جوش شیرین: ۵۷ کاربرد شگفت‌انگیز جوش شیرین در نظافت خانه

0

جوش شیرین یکی از کاربردی ترین محصولاتی است که در هر سوپر مارکتی یافت می شود. جدای از کاربردهای جوش شیرین در صنعت شیرینی پزی، می توان از آن برای تمیز کردن تمام بخش های خانه استفاده کرد.

بسیاری از افراد نمی دانند که می توانند از جوش شیرین برای نظافت منزل بهره ببرند و این ماده کاربردی را برای پاک کردن همه جا، از کفپوش خانه تا لکه های چربی روی فرش استفاده کنند. در بسیاری از مواقع هم می توان جوش شیرین را با مواد دیگری مثل پراکسید یا سرکه ترکیب کرد تا محلولی غیرسمی برای نظافت تهیه نمود.

کاربردهای جوش شیرین فقط در نظافت وسایل یا از بین بردن لکه ها خلاصه نمی شود و از آن می توان برای بهداشت فردی و مسائل فراوان دیگری هم بهره برد.

در این گزارش قصد داریم تا کاربردهای جوش شیرین در نظافت خانه را در ۹ دسته زیر برای شما برشماریم:

  1. کاربردهای جوش‌شیرین در آشپزخانه
  2. کاربردهای جوش‌شیرین برای لباس‌ها
  3. کاربردهای جوش‌شیرین در سرویس بهداشتی
  4. کاربردهای جوش‌شیرین برای اثاثیه منزل
  5. کاربردهای جوش‌شیرین برای حیوانات خانگی
  6. کاربردهای جوش‌شیرین به عنوان بوگیر
  7. کاربردهای جوش‌شیرین در داخل ماشین
  8. سایر کاربردهای جوش‌شیرین
  9. کاربردهای جوش‌شیرین برای بهداشت فردی

کاربردهای جوش شیرین در آشپزخانه

۱-شستشوی میوه ها وسبزیجات

شستن سبزیجات و میوه ها کار مهمی است که باعث از بین رفتن آلودگی و کثیفی و مواد شیمیایی ای که روی این محصولات کشاورزی وجود دارند می شود. بهترین راه برای شستشوی میوه ها و سبزیجات، استفاده از محلولی جادویی است: ترکیبی از آب، جوش شیرین و سرکه.

شما می توانید سبزیجات برگی مثل کلم وکاهو را در این محلول بخیسانید و برای شستن میوه هایی مثل سیب، می توانید این محلول را در داخل یک اسپری ریخته و شش بار روی هر میوه اسپری کنید و بعد از یک دقیقه، میوه را آبکشی نمایید.

این را به یاد داشته باشید که هرگز برای شستن میوه ها از مایع ظرفشویی استفاده نکنید؛ چون پوست میوه ها و سبزیجات پرزدار هستند و این مایع را به خود جذب می کنند. شاید در هنگام خوردن متوجه بو و طعم مایع ظرفشویی نشوید اما مواد شیمیایی آن وارد بدنتان خواهد شد.

استفاده از جوش شیرین برای شستن میوه ها و سبزیجات
استفاده از جوش شیرین برای شستن میوه ها و سبزیجات

۲-بوگیر یخچال

برای نظافت و گرفتن بوی بد یخچال می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. کافی است مقدار کمی جوش شیرین را در یک کیسه ریخته و در بخش پایینی یخچال قرار بدهید.

۳- تمیز کردن گریل

بعد از هربار باربیکو درست کردن، باید صفحات گریل را شست و این یکی از سخت ترین کارهای خانه است. اما با به کارگیری مواد مناسب خیلی راحت این کار انجام می شود.

دو راه مختلف برای انجام این کار پیش روی شماست:

یکی اینکه برای یک شب تا صبح صفحات گریل را درترکیبی از سرکه، جوش شیرین و آب بخیسانید وصبح فردا آنها را بشوئید.

راه دوم هم این است که جوش شیرین را روی صفحات گریل و تمام بخشهایی که باید تمیز شوند ریخته و چند دقیقه صبر کنید و سپس آنها را با یک اسکاچ بشوئید.

تمیز کردن گریل با جوش شیرین
تمیز کردن گریل با جوش شیرین

۴- تمیز کردن قابلمه هایی که در آن غذا سوخته یا ته گرفته

وقتی غذایی در قابلمه ته می گیرد یا می سوزد، شستن آن قابلمه دردسری بزرگ خواهد بود.

اما کافی است که کمی سرکه، جوش شیرین و آب  در داخل آن ریخته و کمی منتظر بمانید.

اول قابلمه را با آب پرکنید و سپس یک پیمانه سرکه به آن اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. بعد دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در داخل قابلمه بریزید و چند دقیقه ای صبر کنید. حالا قابلمه را خالی کنید. تمام سوختگی ها کاملا نرم شده اند و راحت از کف قابلمه جدا می شوند.

اگر هنوز رد این سوختگی ها در کف قابلمه باقی مانده، یک قاشق غذاخوری آب با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین (یا هرنسبتی به میزان ۵۰%- ۵۰%) را با هم ترکیب کرده و این خمیر را روی این بخشها بمالید.

می توانید حتی این کار را برای سطوح خارجی وسایل آشپزی هم انجام دهید.

تمیز کردن قابلمه با جوش شیرین
تمیز کردن قابلمه با جوش شیرین

۵-تمیز کردن وسایل ازجنس نقره

با ترکیب کردن آب گرم، جوش شیرین و نمک شما می توانید وسایل نقره ای تان را برق بیندازید. فقط دقت کنید که این روش برای وسایل نقره ای به کار می رود و مثلا برای ظروفی از جنس کروم یا استیل جواب نمی دهد.

۶-بازکردن گرفتگی سینک

گرفتگی سینک ظرفشویی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در آشپزخانه رخ می دهد. با چند روش مختلف می توان این گرفتگی را برطرف کرد. مخلوطی از سرکه، جوش شیرین و آب جوش تهیه کنید و آن را داخل آبراه سینک بریزید؛ معمولا اگر گرفتگی خیلی حاد نباشد، با این روش برطرف می شود. اما اگر مشکل برطرف نشد، یک لوله کش خبر کنید.

بهترین راه این است که در ابتدا مقداری آب جوش در داخل آبراه بریزید و بعد از آن نصف پیمانه جوش شیرین بریزید و چند دقیقه ای صبر کنید. در گام دوم، یک پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کرده و در آبراه بریزید. پنج تا ده دقیقه صبر کنید و حالا یک قابلمه آب جوش در آبراه سینک بریزید. معمولا جوش شیرین، سرکه و آب جوش اکثر گرفتگی ها را باز می کنند.

بازکردن گرفتگی سینک با جوش شیرین
بازکردن گرفتگی سینک با جوش شیرین

۷-ازبین بردن لکه های قهوه در فنجان

قهوه خورهای حرفه ای قطعا با این مشکل مواجه شده اند؛ با گذر زمان فنجان های قهوه جرم می گیرند و هرچقدر هم با مایع ظرفشویی آنها را بشوئید، این لکه ها از بین نمی روند. کمی جوش شیرین در کف ماگ یا لیوانتان ریخته و کمی آب گرم روی آن بریزید و سپس آن را بشوئید

۸-ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی

اگر اسفنج یا اسکاچ ظرفشویی را بعد از هر بار استفاده خشک نکنید، تدریجا بو می گیرند و باکتری های زیادی روی آنها جمع می شود. اگر می خواهید تا عمر مفید اسکاچ ظرفشویی تان را بالاتر برده و بوی بد آنها را از بین ببرید، چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین را در کمی آب حل کنید و اسکاچ را در این محلول قرار دهید و سپس آن را آبکشی کنید.

۹-پاک کردن دوده و لکه های قابلمه و ابزار پخت و پز

اگر ابزارهای پخت و پز آشپزخانه شما به مرور زمان لکه گرفته و یا دوده گرفته اند، می توانید به سادگی این لکه ها را پاک کنید. یکی دیگر از کاربردهای جوش شیرین در قسمت آشپزخانه همین است. یک چهارم پیمانه جوش شیرین را با کمی پراکسید هیدروژن ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. این خمیر را روی لکه ها مالیده و بعد از مدتی بشوئید.

۱۰-پاک کردن لکه و بو از ظروف پلاستیکی

در هر آشپزخانه ای ظروف پلاستیکی زیادی یافت می شود که در آنها غذاها را نگهداری می کنیم. گاهی وقتها پاک کردن لکه ها و بوی غذاها از این ظروف کار سختی به نظر می رسد. جوش شیرین و آب را به مقدار مساوی با هم ترکیب کرده و این خمیر را در قسمتهای لکه دار ظروف پلاستیکی بمالید و چند ساعت بعد آنها را بشوئید. این ترکیب، باعث از بین رفتن بوی ناخوشایند ظروف پلاستیکی هم می شود.

۱۱- تمیز کردن فر

فر از جمله وسایلی است که برای تمیز کردنش نباید به سراغ مواد شیمیایی بروید؛ چرا که در آن غذا می پزید. پس یکی از گزینه های ایده آل برای تمیز کردن فر استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است.

کمی جوش شیرین در داخل فر ریخته و بعد سرکه را برروی این بخشها اسپری کنید. سی دقیقه صبر کنید و سپس با یک اسفنج این بخشها را تمیز کنید.

اگر لکه های چربی داخل فر کهنه شده و به راحتی پاک نمی شود، می توانید از یک محصول ترکیبی دیگر استفاده کنید: یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در یک ظرف بریزید. یک تا یک و نیم پیمانه جوش شیرین به آن اضافه کنید و یک چهارم پیمانه سرکه سفید هم به این ترکیب بیفزایید.

اگر دوست دارید دو تا چهار قطره عصاره اسطوخودوس هم به این ترکیب اضافه کنید و کمی آب در ظرف بریزید تا خمیری غلیط به دست بیاید.

این خمیر را با یک مسواک بر روی بخشهای کثیف داخل فر بمالید. شش تا هشت ساعت صبر کنید و بعد آن را با یک اسفنج یا اسکاچ تمیز کنید.

تمیز کردن داخل فر با جوش شیرین
تمیز کردن داخل فر با جوش شیرین

۱۲- تمیز کردن مایکروفر

یکی دیگر از کاربردهای جوش شیرین، تمیز کردن مایکروفر است.

دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک کاسه که قابل قراردادن داخل مایکروفر است بریزید و یک پیمانه آب به آن اضافه کنید. کاسه را داخل مایکروفر گذاشته و بین ۲ تا ۳ دقیقه مایکروفر را روشن کنید. لازم نیست در کاسه را بپوشانید.

بخار ناشی از این مخلوط، محیط داخل مایکروفر را تمیز و ضدعفونی می کند. بعد ازاتمام کار، داخل مایکروفر را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

۱۳- تمیز کردن کابینتها

به مرور زمان لکه های چربی ناشی از پخت و پز روی کابینت و درهای آن و کف زمین آشپزخانه می چسبد.

برای پاک کردن آنها کمی جوش شیرین را روی یک اسفنج مرطوب ریخته و این سطوح را تمیز کنید و سپس با یک دستمال مرطوب روی آنها را پاک کنید.

اگر لکه ها پاک نشد، بعد از مالیدن جوش شیرین روی لکه ها چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را پاک کنید.

۱۴- تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ماهی یک بار با جوش شیرین و آب،خمیر درست کنید و با استفاده از این خمیر و ترکیب آب و مایع ظرفشویی قطعات و فیلترهای ماشین ظرفشویی را با آن تمیز کنید.

شما همچنین می توانید مقداری جوش شیرین در کف ماشین ظرفشویی ریخته و بدون استفاده از قرص یا مایع ظرفشویی ماشین را روشن کنید تا محیط داخل آن ضدعفونی شود.

تمیزکردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین
تمیزکردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین

۱۵-تمیز کردن ظروف چدنی

تمیز کردن ظروف چدنی معمولا کار سختی است و معمولا با مایع ظرفشویی تمیز نمی شود. یک راهکار خوب این است که از آب جوش و نصف پیمانه جوش شیرین برای تمیزکردنش استفاده کنید. همیشه ظروف چدنی را با دست بشوئید وهرگز آنها را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید و بعد از شستن حتما قبل از قراردادن این ظروف در کابینت، آنها را خشک کنید. اگر دوده روی قابلمه های چدنی تان نشسته، کمی جوش شیرین روی قسمتهای دوده دار ریخته و یک سیب زمینی خام روی آن بکشید تا کاملا دوده ها برطرف شوند.

کاربردهای جوش شیرین برای لباس‌ها

۱۶- لباسهای سفیدتر

جوش شیرین را با مایع لباسشویی مخلوط کنید تا لباسهایتان سفیدتر قبل شده و رنگ طبیعی لباسهای رنگ شده هم حفظ شوند. کافی است نصف پیمانه جوش شیرین به مایع لباسشویی اضافه کنید و لباسها را بشوئید

۱۷- از بین بردن بوی بد لباسها

شستشوی لباسها با جوش شیرین باعث می شود تا بوی بد سیگار یا عرق یا دود به راحتی از بین برود.

۱۸- جذب لکه های چربی

اگر روی لباسهایتان لکه چربی می بینید، به سراغ جوش شیرین بروید. شاید جوش شیرین به طور کامل لکه را از بین نبرد، ولی بخش عمده ای از این چربی را جذب خود می کند و کار را برای تمیز کردن این لکه ها توسط مایع لباسشویی آسان تر می کند.

از بین بردن لکه چربی با جوش شیرین
از بین بردن لکه چربی با جوش شیرین

۱۹- از بین بردن لکه های عرق روی لباسها

پاک کردن لکه های عرق از روی لباسها کار سختی است و بسیاری مواقع مایع لباسشویی هم قادر به انجام این کار نیست. برای حل این مشکل ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را آب مخلوط کرده تا خمیر غلیظی به دست بیاید و این خمیر را برای یک ساعت روی این لکه ها قرار دهید. بعد از آن لباسها را با ماشین لباسشویی بشوئید.

پاک کردن لکه عرق از روی لباسها باجوش شیرین
پاک کردن لکه عرق از روی لباسها باجوش شیرین

۲۰- ضدعفونی کردن لباسهای ورزشی

معمولا وقتی لباسهای ورزشی تان را می شوئید، ممکن است بوی عرق کاملا از بین نرود. برای از بین بردن بوی عرق از روی لباسهای ورزشی، بهترین کار این است که آنها را (ترجیحا در داخل ماشین لباسشویی) در محلولی متشکل از مایع لباسشویی، آب، جوش شیرین و یا سرکه برای چند ساعت بخسیانید. اگر لباسها خیلی بو می دهند، حتما سرکه هم به این محلول اضافه کنید.

۲۱- از بین بردن لک خون

برای از بین بردن لک خون برروی پارچه ها، یک واحد جوش شیرین را با دو واحد آب ترکیب کرده و آن را روی پارچه یا لباس خونی بریزید.۳۰ دقیقه صبر کنید و سعی کنید با یک پارچه تمیز و خشک، این لکه را از روی لباس یا پارچه بردارید.

۲۲- ضد عفونی کردن لباس بچه ها

استفاده از وایتکس برای ضدعفونی کردن لباس کودکان، کار درستی نیست. چون بوی تند وایتکس به سیستم تنفسی کودکان آسیب وارد می کند. بهترین گزینه برای این کار اضافه کردن جوش شیرین به مایع لباسشویی مخصوص کودکان است. این ترکیب جادوی بوی بد لباس کودکان، از جمله بوی استفراغ و ادرار را از بین می برد.

کاربردهای جوش شیرین در سرویس بهداشتی

۲۳-تمیز کردن حمام

مواد شیمیایی زیادی برای تمیز کردن حمام ساخته شده اند که اکثرا بوی تندی دارند. به علاوه قیمت آنها نیز معمولا بالاست. یک گزینه ایده آل برای تمیز کردن وان حمام، ساختن یک ماده ترکیبی است. مخلوط کردن سرکه، جوش شیرین و روغنهای اسانس دار با آب می تواند وان حمام شما را به بهترین نحو ممکن تمیز و خوشبو کند.

تمیزکردن وان حمام با جوش شیرین
تمیزکردن وان حمام با جوش شیرین

۲۴- تمیز کردن کاسه توالت

ترکیب سرکه و جوش شیرین، ماده ای غیرسمی را تولید می کند که می توانید با استفاده از آن کاسه توالت منزل را تمیز و ضدعفونی کنید. فراموش نکنید که بوی سرکه خیلی زود می پرد. جوش شیرین می تواند بوی بد توالت را هم از بین ببرد.

۲۵- تمیزکردن پرده حمام

اگر می خواهید که پرده های حمامتان کپک نزنند و خراب نشوند، باید هرچند وقت یک بار آنها را بشوئید تا باکتری های موجود بر روی آنها از بین بروند. تمیز کردن این پرده ها کار آسانی است. آنها را داخل ماشین لباسشویی انداخته و علاوه بر مایع لباسشویی، یک پیمانه جوش شیرین، چند حوله رنگ روشن داخل ماشین بریزید تا هرگونه کپک و باکتری از روی آنها پاک شوند.

۲۶-تمیز کردن دوغابهای بین کاشی ها

بهترین ترکیب برای تمیز کردن دوغاب بین کاشی ها، مخلوطی از سرکه و جوش شیرین است. جوش شیرین را روی دوغابها ریخته و مطمئن شوید که کاملا روی آن را پوشانده است. با انگشتانتان حسابی آن را مالش دهید. سپس کمی سرکه روی آن اسپری کنید و چند دقیقه ای صبر کنید. حالا یک برس برداشته و روی دوغابها را برس بکشید و سپس با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

تمیزکردن دوغاب با جوش شیرین
تمیزکردن دوغاب با جوش شیرین

۲۷- تمیزکردن کابین دوش

با گذر زمان لکه و رسوب آب کابین دوش را حسابی کثیف می کنند و تمیز کردن این لکه ها کار سختی هستند. اما کافی است با ترکیب جوش شیرین و آب، خمیری درست کنید و با اسفنج، کابینت را تمیز کنید.

۲۸- تمیز کردن شیرهای آب

رسوب آب باعث لکه دار شدن شیرهای خانه به ویژه شیرهای توالت و حمام می شود؛ اما با استفاده از جوش شیرین به راحتی می توانید این لکه ها را از بین ببرید.

کاربردهای جوش شیرین برای اثاثیه منزل

۲۹- پاک کردن لکه ها

بارها برایتان پیش آمده که موادغذایی و مایعات روی فرش ریخته و لکه هایی روی فرش پدیدار شده اند. یکی از کاربردهای جوش شیرین از بین بردن همین لکه هاست. شما با استفاده از جوش شیرین و سرکه که دو محصول غیرسمی هستند، می توانید مشکل را حل کنید.

روی بخش های لکه دار فرش سرکه بریزید و بعد مقداری جوش شیرین روی آن منطقه بپاشید. جوش شیرین تدریجا کف می کند و این مخلوط، لکه را جذب خود می کنند. کمی بعد با یک پارچه خشک روی این منطقه از فرش را پاک کرده و بعد جاروبرقی بکشید.

تمیزکردن لکه های فرش با جوش شیرین
تمیزکردن لکه های فرش با جوش شیرین

۳۰- از بین بردن بوی بد فرش

با گذر زمان، ممکن است فرش ها هم بوی عرق انسان، دستشویی حیوانات و غذا بگیرند. برای از بین بردن این بو می توانید مقداری جوش شیرین روی فرش ریخته و چند ساعتی صبر کنید (اگر یک شب تا صبح شد که چه بهتر ) و بعد روی فرش را جاروبرقی بکشید. جوش شیرین هرگونه لکه ای را از بین برده و همزمان فرش را ضدعفونی می کند.

۳۱-جذب روغن و چربی

جوش شیرین این قابلیت را دارد که لکه های روغن و چربی روی فرش را به خود جذب کند. قبل از پاشیدن جوش شیرین روی قسمتهای فرش که چرب شده اند،سعی کنید تا با دستمال، روغنهای اضافی را جذب کنید. سپس جوش شیرین را روی فرش ریخته و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن فرصت دهید تا لکه های چربی را به خود جذب کند و سپس با جاروبرقی آن را پاک کنید.

۳۲- لکه های استفراغ

اگر کسی دچار حالت تهوع شد و روی فرش بالا آورد، اصلا خودتان را نگران نکنید. جوش شیرین یار همیشگی شماست. مقدار زیادی جوش شیرین روی بخش کثیف فرش بریزید و چند ساعتی صبر کنید.شاید حتی بهتر باشد تا یک شب تا صبح به جوش شیرین زمان بدهید.

کافی است یک حوله روی این بخش بیندازید. این پودر جادویی استفراغ را به خود جذب کرده و صبح جوش شیرین را به حالت خشک شده روی فرش می بینید. حالا روی این منطقه را جاروبرقی بکشید و فرشتان را تمیز و بدون بوی بد تحویل بگیرید.

لکه استفراغ روی فرش
لکه استفراغ روی فرش

۳۳-پاک کردن مدادشمعی از روی دیوار

گاهی وقتها کودکان با مداد شمعی روی دیوارهای خانه نقاشی می کشند و این اتفاق خیلی والدین را عصبانی می کند. اما نیازی به نگرانی نیست. خط خطی های مدادشمعی با استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب پاک می شوند؛ با ترکیب آب و جوش شیرین یک خمیر درست کنید و آن را روی خط خطهای مدادشمعی بکشید.

۳۴- تر و تازه کردن مبلمان

مبلمان و لوازم منزل با گذر زمان، بو می گیرند. برای آنکه این بو را از بین برده و بوی تازگی و قبراقی را به مبلمان واثاثیه منزل هدیه کنید، کافی است کمی جوش شیرین روی آنها بپاشید. شب تا صبح صبر کنید وصبح با یک جاروشارژی یا جاروبرقی، آنها را تمیز کنید. جوش شیرین هرگونه لک روغن و بوهای بد را از مبلها بیرون می کشد. حواستان باشد که این کار را برای زیر کوسن ها هم انجام دهید.

بازیابی مبلمان با جوش شیرین
بازیابی مبلمان با جوش شیرین

۳۵-برطرف کردن لکه های غذا برروی کفپوشهای وینیل

با استفاده از خمیر خوش شیرین و آب به راحتی می توانید لکه های غذا را از روی کفپوشهای وینیل پاک کنید. به میزان برابر آب و جوش شیرین را ترکیب کنید تا به شکل خمیر دربیاید. این خمیر را به آرامی روی لکه ها بمالید و بعد آب اضافه آن را با یک دستمال خشک وتمیز پاک کنید.

کاربردهای جوش شیرین برای حیوانات خانگی 

۳۶– ادرار حیوانات

یکی از بزرگترین دردسرهای نگه داشتن حیوانات در منزل، علاوه بر ریزش موهایشان، ادرار کردن گاه و بیگاه آنها روی فرش است. اکثر مواقع لکه ادرار روی فرش دیده نمی شود ولی گاهی وقتها کاملا به چشم می خورد و در عین حال نباید آلودگی ناشی از آن را نادیده گرفت. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، کمی سرکه روی فرش ریخته و پس از آن جوش شیرین روی آن قسمت فرش بپاشید تا این لکه و بوی بدش برطرف شود

۳۷- ضدعفونی کردن باکس حیوانات و رختخواب آنها

باکس حیوانات و محل خواب آنها تدریجا بو می گیرند؛ چون ممکن است کمی ادرار یا مدفوع در آنجا ریخته شود و بوی بدنشان محیط را بودار خواهد کرد.برای ضدعفونی کردن این باکسها، مقدار قابل توجهی جوش شیرین در داخل آن بریزید تا بو را به خود جذب کرده و بوی بد را از بین ببرد. رختخواب حیواناتتان را در ترکیبی از آب و جوش شیرین بخیسانید وسپس خوب آب بکشید.

۳۸-نظافت وضدعفونی کردن آکواریوم

جدای از مواد شیمیایی موجود در بازار برای این کار، شما می توانید از جوش شیرین هم برای تمیز کردن آکواریوم استفاده کنید. برای چند ساعتی مخلوطی از جوش شیرین و آب را در داخل آکواریوم ریخته و صبر کنید تا کاملا جرمها و رسوبهای داخل آکواریوم تمیز شود. حالا با استفاده از یک اسفنج آنها را پاک کنید. جوش شیرین جدای از تمیز کردن آکواریوم، آن را ضدعفونی می کند.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

کاربردهای جوش شیرین به عنوان بوگیر

۳۹- از بین بردن بوی پوشکهای چندبارمصرف

پوشکهای چندبار مصرف، گزینه هایی به صرفه و اقتصادی هستند؛ چون می توانید بارها از آنها استفاده کنید. اما مشکل اصلی اینجاست که گاهی بعد از شستشوی آنها هم بوی بدشان از بین نمی رود. برای ازبین بردن این بو و ضدعفونی کردن این پوشکها، آن را در مخلوطی از یک پیمانه جوش شیرین و دو پیمانه آب بخیسانید.

۴۰– ازبین بردن بوی سطل زباله

بو گرفتن زباله های داخل سطل زباله، یک کابوس به تمام معناست. برای آنکه سطل زباله خانه تان بوی تازگی بدهد، باید از۲پیمانه جوش شیرین،۶ تا ۸ قاشق غذاخوری آب و چند قطره روغن اسانس دار را باهم ترکیب کرده و این خمیر سفت را در قالب های یخ ریخته ، ۲۴ ساعت صبر کنید تا کاملا به شکل یک قالب قرص سفید رنگ در بیاید. به کار بردن این قرصها در داخل سطل زباله منزل باعث می شود تا کاملا بوهای بد از بین رفته و بوی خوشی به مشامتان برسد.

تهیه قرص بوگیر سطل زباله با جوش شیرین
تهیه قرص بوگیر سطل زباله با جوش شیرین

۴۱- ضدعفونی کردن جاروبرقی

یکی از کاربردهای اصلی جوش شیرین ضدعفونی کردن است و شما می توانید این ماده ارزشمند را برای ضدعفونی کردن جاروبرقی تان هم استفاده کنید.

قطعات مختلف جاروبرخی، از جمله فیلترها، کیسه جاروبرقی و بخشهای مختلف آن را با مخلوط آب و جوش شیرین بشوئید و بعد از آن کاملا آنها را خشک کنید.

۴۲- از بین بردن بوی کفشها

اگر کفشهایتان بو می دهد، این نتیجه تجمیع باکتری ها درمحیطی مرطوب است. سه قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت و پنج قطره روغن درخت چای را در کفشهایتان بریزید تا این بو را از بین برده و هرگونه رطوبتی را جذب کند.

ازبین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین
ازبین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین

۴۳-نظافت ملافه و حوله ها

اگر حس می کنید که حوله ها یا ملافه های شما بوی بدی می دهند، مقداری جوش شیرین روی آنها بریزید و ۳۰ دقیقه صبر کنید وسپس آنها را جاروبرقی بکشید.

۴۴- ضدعفونی کردن عروسک کودکان

بسیاری از کودکان آنقدر عروسکهایشان را دوست دارند که آنها را از خودشان جدا نمی کنند؛ در نتیجه این عروسکها ممکن است با عرق بچه ها، یا استفراغ آنها آلوده شوند. گرد و خاک هم دیگر فاکتور دردسرساز برای شماست. با استفاده از جوش شیرین به دو صورت مختلف می توانید این اسباب بازی ها را ضدعفونی کنید:

راه اول این است که این عروسکها را در یک ماشین لباسشویی قرار داده رویشان آب بریزید و نصف پیمانه هم جوش شیرین اضافه کنید و بگذارید یک شب تا صبح خیس بخورند و سپس مایع لباسشویی ریخته وماشین را روشن کنید.

راه دوم هم این است که این عروسک را داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید و نصف پیمانه جوش شیرین روی آن بریزید (اگر عروسک بزرگتر است، یک پیمانه بریزید). هوای اضافه داخل آن را خالی کنید؛ در کیسه را بسته و برای دو دقیقه آن را دائما تکان دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. حالا می توانید عروسک را از کیسه خارج کرده و به دست فرزندتان بدهید

تمیز کردن عروسکها با جوش شیرین
تمیز کردن عروسکها با جوش شیرین

کاربردهای جوش شیرین در داخل ماشین

۴۵-تمیز کردن ترمینال باتری ماشین

تجمع رسوبها در اطراف ترمینالهای باتری اتومبیل، دردسرساز بزرگی هستند؛ چون باعث می شوند تا ماشین راحت استارت نخورد و حتی باعث ایجاد مشکلات الکتریکی در اتومبیل می شوند.

برای حل این مشکل کافی است که کمی جوش شیرین در محدوده هایی که رسوب به چشم می خورد بپاشید. کمی بعد با استفاده از یک مسواک کهنه که در آب خیس شده است، این رسوب را پاک کنید. یادتان باشد که قبل از انجام این کار، این ترمینال را از جایش خارج کنید.

تمیز کردن ترمینال باتری ماشین با جوش شیرین
تمیز کردن ترمینال باتری ماشین با جوش شیرین

۴۶-ضدعفونی کردن صندلی و کفپوش های ماشین

اگر در داخل اتومبیلتان بوی بدی می آید، کمی جوش شیرین در قسمت زیرسیگاری ماشین، روی صندلی ها ورودی کفپوشها بریزید.

چند ساعت صبر کنید تا جوش شیرین بتواند تمام بوهای بد را به خودش جذب کند و سپس با جاروبرقی آن را پاک کنید.

نظافت ماشین با جوش شیرین
نظافت ماشین با جوش شیرین

سایر کاربردهای جوش شیرین:

۴۷- تمیز کردن اسباب بازی کودکان:

معمولا بچه ها دوست دارند تا اسباب بازیهایشان را گازگرفته و یا به دهان ببرند وبه همین خاطر باید آنها را زود به زود تمیز کنید و چه بهتر اگر برای تمیز کردن این اسباب بازی ها به سراغ مواد شیمیایی نروید.

بهترین گزینه استفاده از جوش شیرین است: ۴ قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک پیمانه آب گرم مخلوط کنید و آن را با یک اسفنج تمیز برروی اسباب بازیها بکشید و بعد آنها را با آب گرم، آبکشی کنید.

۴۸- نظافت استخرهای بادی

درفصل تابستان، آب بازی یکی از سرگرمی های جذاب بچه هاست. اگر استخر بادی کوچکی برای فرزندتان خریده اید، بهترین راه برای ضدعفونی وتمیز کردن آن ، شستشوی آن با استفاده از جوش شیرین و آب گرم است. جوش شیرین همچنین pH آب را تنظیم می کند و بوی آب را از بین می برد

۴۹-تمیز کردن حلقه یا انگشتر الماس

با گذر زمان، الماس روی حلقه ازدواج یا نامزدی افراد کدر می شود. بهترین راه برای تمیز و شفاف کردن این سنگهای قیمتی، خیساندن انگشترتان در ترکیبی از آب گرم و ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین است تا بتوانید جلوه و درخشش انگشترتان را به آن بازگردانید.

۵۰-سوسک کش

دیدن سوسک در محیط خانه یکی از چندش آورترین اتفاقاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید از پیف پاف استفاده نکنید، راهکار خوبی به شما پیشنهاد می کنیم.

یکی از راه های دفاعی دربرابر سوسکها، استفاده از جوش شیرین است. به ویژه اگر فرزند کوچک در خانه دارید، پیف پاف را فراموش کنید. بهترین راه این است که برای سوسکها تله بگذارید.

طعم جوش شیرین به تنهایی برای سوسکها جذاب نیست؛ پس کمی جوش شیرین را با شکر و آب مخلوط کرده و این خمیر را به حالت تله برای سوسکها بگذارید.

جوش شیرین به عنوان سوسک کش
جوش شیرین به عنوان سوسک کش

کاربردهای جوش شیرین برای بهداشت فردی

۵۱-تمیز کردن برس وشانه مو

توصیه شده تا هرفردی هفته ای یک بار، برس و شانه موهایش را تمیز کند. اگر فرصت این کار را ندارید حداقل ماهی یک بار این کار را با استفاده از جوش شیرین انجام دهید.

۵۲- سفید کردن دندانها

جوش شیرین را به میزان برابر با آب ترکیب کنید و آن را با مسواک روی دندانهایتان بمالید. این ترکیب به راحتی لکه های روی دندانها را پاک کرده و باعث سفیدترشدن دندانها می شود.

۵۳-تهیه شامپو و نرم کننده

شما می توانید با استفاده از جوش شیرین شامپوی مخصوصی برای خودتان درست کنید؛ یک تا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک پارچ که حاوی یک تا دو پیمانه آب گرم است بریزید. حسابی هم بزنید تا جوش شیرین کاملا در آب حل شود. سپس این ترکیب را روی کف سرتان بریزید و خوب ماساژ دهید تا جوش شیرین کاملا روی سرتان پخش شود و سپس موهایتان را آبکشی کنید. برای استفاده به عنوان نرم کننده، می توانید نصف پیمانه جوش شیرین را در یک پیمانه نرم کننده حل کنید.

تهیه شامپو با جوش شیرین
تهیه شامپو با جوش شیرین

اگر هم قصددارید تا حتما با شامپو موهایتان را بشوئید می توانید بعد از انجام این کار، مخلوطی از نصف پیمانه جوش شیرین با یک پیمانه آب گرم را روی موهایتان ریخته، ماساژ دهید وسپس آبکشی کنید. البته جوش شیرین معمولا مو را خشک می کند؛ پس اگر موهایتان خشک و مجعد است، به سراغ این کار نروید.

۵۴- تمیز کردن وسایل مرتبط با دهان و دندان

اگر دندان مصنوعی، تجهیزات ارتودنسی و… دارید، بهترین کار برای تمیز کردن این تجهیزات استفاده از جوش شیرین است.۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را دریک پیمانه آب گرم حل کرده و این تجهیزات را در داخل آن قرار دهید.

۵۵- تهیه ماسک صورت

یکی از کاربردهای جوش شیرین، تهیه ماسک مخصوص صورت است. دو قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنیدو آن را به حالت ماسک روی صورتتان بمالید. با مخلوط کردن یک قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری آب گرم و ۲ قاشق چایخوری پودر جوی دوسر، یک کرم ضد پوسته شدن پوست خواهید داشت.

۵۶- خداحافظی با بوی بد پاها

در یک تشت، ۸ پیمانه آب گرم، یک چهارم پیمانه جوش شیرین و کمی آبلیمو بریزید و پاهایتان را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دراین تشت قرار دهید تا از شر بوی بد پاهایتان راحت شوید.

۵۷-اسپری بسازید

هشت قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و این مخلوط را به زیربغلهایتان بمالید. اگر زیاد عرق می کنید، کمی نشاسته ذرت هم به این ترکیب اضافه کنید.

سخن پایانی

با نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شد، باید همیشه مقدار زیادی جوش شیرین در خانه داشت؛ چرا که این ماده پرکاربرد در هر بخش و گوشه از خانه یاری رسان ماست ودر همه زمینه ها، از بوگیری گرفته تا تمیز کردن لباسها و ظروف می تواند مفید باشد. اگر در زمینه های دیگری از جوش شیرین استفاده کرده اید و نکات دیگری درمورد این ماده اساسی می دانید، تجربیاتتان را با ما در جریان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 8 =