دکوراسیون اتاق تلویزیون

بعد از تمامی این توضیحات لازم است اشاره کنیم که برای داشتن اتاق تلویزیون، نباید حتما یک فضای زیاد و یا حتی اتاق مجزا داشته باشید. شما حتی می‌تواند بنا بر شرایط موجود در خانه‌تان، تی وی روم را در گوشه‌ای از نشیمن یا پذیرایی، فضای مناسبی از راهرو، اتاق کار و… نیز طراحی نمایید.

جمع‌بندی

اتاق تلویزیون می‌تواند به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین فضاهای خانه شناخته شود، تا حدی که شاید بسیاری از اعضای خانواده، ساعات زیادی از شبانه‌روز را در آن سپری کنند. به همین دلیل نیز لازم است که طراحی و چیدمان آن را جدی گرفته و تمامی اصول دکوراسیونی را نیز تا جای ممکن در آن به کار ببرید.

نصب و تعمیر آنتن مرکزی و دیجیتال

نصب و تعمیر آنتن مرکزی و دیجیتال

  • نصب آنتن تلویزیون دیجیتال و آنالوگ
  • نصب آنتن مرکزی ساختمان
  • تقویت کننده آنتن تلویزیون
  • تنظیم آنتن گردان، محرک، ثابت و تنظیم آنتن دیجیتال تلویزیون
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =