تجهیزات هوشمندسازی ساختمان برای بی‌سیم کردن خانه + قیمت

2

بحث هوشمندسازی خانه این روزها بسیار پررونق است. با روی کار آمدن تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، به نظر می‌رسد بی‌سیم کردن تجهیزات خانه کار دشواری نباشد. در حقیقت، برای بی‌سیم کردن تجهیزات خانه و تبدیل آن به یک خانه هوشمند به هیچ چیز غیر از اتصال به اینترنت و خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان نیاز ندارید. اگر شما وسیله‌ای را به اینترنت متصل کنید به یک تجهیزات هوشمند تبدیل می‌شود.

بنابراین برای بی‌سیم کردن تجهیزات خانه کافیست این تجهیزات غیرهوشمند را به طریقی به اینترنت متصل کنید تا به یک وسیله هوشمند تبدیل شوند. در ادامه در مورد این صحبت خواهیم که بی سیم کردن تجهیزات خانه را از کجا شروع کنیم و سپس لیستی از وسایل هوشمند سازی ساختمان به همراه بازه قیمتی آنها خواهیم آورد.

بی‌سیم کردن تجهیزات خانه را از کجا آغاز کنیم؟

در هر حال برای اینکه بتوانید تجهیزات خانه را به تجهیزات هوشمند تبدیل کنید نیاز است تا چند گجت بخرید که در این راه به شما کمک کنند. خرید این گجت‌ها به اندازه خرید وسیله هوشمند گران نخواهد بود.

در قدم اول به بودجه خود نگاه کنید. با توجه به اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید می‌توانید گجت‌های متنوعی خریداری کنید یا تصمیم بگیرید کدام اتاق‌ها اولویت بیشتری برای هوشمند شدن دارند. بسیاری از افراد، بی‌سیم کردن تجهیزات خانه را از اتاق پذیرایی و آشپزخانه آغاز می‌کنند چرا که هوشمند شدن آن‌ها اغلب کاربردی‌تر خواهد بود. پس از آن نوبت به خرید گجت‌های مورد نیاز می‌رسد.

  • انواع هاب (Hub)

برای شروع باید یک هاب تهیه کنید. هاب وسیله‌ای است که در واقع قلب تجهیزات هوشمند شما خواهد بود و به شما کمک می‌کند تمامی این تجهیزات را بتوانید یکجا کنترل کنید.

هرچند هر وسیله هوشمندی که تهیه کنید یک اپلیکیشن به روی موبایل شما خواهد داشت اما هاب همه آن‌ها را یکجا جمع می‌کند. همچنین وجود هاب موجب می‌شود نیاز نباشد برای کنترل تجهیزات هوشمند خانه همیشه موبایلتان نزدیکتان باشد.

دو نوع هاب محبوب و پرطرفدار برای بی‌سیم کردن تجهیزات خانه، هاب‌های الکسا و Google Home هستند. این دو به شما این امکان را می‌دهند بتوانید تجهیزات هوشمند خانه را با دستورات صوتی کنترل کنید.

گوگل هوم (Google Home) چیست؟

گوگل هوم یک دستگاه استوانه‌ای شکل است که توسط شرکت گوگل برای هوشمندسازی خانه‌ها ارائه شده است. تجهیزات و امکانات مختلفی در خانه با گوگل هوم یکپارچه می‌شوند و کاربر می‌تواند با دستورات صوتی هر یک از آن‌ها را کنترل کند.

ویژگی چند کاربره شدن گوگل هوم در سال ۲۰۱۷، این امکان را به اعضای خانواده می‌دهد که هر یک به طور مجزا بتوانند از گوگل هوم استفاده کنند. هرچند گوگل هوم فقط می‌تواند از ۶ نفر دستور بگیرد و صدای آن ۶ نفر را بعنوان کاربر خود تشخیص دهد.

با استفاده از این امکانات شرکت گوگل می‌توانید دستورات صوتی برای پخش موسیقی، روشن شدن تلویزیون، خاموش و روشن شدن چراغ‌ها و حتی قفل شدن درب خانه ارائه دهید.

اما جالب است بدانید گوگل هوم فقط به روی بی‌سیم کردن تجهیزات خانه تمرکز ندارد بلکه برای این شرکت، حضور این دستگاه استوانه‌ای در دکوراسیون خانه نیز مهم بوده است.

به طوری که از نورهایی با رنگ‌های مختلف برای LEDهای این دستگاه استفاده شده که کاربر بتواند با توجه به رنگ دلخواهش آن را در دکوراسیون خانه قرار دهد.

بی‌سیم کردن تجهیزات خانه ؛ راهنمای کامل هوشمند‌سازی ساختمان | گوگل هوم Google Home
بیش از ۱۰ هزار دستگاه هوشمند با گوگل هوم یکپارچه می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را با دستورات صوتی کنترل کنید.

الکسا هاب (Alexa Hub) چیست؟

الکسا هاب نیز یک هاب خانگی دیگر برای بی‌سیم کردن تجهیزات خانه و ارائه دستورات صوتی برای کنترل آن‌ها است که توسط شرکت آمازون معرفی شده است. الکسا نیز همانند گوگل هوم عمل می‌کند و شما می‌توانید تجهیزاتی را که به این هاب مرکزی متصل می‌کنید با دستورات صوتی خود کنترل کنید.

الکسا محصول شرکت آمازون است که به کمک آن می‌توانید تمامی تجهیزات هوشمند خانه را یکپارچه کنید. | الکسا هاب Alexa Hub
الکسا محصول شرکت آمازون است که به کمک آن می‌توانید تمامی تجهیزات هوشمند خانه را یکپارچه کنید.

لیست وسایل هوشمند سازی ساختمان

در ادامه تعدادی از وسایل هوشمند سازی ساختمان را معرفی خواهیم کرد که اگر درصدد خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان هستید، باید این لیست و قیمت این موارد را مدنظر قرار دهید.

پریزهای برق

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای بی‌سیم کردن و تهیه تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ، هوشمندسازی سوکت‌ها و پریزهای برق است. پریزهای هوشمند به شما این امکان را می‌دهند هر وسیله‌ای را از راه دور خاموش یا روشن کنید.

علاوه بر این کنترل از راه دور، پریزهای هوشمند، فواید دیگری نیز دارند که می‌توانند به شما کمک کنند در هزینه‌های برق صرفه جویی کنید. همچنین می‌توانید برای این سوکت‌ها زمانبندی مشخصی داشته باشید و مثلا تعیین کنید در زمان خاصی یک دستگاه خاموش شود.

علاوه بر این‌ها، امکان نظاره کردن میزان مصرف انرژی نیز وجود دارد. پریزهای هوشمند نیز گزینه‌های متنوعی دارند، شاید اگر می‌خواهید از یک هاب مرکزی همانند گوگل هوم استفاده کنید، بررسی کنید که کدام سوکت هوشمند با این هاب خانگی سازگار است.

هرچند امروزه بیش از ۱۰ هزار دستگاه هوشمند با گوگل هوم یکپارچه می‌شوند و تقریبا دست روی هر وسیله‌ای بگذارید احتمالا به این دستگاه متصل خواهد شد. پریزهای هوشمند نیز از ۲۰۰ هزار تومان به بالا شروع می‌شود. یکی از بهترین پریزهای هوشمند پریز Mini WeMo است که به خوبی با هاب هایی مانند گوگل اسیستنت، الکسا، هوم کیت و … هماهنگ می‌شود. همچنین یک سوئیچ روشن/خاموش ساده داد که به شما اجازه می دهد دستگاه‌های متصل به آن را بدون نیاز به گوشی هوشمند کنترل کنید. قیمت این نوع پریز ۲۴۰ هزار تومان است.

پریزهای برق هوشمند می‌توانند به شما کمک کنند در مصرف برق صرفه جویی کنید. | پریز برق هوشمند | بی‌سیم کردن تجهیزات خانه | بی سیم کردن تجهیزات خانه
پریزهای برق هوشمند می‌توانند به شما کمک کنند در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

سیستم روشنایی هوشمند

چراغ‌های هوشمند یکی از اولین تجهیزات هوشمندی بودند که به بازار عرضه شدند. بنابراین امروزه نام‌های مختلفی در این صنعت دیده خواهد شد که بدون شک Phillips Hue از سایر برندها معتبرتر خواهد بود.

لامپ‌های هوشمند دقیقا سر جای لامپ‌های فعلی شما قرار می‌گیرند. Phillips hue به راحتی با گوگل هوم یکپارچه می‌شود و می‌توانید برای خاموش و روشن کردن چراغ‌ها دستور صوتی ارائه دهید. علاوه بر این‌ها، این لامپ‌ها اغلب تنظیم نور یا حتی نورهایی با چند رنگ متنوع دارند. قیمت این سیستم تقریبا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

لامپ‌های هوشمند معمولا چند رنگ متنوع دارند که شما می‌توانید به دلخواهتان آن‌ها را تغییر دهید. | سیستم روشنایی هوشمند
لامپ‌های هوشمند معمولا چند رنگ متنوع دارند که شما می‌توانید به دلخواهتان آن‌ها را تغییر دهید.

دوربین‌های امنیتی هوشمند

دوربین‌های امنیتی مداربسته هوشمند را می‌توانید در هر جایی از ساختمان خود نصب کرده و در هر شهر و مسافتی خانه و محل کار خود را توسط آنها کنترل کنید. این دوربین‌ها قابلیت اتصال به شبکه وای فای را دارند و می‌توانند ارتباط صوتی و تصویری دوطرفه نیز برقرار کنند. کیفیت تصویر آنها با توجه به قیمتی که دارند متفاوت است و برخی از آنها نیز ویژگی هایی مانند دید در شب و تشخیص بدن انسان را به خود اضافه کرده‌اند. قیمت دوربین‌های امنیتی شیائومی از ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱ تا ۳ میلیون نیز می‌رسد.

دوربین‌های امنیتی مداربسته هوشمند را می‌توانید در هر جایی از ساختمان خود نصب کرده و از راه دور آنها کنترل کنید. | دوربین امنیتی هوشمند
دوربین‌های امنیتی مداربسته هوشمند را می‌توانید در هر جایی از ساختمان خود نصب کرده و از راه دور آنها کنترل کنید.

زنگ درب هوشمند

زنگ‌های درب هوشمند با دارا بودن وضوح ویدئو ۱۲۰۰ در ۱۶۰۰ و زاویه دید ۱۶۰ درجه می‌تواند با دستیار صوتی گوگل شما به سادگی همانند شود. این زنگ‌های درب هوشمند دارای نوعی سیمی و باتری هستند و میکروفون و اسپیکر آنها نیز عالی عمل می‌کند. این زنگ‌ها قادر هستند به محض زنگ خوردن، از فرد پشت در ویدئو ضبط کنند و حتی اگر شما خانه نباشید به شما خواهند گفت که چه کسی پشت درب شما آمده است.

بسیاری نیز با گوشی شما هماهنگ می‌شوند و اگر بیرون باشید به شما نوتیفیکیشن می‌دهند و تصویر فرد پشت درب را نشان می‌دهند. همچنین می‌توانید نقاطی از خانه را برای این زنگ تنظیم کنید که در صورت رد شدن فردی از آنجا به شما اطلاع داده شود. تنوع قیمتی این درب ها با توجه به میزان امکاناتی که در اختیار کاربر می‌گذارند متنوع است و از بازه قیمتی ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون محصولات مختلف در این زمینه وجود دارد.

این زنگ‌ها قادر هستند به محض زنگ خوردن، ویدئو ضبط کنند و حتی اگر شما خانه نباشید به شما خواهند گفت که چه کسی پشت درب شما آمده است. | زنگ درب هوشمند
این زنگ‌ها قادر هستند به محض زنگ خوردن، ویدئو ضبط کنند و حتی اگر شما خانه نباشید به شما خواهند گفت که چه کسی پشت درب شما آمده است.

قفل هوشمند

این محصول نیز یکی از محصولات امنیتی در تجهیزات هوشمند سازی ساختمان است که از شما برای باز کردن قفل کردن درب اجازه می‌گیرد. همچنین برای خانواده هایی که به هر دلیلی نمی‌خواهند از گوشی برای این کار استفاده کنند، کلید‌های مخصوصی برای باز و بسته کردن قفل وجود دارد.

با کمک این کلید و قفل‌های هوشمند شما در هر لحظه و حتی زمانی که در تخت خود دراز کشیدید، به راحتی تمام درب‌های منزل را قفل کنید و امنیت را به خانه خود آورید. تعیین قیمت قفل هوشمند به تعداد و تنوع سیستم های امنیتی که در قفل تعبیه شده بستگی دارد . برای مثال تعبیه سیستم های امنیتی ضد سرقت، ضد حریق ، ضد شوک و یا قفل کودک می تواند در تعیین قیمت قفل الکترونیکی درب تاثیر گذار باشد. اما به طور کلی از ۲ میلیون تا ۳ میلیون به بالا قیمت دارند.

روی تخت خود دراز بکشید و با زدن یک دکمه به راحتی تمام درب‌های خانه را قفل کنید. | قفل هوشمند خانه | بی‌سیم کردن تجهیزات خانه
روی تخت خود دراز بکشید و با زدن یک دکمه به راحتی تمام درب‌های خانه را قفل کنید.

ترموستات هوشمند

یکی دیگر از وسایل هوشمند سازی منزل ترموستات است که می‌تواند تنظیم دمای خانه شما را به عهده بگیرد. این ترموستات‌ها قادرند پس از مدتی به صورت هوشمندانه و با گردآوری اطلاعات عادات شما را بخوانند. برای مثال تصمیم گیری کنند که شب‌ها درجه حرارت را روی چند درجه تنظیم می کنید و هنگامی که از سر کار برمی‌گردید نیز چه دمایی را برای شما تنظیم کنند.

اگر بیرون از منزل رفتید و یادتان رفت که سیستم گرمایشی یا سرمایشی را خاموش کنید، با ترموستات هوشمند می‌توانید به سادگی این کار را انجام دهید. اگر قرار است مدتی به سفر بروید و در خانه نباشید،

می‌توانید ترموستات هوشمند را روی حالت تعطیلات تنظیم کنید. اکثر این محصولات میزان مصرف بهینه ای دارند و همچنین زمان‌های پیک مصرف انرژی را به شما گزارش می‌دهند تا نسبت به اصلاح و کاهش مصرف خود اقدام کنید. قیمت ترموستات‌های هوشمند معمولا از ۶۰۰ هزار تومان به بالاست و برای برندهای معروفی چون Nest تا چهار میلیون می‌رسد.

ترموستات می‌تواند تنظیم دمای خانه شما را به صورت هوشمندانه به عهده بگیرد. | بی‌سیم کردن تجهیزات خانه | بی سیم کردن تجهیزات خانه
ترموستات می‌تواند تنظیم دمای خانه شما را به صورت هوشمندانه به عهده بگیرد.

سخن پایانی

برای بی‌سیم کردن تجهیزات خانه حتما نیاز نیست به روی تجهیزات هوشمند گرانقیمت سرمایه گذاری کنید، هرچند در آینده نزدیک احتمالا هر دستگاهی که برای خانه خود تهیه کنید به طور پیش فرض هوشمند باشد اما تا آن زمان می‌توانید با این چند ترفند ساده نسبت به بی‌سیم کردن تجهیزات خانه و تبدیل آن به یک خانه هوشمند اقدام کنید.

به یاد داشته باشید، هوشمندسازی خانه نه تنها می‌تواند در راحتی شما تاثیرگذار باشد بلکه در هزینه‌های شما نیز صرفه جویی خواهد کرد. برفرض اگر یک تجهیزات هوشمند گران بخرید می‌توانید مطمئن باشید درصد زیادیی از هزینه برق شما در پایان ماه کم خواهد شد. آیا شما از تجهیزات هوشمند در خانه خود استفاده می‌کنید؟ ما را از تجربیات خود باخبر کنید.

منبع: tech-vise

 

2 نظرات
  1. مسعودشجاعیان می گوید

    سلام من مسعود شجاعیان برقکار ساختمان هستم وباتجربه دوست دارم اگرشما مایل هستید من به عنوان همکار در امور نصب در کنارتان باشم تلفن ۰۹۰۳۱****۵۴ و ۰۹۱۲*****۴۴

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      سلام آقای شجاعیان گرامی.
      برای من و بقیه همکارانم باعث افتخار و خوشحالیه که همکار شما در مجموعه استادکار باشیم.
      من شماره تماس شما رو به همکارانم در واحد پشتیبانی و اجرایی دادم و برای اینکه خدای نکرده مشکلی پیش نیاد شماره‌تون رو در قسمت کامنت‌ها سانسور کردم. همکاران من ان‌شا‌الله به زودی با شما تماس خواهند گرفت.

      ممنونم
      مرتضی صادقیلر | کارمند استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =