خانه تکانی را چه زمانی و از کجا شروع کنیم؟
یکی از سختترین و در عین حال لذتبخشترین کارهای ضروری قبل از سال جدید، انجام خانهتکانی است. با نزدیک شدن به اواسط فصل زمستان، افراد زیادی به فکر برنامه ریزی برای خانه تکانی میفتند. اگر شما هم به دنبال این هستید که در بهار، داخل خانهتان هم مانند بیرون آن، نو و تازه شده باشد، بهتر است به فکر شروع خانه تکانی و برنامهریزی برای آن باشید. در این مطلب نکاتی کلیدی برای برنامه ریزی خانه تکانی را با یکدیگر مرور میکنیم. با استادکار همراه باشید.
اهمیت خانه تکانی
اگر شما هم از معدود افرادی هستید که در مقابل برنامهریزی برای خانه تکانی مقاومت میکنند و اعتقادی به این سنت قدیمی ندارند، پیشنهاد میکنیم حتما ۳ مورد زیر را بخوانید. در ادامه دلایلی که به اهمیت آت اشاره میکنند را مطرح کردهایم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خانه تکانی چیزی فراتر از یک سنت و عادت دیرینه است.
خانه تکانی به تنفس آسانتر شما کمک میکند
اگر آسم و آلرژی شما با شروع بهار عود میکند، این مشکل را تنها به گردن گرده گیاهان نیندازید. گرد و خاک و آلودگی هم به همان میزان در تحریک بیماری آسم و انواع حساسیتها مقصر هستند، به ویژه در کودکان. با انجام یک خانه تکانی کامل و با استفاده از راهکارهای مناسب برای حذف کامل گرد و غبار، مجاری تنفسی شما در زمانی کوتاه، دوباره آرامش را تجربه خواهند کرد.
خانه تکانی یک استرسزدای اثبات شده است
شلوغی و کثیفی بیشتر به معنای استرس بیشتر است. بنابراین نباید تعجب آور باشد که طبق یک مطالعه بهداشتی اسکاتلندی، خانه تکانی و انجام امور خانگی میتوانند استرس و اضطراب را تا ۲۰ درصد کاهش دهند. البته برای دیدن این تأثیرات حداقل به ۲۰ دقیقه فعالیت خانگی نیاز دارید. استفاده از محصولات شوینده با عطر لیمو هم میتواند در کاهش سریعتر استرس به شما کمک کند. مطالعات نشان میدهند این بوی شاد باعث کاهش استرس و تأثیر مثبت بر دیگران میشود.
خانه تکانی باعث بهبود روحیه شما میشود
یک خانه تکانی کامل و البته نگه داشتن خانه در همان وضعیت تمیز و مرتب، به شدت باعث بهبود اوضاع روحی شما میشود. در مطالعهای از بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی، زنانی که خانههایشان را استرسزا توصیف کردند و به ویژه از نامرتب بودن آن و امور ناتمام مربوط به خانه صحبت کردند، حالات افسرده بیشتری را هم در طول روز تجربه میکردند. این موضوع به نوبه خود، باعث خستگی بیشتر پس از کار میشد. از طرف دیگر، زنانی که خانههای خود را آرامش بخش و البته مرتب و پاکیزه توصیف کردند، با گذشت روز افسردگی کمتری را تجربه میکردند.
خانه تکانی را کی شروع کنیم؟
شاید شما هم تجربه ناخوشایند چند روز کار سخت و طاقت فرسا دقیقا در روزهای پایانی سال برای خانه تکانی را داشته باشید. در عین حال که بسیاری افراد این روزها را انتخاب میکنند، ما به شما پیشنهاد میکنیم خانه تکانی خود را در اوایل و یا اواسط ماه اسفند انجام دهید. در این صورت هم میتوانید از حس و حال نوروزی روزهای آخر سال با آرامش استفاده کنید و هم در صورت بروز اتفاقی ناخوشایند مثل آسیب دیدن وسایل در حین نظافت، زمان کافی برای جبران و تعمیر خواهید داشت.
همچنین اگر شاغل هستید و یا دغدغه و کار زیادی برای انجام دارید، میتوانید خانه تکانی را به مرور زمان و طی چند روز انجام دهید.
نکات آماده شدن برای خانه تکانی
اگر “چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم” سوال شما هم هست، پیشنهاد میکنیم قبل از شروع، حتما آمادگیهای زیر را انجام دهید.
- قبل از شروع خانه تکانی از موجود بودن تمامی مواد شوینده و لوازم لازم برای نظافت در خانه مطمئن شوید. ممکن است لازم باشد برخی مواد را مجدد تهیه کنید و یا برای تهیه برخی لوازم مثل دستمالهای نظافت مناسب، به بازار مراجعه کنید.
- لوازمی مثل کیسه زباله، دستمالهای کاغذی و سایر مواردی که نیاز به تعویض دارند را از قبل تهیه کنید.
- در صورت امکان قبل از شروع، چند وعده غذا برای خود و خانواده آماده کرده و آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید، زیرا معمولا در روزهای خانه تکانی، وقتی برای آشپزی نخواهید داشت.
- برنامه خانه تکانی را بر حسب زمانی که در اختیار دارید، اتاقها و فضاهای منزل و اموری که باید انجام شوند، آماده کنید و سعی کنید طبق آن پیش بروید. اگر از قبل برنامه مشخصی ندارید، میتوانید از برنامه پیشنهادی ما در ادامه مطلب استفاده کنید.
بیشتر بدانید ترفندهای نظافت منزل مخصوص تهرانی ها
برنامه و چک لیست خانه تکانی (۱)
روز اول
- تمام قرنیزها، دیوارها، پنجرهها و آینهها را تمیز کنید.
- تمام سطوح شیشهای را تمیز کنید.
- وسایل الکترونیکی را پاک کنید.
روز دوم
- همه پردهها (از جمله پردههای حمام) را بشویید. میتوانید از جرم گیر نیز برای شست و شوی پرده حمام استفاده کنید.
- همه ملحفهها از جمله لحاف و بالش و کاور تشک را شسته و خشک کنید.
- تشکها را برگردانید تا از سمت دیگر آن هم استفاده شود.
- همه سطلهای زباله را خالی و سپس ضدعفونی کنید.
روز سوم
آشپزخانه را نظافت کنید:
- سطوح پیشخوانها را پاک و ضدعفونی کنید.
- همه کابینتها را پاک کرده و مرتب کنید.
- غذاها و ظروف قدیمیکه دیگر استفاده نمیکنید را بیرون بریزید.
- بالای یخچال را گردگیری کنید.
- یخچال و فریزر را تمیز کنید.
- اجاق گاز و فر را تمیز کنید.
- مایکروویو را پاکسازی کنید.
- سینک ظرفشویی و سطل زباله را نیز تمیز و ضدعفونی کنید.
- لوازم برقی آشپزخانه را تمیز کنید.
روز چهارم
- همه فیلترها از جمله فیلتر تصفیه آب، فیلتر یخچال و فیلترهای تهویه مطبوع را تعویض کنید.
- مبلمان و لوازم چوبی را پولیش کنید.
- سرویس بهداشتی، سینکها، کابینتهای دارویی و حمام را تمیز کنید.
روز پنجم
- کنارههای صندلیها و مبلها را با جاروبرقی تمیز کنید.
- کوسنهای مبل را بشویید.
- زمین را جاروبرقی و سپس تی بکشید.
- قالیها را بشویید.
روز ششم
- همه فرشها را با شامپو فرش بشویید.
- باتریهای آشکارساز دود را تعویض کنید.
- لامپهای سوخته را تعویض کنید.
روز هفتم
استراحت کنید! چون روز بعد وقت بیرون رفتن و آماده شدن برای خریدهای عید و سال نو است.
البته اگر باز هم وقت اضافه داشته باشید، میتوانید کارهای زیر را هم به لیست و برنامه خانه تکانی تان اضافه کنید:
- لباسهای بهاره و زمستانه را با هم جابهجا کنید.
- تعویض روغن اتومبیل را انجام دهید.
- ماشینتان را به کارواش ببرید و یا خودتان آن را پولیش کنید. پیشنهاد می کنم آموزش پولیش کردن ماشین و بدنه خودرو را بخوانید.
- کیسه و فیلترهای جاروبرقی را تمیز کنید در این باره مقاله تمیز کردن کامل جاروبرقی کار گشا خواهد بود.
برنامه و چک لیست خانه تکانی (۲)
اگر برنامه بالا به نظرتان منسجم نیست و خیلی به مذاقتان خوش نمیآید، اصلا نگران نباشید، ما یک برنامه پیشنهادی دیگر هم برایتان داریم:
پاکسازی ابتدایی
هدف از پاکسازی ابتدایی، مرتب کردن سطحی و جمع کردن درهم ریختگی کلی خانه است. برای این مرحله میتوانید لوازم پراکنده در هر اتاق از خانه را در یک سبد جمع کرده و سپس در جای خودشان قرار دهید.
- ظرفها را شسته و در جای خودشان قرار دهید.
- سطوح آشپزخانه را مرتب و تمیز کنید.
- لباسها را شسته، اتو کرده و در جایشان قرار دهید.
خانه تکانی منطقه فوقانی (هر چیزی که بالای سرتان قرار می گیرد)
این منطقه شامل نقاطی است که عمدتاً مورد غفلت واقع میشوند، مثل بالای کابینتها، پنجرههای بلند، پنکههای سقفی، وسایل روشنایی و دریچههای هوا. زمانی که به این قسمت میپردازید، فیلترها و لامپهایی که نیاز به تعویض دارند را هم عوض کنید.
- بالای کابینتها و کمدها را گردگیری کنید.
- کانالهای هواساز را تمیز کنید.
- فنهای سقفی را گردگیری و تمیز کنید.
- لامپها و لوسترها را گردگیری و تمیز کنید.
- پنجرههای بلند را تمیز کنید.
- لامپها و فیلترها را تعویض کنید.
دانلود اپلیکیشن استادکار
- ✔نسخه IOS استادکار
- ✔نسخه اندروید استادکار
- ✔دریافت از اپ استور و سیب اپ
- ✔دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
خانه تکانی منطقه میانی (هر چیزی که در خط دیدتان قرار میگیرد)
این منطقه شامل هر چیزی است که هنگام ایستادن در خط دیدتان قرار میگیرد، که شامل بیشتر پنجرهها، دیوارها، قفسههای کتاب یا سایر مبلمان بلند میشود.
- پردهها را بشویید، اتو کنید و دوباره آویزان کنید.
- قفسههای کتاب و سایر وسایل چوبی بلند را گردگیری کنید.
- پنجرهها را بشویید.
- قاب عکسها، آینهها، ساعتها و سایر آویزهای دیواری را گردگیری کنید.
خانه تکانی منطقه پایینتر از میانی (هر چیزی که در خط کمر قرار میگیرد)
این منطقه شامل بسیاری از نقاطی که معمولا تمیز میکنیم میشود، مثل سرویس بهداشتی و حمام، مبلمان، تختخوابها و …
- سطوح را گردگیری کنید.
- مبلمان چوبی را پولیش کنید.
- مبلمان چرمی را تمیز کنید.
- ملحفهها را شسته و تمیز کنید.
- سینک ظرفشویی و پیشخوان حمام را تمیز و پاک کنید.
- دوش و وان حمام را تمیز کنید.
- توالت فرنگی را تمیز کنید.
خانه تکانی منطقه تحتانی (کف خانه)
جارو زدن، تی کشیدن و هر اقدام دیگری که کف و گوشههای خانه را کاملا تمیز کند، در این قسمت قرار میگیرد.
- کف را جارو کنید.
- کاشیها را جرمگیری کنید.
- کف خانه را تی بکشید.
- فرش ها را شامپو فرش کرده و جارو بکشید.
- تراس خانه را پاکسازی کنید.
سخن آخر
پیشنهاد می کنیم در صورتی که به دلایلی مثل شاغل بودن وقت کافی برای انجام خانه تکانی ندارید، حتما در اواسط فصل زمستان با تماس با شرکتهای نظافتی مجرب و درخواست نیروی نظافتی، برنامه ریزی خود را نهایی کنید. (در صورتی که مطمئن نیستید که چطور باید یک شرکت نظافتی باتجربه و معتبر پیدا کنید، میتوانید مطلب “راهنمای انتخاب شرکت خدمات نظافتی در تهران” را مطالعه کنید.) در نهایت چه خودتان خانه تکانی را انجام دهید و چه از نیروی نظافتی کمک بگیرید، بهتر است این کار را تا روزهای پایانی سال به تاخیر نیندازید.