بدترین توصیه های نظافت منزل که نباید انجام دهید

0

از چه روش‌هایی برای تمیزکاری خانه خود استفاده می‌کنید؟ به نظرتان بدترین توصیه های نظافت منزل کدام هستند؟ در این پست استادکار قصد داریم مجموعه‌ای از بدترین توصیه های نظافت منزل و تمیزکاری که متاسفانه به عنوان یک حقیقت پذیرفته شده‌اند را با شما درمیان بگذاریم. با ما همراه باشید.

۱۷ مورد از بدترین توصیه های نظافت منزل را بشناسید

چند بار به خاطر استفاده از لوازم تمیزکاری خانگی و به اشتباه مبلمان، پارچه یا کفپوش‌های منزلتان صدمه دیده است؟ باور کنید یا نه، بسیاری از نکات خانه‌داری و تمیزکاری که می‌شنوید ممکن است جعلی باشند. حتی اگر خیلی مشهور باشند، این واقعیت که جزو بدترین توصیه های نظافت منزل هستند، تغییری نمی‌کند. استفاده از این توصیه‌ها فقط به خانه و لوازم شما آسیب می‌زند. با این حال جلوی ضرر را از هر جایی بگیرید منفعت به حساب می‌آید. برای آشنایی با این باورهای نادرست و جایگزین‌های درست آن‌ها این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

۱. مبلمان چوبی را با چای تمیز کنید

ممکن است شنیده باشید که چای کیسه‌ای برای تمیز کردن مبلمان چوبی عالی است. اما در حقیقت آب و چوب به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. علاوه بر اینکه آب باعث ایجاد لکه‌های ناخوشایند روی مبلمان چوبی محبوبتان خواهد شد، چای به عنوان یک رنگ بکار رفته و می‌تواند سطوح چوب طبیعی را به طور جدی تغییر دهد. پیشنهاد می‌شود روش صحیح استفاده از چای در تمیزکاری را در پست «کاربرد چای در نظافت» مطالعه کنید.

۲. لکه‌های تازه فرش را با آب یا مواد پاک کننده خیس کنید

به نظرتان پاک شدن لکه سس ماکارونی از روی فرش آن هم فقط با استفاده از پوشاندن لکه با آب یا مایع پاک‌کننده معقول است؟! انجام این کار به طور قطع باعث آسیب بیشتر خواهد شد. اشباع لکه‌ها نه تنها میتواند باعث تخریب الیاف فرش شود بلکه رطوبت حاصل از آب و پاک‌کننده راه را برای رشد کپک‌ها و گسترش بویی نامطبوع در منزل فراهم می‌کند. بهتر است ابتدا لکه را از روی فرش بردارید، سپس محل آن را به آرامی با آب تمیز کنید. در انتها با یک تکه پارچه خشک روی فرش بکشید و اجازه دهید تا به خوبی خشک شود.

بخاطر داشته باشید؛ اگر حجم لکه زیاد است، در صورت خیس شدن فرش زیر آن یک ظرف یا جسمی قرار دهید تا هوا در بخش زیرین جریان داشته باشد به این ترتیب خیلی زود خیسی حاصل از لکه خشک می‌شود.

۳. ظروف نقره را با خمیر دندان برق بیاندازید

اگر هر از گاهی ظروف نقره خود را با خمیر دندان تمیز کنید شاید اتفاقی نیافتد اما در دراز مدت حتما ظروف نقره‌ای‌تان را از دست خواهید داد. قابلیت فرسایشی خمیر دندان برای نقره زیاد است پس بهتر است از آن اجتناب کنید یا فقط در نظافت‌های دوره‌ای آن را بکار ببرید.

راهکار سریع: اگر لوازم نقره‌ای سیاه شده‌اند می‌توانید از مقداری جوش شیرین و اندکی آب برای تهیه خمیر استفاده کنید. این خمیر را به آرامی و توسط یک مسواک کهنه روی لوازم نقره‌ای بزنید تا مثل روز اول شفاف و براق شوند.

بدترین توصیه های نظافت منزل
به جای خمیر دندان می‌توانید از یک سری روش‌های جایگزین و ساده مثل تمیز کردن نقره با کمک سس کچاپ یا موز استفاده کنید. برای این کار مقداری پوست موز را داخل مخلوط کن بریزید و با کمی آب آن را به یک خمیر نرم تبدیل کنید. روی نقره را با آن بپوشانید و با یک مسواک کهنه آن را در همه نقاط پخش کنید. سپس با آب شسته و خشک نمایید. استفاده از سس کچاپ نیز آسان است. با کمک انگشت آن را روی تمامی سطوخ نقره بمالید تا زنگار آن از بین برود سپس با دستمال خشک آن را پاک کنید.

۴. از سرکه سفید برای پاک کردن سطوح سنگی استفاده کنید

شاید سرکه برای خیلی از موارد نظافت منزل مفید باشد ولی قطعا یکی از بدترین توصیه های نظافت منزل برای تمیز کردن سطوح سنگی مثل اپن و کانتر آشپزخانه به شمار می‌رود. از آنجایی که سرکه قابلیت اسیدی زیادی دارد میتواند روی سطوح سنگی لک و علایم ناخوشایندی ایجاد کند. بهترین راهکار استفاده از صابون و آب ولرم برای تمیز کردن است.

راهکار سریع: یک روش ساده برای تمیز کردن اپن و کانتر سنگی، شیشه پاک‌کن است. مقداری ماده شیشه پاک‌کن را روی آن‌ها اسپری کنید و سپس با دستمال آن را پاک کنید. حتما از درخشان شدن سطوح سنگی منزل خود هیجان زده می‌شوید.

۵. استفاده از سفید کننده برای پاک کردن لکه‌های حاصل از زنگ‌زدگی

سفیدکننده یا وایتکس یک پاک‌کننده قوی است، وقتی از آن برای تمیز کردن لکه‌های زنگ زده استفاده می‌کنید، با نتیجه خیلی بدی روبرو خواهید شد. در حقیقت استفاده از سفیدکننده باعث اکسید شدن بیشتر می‌شود و با استفاده از آن فقط کار خود را بیشتر می‌کنید. در عوض مقداری آب لیمو را با نمک مخلوط کنید تا یک خمیر ایجاد شود و از آن برای پاک کردن لکه‌های حاصل از زنگ‌زدگی بهره ببرید.

۶. تمیز کردن برچسب‌های چسبی با پاک‌کننده لاک ناخن

در ترکیبات پاک‌کننده لاک ناخن، استون وجود دارد. اگر برای از بین بردن جای پرچسب لوازم جدید از آن استفاده کنید به بدنه محصول آسیب می‌زند. بهتر است به جای آن از آب و صابون استفاده کنید.

راهکار سریع: برای پاک کردن جای برچسب یا هر نوع چسبی از روی لوازم خانگی؛ مقداری سرکه را با اسفنج روی محل آن بمالید. تا ۲۰ بشمارید و سپس با یک دستمال خشک آن را پاک کنید. دقیقاً به همین راحتی.

۷. بکار بردن سرکه برای نظافت چوب

هیچ وقت برای تمیز کردن سطوح چوبی از سرکه و ترکیب آب یا روغن با سرکه استفاده نکنید. سرکه باعث خوردگی می‌شود و روغن هم روی چوب ته نشین شده و اثر ناخوشایندی بر جای می‌گذارد. برای تمیز کردن میز، مبل و صندلی‌های چوبی معمولا توسط شرکت سازنده دستورالعمل‌های مشخصی اعلام می‌شود. ولی در صورت لزوم میتوانید از آب گرم و اندکی صابون استفاده کنید. چون هر گونه ماده شیمیایی قوی میتواند به سطح محصولات چوبی آسیب جدی و جبران‌ناپذیری وارد کند.

بدترین توصیه های نظافت منزل
برای تمیز کردن سطوح چوبی میزها و روی کابینت‌ها می‌توانید مقداری آب و صابون تهیه کرده و لکه‌های موجود را از بین ببرید. سپس با یک دستمال نرم آن را خشک کنید.

۸. همیشه مبلمان چوبی را با روغن مخصوص جلا دهید

شاید استفاده از روغن مخصوص برای جلا دادن دوره‌ای مبلمان چوبی قدیمی ایده خوبی باشد. ولی در سبک جدید مبلمان استفاده از این روغن‌ها صرفا سطحی چسبنده و ناخوشایند را ایجاد می‌کند. بهترین کار استفاده از مقداری آب گرم و صابون برای پاک کردن لکه‌ها و خشک کردن آن با دستمال‌های نرم است.

۹. با هیدروژن پراکسید لکه‌های فرش را نابود کنید

استفاده از هیدروژن پراکسید که نوعی سفیدکننده است تنها میتواند باعث ایجاد لکه‌های کم رنگ روی بافت فرش شود که در هر صورت ظاهر فرش شما را خراب می‌کند. این یکی از بدترین توصیه های نظافت منزل است که در اینترنت ممکن است زیاد به آن برخورد کرده باشید دلیل توصیه آن برای از بین بردن لکه‌های زیاد و بزرگ فرش است. اما در این صورت هم بهتر است از یک فرد متخصص برای تمیز کردن آن کمک بگیرید. استادکار به شما کمک می‌کند تا فرد مورد نظر را در کوتاه‌ترین زمان و با هزینه‌ای مقرون به صرفه بیابید.

۱۰. تمیز کردن لکه ادرار و بوی حیوان خانگی از روی مبلمان با کمک اسپری فرش

اگر دوست پشمالوی شما روی مبل خرابکاری کرد به سراغ اسپری فرش نروید که قطعا ناامید می‌شوید. ادرار حیوانات خانگی حاوی اوریک اسید است که میتواند به الیاف مبل و فرش آسیب بزند. همچنین اسپری فرش فقط بو را از بین می‌برد و کثیفی در حقیقت وجود دارد. بهتر است از یک فرد متخصص در نظافت مبلمان و فرش برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.

۱۱. استفاده از روغن یا دستمال مرطوب بچه برای تمیز کردن مبل چرمی

تمام پاک‌کننده‌های جامد دارای خاصیت قلیایی هستند که به سطح چرم آسیب می‌زنند. این در مورد دستمال مرطوب بچه هم صادق است. همچنین روغن میتواند در چرم نفوذ کند. بهترین راه تمیز کردن مبلمان چرمی بکاربردن یک دستمال خشک است. همچنین معمولا دستورالعمل‌های نظافت خاصی برای مبلمان چرمی توسط شرکت تولید کننده عرضه می‌شود که میتوانید از آن نیز بهره ببرید.

بدترین توصیه های نظافت منزل
اگر لکه‌های سفید و رطوبت روی بدنه مبل چرمی مشاهده کردید آشفته نشوید؛ برای نظافت مبلمان چرمی خود ابتدا با کمک جاروبرقی گرد و خاک و غبار را از بین ببرید سپس با کمک یک دستمال نرم و پنبه‌ای که کمی مرطوب شده آن را پاک کنید. در نهایت با یک دستمال دیگر آن را خشک نمایید. به شما اطمینان می‌دهیم که با همین راهکار ساده دیگر نشانی از لک روی مبل باقی نخواهد ماند.

۱۲. نظافت فرش با کمک جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن فرش یکی دیگر از بدترین توصیه های نظافت منزل به شمار می‌رود که باید از آن به شدت اجتناب کنید. ذرات جوش شیرین کوچک و سبک هستند که به الیاف فرش نفوذ می‌کنند و به آن صدمه می‌زندد. خبر بد این است که حتی با استفاده از جاروبرقی هم نمی‌توانید به طور کامل از دست آن‌ها خلاص شوید. برای لکه‌های مقاوم و سخت از یک فرد متخصص در زمینه نظافت فرش و مبل کمک بگیرید. استادکار برای یافتن فرد مورد نظر به شما کمک می‌کند.

۱۳. اسنفج‌های تمیزکاری را در مایکروفر ضدعفونی کنید

درست است که گرما یک راهکار خوب برای از بین بردن باکتری‎‌ها است ولی مطالعات اخیر نشان می‌دهد که با گرما دادن اسفنج در مایکروفر، همچنان ۴۰ درصد از باکتری‌های مضرر آن باقی می‌مانند که میتوانند سلامت شما و خانواده‌تان را به خطر بیاندازند. انتخاب بهتر استفاده از دستمال‌های یک بار مصرف یا پارچه‌های پنبه‌ای و میکروفیبر است که پس از هر بار استفاده توسط ماشین لباسشویی به سادگی قابل شستشو هستند.

۱۴.جلوگیری از قاطی شدن رنگ لباس‌ها در ماشین لباسشویی با نمک

استفاده از نمک در ماشین لباسشویی برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس‌ها و رنگی شدن یکی دیگر از بدترین توصیه های نظافت منزل است. میتوانید به جای آن از مواد شوینده مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید ولی هنوز ساده‌ترین راهکار شستشوی جداگانه لباس‌های سفید و رنگی است.

۱۵. استفاده از اسپری مو برای پاک کردن جوهر

شاید این روش در گذشته درست بود چون در قدیم در اسپری مو از الکل استفاده می‌شد و در حال حاضر با کاهش یا حذف الکل و اضافه شدن موادی نظیر روغن‌ها و نرم کننده‌های مخصوص این روش به یکی از بدترین توصیه های نظافت منزل تبدیل شده است. حال که زمانه عوض شده باید دنبال روش جدیدی برای پاک کردن جوهر بود، میتوانید از الکل یا پنبه الکلی برای پاک کردن لکه جوهر استفاده کنید.

۱۶. با آب داغ به جنگ میکروب‌ها بروید

آب داغ میتواند برخی از میکروب‌ها را از بین ببرد اما باید دمای آن بسیار زیاد و معادل ۲۱۲ درجه فارنهایت باشد. همچنین سطح آلوده باید برای چند دقیقه در داخل آن باقی بماند. از آنجایی که اکثر وسایل گرمایش خانگی برای دمای ۱۲۰ درجه فارنهایت تنظیم شده‌اند نمیتوانید در منزل آب گرمی با آن دما را ایجاد کنید پس دیگر خود را گول نزنید. بهتر است از کمی مایع پاک‌کننده یا وایتکس برای تمیزی بیشتر استفاده کنید.

۱۷. با نوشابه کوکاکولا توالت را برق بیاندازید

درست است که نوشابه دارای مقادیر کمی اسید سیتریک و فسفریک است ولی لزوما با یک لیتر نوشابه کاری از پیش نمی‌برید تنها به سطح توالت چسبندگی اضافه می‌کنید که نیازمند تمیز کاری بیشتری است و از بین نبردن آن هم شرایط مساعدی برای فعالیت میکروب‌هایی تازه‌تر ایجاد می‌کند. بهتر است از کمی مواد ضدعفونی‌کننده همراه با آب برای تمیز کردن توالت استفاده کنید.

حال که با ۱۷ مورد از بدترین توصیه های نظافت منزل آشنا شدید اگر قصد دارید نظافت دوره‌ای خانه خود را شروع کنید، بهتر است این کار را در زمانی انجام دهید که کودکان در منزل نباشند. همچنین پیشنهاد می‌شود پست قبلی استادکار با عنوان «توصیه‌های مراقبت از کودکان در هنگام نظافت منزل» را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات

مهم نیست یک توصیه نظافت تا چه حد به گوشتان آشنا است باید قبل از استفاده نسبت به درستی کاربردش اطمینان کسب کنید. در این پست استادکار سعی کردیم تا برخی از نمونه‌های مربوط به بدترین توصیه های نظافت منزل را عنوان کنیم. شما نیز می‌توانید تجربیات سودمند و مفید خود در زمینه تمیزکاری و خانه‌داری را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + چهار =