علت سرد بودن رادیاتور شوفاژ چیست؟

3

با شروع زمستان و فصل سرما هیچ‌چیزی به هنگام ورود به خانه، نمی‌تواند به‌اندازه گرمای محیط برایتان دل‌چسب و آرام‌بخش باشد؛ اما برای خیلی از ما اتفاق افتاده است که ناگهان، آن هم درست وسط سرمای هوا مشکلاتی در شوفاژ بروز می‌کند، و شوفاژ خاموش و سرد می‌شود. در این مواقع مدام با خود فکر می‌کنیم که چرا نصف شوفاژ سرد است و یا علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ دقیقا چیست و چطور می‌توان آن را برطرف کرد. ما در این مقاله از استادکار قصد داریم تا به سؤالات شما در زمینه علت سرد بودن قسمت پایین رادیاتور شوفاژ پاسخ دهیم و راهکارهایی برای رفع این مشکلات به شما ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند موجب سرد شدن شوفاژ در قسمت‌های مختلف آن شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد و علت ایجاد این مشکل در شوفاژ شما مشخص شود.

برای جلوگیری از سرد شدن شوفاژها بهتر است حتما آن را سرویس کنید.
برای جلوگیری از سرد شدن شوفاژها بهتر است حتما آن را سرویس کنید.

سیستم مرکزی را تنظیم کنید

اولین علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ معمولاً به تنظیمات مرکزی مربوط می‌شود. بهتر است در صورت ملاحظه چنین موضوعی قبل از هر کار مطمئن شوید که دستگاه روی تنظیمات مناسبی قرار دارد و نیز به‌ درستی کار می‌کند. از باز بودن شیرها مطمئن شوید و بررسی کنید که پکیج خود را روی قسمت زمستان تنظیم کرده‌اید یا خیر. صفحه پکیج را با دقت نگاه کنید و ببینید که اگر عدد و عباراتی خاص که نشان‌دهنده بروز خطا در آن است مشاهده می‌کنید، از دفترچه راهنمای محصول کمک بگیرید و علت ایجاد مشکل را بررسی کنید.

بیشتر بدانید راهنمای نصب آب تصفیه کن خانگی تنها در ۵ مرحله

عملکرد پمپ حرارتی را بررسی کنید

اگر سیستم گرمایشی شما دارای پمپ حرارتی است، قدم بعدی برای پیدا کردن علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ این است که مطمئن شوید این پمپ دچار اختلال نشده باشد. زمانی که پمپ متوقف شده باشد، دیگر گرمای آب مورد نیاز برای گرم نگه داشتن رادیاتورها را تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود تا شوفاژها سرد شوند.

ساده‌ترین روش برای بررسی این موضوع این است که ببینید آیا سر و صدایی از آن شنیده می‌شود یا خیر. اگر پمپ حرارتی در حال کار باشد باید سر و صدا و لرزش آن را احساس کنید. گاهی مواقع ممکن است به خاطر بسته بودن مسیرها و فشار زیاد به دستگاه پمپ نیم‌سوز شود و در این مواقع باید تعمیر یا تعویض گردد.

تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ

تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ

  • سرویس دوره‌ای موتورخانه مرکزی و موتورخانه هوشمند
  • سرویس و تعمیر موتورخانه استخر خانگی و عمومی
  • تعمیر و تعویض قطعات موتورخانه
  • سرویس اتصالات و شیرآلات موتورخانه
دریافت این خدمت از استادکار

هوای موجود در شوفاژ را بررسی کنید

گاهی ممکن است با خودتان بگویید چرا نصف شوفاژ سرد است و یا علت سرد بودن قسمت پایین رادیاتور شوفاژ چیست. در چنین مواقعی اولین گزینه‌ای که باید آن را بررسی کنید، هوای اضافی داخل شوفاژ است. در واقع جمع شدن هوا در شوفاژ موجب می‌شود که آب گرم در همه قسمت‌های آن توزیع نشود و برای همین با دست زدن به آن متوجه می‌شوید که برخی قسمت‌های شوفاژ سرد شده است. معمولاً این مشکل با کم‌تر بودن فشار از ۵/۱ روی نمایشگر پکیج نیز قابل‌تشخیص است.

جمع شدن هوا در شوفاژ موجب می‌شود که آب گرم در همه قسمت‌های آن توزیع نشود و سرد شود.
جمع شدن هوا در شوفاژ موجب می‌شود که آب گرم در همه قسمت‌های آن توزیع نشود و سرد شود.

هواگیری شوفاژ

برای هواگیری شوفاژ تنها باید از چند مرحله ساده پیروی کنید:

ابتدا پکیج را خاموش کرده و چند دقیقه صبر می‌کنید. سپس با استفاده از پیچ‌گوشتی مخصوص شیر مربوط به هواگیری شوفاژ را باز می‌کنید و اجازه می‌دهید هوا و آب کثیف از داخل آن خارج شود و آب داغ در تمام قسمت‌های شوفاژ به یکسان پخش شود.  برای این کار از یک دستمال یا ظرف استفاده کنید تا آب کثیف وارد محیط منزل شما نشود. این کار را برای هر شوفاژ به‌ طور جداگانه اجرا کنید و درصورتی‌ که تا به‌ حال چنین کاری انجام نداده‌اید حتماً از یک کارشناس کمک بگیرید.

بیشتر بدانید بررسی علل یخ زدن لوله

والوهای شوفاژ را بررسی کنید

به‌طورکلی هر شوفاژ یک شیر ورود و خروج دارد که در صورت بسته بودن شیر کوچک اصلی، شوفاژ سرد می‎شود. بهتر است زمانی که شوفاژها سرد هستند حتماً شیر اصلی رادیاتور را چک کنید و در صورت بسته بودن آن را باز نمایید.

فشار آب را بررسی کنید

اگر متوجه شدید که سیستم مرکزی و پمپ حرارتی دستگاه به‌درستی کار می‌کند و شوفاژها کلاً سرد هستند، بهتر است فشار آب را نیز بررسی نمایید. بر روی پکیج شما قسمتی به نام مانومتر وجود دارد که میزان فشار آب را نشان می‎دهد. زمانی که فشار کمتر از ۱ باشد احتمالاً فشار آب کاهش یافته است که این موضوع معمولاً کلی بوده و ربطی به عملکرد پکیج یا شوفاژ ندارد.

زمانی که فشار آب کم باشد شوفاژها سرد می‌شوند.
زمانی که فشار آب کم باشد شوفاژها سرد می‌شوند.

وجود رسوب در لوله‌ها را بررسی کنید

وجود خرده‌های آلومینیوم و آهن موجود در آب می‌تواند در لوله‌های شوفاژ رسوب کند و معمولاً این رسوبات در پشت شیر خروجی جمع می‎شوند. در صورت بروز چنین مشکلی باید شوفاژها را رسوب‌گیری نمایید. این مشکل معمولاً با سرد شدن شوفاژ در برخی قسمت‌های آن همراه است.

سیستم گرمایشی را متعادل کنید

زمانی که سیستم مرکزی شما متعادل نباشد، احتمالاً شوفاژهای شما سرد می‌شوند و این در حالی است که شوفاژهای طبقه بالای شما به‌درستی کار می‌کنند. برای رفع این مشکل باید رادیاتورهای طبقه بالا بسته شوند. والو کوچک در سمت مخالف ترموستات را به‌صورت یک چهارم باز کنید. این کار سبب ایجاد تعادل دما در طبقه بالا و پایین می‌شود. درواقع تنظیم دمای سیستم به شما کمک می‌کند تا هم هزینه کمتری برای انرژی پرداخت کنید و هم کمتر به مشکلاتی از این قبیل برخورد کنید.

کلام آخر

برای اینکه بتوانید زمستان‌ها از گرمای لذت‌بخش خانه خود لذت ببرید، بهتر است همیشه از درست کار کردن قسمت‌های مختلف سیستم گرمایشی خود مطمئن باشید. هنگامی‌که شوفاژهایتان را به‌ موقع سرویس کنید و از درست کار کردن همه قسمت‌های آن مطمئن باشید، کمتر به مشکل برخورد خواهید کرد. به‌ علاوه با این کار نه تنها از بروز مشکلات پیشگیری می‌کنید، بلکه ایمنی و کارایی بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد و می‌توانید با تنظیم درست دستگاه تا میزان زیادی نیز در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی کنید.

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار
3 نظرات
  1. مجتبی می گوید

    عالی بود;-)

  2. رضایی ۰۹۳۸۲۸۸۸۹۴۹ می گوید

    خیلی ممنون از توضیحاتتون
    ساختمون ما موتور خونه داره ما پارسال لوله کشی ها و رادیاتور ها رو عوض کردیم پارسال خیلس گرم و خوب بود ولی امسال از سه تا رادیاتور دو تاش گرمه و یکیش سرده
    فشار اب خوبه و هواگیری هم کردم

  3. رضایی ۰۹۳۸۲۸۸۸۹۴۹ می گوید

    خیلی ممنون از توضیحاتتون
    ساختمون ما موتور خونه داره ما پارسال لوله کشی ها و رادیاتور ها رو عوض کردیم پارسال خیلس گرم و خوب بود ولی امسال از سه تا رادیاتور دو تاش گرمه و یکیش سرده
    فشار اب خوبه و هواگیری هم کردم
    تسکر از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 3 =