بیماری لیکن پلان چیست؟ ۷ علت احتمالی بیماری لیکن پلان

90

بیماری لیکن پلان چیست ؟ ، بیماری لیکن پلان یا خزه پوستی یک بیماری التهابی است که بر روی پوست و یا غشاهای مخاطی تأثیر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند موجب خارش، قرمزی و راش در قسمت‌های مختلف بدن از جمله پاها، دست‌ها، اندام تناسلی، ناخن و دهان شود. گفتنی است که زمانی که لیکن پلان در دهان ایجاد می‌شود آن را با عنوان بیماری لیکن پلان دهانی می‌شناسند. در ادامه با استادکار همراه باشید .

این بیماری علائم مختلفی دارد که این علائم به منطقه‌ای که عارضه در آن نمایان شده بستگی دارند. مثلاً لکه‌های روی پوست قرمز مایل به بنفش هستند و لکه‌هایی که در دهان ایجاد می‌شوند عموماً رنگی سفید دارند. ضمناً لیکن پلان دهانی موجب سوزش و درد به هنگام خوردن و نوشیدن نیز می‌شود. همچنین می توانید درباره ی بیماری ایدز بیشتر بخوانید .

بیماری لیکن پلان
بیماری لیکن پلان یا خزه پوستی یک بیماری التهابی است که بر روی پوست و یا غشاهای مخاطی تأثیر می‌گذارد.

علل لیکن پلان

این بیماری در میان مردمان جهان بین ۱ تا ۲ درصد شایع است ولی دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی موجب بروز لیکن پلان می‌شود. با این حال متخصصان بر این گمان اند که یک سری علل و عوامل ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند. این عوامل عبارت اند از:

۱- واکنش خودایمنی

سیستم ایمنی بدن، سعی بر  آن دارد که از بدن در برابر عفونت و هر گونه مورد مهاجم خطرناک محافظت کند. این سیستم، این کار را با تولید آنتی بادی‌هایی که به ویروس‌ها و باکتری‌های مضر حمله می‌کنند انجام می‌دهد. اما در افرادی که به لیکن پلان مبتلا می‌شوند سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه فعال است و با تولید آنتی بادی‌هایی بی شمار موجب بروز التهاب در پوست می‌شود.

این واکنش غیر نرمال سیستم ایمنی را اصطلاحاً واکنش خودایمنی می‌گویند و طبق توضیحاتی که داده شد ممکن است یکی از علل بروز بیماری لیکن پلان باشد.

اگر علاقه مند هستید بدانید چطور ژل آلوئه ورا یا ژل آلوورا درست کنیم؟ مقاله استادکار در این مورد را مطالعه کنید .

 

خدمات ویزیت پزشک در منزل

خدمات ویزیت پزشک در منزل (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • ویزیت پزشک از بیمار، سالمند، افراد معلول و کم توان در محل
  • ویزیت پزشک عمومی در منزل
  • ویزیت پزشک متخصص در منزل
  • ویزیت پزشک متخصص داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

 

۲- واکنش بدن به برخی داروها

بیماری لیکن پلان ممکن است در برخی موارد واکنشی به مصرف برخی داروها باشد. داروهایی که برای درمان بیماری‌های قلبی، آرتریت، فشار خون بالا، مالاریا و دیابت مورد مصرف قرار می‌گیرند از جمله داروهایی هستند که می‌توانند سبب بروز لیکن پلان شوند. افزون بر این موارد، برخی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و برخی از آنتی بیوتیک‌ها نیز ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

در صورتی که لیکن پلان ناشی از واکنش به برخی از داروها باشد، باید حتماً در صورت توقف مصرف داروها لکه‌های این بیماری نیز به تدریج از بین روند. البته اگر به بیماری لیکن پلان مبتلا هستید و از یکی از این داروها استفاده می‌کنید نباید برای از بین رفتن آن به طور خودسرانه اقدام به توقف مصرف داروهای تجویزی پزشک کنید، بلکه باید حتماً و حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

بیماری لیکن پلان چیست

۳- وجود فلز در دهان

اگر چه وضعیت وجود فلز در دهان کمیاب است، اما با این حال ممکن است موجب بروز بیماری لیکن پلان شود. البته پر کردن دندان با آمالگام و ورود فلز به دهان خیلی کمیاب نیست و این امر خصوصاً در زنان می‌تواند موجب بروز لیکن‌پلان شود. بخش عمده‌ای از پر کردن دندان با آمالگام را جیوه تشکیل می‌دهد، اما در صورتی که از ماده‌ای به جز جیوه برای پر کردن دندان استفاده شود احتمالاً بیماری لیکن‌پلان نیز در بدن از بین خواهد رفت.

۴- سابقه خانوادگی

نوعی خاص و البته نادر از لیکن‌پلان با نام familial bullous lichen planus ممکن است در اثر سوابق خانوادگی و ارثی ایجاد شود، این در حالی است که سایر انواع این بیماری ارثی نیستند. نتیجه‌ی مطالعه‌ای که در این باب صورت گرفته نشان از آن دارد که در بیماری خاص familial bullous lichen planus بیش‌تر سطح پوست ساق پا است که درگیر لکه‌های لیکن‌پلان می‌شود و به تدریج این لکه‌ها به سطح ران نیز می‌رسند.

ضمناً این نوع از بیماری لیکن‌پلان عمدتاً لکه‌ها و علائم دهانی را شامل نمی‌شود.

۵- هپاتیت C

برخی از محققان بر این باور اند که ممکن است میان بیماری هپاتیت C و لیکن‌پلان ارتباطی وجود داشته باشد. جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند از بیماری لیکن‌پلان نیز رنج می‌برند. (هپاتیت C یک بیماری التهابی کبدی است که از ویروس هپاتیت C ناشی می‌شود.)

البته در راستای همین ارتباط بین هپاتیت C و لیکن‌پلان، برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به لیکن پلان حتماً یک آزمایش جهت تشخیص هپاتیت C بدهند.

۶- سایر عفونت‌های ویروسی

ویروس هپاتیت C رایج‌ترین ویروسی است که می‌تواند لیکن پلان را به همراه داشته باشد، اما تنها ویروس ممکن نیست. برخی ویروس‌های دیگر نیز هستند که احتمال می‌رود در بروز لیکن پلان نقش داشته باشند از جمله:

  • Epstein-Barr
  • Cytomegalovirus
  • varicella zoster
  • human herpes
  • human papilloma (پاپیلومای انسانی)
  • human immunodeficiency (HIV)

۷- استرس

استرس عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست، اما متأسفانه در جهان امروز بسیار شایع است. در خصوص این که استرس موجب بروز این بیماری می‌شود بحث وجود دارد اما شکی نیست که استرس می‌تواند وضعیت بیماری لیکن پلان را بدتر کند. مشاهده شده که در افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب علائم بیماری لیکن پلان شدیدتر است. در مورد ژل لاغری گیاهی بیشتر بخوانید .

سخن آخر

در حال حاضر درمان برای بیماری لیکن پلان وجود ندارد، هر چند که معمولاً بیماری پس از ۶ الی ۹ ماه به طور خودبه‌خود بهبود می‌یابد. اما در طول این مدت می‌توان از زردچوبه و یا آلوئه ورا به عنوان درمان‌های طبیعی لیکن پلان بهره جست. در آخر  گفتنی است که پزشک در برخی موارد جهت کاهش و کنترل خارش پوست، پماد استروئیدی نیز تجویز می‌کند.

منبع

90 نظرات
  1. مهران می گوید

    سلام وقت بخیر من لیکن پلان دارم
    سر کار اسید بو کردم بعد اون این بیماری رو گرفتم امکان داره از اون باشه

    1. خانم شیمیدان می گوید

      سلام
      باید بدونید چه اسیدی بو کردید؟ و اگر بعد از استشمام اسید واکنش آلرژیک داشتیداحتمال داره شوک احساسیتی باعث شروع لیکن پلان شده باشه.

      1. Mehran می گوید

        Slm noe asidesho nemidonam vali 6 mahi dargir doki bodam koliam azmayesho daro va chizay dige dadan man hich daroei masraf nakardam ok shodam

    2. علی می گوید

      سلام
      من هم لیکن پلان دارم و در محیط شیمیایی کار میکنم، لطفا جهت همفکری تماس بگیرید
      099*****301

      1. Mehran می گوید

        Estersso asabaniat tashdidesh mikone tanha chizi k midonam

  2. خانم شیمیدان می گوید

    سلام خیلی ممنون به خاطر محتوای مفیدتون. من هم این بیماری رو دارم و قرار گرفتن در معرض نور و ویتامین دی کمک کرده کنترلش کنم. تجربیاتم در مورد این بیماری رو توی وبلاگم نوشتم.

  3. نیک می گوید

    سلام به من هم گفتند که این بیماری را دارم ولی نه سوزش دارم نه خارش ودر مقابل آفتاب که قرار میگیرم یک حالت متورم و التهابات پوستی من بیشتر میشود
    و بجز پیشانی هیچ قسمت دیگر درگیر نیست و پوست من بصورت فقط نامنظم التهاب داره و در مواقعی که عصبی میشود و یا نزدیگ به پریود هستم خیلی التهابات من بیشتر میشود و چون مطمئن نیست اصلا داروئی استفاده نکردم از سال ۹۵ تا الان بهتر شدم ولی از بین نرفته و پوستم نامنظم هست.
    اگر کسی دکتری که واقعا بتونه تشخیص بده را میشناسد معرفی کند ممنون میشوم.

    1. سارا می گوید

      سلام من هم فقط در ناحیه پیشانی کمی لک دارم شما تونستین درمان مناسبی پیدا کنین؟

      1. سارا می گوید

        من هم داشتم ولی درمان شدم

        1. آرتا می گوید

          چجوری؟!!
          خواهشا تجربیاتتونو بگید که بقیه هم استفاده کنن

      2. مسعود می گوید

        سلام دکتر جباری

    2. علی می گوید

      سلام من درگیر این بیماری هستم ولی با رفتن به دکتر و تجویز دارو کنترل شده و وضعیت خیلی بهتری دارم ولی از بین نرفته

      1. سیدباقری می گوید

        سلام سرکارخانم خوب هستین منم در ناحیه پیشانی لک دارم گفتن لیکن پلان هستش از حضورتون میخوام اگه راه درمانی داره بفرمائید ممنون میشم

        1. امیر می گوید

          سلام
          دوستان کسی در اصفهان متخصص پوست خوب در زمینه این بیماری سراغ داره
          شماره من ۰۹۱۳۲۷۰۴۲۵۸
          لطفا آدرس بدید
          ممنون

          1. زهرا می گوید

            دکتر اصیلیان

      2. معصومه بینا می گوید

        سلام من گانودرما تجویز میکنم واسه این نوع مریضی واقعا عالیه

    3. ابراهیم می گوید

      سلام .دکتر فتین می تونه کمکتون کنه. مطبش در هفت تیر . . پماد فلوئوسینولون هم بمنظور از بین بردن لک ها موثر هست. فقط سمت چشم نزنید.

  4. علی می گوید

    با سلام همون اسید باعث این بیماری میشه اسپری دهان استفاده که اونهای که شیمی درمانی استفاده می کنند کلا از بین میبره اسم اسپری یادم نیست

  5. خانم بهشتی می گوید

    سلام من همسرم این بیماری رو روی سرشون گرفتن!! یعنی به طوری که کل موهای سرشون ریخته و کچل شدن! الان دو سالی هست که این بیماری رو دارن یه دوره کوتاه درمان کردن اما باز رها کردن،میشه راهنمایی کنید چیکار باید انجام بدیم؟؟

    1. خسروی می گوید

      سلام ،در صورت نیاز برای مشاوره سلامت با شماره ۰۹۱۹۷۰۸۹۴۸۹ تماس بگیرید

  6. حامد می گوید

    سلام من لیکن پلان دهانی گرفتم چقدر زمان میبره خوب بشم منظورم اینه که طول درمانش چقدره البته دو ماهه که دارم کورتون مصرف میکنم

  7. ستاره دریایی می گوید

    درود من هم دچارش شدم
    ابتدا اندام تناسلیم درگیر شد بعد ساق پا و دست و شکم و کمرم
    دکتر پماد و قرص سیتریزین تجویز کرده
    برای من فکر میکنم از استرس باشه دقیقا زمانی که اوج استرسم شد این بیماری هم اومد
    ایا ممکنه بعد ۷ ماه پوست سر یا دهانم رو هم مورد عنایت قرار بده یا نه؟

  8. علی می گوید

    سلام خانم بهشتی یه سوالی دارم ازتون اونم اینکه فقط بیماری به موهای سرشون آسیب زده یا اینکه جای دیگه ای از بدنشون هم دچاره این بیماری شده یا نه؟

  9. پریا می گوید

    سلام
    من نزدیک پنج ماهه درگیرشم یعنی اول بهش اهمیت ندادم چون فکردم به پودرلباس شویی دست گرفتم(چون از قبل بهش حساسیت داشتم) دستم اینجوری شده بعد از ی مدت دیدم واااای تو پهلوام پرشدن،مچ پام و کف پاهام
    الان دکتر ی صابون داده با دوسه تا پماد
    خیلی ناراحتم خیلی

    1. mitra karimi می گوید

      سلام من سه ماه لیکن پلان دارم دکتر پوست رفتم پمادتریادنت داده خیلی تاثیر نداشته لطفا بفرمایید داروی موثر چی هست با تشکر

      1. هدی می گوید

        لطفابه متخصص بیماریهای دهان مراجعه کنید

  10. انوشیروان مولایی می گوید

    روی زبانم ۷ لکه سفید و یکی هم غشاء داخلی لپ نزدیک دندان آسیاب دوسالی بود ذهنم رو مشغول کرده بود تا اینکه سومین دکتر متخصص دهان و دندان تشخیص دادن 《لیکن پلان》 هست البته نمونه برداری هم کردم و جوابش خوب بود . الان تحت درمانم ولی ظاهرا با دارو پاک نمیشه و لیزر میخواد .

  11. آرزو می گوید

    سلام دوستان.حدود ۷سال پیش منم همین مریضی رو گرفتم و خدارو شکر بعد یک سال خوب شدم .اما بعضی لکه ها جاش مونده.پست های دوستان رو خوندم وخیلی ناراحت شدم به طوری که اشک توی چشمام جمع شد و یاد درد و رنج خودم افتادم.واجب دونستم تا تجربیاتم رو در اختیار شما بگذارم.اول اینکه زود زود دکتر برید .باشروع بیماری حدود یک تا دوماه کل بدن رو درگیر میکنه.دوم اینکه هر دکتری نرید .خدا خیر بده همسایمون گفت برو بیمارستان رازی پوست.توی تهران.دکترای فوق العاده ای داره.من کلی خرج کردم توی کرج .تا اینکه بیمارستان رازی رفتم با یه پماد ایرانی تربا مسینولون بیماری رو متوقف کرد.برای سوزش دهان هم پماد داد که برای من تاثیر نداشت .از عطاری عرق بید کاسنی گرفتم که برای سوزش دهان عالی بود.به طوری که الان هم قبل خوردن بادمجان و گردو نصف فنجان میخورم .نکته مهم دیگه اینکه لباس گشاد ونخی بدون سوتین و شورت بپوشید .چون اگر لباس تنگ بپوشید همون ناحیه دچار لک میشه.سوم اینکه استرس بلای جونه.من استرس و ناراحتی زیادی داشتم و نمیتونستم با کسی در میون بزارم و همش توی خودم میریختم.به داروهایی که طی یه ماه اخیر استفاده کردید دقت کنید.شاید به اون دارو حساسیت داشته باشید.امیدوارم مفید واقع بشه.راستی اسم دکتر من وحید ظفرمند صدیق بود.

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      خیلی ممنونم آرزوجان بابت اینکه تجربه خودت رو با مخاطبین وبلاگ استادکار در میون گذاشتی.
      بابت این ابتدا متاثر شدم اما در انتها بابت بهبودت خوشحالم. در مورد دارو(هایی) که پیشنهاد دادی و همینطور بیمارستان و … مساله ای که شما و بقیه دوستان باید بدانید پیگیری برای درمان و توجه به «تجویز پزشک» هست و نه تجربیات مبتلایان گذشته. پراکه ممکن است داروی شما اصلا مناسب فرد دیگری نباشه و او رو بهبود نده.
      بنابراین ضمن اینکه مجموعه استادکار مسئولیت عواقب استفاده از داروی خارج از نسخه پزشک رو بر عهده نمیگیره، بلکه پیشنهاد میکنیم که شما و همه مخاطبین عزیز، دیگران رو به مراجعه به پزشک تشویق کنید و نه دعوت مصرف دارویی خاص.

      باتشکر
      صادقی؛ مدیر محتوای مجموعه استادکار

  12. مصطفی می گوید

    سلام من خودم دانشجوی پزشکی هستم و وقتی ترم ۴ بودم برای غلظت خونم حجامت کردم (اردیبهشت ۹۶)و اونجا کسی که این کارو انجام میداد با دیدن کمرم متوجه ضایعات شد
    من نادیده گرفتمشون تا اینکه روی شکمم یدونه زد(آبان ۹۶) و اونجا ترم ۵ پزشکی بودم و درس ایمنولوژی(ایمنی شناسی) هم از قضا داشتیم و من از اونجا خودم متوجه لیکن پلان شدم(آذر ۹۶) چون کمرمو نمیدیدم قبلش ،ولی شکمم تو دید شده بود
    رفتم پیش دکترخزایی استادمون بهم کورتون موضعی داد و ضدحساسیت(آذر۹۶)
    و همینجوری گذشت و بهش توجه نکردم ی مدت داروها رو قطع کردم و داشت خوب میشد (در فاصله اسفند ۹۶ تا شهریور ۹۷)تا اینکه الان بدتر شده امروز (آذر ۹۷)دوباره دارو گرفتم
    یچیز مهم بگم فشار بی امان استرس باعث شروع بیماریم شد
    و بعدش خوب شد (کامل نه)چون شاد بودم بهتر بود
    ولی چن ماه قبل دوباره افسردگی‌و استرس بی امانی کشیدم که باعث شد پیشرفت کنه
    فک کنم بهترین درمان درمانهای موضعی و کنترل حالات روحی‌باشه

  13. رامین می گوید

    سلام من رامین هستم. تو کشور ایران من همه جا رفتم آخرش رسیدم به یه خانم دکتر مهربونم و دانا. توجه کنید که دارویی که خانم دکتر مهلا تدریسی میده ظرف چند روز کلا خوب میشی. ولی چون لیکن پلان رو نمیشه کنترل کرد باید بازم از این داروذگ استفاده کنید. مهلت تدریسی مطبش تو گیلانه. شهرستان لنگرود. اگه میخوای یه نفس راحت بکشی برو پیشش

  14. صهیب می گوید

    سلام آیا این بیماری واگیر دار هست؟

  15. محمد می گوید

    من بعد از رابطه با دوس دخترم درگیر این بیماری شدم قبلش EBV و CMV نداشتم ولی جواب آزمایش ها عفونت اخیر رو مثبت نشون داد احتمالا همین ویروس ها عاملش بودن تقریبا ماهی ده روز درد دارم و ملتهب و به رنگ بنفش هستن یه زمان هایی هم کمرنگ میشن اوایل نقاط ملتهبی در حد یک یا دو میلیمتر بودن که انگار به سفیدی میزدن
    جای دیگه ای از بدنم رو درگیر نکرده برای تاکید میگم که HSV نیست.

  16. آرمین می گوید

    با سلام
    من ۴ سال درگیر این لکه ها هستم.ابتدا ساعد دست و پاهام و الت با خارش و سوزش و خونریزی کم همراه بود .بعد از مراجعه به دکتر و دادن پماد که اسمش نمیدونم چی بود و اینکه حتی یکبارم نزدم مدتی بعد مثلا ۴ ماه دست ها و پاهام خود بخود کم و محو شد.الان بعد چهار سال فقط التم دوباره التهاب داره البته بدون سوزش و یا درد فک کنم از نوع خفیفش باشه ..و علتش هم فکر کنم دمای بالای بدن باشه .. چون وقتی ازدواج کردم خوب شد و الان ک جدا شدم دوباره اوت کرده .. یک علت دیگه هم میتونه حساسیت به قرص ها باشه ..امیدوارم علاجش پیدا بشه و کلا از بین بره .. یاحق

    1. محمد می گوید

      از کجا اومد؟ شروعش از کجا بود؟

  17. آوا می گوید

    سلام من ۴ سال پیش این بیماریو گرفتم اول روی دستم بود ولی کم کم داخل دهنمم زد.و الان خیلی پیش روی کرده و حتی روی سرم هم زده.لیکن پلان ریشه و پیاز مورو کلا نابود میکنه جاهایی از سرم کامل خالی شدن.بااینکه بنظر نمیرسه و اصلا تو دید نیست ولی خیلی واسم تاثیر بدداشته ازهمه دور شدم دیگه باکسی رفت و امد ندارم خواهش میکنم اگه کسی داخل موهاش بوده و کامل درمان شده بگه?

  18. مهسا می گوید

    من سرم(موهای سر و ابروهام) دچار لیکن پلان شده یه بخش هایی از سرم خالی شده الان نزدیک ۲ ساله و بتدریج اینجوری شد خیلی ارام ارام موهام کم و حجم موهام یک پنجم شده البته ابروهام ۲ سال پیش یک دفعه ریخت بیشترش. الان شدت کم شدن موهام بیشتر شده سرم سوزش داره نقاطیش. روی ابروهام سوزش دارم.و زبانم هم فکر کنم همین بیماری رو داره ۳ ساله.شبیه بیماری زبان جغرافیایی لکه های سفید که هر روز جاشون عوض میشه یه روز زیادن یه روز کم. چه کنم. بیماریم درین دو ساله بتدریج پیشروی کرده. استرس که خیلی دارشتم و دارم در زندگیم خیلی خودخوری میکنم و خیلی نگرانی ها دارم. ۳ سال پیش داروی کم کاری تیروئید (کم کاری از نوع کم کاری خودایمن دارم) میخوردم که وقتی موهام کم شد قطعش کردم ولی فایده نداشت. ولی موهام بدترم شد. ۴ سال پیش هم دو تا دندون پر کردم یکجا خوندم جیوه در مواد پرکننده دندان ممکنه باعث لیکن پلان بشه. شوک و استرس زیاد بهم وارد شده و غم درین چندسال که ممکنه علت این بیماری باشه. بیخوابی هم زیاد داشتم شبها خیلی دیر خوابیدم ۲ ۳ ساله. ممکنه اینم بی تاثیر نباشه. علت و درمان رو نمیدونم. ایا درمانی برای بازگشت موهام وجود داره خواهش میکنم کمکم کنید خیلی ناراحتم

  19. مهدی می گوید

    سلام
    منم از سال ۹۲ تا الان بیماری لیکن پلان رو دارم که به پیازچه مو ها زده و به صورت سکه ای مو هام ریختن دارن خیلی هم کم پشت میشن… اصلا دیگه نمیدونم باید چکار کرد؟

  20. مینا می گوید

    سلام شما اطلاع داری ک آیا لکه ها کاملا از بین میره یا نه؟درمان قطعیش چیه؟؟؟

    1. ابراهیم می گوید

      سلام . بله لکه ها همه از بین میره . فقط نباید بخارونیش. آب دهان خود شخص خیلی روی بهبودی التهابات موثره.

    2. ابراهیم می گوید

      پوماد فلوئوسینولون موثره.

  21. بهنام می گوید

    ایا لکه ها از بین میرود

  22. آرزو می گوید

    سلام من یک ساله متوجه شدم این بیماری رو دارم موهای جلو سرم و ابرو هام ریخته ولی به قدری آروم آررم بود که خودم فکر نمیکردم بیماریه وقتی برای کاشت ابرو رفتم دکتر گفت شما بیماری و نمی تونی کاشت ابرو انجام بدی اونجا بود که فهمیدم جلوی سرم هم ریخته یعنی تا این حد نامحسوس بود ولی از وقتی درمانو شروع کردم موهام خیلی کمتر میریزه جلوی سرم و ابروهام در نیومده ولی موهای خودم خیلی بهتر شده دکتر من دکتر شهیدی هست و توی بیمارستان شهدای تجریش شنبه ها میاد و خیلی ازش راضیم البته درمان این بیماری صبوری میخواد و بیناری خسارتی که زده شاید نشه جبران کرد ولی حد اقل درمان باعث میشه بقیه بدن درگیر نشه

  23. اسماعیل می گوید

    سلام منم مدت هفت ماه میشه این بیماری روگرفتم واولین جایی گه درسرم بود خیلی خارش داره ایا خوب میشه یا داروی خاصی مصرف کنم ممنون

  24. سعید می گوید

    آقا درمان لکین پلان رو پیدا کردم ??? 24 ساعت داخل آب بمونید ??? از آب بیرون نرید یا آگه بیرون رفتین زود داخل آب برگردین

  25. رضاجونی می گوید

    سلام راستش منم ظاهرا دارم لیکن پلان فقط نقطه تناسلی دو تا کرم دکتر داد باید بزنم دوستان نظری چیزی کمکی میدونید در اختیار بگذارید ممنونم از توضیح کاملتون در باره این بیماری

  26. مریم می گوید

    سلام من ابان ماه دو سه لک کوچیک روی پوستم داشتم ولی خارش نداشت رفتم دکتر برام دارو نوشت گفت برو ۱۷ دی بیا که اون موقع نرفتم بعدش هم کرونا اومد از خونه بیرون نمیرفتم تا این که من رژیم کتونیک گرفتم و اسفند ماه بود که همزمان با رژیم وحشتناک بدم بیرون ریخت هر روز بیشتر میشد ساق دستم بود اول بعد ساق پا بعد ران پا و شکم و .. همه جا زدم رژیمم و ول کردم یکم اروم تر شدم خارشم کمتر شد ولی هنوز خوب نشدم امروز که میشه ۱۰ اردیبهشت دکتر رفتم گفت لیکن پلان هستش ولی من شک دارم لیکن پلان باشه!؟

  27. bahar می گوید

    سلام ،وقت همگی بخیر،منم از اذر سال 98 زیر سینه م لکه های قهو ه ای پدید اومد،یکماه بعد در کشاله رانم لکه های تیره تری اومدن،دیماه 98فصل شیوع انفلونرا بود مریض شدم بعدم کرونا اومد،نتونستم مراجعه کنم به متخصص،تا اینکه اردیبهشت 99 ، به متخصص پوست دکتر سر یزدی در کرمان مراجعه کردم گفتن لیکن پلان هست داروی ساختنی دادن استفاده میکنم بی فایده هست خواهش میکنم اگر راه درمانی هست بگین افسردگی گرفتم بخاطر این بیماری ???

    1. شبنم می گوید

      سلام
      من دچار لیکن پلان شدم که موهای سرم رو درگیر کرد البته خیلی دیر تشخیص دادن وحتی موهای کل بدنم درگیر شد بعد شروع دارو هم با استرس موهای ابروم درگیر شد البته مهمترین عامل استرس هست که سیستم ایمنی رو بسیار قوی میکنه اما دکتر خوب در این زمینه درمان دکتر شهدی و دکتر شهیدی دادرسو عامل دیگه در بهبودی مراجعه زود هنگام و کنترل استرس هست.این مطلب رو نوشتم تا کمکی باشه برا بقیه افراد البته انشاا… کسی مبتلا نشه

      1. مریم می گوید

        سلام
        دکتر **** برو برای درمان این بیماری دکتر خوبیه

  28. ali می گوید

    بنده تقریبا بعد از شروع کرونا به این بیماری دچار شدم موچ دست و پاهارو درگیر کرده .
    البته مادر بنده هم این بیماریو دارند
    میخواستم بدونم چی باعث شد
    قرصی که مصرف کردم قرصهای ترک سیگار که از 0.5 میلی شروع میشود و به یک میل می رسد بعد از فکر کنم 3 هفته از مصرف قرصها دستو پاهام یهو درگیر شد
    حالا دلیلش استفاده از الکل هست یا قرص ترک سیگار رو نمی دونم.

  29. فرزانه می گوید

    سلام دوستان
    منم با شروع ویروس کرونا و بالا رفتن استرس و اضطراب دیدم دور مچ پا و دست و زیر بغل و دور کمر دونه های ریزی زده که ابتدا خارش نداشت اما بعد یه مدت خارش هم بهش اضافه شد. رفتم دکتر و گفت لیکن پلان گرفتم. یه پماد با داروهای آرامبخش بهم داد و الان یکم بهتر شدم . اما مجدد کمرم بیشتر شده دونه هاش. اونم چون یه هفته ای پماد رو قطع کردم. ولی خب باز بهتر شد و اضافه نشد و یجورایی انگار دونه ها خشک شدن. البته خیلی تلاش کردم از نظر روحی استرسم رو کم کنم اما چکار کنم که مادرم مریضه و من غصشو میخورم?
    اسم پمادش: فلوءو سینولون
    البته شامپو بدن ایروکس و لوسیون بدن پی وی هم تجویز کردن.
    برای چند روز ابتدایی هم یه قرصی دادن که فقط ۱۰ روز مصرف داشت گفتن زیادیش مضر هست

  30. Fateme می گوید

    سلام منم در دوران حاملگیم لیکن پلان رو گرفتم خیلی عذاب اور بود،من از گردن ب پایین درگیر این بیماری شد واقعا خیلی سخت بود هم خارش داشتم، ب طوری ک وقتیم تودمو میخاروندم پوست بدنم کنده میشد و همش لباسام خونی بود، رفتم دکتر جواهری دریزد برام کورتن تجویز کردن، چندماه خوردم تا مریضیم تموم شد البته الانم لکه هاش هست، و ب اندک استرسی ک بهم واردشه دوباره خارش بدنم برمیگیرده

  31. علی می گوید

    با سلام
    متاسفانه من 6 ماه است درگیر این بیماری شدم و از کشاله ران شروع شده و الان به روی شکم و کمر داره کشیده میشه
    از دوستانی که تجربه در خصوص این بیماری دارن خواهشمندم اطلاعات خودشون رو به من برسونن
    099*****301
    ممنون

  32. ماه وخورشید می گوید

    من تقریبا 4 ماه درگیر بیماری لیکن پلان شدم وتقریبا نیمی از بدنم درگیر شد به مرور زمان به سه دکتر مراجعه کردم پماد و قرصهای کورتونی دادند که هیچکدام مصرف نکردم با تکیه به حس خودم واطلاعاتی که بدست اوردم شروع کردم روزی یک قرص مولتی ویتامین مصرف کردم الان یک هفته است که کلا متوقف شده ولی اثارش بر بدنم هست البته از عصبی شدن واسترس تا جایی که بشه دوری میکنم

  33. ماه وخورشید می گوید

    البته مولتی ویتامین المانیست

  34. شبنم می گوید

    با سلام دوستانی که در زمینه لیکن پلان موی سر دکتر خوبی رو تجربه کردند لطفا معرفی بفرمایند.‌ترجیحا تهران یا مشهد. سپاسگزارم

  35. حدیث می گوید

    لیکن پلان تجمع سودا در بدن هست
    به پزشک طب سنتی مجرب مراجعه کنید تا مزاج اصلاح بشه
    برای خارش ها از حنا و ماستیا روغن گل بنفشه وبرای برطرف شدن جای لک از ترکیب حنا غیربهداشتی استفاده کنید
    از فست فود ها، سس ها، ادویه ها ،بادمجان و سایر سودازاها استفاده نکنید
    از شربت سکنجبین ،دم کرده خاکشیر و دم نوش اسطوخدوس اگر گاوزبان استفاده کنید

  36. Mehran می گوید

    Manam kar cahp parche bodam karemon ba mavad shimiaei nabod ye dafe shod vali chizi k khob midonam esteres o feshar asabi bishtaresh mikone
    Man k fln okeyam
    Yani dige tavala nazade biron

  37. علی می گوید

    سلام
    متاسفانه من در ناحیه کشاله ران شدیدا دچار لیکن پلان با لکه های بنفش پررنگ شده ام و کم کم در قسمت کمر و سایر جاها هم دیده میشه ولی خیلی کم رنگ تر
    دکتر قرص nisopred 5 و پماد مدوپروک تجویز کرده ولی بهتر نشدم
    کسی از عوارض این داروها اطلاع داره؟
    خیلی درگیرم، لطفا اگر دکتر خوبی در این خصوص میشناسین معرفی کنین
    ممنون

  38. مهرداد می گوید

    سلام
    من تازه مبتلا شدم
    رفتم نزد خانم دکتر طلاکوب در تهران خیابان شریعتی بالاتر از پل رومی و ایشان تجویز کردند ، برای جلوگیری از خارش قرص هیدروکسیزین ۱۰ بخورم و روی التهابهای فعال تا زمانی که خشک شود پماد کلوبتازول ۰/۰۵ درصد بمالم .
    که کاملا جواب داد و التهاب فروکش کرد و کمرنگ گردید و همچنین گفتند که جایش تدریجا” تا ۹ ماه آینده از بین خواهد رفت .
    امیدوارم برای سایرین هم مفید باشد .

  39. راهب می گوید

    سلام.من دوماهی هست که درگیر این بیماریم.اولش درمانو با قرص هیدروکسی زین وآمپول بتامتازون دکتر برام شروع کرد.ولی نتیجه ای نگرفتم بعد پماد وبازهم همین قرص ولی بنظرم تغییر نکرد وبدترم شد الان برام داروهایی نوشتن که سیستم ایمنی بدنمو سرکوب کنه دوروزی هس که خوردم ولی خیلی نگرانم اخه عوارض قرصارو از اینترنت درآوردم واقعا جای نگرانی داره نمیدونم چیکار کنم اگه کسی بتونه راهنماییم کنه ممنون میشم.

  40. لیلا عبدی می گوید

    سلام من 17ساله هستم وتقریبا یک ساله که بدنم کلا لک شده و دکترا گفتن لیکن پلانه زمستون دیگه روی پوستم درنیومد وجاش موند وامسال تابستون دوباره شروع به رشت کرده و کله بدنم پرشده و بیشتر از هفت تا دکتر رفتم ولی درمان نداشت راه حلی هست براش؟

  41. نازی می گوید

    وقتی فهمیدم لیکن پلان دارم تو اینترنت خیلی سرچ کردم یکی از سایتهایی که دیدم اینجا بود …ممنون که تجربه خودتون در میان می گذارید.
    برای من اول از یه زخم‌شروع شد و بعد روی ساق پام دانه های بزرگ برجسته زد که خارش زیادی داشت و کم کم زیاد شد رفتم دکتر گفت ویروسی شده ، بعد یکماه میده، رفتم دکتر دیگه نمونه برداری نوشت که متوجه شدم لیکن پلان هست ، الان خیلی خوبم و اما چکار کردم : ۱.فقط لباس نخی پوشیدم و فقط دامن ۲. با آب و نمک دریا شستشو دادم به نظرم خیلی خوب بود ۳.کرم ترکیبی بتامتازون و اوسرین دکتر داد زدم ۴. شوینده به صورت و بدن فقط شامپو بچه ای که سافت باشه زدم ۵.قرص سیتیرزن هر شب می خورم .۶. فعلا مدتی غذاهای سالم و مناسب کبد میخورم.
    الان همه دانه های درشت قهوه ای شده و تو رفته انگار فقط لکه اش هست اما روی پشت پام دانه های بسیار ریز مثل جوش زیرپوستی هست که شب کرم میزنم انگار میرن تو …. پیش دکتر شهیدی تو بیمارستان تجریش هم رفتم که گفتند بهتره فعلا قرص خوراکی کورتن پردنیزولون مصرف نکنی… ۳تا دکتر رفتم دکترشهیدی از همه بهتر بود ….تقریبا از اولین دانه تا الان ۳ ماه میگذره …امیدوارم زودتر این ریزها هم برن.ان شالله کسی دیگه دچار این مریضی نشه ، خودتون رو دوست داشته باشید و همیشه لبخند بزنید

  42. ناصر می گوید

    من تقریبا ده سال پیش به صورت جزیی به این بیماری مبتلا شدم و به چندین دکتر مراجعه کردم وعلت را استرس تشخیص دادند.به مدت سه سال از محیط کاری استرس زایی که بودم دور شدم و بیماری به طور کامل بدون هیچ دارویی از بین رفت.
    دو سال پیش دوباره شروع شد چون استرس کاری زیادی داشتم.تقریبا تمام بدنم را به شدت درگیر کرد و قسمت زیادی از موهای سرم هم درگیر شد و ریخت.با مراجعه به چندین دکتر و گرفتن دارو در روزهای اولیه فقط ریزش موهام متوقف شد و تاثیری در بهبود بیماری ایجاد نشد .الان چند روزه دوباره ریزش شروع شده .
    بیماری بسیار موذی و ناراحت کننده ای هست.
    البته همزمان با شیوه بیماری آنزیم کبدم به شدت بالا رفته.
    همه آزمایشهای کبد را دادم ولی دلیل بالا رفتن آنزیم کبد مشخص نشده و همه آزمایشها بر سالم بودن کبد دلالت داره.
    در نهایت پیشنهاد نمونه برداری از کبد مطرح شد که به خاطر کرونا و نبودن پرواز از خارج به ایران هنوز انجام ندادم.
    واقعا موندم چکار کنم.
    قبل از بیماری هر چند ماه آزمایش کامل میدادم و هیچ مشکل کبدی و بالا بودن آنزیم نداشتم.
    اگر دوستان بتوانند راهنمایی کنند ممنون میشم.

  43. مینا می گوید

    اگه لیکن پلان دارین، در اینمورد میتونید از محصولات گیاهی دارای?
    ✔مجوز بهداشت
    ✔ سیب سلامت سبز
    ✔علامت ثبت اختراع
    با خیال راحت استفاده کنید بدون‌هیچ آسیبی به پوست
    برای اطلاعات بیشتر با من تماس بگیرین ۰۹۰۳۶۸۶۹۶۶۱

  44. مريم می گوید

    سلام من تقريباً ده سال هستش كه اين بيماري را دارم ولي علاج نشده خيلي دكتر رفتم اولين بار كه متوجه شدم بيماري ليكن پلان دارم دكتر نجفي به من گفتن كه بايد اول بري پيش روانپزشك ومن هم رفتم با وجود اينكه دكتر روانپزشك به من دارو داد ولي هر وقت خودم و صورتم را در ايينه ميبينم از خودم بدم مياد و فوري از كنار ايينه ميرم كنار و اصلاً دوست ندارم زياد دوست يا اشنا من رو ببينند احساس بدي بهم دست ميده شب تا صبح هم از خارش نميتونم بخوابم چونكه به خود قرصهايي كه براي خارش است من حساسيت دارم و بعداز خوردن انها خارشم شديدتر ميشود خلاصه خيلي در اين چند سال اذيت شدم مخصوصاً از نظر روحي وخوشبحال كساني كه ليكن پلانشون به مرور خوب شده كاشكي فقط يكي از لكهاي تو صورت من هم خوب بشه دعا كنيد

  45. سارا از مشهد می گوید

    سلام دوستان
    دیدگاهاتون را خوندم و واقعا ناراحت شدم، یاد رنج دوران بیماری افتادم
    من هم دکتر برام لیکن پلان تشخیص داد، به مدت نزدیک به یکسال دارو مصرف کردم و ظاهراً بهبود پیدا کرد ولی این بیماری بسیار موذی است و ممکنه هر از چند سال دوباره برگرده، البته برگشت اون خفیف تر خواهد بود

    من لیکن پلان بیشتر روی پوست سر، مچ دست و کمی هم لکهای پیشانی داشتم،
    الان پس از گذشت حدود ۴ سال از تشخیص بیماری، لکهای صورت از بین رفته به صورت کامل، لکهای دست خیلی کمرنگ شده ولی گاهی شاید بر اثر حساسیت به مواد شوینده پررنگ میشه که در صورت مراقبت دوباره کمرنگ میشه، خیلی کمرنگ و بی اثر، جوری که اصلا کسی متوجه نمیشه،
    ولی قسمت مهم بیماری من درگیری پوست سر و ریزش مو و ابرو و مژه هست که تاکنون درمان نشده، یعنی موها برنگشته و هر از گاهی شدید می‌ریزه ولی دوباره ریزش کم میشه، در کل حجم موهای من شاید یک پنجم شده باشه و کف سرم کاملا پیداست، و مجبورم روسری بپوشم، مگر اینکه شامپو حجم دهنده استفاده کنم

    پزشک من خانم دکتر زابلی نژاد بودن در بیمارستان قائم مشهد، که نمیشه گفت خیلی خوب بود ولی بازم بد نبود
    داروهای من: هیدروکسی کلروکین (نباید سرخود مصرف بشه نیاز به معاینه چشم داره)، پردیزنون داروی کورتونی با عوارض زیاد، پماد بتامتازون برای التهاب پوست سر، شامپوی ضد قارچ، مولتی ویتامین، و ازین جور تقویت کننده ها

    البته پزشکم درمان را روی توقف ریزش مو گذاشته بود، و شاید امیدی به رویش نداشت، برام لوسیون برای رویش مو هم نوشت ولی چون دائمی بود من استفاده نکردم

    ولی حتی با گذشت ۴ سال هنوز هم کف سرم جوش میزنم زیر پوستی، در فولیکول مو، و واقعا دردناکه، البته نسبت به گذشته جوش ها ریزتر شده و البته تعدادش بیشتر،

    من دیگه دارو مصرف نمیکنم، یعنی فقط یکسال مصرف کردم و پزشکم داروهام را به صورت کاهشی قطع کرد، و من دیگه پیشش نرفتم
    ولی راهکار درمانیش برای من جهت رویش دوباره موها پی آر پی بود، که به دلایل بسیار از جمله هزینه من دنبال این کار نرفتم و واقعا پشیمونم، الان حجم زیادی از موهام را از دست دادم

    شما دوست عزیزم اگر مبتلا به این بیماری هستید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا درمانتون کامل باشه، حتی ممکنه درمان در چندماه اول باعث برگشت موها بشه

    با آرزوی بهبودی همه بیماران مخصوصا بیماران پوستی،

    اگر این متن براتون مفید بود لطفا برای منم دعا کنید، التماس دعا ?

  46. اکبر می گوید

    با سلام خدمت عزیزان
    من 6 ماه هست لیکن پلان دارم و چند تا دکتر هم رفتم. اول بگم درمانش یکسال حداقل طول میکشه.مال من خدا را شکر کم هست و بیشتر روی مچ پا و مچ دست هستش و به صورت نقاط ریزتری روی ساق پا ساعد هست.آخرین دکتری که رفتم روند بهبودی شکل گرفت و داروهای زیر را بهم داد که بعد 10 روز کاملا لکه ها شروع به خشک شدن کرده والان بعد یک ماه تقریبا خشک شده ولی جای لکها باید بگم که میمونه و باید پمادهای نوسازی پوست بعدا استفاده شود. داروها:
    سوزن بتامتازون 4 عدد که هر 15 روز باید زده شود.
    قرص متا تروکساد که واسه ایمنی بدن هست.4عدد هر جمعه باهم خورده شود.
    قرص فولیک اسید یک روز در میان .
    پماد کلوبتازول مرتب روی لکه ها زده شود./
    ممنون از سایت خوبتون.

  47. شایان می گوید

    دوستان، دکتر محمد تقی زندی پور پزشک بسیار خوبی در ضمینه پوست و مو هستند،گوگل سرچ کنید میاد…
    امیدوارم مشکلتون بر طرف بشه…

  48. حامد می گوید

    اوایل سال برای ضدعفونی سطوح از یک ماده شیمیایی صنعتی ضد عفونی کننده سطح بالا برای سطوح استفاده کردم. قطره ای روی انگشت و کف دستم ریخته شد چند روز بعد با خارش انگشت و کف دستم متورم شد. تقریبا در دو کف دست و مقداری ساعد نیز گرفتار این بثورات شد الان هم در کف پا و ساق پا و روی پاهام هم هست دوبار به پزشک رفتم گفتند دوره درمانش از 6 ماه تا 5 سال هم هست. مسری نیست ولی خارش دارد و ضاهری بدی به دست و پا می دهد اگر در دهان نباشد خطرناک نمی باشد. پماد ……. نوشت البته نباید در مصرفش زیاده روی شود. یک هفته روی یکی دوبار هفته بعد روزی یکبار هفته بعدش دو روز یکبار .خودم اسمش را ننوشتم ممکنه در اشخاص مختلف عوارض داشته باشد به پزشک مراجعه کنید.

  49. هادی می گوید

    سلام وقت بخیر.کسایی که لیکن پلان دارین شما هم قرص آسیتریتین استفاده میکنین؟؟؟

  50. سالومه می گوید

    سلام به همه دوستان .من با بیش از بیست سال سابقه زندگی با لیکن پلان خواستم تجربیاتم رو در اختیارتون بذارم .سال هشتاد زمانی که هجده سالم بود شدید ترین نوع لیکن پلان رو دچار شدم از نوک پا تا فرق سر پر از دانه های این بیماری شد .کسانی که نوع شدید رو گرفتن می دونن در نوع شدید چندین نوع دانه میزنه مثل تاول های آبکی،دانه های برجسته و زرشکی،دانه هایی که فقط پوسته میده و
    …تقریبا ۹ ماه هیچ دکتری متوجه نشد بیماری من چی هست و انواع و اقسام تشخیص ها رو دادن و داروهای اشتباه تجویز کردن .اینم بگم لیکن پلان طبق گفته پزشک معالجم و تجربیات خودم به هیچ عنوان در صورت نمی زنه. حتی تا مرز خط رویش موی سر و از پایین تا گردن و همینطور پشت گوش ها رو درگیر میکنه ولی داخل صورت نمی زنه. بعد از ۹ ماه یک پزشک محترم به نام آقای دکتر امیر مسعود طاهری بیماری من رو در یک نگاه تشخیص داد (در حالیکه از شدت بیماری مخاط داخلی و گوارش و ریه و ناخن ها و دهان و …هم درگیر شده بود) .ایشون گفتن با توجه به شدت بیماری داروهای جلدی اثر نداره و برای من درمان کورتن شروع کردن و قرص پردنیزولون ۵ میل تجویز کردن با مصرف روزانه ۵ قرص به همراه شربت معده چون این قرص شدیدا معده رو اذیت میکنه …بعد از یکماه شروع کردن به کم کردن دوز قرص .دوستانی که کورتن مصرف کردن می دونن که مصرف ناگهانی کورتن خطرناکه و حتی خطر مرگ داره و استارت دوره درمان من تا خوب شدن تقریبا ۳ ماه طول کشید .از روز سوم خارش وحشتناک قطع شد و لکه ها سیاه شدن و تاول ها خشک شد و پوسته ریزی متوقف شد(کف پای من از شدت پوسته ریزی و به هم متصل شدن دانه ها کاملا تحلیل رفته بود ).و از همون روز سوم روند بهبودی من به سرعت طی شد و فقط نکته آزار دهنده اش طول کشیدن محو شدن لکه های روی پوستم بود که تقریبا ۵ سال طول کشید و البته هنوز بعضی قسمتها یک لکه های کمرنگ در بعضی نقاط بدنم هست که فقط خودم متوجه حضورشون میشم .از اون سال تا الان گاها این بیماری به طور خفیف عود میکنه که از پماد فلوئوسینولون استفاده میکنم ولی اصلی ترین دلیل ایجاد این بیماری استرس و تنش های عصبی هست و هر موقع در وضعیت استرس شدید قرار میگیرم متوجه ظهور دانه های جدید میشم .برای همین خیلی روی خودم کار میکنم که زندگیم رو با کمترین استرس پیش ببرم .و نکته آخر اینکه لیکن پلان در اکثر افراد روی مچ های دست و مچ پا و پشت گردن
    بیشتر دیده میشه به دلیل تجمع رشته های عصبی در این نقاط و همونطوری که گفتم اصلی ترین دلیل بروز این بیماری تنش های عصبی هست. امیدوارم گفتن تجربه ام باعث شده باشه بیشتر در مورد این بیماری بدونید و باهاش کنار بیایید.

  51. سید ابراهیم حسینی می گوید

    سلام عزیزان
    راجع به این بیماری با حقیر مشورت بفرمائید
    ۰۹۱۰****۵۵۱

    1. زهرا می گوید

      سلام من به این بیماری مبتلا شدم اول لکه های سفید روی زبان بعدا باشنیدن اسم بیماری کل بدنم خارش گرفت ودونه آبکی زد

  52. سيد عادل شالچي زاده می گوید

    سلام

    من الان ١٨ ساله گرفتار اين بيماريم فقط هم داخل سرم هست از يه لكه كوچيك تو سرم شروع شد كه با ازمايش نمونه برداري تشخيص ليكن پلان رو دادن
    الان تقريبا نصف موهام ريخته و باز هم در گيرشم اميدوارم درمانش پيدا بشه تا هيچ كسي رنج نبره

  53. لیلا می گوید

    من ده سال پیش درگیر این بیماری شدم یک ماه تحت نظر یه پزشک بودم که اصلا متوجه بیماری من نشده بود و بعد از یک ماه خیلی بدتر شدم از فرق سر تا کف پا اطراف ناخن ها داخل دهان همه جا درگیر شده بود به من گفت باید بری بیمارستان نمونه برداری من پزشکم رو عوض کردم و پیش پزشک دیگه رفتم بیماری رو دید و نسخه های پزشک قبلی رو و گفت لیکن پلان داری و نسخه های قبلی هیچ ربطی به بیماریت نداشته و بخاطر همین همه ی بدنت درگیر شده امپول کورتون و قرص کورتون داد خوب شدم دوباره بعد از یک ماه روی دستم شروع شد دوباره رفتم پیششو توضیح داد که درمان قطعی نداره و این داروهایی که خوردی کورتون بود که برای بدن خوب نیست موهای زائد و چاقی برات میاره،اما اگه با شدت دوباره شروع بشه متاسفانه مجبوری استفاده کنی سرتون رو درد نیارم همسایه مون وقتی فهمید اصرار و اصرار که پیش دکتر ابولحبیب تو چهار راه سبز(نارمک البته الان سالهاست که دیگه طبابت نمیکنه)برو و بیماری دخترش که هیچ پزشکی درمان نکرده بود اون درمان کرده گفت میدونم به طب سنتی اعتقاد نداری منم نداشتم اما زخمی که رو پای دخترم بود و همه دکترا میگفتن از مچ پاشو قطع کنیم اون درمان کرد من با بی میلی رفتم کلی دارو و رژیم داد اما من می دونستم انجام نمیدم برام حجامت نوشت و وقتی دید دهانم هم درگیره گفت اگه بخوای با داروگیاهی درمان کنی خیلی طول میکشه بیا من زیر زبونتو فصد کنم (فصد دهان اینجوریه که رگ زیر زبونتو یه تیغ کوچیک میزنه ) پنجاه درصد درمانت جلو میفته فردا از خواب پاشی و داخل دهانت رو چک کنی خودت متوجه میشی که چقدر معجزه کرده از اون اصرار و از من انکار چون فکر میکردم چقدر درد داره و رگ منو پاره میکنه در صورتیکه خیلی درد نداشت بالخره راضی شدم انجام دادم صبح وقتی از خواب پاشدم اولین چیزی که چک کردم داخل دهانم بود که قبلا مثل این بود که کلی شن ریز زیر پوست داخل دهانم بود و دیدم یه طرف دهانم پنجاه درصد و یه طرف دهانم هفتاد درصد خوب شده بعد از اون تازه رفتم سراغ داروها و رژیم و جدی گرفتم و خوب شدم بعد از اون بازم چند سال بعد دچار شدم اما خیلی خفیف تر و اابته رژیم و توصیه ها رو دوباره کنار گذاشته بود پس طب سنتی رو جدی بگیرید و آقای دکتر به من گفت تا آخر عمرت سعی کن دو روز فقط سوپ جو بخوری تو این دو روز نه میوه نه هیچ چیز دیگه دو روز سوپ جو روزی چهار بشقاب نهایتا و با آبغوره چون جو بدن رو از تمام سموم پاک میکنه رژیمش سخت بود در کنار دارو ها اما منی که همه ی بدنم درگیر بود بعد از دوماه خوب خوب شده بودم همین الانم که اینو نوشتم دوباره بیماریم شروع شده اومدم ببینم داروی جدیدی براش کشف شده یا نه گفتم از تجربیاتم بگم شاید بدردتون بخوره دکتر سید علی ابولحبیب کتاب خود آموز داروی گیاهی داره نمی دونم الان هم چاپ میشه یا نه اگر خیلی علایمتون شدیده پیش پزشک برید تا کمی بیماریتون رو کنترل کنه اما در کنارش داروهای گیاهی مصرف کنید اما اگه تازه شروع شده و شدید نیست با داروهای گیاهی خودتون رو درمان کنید من با اینکه اعتقادی نداشتم امامعجزه اش رو دیدم

  54. کارشناس طب سنتی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی می گوید

    سلام وقت بخیر به همگی .دوستان عزیزی که از بیماری لینکن پلان رنج میبرید نگران نباشید برای بیماریتون درمان وجود دارد.من کارشناس طب سنتی هستم و تمام بیماران بین دوره ۶ماه کاملا نهایتا شدند .این بیماری بیماری خود ایمن هست پس داروهای شیمیایی به صورت کرم ،پماد و…تاثیری ندارند آیدی تلگرامم اینه پیام بزارید حتماً راهنمایی خواهید شد.یاعلی. @nagmeh1997. 09150686254خانم سلیمانی هستم

  55. رقیه فرهنگ می گوید

    سلام به همه عزیزان ، میخواستم تشکر کنم?? بابت اطلاعات مفیدی که گردآوری فرمودید . من اصلا اطلاع نداشتم که یک تا دو درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند . من(پنجاه و سه ساله) و دخترم (سی و شش ساله ) هم ، بیماری لیکن پلان دهانی داریم ، من از بیماری خودم اطلاعی نداشتم و حدود ده سال پیش اول بیماری دخترم مشخص شد و بعد از اون هم بیماری من . اولین بار به دندانپزشک مراجعه کردیم که دکتر اول به من گفت شاید بیماری لوپوس (پروانه ایی ) باشه ولی بعد از نمونه برداری ، لیکن پلان تشخیص داده شد . روی پوست کمرم هم چند لکه ی کوچیک پیدا شده بود که کمی درد داشت ولی بعداز خوردن کورتون برطرف شد و دو سالی هست که با وجود درگیر بودن مُدام دهانم ، کَمرم مشکلی نداشته ، دو یا سه مرتبه ایی که بیماری دهانم حاد شد از کورتون استفاده کردم و درمان شد . در هر صورت باید مرتب مراعات کنم ، همیشه برای انتخاب و خرید مسواک نرم و خمیردندانی که طعم تند و اسیدی نداشته باشه شدمشکل دارم
    چون باعث سوزش و آسیب بیشتر میشه . با خوردن غذای داغ و تند و ترش خیلی اذیت میشم . واقعا ، استرس و اضطراب باعث حاد شدن بیماریم میشه . با تشکر از شما

    1. زهرا می گوید

      سلام یه سوالی داشتم من لیکن پلان زبانی دارم لکه های سفید روی زبونم هست و از نوع دیسپلازی وباید مراعات کنم وغذاهایترش و شور و داغ و ادویه دار نخورم ،ایا این لکه ها خوب میشه؟اخه هر جا لکه سفید هست پرز زبان از بین رفته ،به حالت قبل برمی گرده؟چند سال طول میکشه؟

  56. ناشناس می گوید

    سلام بر همگی یه سوال هیچ کدومتون جای لکه هاتون چال شده؟منم لیکن پلان دارم و لکه هایی که رو صورتم زده فرو رفته شده

  57. طاهره می گوید

    من از 25 سال پیش درگیر لیکن پلان موی سر شدم ا.ن زمان چند پزشک دیدند اما متوجه نشدند دکتر امیرمسعود طاهری مطبشون بولوار کشاورزه با نگاه اول تشخیص دادند نمونه برداری هم تاییدش کرد. در امور درمانی پزشک حاذقیست. متاسفانه من اطلاعی از این بیماری نداشتم نت هم نبود جستحو کنم و کم.توجهی کردم و.بخش زیادی از موهامو از دست دادم. پزشک خبره در تشخیص و بعد جمع اوریاطلاعات توسط بیمار اهمیت زیادی دارد. بعد این همه سال مطمئن هستم یکی از علتهای این بیماری فشارهای روانی ناشی از کمبودها و پاسخ نگرفتن بدن نسبت به نیازهای زمانش است.

  58. بابک می گوید

    سلام دوستان عرض ادب زمانی هستم لیکن پلان بیماری هست که درمانش نیاز به زمانه یک تا پنچ سال دارد . در طول دوره اگر درمان را قطع کنید . دوباره لکه ها خود را باز سازی میکنند و دوباره شروع به گسترش میکنند . پس دقت کنید که حتی اگر فراموش کردید هر زمان حتی بعد از دو هفته طول درمان را ادامه دهید . بیشترین نقاط درگیر شونده در این بیماری . دور الت تناسلی . روی مچ دست و روی پا تا زانو می باشد از اولین لکه که مشاهده کردید حتما طول درمان را شروع کنید و به تعویق نیندازید. کورتون میتواند روند بیماری را بسیار کُند کند. ولی درمان این بیماری نمیباشد پس به تنها امپول زدن اکتفا نکنید. سوالی در این باره داشتید در تلگرام پیام بدید در توانم باشد پاسخگو هستم Babakzamanirad@

  59. کارشناس طب سنتی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی می گوید

    سلام وقت بخیر به همگی .دوستان عزیزی که از بیماری لیکن پلان رنج میبرید نگران نباشید برای بیماریتون درمان وجود دارد.من کارشناس طب سنتی هستم و تمام بیماران بین دوره ۶ماه تا ۱سال نهایتا درمان شدند .این بیماری بیماری خود ایمن هست پس داروهای شیمیایی به صورت کرم ،پماد و…تاثیری ندارند آیدی تلگرامم اینه پیام بزارید حتماً راهنمایی خواهید شد.یاعلی. @nagmeh1997. 09150686254خانم سلیمانی هستم

  60. مهسا می گوید

    سلام من مدت هشت ساله كه ليكن پلان دارم اول روي بدنم بود بعد زد توي صورتم كه رفتم دكتر روانپزشك داشتم ديونه ميشدم اما با وجود اينكه تحت نظر بودم و دارو ميخوردم كه افسردگي نگيرم اما روز به روز وقتي خودم رو ميديدم بدتر ميشدم اما حالا زده توي سرم جلوي موم داره خالي ميشه وكلاً حجم موهام از نصف هم كمتر شده و روز به روز هم بيشتر توي موهام داره خالي ميشه دلم نميخواد هيچ كس منو ببينه دارم ديونه ميشم كساني كه ليكن پلان مويي دارن نبايد موي سرشان را رنگ كنند ديگه واقعاً سخته من هميشه رنك ميكردم ولي الان چي ….. ?? فقط خدا ميدونه درون من چي ميگذره فقط مرگم رو از خدا ميخوام يا برم جايي كه هيچ كس منو نشناسه ترو خدا به من بگوييد چكار بكنم ؟؟؟؟??خيلي سخته خدا براي هيچ كس نخواد

  61. ZSADEGHI می گوید

    دانشگاه های دندانپزشکی بخش بیماریهای دهان میتونه کمک کنه برای لیکن پلان دهانی
    این بیماری خود ایمنی هست و داروهای خود ایمنی کمک کننده هست ایشاله که برای همه بهبودی حاصل بشه

  62. بهار می گوید

    سلام کسی میتونه به من زنگ بزنه تا اطلاعات و تجربه ها مونو به هم بگیم من لیکن پلان مویی دارم خیلی نگرانم ممنونم از کسی که کمکی کنه ۰۰۳۹۳۲۷۹۲۵۱۰۷۰۰
    در واتساپ ممنونم از کمکتون

  63. نگین می گوید

    شماره اخرش یه صفر اضافه ست ببخشید بازم ممنون از کمکتون
    ۰۰۳۹۳۲۷۹۲۵۱۰۷۰ ایتالیا واتساپ میتونین کمک کنین ممنونم از کمکتون

  64. پریسا می گوید

    سلام، من از سال 85 درگیر این بیماری شدم، با یه دونه بزرگ خارشدار روی پام شروع شد که تو یکی دو ماه هی بزرگتر و قرمزتر میشد و بعد یهو از ساق پام دونه های کوچیک و بزرگ قرمز شروع کرد به ظاهرشدن و همینجوری اومد بالا تا گردنم. وحشتناکترین دوران زندگیم بود تمام دکترهای شهرمون رو رقتم هرکدوم سه تا آمپول بتامتازون میدادن با پمادش رو، تاثیر داشت ولی کم بود یعنی آمپولها رو میزدم بعدش دوباره خارش رو حس میکردم. و جالب اینکه هیچکدوم دقیق نمیدونستن این چه بیماریه. بخاطر استرس زیاد و ناگهانی نتایج کنکور اون اتفاق برام افتاده بود و خودم متوجهش بودم. بعد از شش ماه یه دکتر آمپولهای بیشتری رو برام تجویز کرد و اون بیماری رو از بین برد اما با فروکش کردن لکه های قرمز و از بین رفتن خارششون لکه های سیاه و بنفش (جای لکه های قرمز) روی پوستم موند که شاید بگم چهار پنج سال تمام وجود داشتن. بدترین روزهای زندگیم بود و خداروشکر که از بین رفت. اما بعد از اون اتفاق چند بار دیگه هم سروکله اون دونه ها وقتی خیلی استرسی میشدم پیدا میشد و هربار با آمپول بتامتازون از بین میرفت ولی بازم جاش میموند. خداروشکر هربار تا خواست شروع بشه سریع کنترلش کردم. و آخرین بار سال 94 ازم نمونه برداری کردن و فهمیدن اسم بیماری لیکن پلانوسه. دکتر بهم گفت دوره این بیماری بیست ساله هست و من الان 14 سالش رو گذروندم. تازگیا هم دوباره اومده سراغم تو کل بدنم دونه زده که این بار دارم مدام داروی بتامتازون مصرف میکنم هی میره و هی برمیگرده. فکر میکنم این بار هم از استرس باشه و هم از داروهای خاصی که برای یه بیماری دیگه مجبور بودم مصرف کنم. خلاصه که دوستان واقعا اولین روزهای این بیماری برای من فوق العاده وحشتناک و ترس آور بود. شبیه پلنگ شده بودم همه ازم میترسیدن تابستون و زمستون لباس آستین بلند میپوشیدم و همیشه هم ناراحت بودم.

  65. آلفا می گوید

    سلام ، امیدوارم خداوند بزرگ همه بیماران رو شفا بده ، بالاخص بیمارایی که مشکل لیکن پلان دارن . دکتر محمد رضا ساعتی متخصص پوست کارشون عالیه . فقط باید بهشون اعتماد کنید و داروهایی رو که تجویز میکنن حتما استفاده کنید برای من که لیکن پلان موی سرم داشتم خیلی تاثیر دلشت. متاسفانه الان خارج از کشور هستن قرار بود تیر ماه برگردن اما هنوز نیومدن.
    البته من در کنار درمان دارویی برای اصلاح مزاج به طب سنتی هم اعتقاد دارم.بنظرم خیلی موثره
    خودم پیش دکتر محسن ناصری فارماکولوژیست و متخصص طب سنتی میرفتم خداروشکر خیلی بهتر شدم.امیدوارم همه تون شفا پیدا کنید و خوب خوب بشین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =