چرا پلان باز در طراحی داخلی خانه بد است؟

0

خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌هایتان را به خاطر دارید؟‌ خانه‌هایی با حیاط، راهرو و اتاق‌های کوچک که هر کدام با دری از هم جدا شده بود و عملکرد خاص خود را داشت. این طراحی از حدود ۳۰ سال پیش کم کم جای خود را به طراحی پلان باز داد. به این صورت که ابتدا آشپزخانه‌ها اپن و سپس به تدریج دیوارهای اضافی نیز برداشته شدند. اکنون بیشتر از قبل با فضاهایی مواجه هستیم که خانه‌ را بزرگ‌تر و پرنور‌تر نشان می‌دهد. این امر خصوصا در سبک‌های مدرن طراحی خانه یا آپارتمان‌های کوچک به جهت استفاده بهینه از فضای موجود اهمیت دارد. با این حال این نوع طراحی نیز بدون عیب نیست. در این مقاله در مورد طراحی پلان باز و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد. با استادکار همراه باشید.

پلان باز چیست؟

طراحی پلان باز یا آزاد یکی از رایج‌ترین سبک‌های طراحی دهه‌های اخیر بوده است که در آن با فضایی باز و بزرگ روبرو خواهیم بود و دیوارها و اتاق‌های مجزا در آن به حداقل رسیده‌اند. پلان باز به نوعی از طراحی داخلی گفته می‌شود که که در آن دو یا چند فضای مشترک به هم پیوسته‌اند و فضای بزرگ‌تری تشکیل داده‌اند.

مزایای پلان باز

در این فضاها معمولا آشپزخانه، فضای نشیمن و ناهارخوری با هم ترکیب شده و در یک فضای مشترک حضور دارند و دیگر مانند گذشته خبری از فضاهای تفکیک شده با عملکرد‌های خاص مانند مطبخ و … نیست. در خانه‌های با پلان باز فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد و خانه با فضاهای غیرضروری مانند راهرو و راه‌پله اشغال نمی‌شود. به طور کلی تعریف فضا در این طراحی ضرورتی ندارد و بر حسب نیاز یا چیدمان مورد نظر، می‌توان کاربری فضاهای داخلی مانند نشیمن، پذیرایی و غذاخوری را در قسمت‌های مختلف خانه تغییر داد.

مزیا و معایب طراحی پلان باز برای دکوراسیون خانه ایرانی
با توجه به اینکه فضاهای مختلف خانه در این نوع طراحی با هم ترکیب شده‌اند، خانه بزرگ‌تر و روشن‌تر دیده می‌شود.

معایب پلان باز

خانه‌ای را تصور کنید که سه فضا را تبدیل به یک فضا کرده است. در این طراحی داخلی هنگام غذا پختن می‌توانید به راحتی تلویزیون هم تماشا کنید یا در همان حال حواستان به کودکان‌تان هم باشد که در نشیمن مشغول بازی هستند. ولی چنین فضایی می‌تواند با مشکلاتی مانند سر و صدا و … نیز روبرو شود. در ادامه دلایلی برای پاسخ به این سوال گردآوری شده است که چرا پلان باز بد است؟

تشدید شدن سر و صدا

تصور کنید پسربچه شما با دوچرخه‌اش در فضای ترکیبی میان پذیرایی و ناهارخوری رکاب می‌زند، دور جزیره آشپزخانه می‌چرخد، به سمت اتاق نشیمن می‌رود و این حرکت بارها و بارها تکرار می‌شود. حال دو کودک دیگر را نیز کنار او تصور کنید تا متوجه شوید صدای آنها تا چه حد می‌تواند شما و همسایه‌ها را آزار دهد.

البته اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که بزرگسالان نیز دست کمی از بچه‌ها ندارند و سر و صدا، صحبت و صدای تلویزیون آنها در طراحی‌های پلان باز بیشتر است. آکوستیک چنین فضایی به گونه‌ای است که صدا بلندتر شنیده می‌شود و حتی همسایگان می‌توانند صحبت‌های ساکنین این خانه‌ها را به راحتی بشنوند. اینجاست که گفته می‌شود  فضاهای سنتی گذشته با اتاق‎‌های جدا نسبت به طراحی پلان باز بهتر بوده چون شما می‎‌توانستید از سروصدای افراد دیگر در امان باشید.

پنهان کردن شلوغی ساده نیست

علاوه بر تشدید صداها در پلان باز، مشکل دیگر زمانی رخ می‌دهد که شخصی در اتاق نشیمن نشسته و شما از آشپزخانه گرم صحبت با او می‌شوید. در این شرایط او علاوه بر دیدن شما، نمای تمام ظروف کثیف، میز آشفته آشپزخانه و سایر وسایل موجود دیگر را هم مشاهده می‌کند.

در فضاهای با پلان باز، همه قسمت‌های خانه در دید افراد قرار می‌گیرد و به همین دلیل باید همیشه تمیز و مرتب باشد. آشفتگی‌ها در این نوع طراحی بیشتر خودشان را نشان می‌دهند و پنهان کردن آنها سخت است. شاید برخی بگویند که این فضاها نیاز به مرتب‌سازی هر روزه دارند، اما این مورد نیز برای کسی که بچه کوچک یا حیوان خانگی دارد دشوار بوده و هر لحظه امکان به‌هم‌ریختگی خانه وجود دارد.

آشپزخانه اپن بهتر است یا آشپزخانه بسته؟
در پلان باز همه افراد به آشپزخانه و دیگر نقاط دید دارند و نمی‌توان شلوغی‌ها را به راحتی بستن درب آشپزخانه پنهان کرد.

چیدن مبلمان دشوار است

چیدمان مبلمان به روشی که هم فضا کاربردی و هم قابل قبول به نظر برسد، ساده نیست. چگونه می‌توان در یک فضای باز مبل‌ها را چید؟ چه فضایی را باید به دکوراسیون غذاخوری اختصاص داد؟ اتاق نشیمن چطور؟ آیا فاصله میان آنها متعادل است؟

اگر اتاق نشیمن بزرگی دارید و مبل‌هایتان برای فضای کوچک مناسب‌اند، بهتر است به فکر تعویض آنها باشید. همچنین می‌توانید از کانتر جزیره برای مرزبندی میان نشیمن و آشپزخانه استفاده کنید تا به تکمیل نحوه چیدمان مبل در نقاط خالی خانه کمک کند.

مصرف انرژی بیشتر

باید بدانید که گرم کردن این خانه‌ها در زمستان به دلیل فضای بازترشان سخت‌تر است. در صورتی که در خانه‌هایی با تعداد فضاهای مجزا تنها می‌توان تعدادی از فضاهای کاربردی را گرم کرد و درب دیگر اتاق‌ها را بسته نگه داشت تا از اتلاق انرژی جلوگیری شود.

عدم وجود حریم خصوصی

در این فضاها چون کمترین دیوار وجود دارد، طبیعی است که حریم خصوصی نیز به خوبی رعایت نمی‌شود. خصوصا در مورد خانواده‎‌هایی با افرادی از سنین مختلف و برنامه و فعالیت‎‌های متنوع، طراحی پلان باز می‌تواند مشکل ایجاد کند. افراد درونگرا که به تنهایی و خلوت بیشتر از هر چیز دیگر اهمیت می‌دهند، در چنین فضایی احساس آرامش نخواهد داشت. پس بهتر است ابتدا اولویت‎‌ها و سبک زندگی خود را در نظر بگیرید و سپس به فضاهای پلان باز روی آورید. مقاله آشنایی با ۱۲ ترند دکوراسیون داخلی ۲۰۲۱ را هم بخوانید.

سبک زندگی مدرن و طراحی دکوراسیون منزل با پلان باز
افراد درونگرا به خلوت خود احتیاج دارند، بنابراین این نوع طراحی را بر اساس اولویت و سبک زندگی خود پیاده کنید.

هزینه ساخت بالا

نکته دیگری که می‌توان آن را جزو معایب طراحی پلان باز قرار داد، ایجاد و ساخت فضاهای بدون دیوار است. پلان باز به مصالح و تجهیزات بیشتری نیاز دارد که هزینه نصبشان هم بالاتر خواهد بود. بنابراین ساخت یا بازسازی آنها هزینه‌بر است. از ایده‌ها و مشورت با متخصصین استادکار نیز می‌توانید برای بازسازی خانه خود استفاده کنید. مطلب بازسازی خانه شامل چه کارهایی می شود؟ هم توصیه می‌شود.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

ایده‌هایی برای دکوراسیون پلان باز

با این حال اگر چنین فضایی در خانه خود ساخته‌اید، می‌توانید با رعایت نکاتی در چیدمان، زندگی در آن را بهبود ببخشید:

  • مرزبندی فضا با کمک پارتیشن‌های چوبی و دیوار شیشه‌ای
  • نصب آکواریوم یا کتابخانه
  • استفاده از رنگ‌های متفاوت جهت مرزبندی
  • استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی جهت بعد‌دهی
  • فرش برای تفکیک و  سازمان‌دهی فضا
  • حفظ فاصله مبلمان از دیوار به منظور ایجاد فضای عبور و مرور
ایده‌های پارتیشن‌بندی و مرزبندی فضای خانه با نقشه باز
از کتابخانه یا آکواریوم یا حتی پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای برای مرزبندی کردن فضا استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد طراحی پلان باز و مزایا و معایب آن نکاتی را آموختیم. این طراحی ضمن اینکه می‌تواند فضای شما را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دهد، امکان افزایش تعاملات اجتماعی را نیز به وجود می‌آورد. همچنین کنترل فرزندان نیز راحت‌تر است. با این حال این نوع طراحی کامل نیست و نواقصی مانند تشدید سر و صدا، عدم حریم خصوصی و مصرف انرژی بیشتر دارد.

منبع: The Spurce

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 5 =