آشنایی با ۶ ابزار اصلی در بتونه کاری

0

برای زیرسازی سطوح و از بین بردن حفره‌ها و ترک‌های ایجاد شده روی آن به ابزار بتونه کاری و آشنایی با نحوه استفاده از هر کدام از این ابزارها نیاز دارید. همان‌طور که می‌دانید زیرسازی سطوح و صاف و یکدست کردن همه برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های سطوح با استفاده از ماده‌ای به نام بتونه انجام می‌شود. برای استفاده از این ماده شما به ابزارهای متفاوتی مثل کاردک بتونه کاری و غلطک بتونه، لیسه بتونه کاری، ماله، سنباده بتونه کاری نیاز دارید که هرکدام از این‌ها انواع متفاوتی دارند و برای کار خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از استادکار قصد داریم با ابزارهای مورد استفاده در بتونه کاری و کاربرد هر کدام آشنا شویم،

آشنایی با ابزار بتونه کاری

به منظور بتونه کاری شما باید قبل از هر کاری ابتدا همانند افراد متخصص، ابزار بتونه کاری را تهیه کنید و بدانید که چطور می‌توان از این ابزارها استفاده نمود. مهم‌ترین تجهیزاتی که برای این کار به آن‌ها نیاز دارید، عبارت‌اند از:

  • کاردک بتونه کاری
  • لیسه
  • تخته بتونه
  • غلطک بتونه

کاردک بتونه کاری

یک ابزار بتونه کاری که برای این کار باید حتماً با آن آشنا باشید، کاردک بتونه کاری است. ابزار کوچکی با تیغه انعطاف‌پذیر و پهن که به منظور مالیدن، پاک کردن و ترکیب مواد بتونه‌کاری به کار می‌رود. این ابزار بتونه کاری انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  1. کاردک بتونه کاری زاویه داخلی که از آن برای بتونه‌کاری‌های کنج‌های داخلی استفاده می‌شود.
  2. کاردک بتونه کاری زاویه خارجی که بیشتر برای بتونه‌کاری در کنج‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. کاردک بتونه کاری با دسته مجهز به پیچ‌گوشتی که از آن بیشتر برای محکم کردن و تنظیم پیچ‌ها در زمان بتونه‌کاری استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید ۵ نکته ای که قبل از خرید بتونه آماده باید بدانید

کاردک بتونه کاری یک ابزار بتونه کاری است که برای مالیدن و پاک کردن بتونه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاردک بتونه کاری یک ابزار بتونه کاری است که برای مالیدن و پاک کردن بتونه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیسه

لیسه یک ابزار بتونه کاری است که دو نوع متفاوت دارد. یکی از انواع آن در کنار کاردک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن لیسه کاردک می‌گویند. نوع دیگری از لیسه نیز وجود دارد که برای تراشیدن شیارها و زوایا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پاک کردن رنگ نیز از آن استفاده می‌شود و به آن لیسه رنده گفته می‌شود.

ریسه رنده معمولاً از ورقه‌های سخت فنری با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر درست شده است اما لیسه کاردک معمولاً از ورق فنر نرم ساخته می‌شود. جالب است بدانید که برای استفاده از این ابزار بتونه کاری باید دستانی قوی و نیرومند داشته باشید و به همین دلیل معمولاً تنها افراد باتجربه و ماهر از آن استفاده می‌کنند. لیسه سایزها و اندازه‌های متفاوتی دارد و شما باید با توجه به نیاز و مکانی که قصد بتونه‌کاری آن را دارید، اندازه مناسبی را تهیه کنید.

بیشتر بدانید ترمیم ترک دیوار گچی با بتونه

لیسه یک ابزار بتونه کاری است که از دو نوع متفاوت لیسه کاردک و لیسه دنده تشکیل شده است.
لیسه یک ابزار بتونه کاری است که از دو نوع متفاوت لیسه کاردک و لیسه دنده تشکیل شده است.

تخته بتونه

تخته بتونه در واقع سطح مورد نظر شما برای ریختن بتونه آماده است. به مکانی که بتونه در آن ریخته می‌شود و به سطح کار زده می‌شود، تخته بتونه گفته می‌شود. معمولاً این ابزار بتونه کاری از جنس تخته رنده شده یا فیبر ساخته می‌شود و سطحی صاف و یک‌دست دارد.

تخته بتونه در واقع یک ابزار بتونه کاری است که بتونه روی آن قرار می‌گیرد و استفاده می‌شود.
تخته بتونه در واقع یک ابزار بتونه کاری است که بتونه روی آن قرار می‌گیرد و استفاده می‌شود.

غلطک بتونه

همان‌طور که برای تسریع روند رنگ‌کاری ساختمان از غلتک‌ استفاده می‌شود، برای بتونه‌کاری‌ها و آماده کردن سطوح قبل از رنگ کردن نیز می‌توانید از غلطک بتونه استفاده کنید. روش کار با غلطک بتونه به این صورت است که بعد از آغشته کردن غلتک به مواد بتونه کاری رقیق شده آن را روی سطح مورد نظر پخش می‌کنید.

استفاده از غلطک بتونه موجب تسریع عملیات زیرسازی سطوح می‌شود.
استفاده از غلطک بتونه موجب تسریع عملیات زیرسازی سطوح می‌شود.

ماله

برای صاف کردن بتونه در انتهای کار از وسیله‌ای به نام ماله استفاده می‌شود. این ابزار بتونه کاری در سایزها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. روش کار با آن به این صورت است که روی یک سطح صاف فلزی دسته‌ای قرار گرفته است و باید با کشیدن ماله بر روی سطحی که هنوز بتونه کاری آن خیس است، آن را صاف و یکدست نمود.

بیشتر بدانید آموزش کامل بتونه کاری کناف در 7 مرحله

ماله یک ابزار بتونه کاری برای صاف کردن بتونه روی سطح مورد نظر کاربرد دارد.
ماله یک ابزار بتونه کاری برای صاف کردن بتونه روی سطح مورد نظر کاربرد دارد.

سنباده

در انتهای کار بعد از اتمام بتونه کاری معمولاً امکان ایجاد برآمدگی‌هایی بر روی سطوح کار شده وجود دارد که بعد از خشک شدن بتونه می‌توانید از این ابزار بتونه کاری برای تمیز کردن کار کمک بگیرید. سنباده زدن موجب می‌شود تا سطح کار شما صاف و یکدست شود و هر گونه ایراد و مشکلی که روی سطح ایجاد شده از بین برود.

سنباده یک ابزار بتونه کاری است که در اتمام کار و بعد از خشک شدن کار برای یکدست کردن آن به کار می‌رود.
سنباده یک ابزار بتونه کاری است که در اتمام کار و بعد از خشک شدن کار برای یکدست کردن آن به کار می‌رود.

ابزارآلات بتونه کاری کناف

بتونه کاری در کار کناف نیز یکی از مراحل مهم این کار محسوب می‌شود و در کیفیت نهایی کار تأثیر زیادی دارد. شما برای این کار به ابزارآلات بتونه کاری کناف نیاز دارید که معمولاً شباهت زیادی به ابزار بتونه کاری عادی دارد. در این کار هدف اصلی ما این است که درزهای روی کناف را با بتونه پر کنیم و ترک‌ها و فرورفتگی‌های آن را پوشش دهید. برای بستن درزها قبل از بتونه‌ کاری باید از نوار کناف استفاده کنید و سپس بتونه را روی آن بزنید تا درزها به طور کامل از بین بروند. برای این کار باید از بتونه مخصوص کناف استفاده کنید، زیرا استفاده از بتونه‌های معمولی، مل و ماستیک و سایر بتونه‌های ساختمانی برای این موضوع مناسب نیست.

یکی از مهم‌ترین ابزارآلات بتونه کاری کناف، لیسه و کاردک بتونه کاری است که می‌توانید با توجه به سطحی که با آن سر و کار دارید، از سایر مناسبی از این ابزار استفاده کنید. در انتهای کار نیز فراموش نکنید که برای مسطح کردن کار بعد از خشک شدن کناف، حتماً سطوح را به وسیله سمباده صاف و یکدست نمایید.

بیشتر بدانید کناف یا گچبرگ چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

کلام آخر

شناخت انواع ابزار بتونه کاری می‌تواند به شما کمک کند تا روند انجام این کار را همانند یک فرد حرفه‌ای انجام دهید. همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، ابزارآلات بتونه کاری کنار نیز درست شبیه به سایر ابزارهای بتونه کاری است و تنها ممکن است در برخی موارد برای این کار نیاز به ابزارهای تخصصی دیگری نیز داشته باشید. چنانچه تجربه‌ای در این کار ندارید و برای بتونه کاری منزل خود به افرادی باتجربه نیاز دارید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =