این راهکارها برای صرفه جویی در مصرف انرژی به کار می‌آیند

0

صرفه جویی در مصرف انرژی و رسیدن به راهکارهای موثر برای صرفه جویی در انرژی، موضوعی است که در سالهای اخیر به یکی از مباحث مهم و قابل توجه تبدیل شده است. اهمیت این موضوع را می توان با توجه به نگرانی های افرادی که درباره کمبود منابع انرژی صحبت می کنند و توصیه های بسیار درباره کاهش مصرف آن، درک کرد. آنچه اهمیت دارد این است که ما روز به روز در حال مصرف انرژی های ذخیره شده مان هستیم و بالاخره روزی این ذخیره انرژی تمام می شود! شاید خیلی زود نه ولی باید برای پیش از تمام شدن ذخائر انرژی، در مصرف انرژی صرفه جویی نماییم.

احتمالا این روزها شما هم بارها با این توصیه مواجه شده اید. برایتان پیش آمده از خودتان سوال کنید چرا و چگونه باید این کار را انجام داد؟ ما برای شما دلایلی را ذکر می‌ کنیم که شاید بتواند شما را به قدر کافی قانع کند که چرا کاهش مصرف انرژی چه در منزل و چه در محل کار، امری ضروی است.  همچنین راهکارهایی را نام می بریم که می توانید با استفاده از آنها به شکلی ساده این کار را انجام دهید.

صرفه جویی در مصرف انرژی
ما برای داشتن سبک زندگی سالم نیازمند دانستن راهکارهای درست در مصرف انرژی هستیم. آنها را بیاموزیم و به فرزندان خود انتقال دهیم

چرا باید در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم؟

  • خطر تمام شدن انرژی : تحقیقات علمی نشان می دهند که در جهان هر سال نسبت به سال گذشته ۲ درصد انرژی  بیشتری مصرف می شود. در حقیقت ما برای کشف منابع نفتی بیشتر و از بین بردن شکاف انرژی، انرژی بیشتری مصرف می کنیم که این به معنای کاهش روزانه ذخایر نفتی است. باید حواسمان باشد که این منابع تجدید ناپذیر روزی تمام می شوند. در حالی که ما موظف هستیم به آینده نسل های بعد از خودمان نیز فکر کنیم.
  • کاهش هزینه های روزانه: صرفه جویی در انرژی در واقع نتیجه مطلوب کاهش هزینه ها را به همراه خواهد داشت.
  • ساخت نیرووگاه های کمتر: شاید شما هم به این فکر کنید که ساختن نیروگاه ها برای توسعه و پیشرفت لازم باشند، اما واقعیت این است که آنها تاثیرات زیادی بر محیط می گذارند. آنها باعث ایجاد آلودگی هایی برای محیط زیست و در نتیجه ایجاد ناامنی و بیماری هایی از جمله بیماری های تنفسی برای خود ما می شوند.
  • سلامت انسان ها را اهمیت زیادی دارد : استفاده از منابع انرژی مانند زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت می توانند طیف گسترده ای از عوارض پزشکی مانند آسم و سرطان ریه ایجاد کنند. سوخت های فسیلی با ایجاد کربن، بیماری های متعددی را به زندگی ما برمی گردانند. پس هر چقدر بتوانیم در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی به سلامت انسان ها کمک کرده ایم.

بیشتر بدانید: چگونه شعله های رنگی بسازیم؟

کاهش مصرف انرژی
زمین در حال گرم شدن است و علت اصلی آن مصرف سوخت های فسیلی است که باعث ایجاد گازهای گلخانه ای شده اند
  • کاهش گرمایش جهانی: روزانه درصد زیادی از انرژی که ما مصرف می کنیم، از سوخت های فسیلی هستند. تصفیه این سوخت ها برای تبدیل به منابع قابل مصرف برای اتومبیل، تولید برق یا مصارف خانگی، دی اکسید زیادی را در جو منتشر می کند که مهمترین عامل ایجاد گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین است. گرم شدن کره زمین به نوبه خود مشکلاتی چون تغییر الگوهای آب و هوایی، افزایش دما، افزایش سطح دریا و ایجاد بیماریهای خطرناکی چون سرطان است. صرفه جویی در مصرف انرژی اولین و مهمترین قدم در کاهش صدمات گرم شدن کره زمین است.
صرفه جویی در مصرف انرژی
صرفه جویی در مصرف آب یکی از الویت های اصلی در زندگی است که با آموزش راهکاری درست قابل دسترسی است
  • تامین آب به شکلی ثابت:  آب عنصری حیاتی برای زندگی؛ و صرفه جویی در مصرف آب برای استفاده از آن در آینده ضروری است. نیروگاهها، برای تولید انرژی مقادیر زیادی آب مصرف می کنند، این در حالی است  که مصرف کمتر انرژی منجر به حفظ منابع آبی بیشتر می شود. پس ما با صرفه جویی در مصرف انرژی، در حقیقت به صرفه جویی در مصرف آب هم کمک فراوانی کرده ایم.

اکنون نوبت به این رسیده است که به راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی بپردازیم. تفاوتی نمی کند شما یک خانم خانه دار باشید، یا فردی شاغل. یا حتی معلم مدرسه و یا راننده تاکسی. می توانید با انجام چند راهکار ساده و انتقال آنها به دیگران کمک بزرگی برای صرفه جویی در مصرف انرژی انجام دهید.

صرفه جویی انرژی
یکی از بهترین راههای پس انداز و کمک به اقتصاد خانواده صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه است

صرفه جویی انرژی در خانه

  1. برای شستن ظروف از ماشین ظرفشویی استفاده کنید. اما به چند نکته توجه کنید، زمانی از آن استفاده کنید که پر شده باشد، به جای استفاده از سیستم خشک کن ظرفشویی، می توانید این کار را به عهده طبیعت بگذارید. برای این کار کافی ست درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و ظروف را در معرض هوای آزاد قرار بدهید تا خشک شوند. این کار باعث کاهش مصرف انرژی ماشین ظرفشویی ۱۵- ۵۰ درصد می شود.
  2. از ماشین لباسشویی تنها زمانی استفاده کنید که پر از لباس شده باشد. برای شستن چند تکه لباس، ماشین لباسشویی را روشن نکنید.
  3. برای شستن لباس ها با ماشین لباسشویی از آب گرم استفاده نکنید، این کار باعث می شود که لباسشویی برای گرم کردن آب انرژی زیادی مصرف کند.

    صرفه جویی در مصرف انرژی
    زمانی که به مسافرت می روید یا مدت زمانی خانه را ترک می کنید، وسایل اضافه را از پریز خارج کنید و یا به طور کامل آنها را خاموش کنید. این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی به شما در کاهش هزینه ها و همین طور خطرات آتش سوزی کمک می کند
  4. زمانی که به وسایل برقی نیاز ندارید آنها را خاموش کنید و یا دوشاخه آنها را از پریز خارج نمایید.
  5. ترموستات آبگرمکن را به ۱۲۰ درجه فارنهایت کاهش دهید. تنظیم توموستات را در مورد سایر وسایل گرمایشی برقی نیز انجام دهید.
  6. کانالهای گرمایشی را عایق بندی کنید. در یک خانه معمولی ۲۰ تا ۳۰ هوای در حال حرکت از طریق این کانالها به دلیل نشت از بین می رود.
  7. دوش های کم جریان نصب کنید. برای حداکثر بهروه وری آب، دوش آبی با سرعت جریان کمتر از ۵gpm استفاده کنید.
  8. از لامپ های کم مصرف CFL و LED استفاده کنید. این لامپ ها تنها ۲۵-۲۰درصد انرژی لامپ های سنتی رشته ای را استفاده می کنند.
  9. زمانی که در اتاق نیستید چراغ های رشته ای را خاموش کنید. ۹۰ درصد از انرژی مورد استفاده آنها به حرارت تبدیل می شود در حالی که تنها ۱۰ درصد نور تولید می کند.
  10. از لوازم خانگی استفاده کنید که برچسب مصرف انرژی A دارند.به تنظیم درجه حرارت یخچال دقت کنید. درجه حرارت یخچال را در ۳۸-۴۲ درجه فارنهایت و دمای فریزر را در ۰-۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر یخچال شما حالت صرفه جویی در انرژی دارد، آن را فعال کنید. همواره نوار دور در یخچال و فریزر را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی در این وسیله جلوگیری کنید.

    صرفه جویی در مصرف انرژی
    زمان خرید وسایل الکتریکی به برچسب انرژی آن دقت نمایید و تاجایی که ممکن است وسایلی را انتخابی کنید که در کلاس A قرار دارند
  1. محل هایی که از آن هوا نشت می کنند، درزگیر بگذارید. این کار می تواند تا ۳۰ درصد در انرژی صرفه جویی کند
  2. رادیاتور را مسدود نکنید.
  3. از روکش عایق برای ابگرمکن های قدیمی استفاده کنید. این تلفات انرژی را ۲۵-۴۵ درصد کاهش می دهد.
  4. از توستر یا مایکرویو برای پختن یا گرم کردن غذا استفادع کنید. این وسایل به نسبت آشپزی معمولی انرژی کمتری استفاده می کنند.
  5. لوله ها و شیرآلاتی که دچار نشتی هستند را تعمیر کنید، این کار به کاهش مصرف کمک زیادی می کند.
  6. زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهید.
  7. یک تایمر برای آبگرمکن خود نصب کنید که وقتی شما در خانه نیستید، و مدتی بدون استفاده باقی مانده، آن را خاموش کند.
  8. از پرده ها به شکلی بهینه استفاده کنید. در تابستان با کشیدن پرده ها می توانید از ورود اشعه خورشید به داخل اتاق جلوگیری کنید در حالی که در زمستان می توانید برعکس اجازه دهید که ورود اشعه خورشید به داخل اتاق دمای آنر ا افزایش دهد.
  9. بعد از استفاده از وسایل برقی آنها را از برق بکشید. این کار علاوه بر کاهش مصرف انرژی، عمر استفاده از این وسایل را افزایش می دهد.
  10. در ساعاتی از روز که می توانید از نور طبیعی استفاده کنید، لامپ ها را روشن نکنید.
صرفه جویی در مصرف انرژی
افراد خانواده علاقه خاصی به یخچال دارند و در بیشتر مواقع در یخچال به دنبال چیزی هستند که میل نمایند. این موضوع باعث هدر رفتن انرژی سرمایی درون یخچال می شود و شما می توانید با چسباندن یادداشتی روی در یخچال از آنها بخواهید که زودتر در یخچال را ببندند.

در پایان اینکه عادات مصرفتان را تغییر دهید. برای این کار بهتر است برای خود نشانه گذاری کنید تا فراموش نکنید که باید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. مثلا می توانید روی در یخچال، یک علامت “زودتر در را ببندد” نصب کنید. به این شکل به بچه ها و بقیه اعضا خانواده هم گفته اید که در یخچال به دنبال پیدا کردن یک معجزه نباشند و با بستن در یخچال به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک نمایند.

استادکار با داشتن کادری حرفه ای و متخصص می تواند به شما در تشخیص و رفع مشکلات تاسیسات ساختمان و کاهش هزینه های جاری و سرسام آور مصرف انرژی، کمک نماید تا مسیرهای هدر رفتن انرژی را تشخیص و در رفع مشکلات آن به سرعت وارد عمل شوید. کافی است با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد می کنیم چنانچه به مطالعه راهکارهای بیشتری درباره گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی علاقمند هستید، این مطلب را از دست ندهید.

صرفه جویی در مصرف انرژی
استفاده از نور طبیعی و اشتراک آن با دیگران یکی از بهترین راههای برای صرفه جویی در مصرف انرژی در محل کار است

راه های کاهش مصرف انرژی در محل کار

  1. زمانی که قصد ترک محل کار خود را دارید حواستان باشد تمام چراغ های دفتر محل کارتان را خاموش کنید. این کار را حتی اگر برای چند لحظه می خواهید انجا را ترک کنید نیز انجام دهید.
  2. از ویژگی ذخیره باتری کامپیوترهای خود استفاده کنید. اینکار به کاهش مصرف برق در محل کارتان کمک می کند.
  3. از سرویس ها رفت و آمد عمومی یا دوچرخه برای رفت وآمد های روزانه خود استفاده کنید. اینکار علاوه بر مصرف انرژی به کاهش آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد. در ضمن شما ورزش و تحرک هم داشتید. و این یعنی به سلامتی خودتان اهمیت داده اید.
  4. از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.
  5. هر از چند گاهی سیستم های حرارتی یا برودتی را مورد بازدید قرار دهید و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض اقدام مناسب را انجام دهید.
  6. در محیط کار نیز نسبت به عایق بندی محیط اقدام کنید. اینکار کمک بسیار زیادی به کاهش هدر رفتن انرژی در فصول مختلف سال می شود.
  7. در صورتی که برای مدت طولانی از برخی وسایل اداری مانند دستگاه کپی استفاده نمی کنید، آنها را خاموش کنید.
  8. در صورتی که می توانید به جای استفاده از کامپیوترهای رومیزی (Desktop) از کامپیوترهای کیفی(Laptop)  استفاده کنید. این کامپیوترها  تنها در حدود ۱۰ درصد کامپیوترهای رومیزی انرژی مصرف می ‎کنند. جالب است نه؟!
  9. یکی از دیگر از کارهایی که می توانید خودتان انجام دهید و دیگران را نیز به انجام آن تشویق کنید، استفاده از محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی است. این کار به توسعه صنعت بازیافت مواد و صرفه‎جویی در هزینه‎ها و انرژی کمک می‎کند.
  10. برای روشنایی در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید. در غیر اینصورت میزان نور مورد استفاده اتان را برحسب نیازتان تنظیم کنید.
صرفه جویی در مصرف انرژی
توجه به نکات مهندسی سبز می تواند علاوه بر کاهش هزینه های مصرف انرژی به داشتن یک ساختمان اکوسیستم مناسب کمک بسیاری نماید

صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان سازی

این روزها مهندسان عمران در تلاش اند که ساختمان های کارآمد بسازند. یعنی از سویی که آرامش و رفاه ساکنین ساختمان برای آنها اهمیت دارد؛ از سویی تلاش می کنند در با کم کردن هزینه های نگهداری و تعمیرات ساختمان به کاهش مصرف انرژی کمک نمایند. این کار در طولانی مدت به اکو سیستم زندگی ما کمک می کند تا بهترین سبک زندگی را داشته باشیم.

هوشمندسازی ساختمان و منازل مسکونی یک پیشنهاد خوب برای صرفه جویی در مصرف انرژی است. برای این کار راهکارهای ویژه ای در نظر گرفته شده که می تواند در طولانی مدت از نظر اقتصادی و مصرف انرژی صرفه جویی نمود. برای این کار تیم تخصصی استادکار در خدمت شماست.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چه نکاتی در طراحی کارآمد ساختمان برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان سازی لازم و ضروری است:

  1. طراحی براساس کاهش هدر رفت انرژی گرمایی-سرمایی از ساختمان. مثل استفاده از پنجره های دوجداره و استفاده از مصالح مناسب در ساختمان سازی.
  2. عایق بندی ساختمان. این روزها، در هنگام ساختمان سازی، به عایق بودن و ایمن بودن ساختمان توجه زیادی می شود. برای صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان سازی، یک لایه مداوم از عایق (CI) در اطراف ساختمان ایجاد می شود. عایق مداوم باعث افزایش R-value ساختار می شود، هدر رفت انرژی را کاهش و از هجوم صداهای اضافه به ساختمان جلوگیری می کند.
  3. طراحی ساختمان براساس الگوهای دریافت انرژی های طبیعی. زمانی که شما برای طراحی و نقشه ساختمان اقدام می کنید بهتر است از تابش نور خورشید غافل نشوید و از آن برای گرم کردن خانه در فصل زمستان استفاده کنید. این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی دارد.
  4. استفاده از سنسورهای ساختمان سازی. زمانی که برای سیستم برق رسانی ساختمان اقدام می کنید، برای راه پله ها سنسور بگذارید. درهای کنترل از راه دور را به سنسور مجهز کنید و از درهای حفاظتی برای عایق سازی فضای راه پله ها یا محوطه کمک بگیرید.صرفه جویی در مصرف انرژیاستفاده و کاربرد پنل های خورشیدی را برای داشتن یک ساختمان هوشمند و سبز فراموش نکنید
  5. برای تولید انرژی از پنل های خورشیدی استفاده کنید. برای ساختمان هایی که در مناطق گرمسیری قرار دارند چه چیز بهتر از این است که انرژی گرمایشی را به طور رایگان دریافت کنند. استفاده از نور خورشید را همیشه به خاطر بسپارید و هر طور شده برای ساختمان یک پنل خورشیدی تهیه نمایید. درست است که هزینه تهیه آن کمی زیاد است اما در درازمدت این هزینه به شما برمی گردد.
  6. برای کاهش سوخت از رمپ شیب ملایم استفده کنید. این موضوع مهم است که درجه بندی شیب رمپ شما چقدر است. خودروهای ساکنان ساختمان، به طور متوسط حداقل روزی یکبار از رمپ استفده می کنند و هر چقدر شیب رمپ مطابق استاندارد باشد، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  7. تهویه ساختمان را چک کنید. در زمان ساختمان سازی، به تهویه مناسب به درستی فکر کنید. هدر رفتن انرژی گاهی از طریق کانال های تهویه هوا انجام می شود. پس قرارگیری کانال های تهویه را در بهترین شکل ممکن و سنجیده انتخاب نمایید تا در مصرف انرژی صرفه جویی نمایید.
  8. نصب ترموستات های حساس. می توانید با نصب ترموستات های حساس در فضاهای ساختمان، مثل ترموستات های کاهش مصرف برق، یا ترموستات های گرمایشی و سرمایشی به راحتی از هدر رفت انرژی جلوگیری نمایید.
  9. اتصالات را مهر و موم کنید. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، نیاز است که تمام اتصالات ساختمان را مهر و موم نمایید. برای مهر و موم اتصالات، می توانید با سیلانت (بتونه) یا نوار فلزی (فویل) و قرار دادن آنها در محل نصب اتصالات این کار سامان دهی کنید. عایق بندی اتصالات، این کانال ها را از زمستان سرد و تابستان های گرم حفظ خواهد کرد.
  10. از سیستم گرمایشی و سرمایشی غافل نشوید. اگر در ساختمان از سیستم گرمایشی شوفاژ و پکیج استفاده می کنید، می توانید با سیستم گرمایش از کف را در کل خانه گسترش دهید. و همین طور از کانال های کولر و نصب درست آنها، در فضاهای مناسب، باعث خنک شدن راهرو و یا محوطه ساختمان شوید.
صرفه جویی در مصرف انرژی
صرفه جویی در مصرف انرژی را با یک طراحی اصولی در ساختمان سازی یا بهینه سازی شرایط ساختمان خود به دست آورید

سخن پایانی

شاید پذیرش و باور این موضوع کمی دشوار باشد. اما در واقع، ما هر چه بیشتر امروز به صرفه جویی در مصرف انرژی بپردازیم، و برای آن راهکارهای مناسبی پیدا کنیم، نه تنها باعث کاهش هزینه های زندگی شده ایم بلکه می توانیم با ذخیره انرژی آینده، باعث افزایش کیفیت محیط زیست خود، سلامت فرزندان مان، و همین طور جلوگیری از تخریب منابع ملی و ارتقاط تکنولوژی و ثبات جایگاه کشور در سطح جهانی شویم.

انرژی؛ همواره از یک شکل به شکل دیگری در حال تبدیل است. مثل انرژی گرما که به قدرت موتورها در اتومبیل ها تبدیل می شود، یا انرژی جنبشی آب که به برق در نیروگاههای برق آبی تبدیل می شود. اما با این حال، ماشین آلات ما برای ادامه فعالیت های خود و تبدیل این سطح انرژی، نیازمند وجود انرژی هستند. پس پیش از اینکه دیر شود بیایید برای کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی به طور جدی اقدام نماییم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =