مروری بر بهترین روش‌های نگهداری گیاهان آپارتمانی

0

نیاکان ما در طبیعت، روی خاک و سنگ و گیاهان، در کنار حیوانات و زیر نور آفتاب زندگی می‌کرده‌اند. اما دنیای ما با دنیای آن‌ها تفاوت بسیاری دارد. ما در جهانی که در آن در محفظه‌هایی چهارگوش با چند راهرو، که از وسایلی مانند یخچال‌، کامپیوتر، میز و صندلی، کمدهای چوبی و … انباشته و با کف‌پوش‌هایی مثل فرش، سرامیک یا چوب پوشانده شده‌اند، زندگی می‌کنیم. طبیعی است که در چنین شرایطی بخواهیم تا حد امکان، از هر طریقی که شده، طبیعت را به خانه‌ خود برگردانیم و از طراوت آن بهره ببریم. یکی از بهترین راه‌ها برای برگرداندن طبیعت به آپارتمان‌ها نگهداری گیاهان آپارتمانی است. گرچه این گیاهان نشاطی خاص به فضا می‌بخشند، اما برای برخوردار شدن از طراوت آن‌ها لازم است تا از این گیاهان نگهداری‌های مناسب به عمل آید. در این نوشته به شیوه‌های نگهداری گیاهان آپارتمانی خواهیم پرداخت.

نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی

چنان‌چه تجربه نگهداری از گیاهان در آپارتمان را داشته باشید، احتمالاً با زرد شدن تدریجی برگ این گیاهان و دست آخر پژمرده شدن آن‌ها مواجه شده‌اید. توجه به توصیه‌های زیر می‌تواند در پیشگیری از بروز این اتفاق، فراهم کردن یک محیط مناسب برای رشد گیاهان در آپارتمان و در مجموع نگهداری گیاهان آپارتمانی به شما کمک کند.

۱- میزان رطوبت محیط را اندازه‌گیری کنید.

میزان رطوبت موجود در محیط، نقش مهمی در زنده ماندن و رشد گیاهان دارد. برای تنظیم رطوبت فضای اطراف گیاهان آپارتمانی، لازم است تا ابتدا با نوع گیاهی که از آن نگهداری می‌کنید آشنا شوید. برخی از گیاهان، که محل اصلی رشد آن‌ها مناطق گرمسیر آفریقایی است، نیاز به رطوبت بیشتری برای زنده ماندن دارند. بنابراین چنان‌چه شما در محیطی گرم با رطوبت کم زندگی می‌کنید، باید با روش‌هایی مناسب، رطوبت مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی خود را تأمین نمایید. به این منظور می‌توانید مقداری ماسه را کف گلدان بریزید و گلدان را داخل ظرفی پر از آب قرار دهید. پاشیدن آب روی برگ‌های گیاه، برای مرطوب نگه داشتن آن نیز روش دیگری برای حفظ رطوبت این دسته گیاهان است.

نگهداری گیاهان آپارتمانی
رطوبت محیط عاملی مهم در نگهداری گیاهان آپارتمانی است

۲- مراقب کود و همچنین آفات باشید.

استفاده از کود باعث رشد گیاه می‌شود، اما استفاده‌ی بیش از اندازه از کود، ممکن است در تابستان حشرات و آفات را جذب گیاه کند. بهترین میزان استفاده از کود برای گیاهان، سه دوره‌ کودپاشی، در طول دوره‌‌ی رشد گیاهان، در فصول بهار و تابستان است.

۳- بیش از اندازه گیاهان را آبیاری نکنید و آن‌ها را مرتب زهکشی نمایید.

در صورتی‌که ریشه گیاه به علت آبیاری بیش از اندازه‌ی آن، همواره مرطوب باشد و فرصتی برای خشک شدن پیدا نکند، به تدریج می‌پوسد. به همین سبب در میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی بایستی دقت کافی داشت.

برای جلوگیری از این اتفاق همچنین سنگ‌ها و دیگر مواد مخصوص زهکشی، می‌توانند کمک کنند، تا حین آبیاری گیاهان، رطوبت خاک به تعادل برسد و همین امر در طول عمر و نگهداری گیاهان آپارتمانی نقشی حیاتی دارد.

۴- گیاهان خود را بیش از اندازه جابه‌جا نکنید.

گیاهان نیز همانند حیوانات خانگی دوست دارند تا مکان مخصوص به خود را داشته باشند و به مکانی که مدتی در آن قرار گرفته بوده‌اند عادت می‌کنند. به همین سبب توصیه می‌شود هنگامی که مکانی با نور مناسب را برای گیاهان خود پیدا کردید، در برابر وسوسه‌ی خود برای تغییر چیدمان وسایل منزل مقاومت کنید و برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی اجازه دهید تا در مکان همیشگی خود باقی بمانند.

۵- گیاهان آپارتمانی مناسب را انتخاب نمایید.

در صورتی‌که علی‌رغم در نظر داشتن تمامی نکاتی که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی گفته ‌می‌شود، باز هم گیاه شما پژمرده می‌گردد، بهتر است از گیاهانی در منزل خود نگهداری کنید که مقاوم‌تر هستند. گیاهانی مانند گیاه زبان مادرشوهر (Snake Plant)، بنفشه آفریقایی و آلوئه‌ورا از جمله گیاهانی هستند که نیاز به نگهداری و دقت در آبیاری زیادی ندارند.

نگهداری گیاهان آپارتمانی
گیاهان مناسب را انتخاب کنید

۶- اجازه دهید گیاهان به اندازه‌ مناسب از نور آفتاب بهره ببرند.

برخی از انواع گیاهان آپارتمانی برای رشد و زنده ماندن حتماً نیاز به نور آفتاب دارند و نور مصنوعی موجود در آپارتمان آن‌ها را تغذیه نمی‌کند. از طرف دیگر برخی از گیاهان چنان‌چه زیاد در برابر نور آفتاب قرار گیرند، پژمرده می‌شوند. اگر احساس کردید برگ‌های یک گیاه در حال قهوه‌ای شدن هستند، احتمالاً آن گیاه باید در فضایی با سایه‌ی بیشتر قرار گیرد.

اساساً گیاهان از نظر نوری که برای فوتوسنتز نیاز دارند به دسته تقسیم می‌شوند:

  • گیاهانی که به نور کامل و مستقیم آفتاب نیاز دارند.
  • گیاهانی که به نور آفتاب به صورت غیر مستقیم نیاز دارند.
  • گیاهانی که به سایه نیاز دارند.

۷- مراقب دمای محیط باشید.

یکی از مهم‌ترین فاکتوها در نگهداری گیاهان آپارتمانی توجه به دمای محیط است. دمای مناسب محیط گیاهان مختلف، متفاوت است، بنابراین در مورد دمای مناسب برای گیاه خود تحقیق کنید و سعی کنید تا دمای محیط را با توجه به آن تنظیم نمایید. دقت داشته باشید که هنگام تابش نور آفتاب دما بیشتر می‌شود و لازم است این نکته در تنظیم دما مورد توجه قرار گیرد.

آن‌چه تا این‌جا گفتیم نکاتی کلی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی بودند. اما اگر یکی از گیاهان آپارتمانی به هر دلیلی در حال پژمرده شدن بود چه کنیم؟

چگونه گیاهانی که برگ‌های آن‌ها در حال زرد شدن هستند را نجات دهیم؟

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی نشان‌دهنده‌ی این است که گیاه دارای یک مشکل است. اما تشخیص این‌که چرا برای گیاه مشکل پیش آمده، کار چندان آسانی نیست. آبیاری بیش از اندازه، آبیاری کمتر از نیاز، آفات، نور نامناسب و … همه می‌توانند عواملی باشند که باعث ایجاد این مشکل شده باشند. به همین سبب بهتر است برای پیدا کردن علت ایجاد مشکل و برطرف نمودن آن مرحله به مرحله پیش برویم.

مرحله اول: رطوبت را بررسی کنید.

شایع‌ترین مشکلی که باعث ایجاد مشکل در گیاهان آپارتمانی و زرد شدن برگ‌های آن‌ها می‌شود، با آبیاری بیش از اندازه یا کمتر از نیاز در ارتباط است. برای فهمیدن این‌که آیا این عامل باعث زرد شدن برگ‌های گیاه شده است یا خیر، انگشت خود را حدود ۲٫۵ سانتی‌متر در خاک گلدان فرو کنید. دقت داشته باشید که به خشک یا مرطوب بودن سطح خاک گلدان بسنده نکنید و حتماً این آزمایش را انجام دهید.

چنان‌چه خاکِ حدود ۲٫۵ سانتی‌متر زیر سطح خاک گلدان، خشک بود، بدین معناست که آب کافی به گیاه نرسیده و گیاه تشنه است. ریختن یک لیوان آب روی خاک گلدان و سپس آبیاری منظم گیاه می‌تواند در برطرف کردن مشکل مؤثر باشد.

چنان‌چه خاکِ حدود ۲٫۵ سانتی‌متر زیر سطح خاک گلدان، مرطوب باشد، یا آب مورد نیاز گیاه کافی است و علت دیگری باعث زرد شدن برگ‌ها شده یا آب موجود در خاک گیاه بیش از اندازه است و همین عامل باعث زرد شدن برگ‌ها شده است. برای تشخیص فرق بین این دو می‌توانید به علائم دیگری مانند بوی بد ریشه توجه کنید. اگر ریشه گیاه بوی بدی داشت، احتمالا پوسیده است. بهتر است در این حالت گلدان گیاه را تعویض نموده و گلدانی را برای آن در نظر بگیرید که هم زهکشی بهتر در آن انجام شود و هم خروجی آب آن به گونه‌ای باشد که به هیچ عنوان ریشه گیاه در آب غوطه‌ور باقی نماند.

مرحله دوم: به دنبال حشرات مزاحم باشید.

در صورتی‌که مشکل گیاه شما به آبیاری ارتباطی نداشت، در مرحله دوم به وجود برخی حشرات و آفات که ممکن است باعث بیمار شدن گیاه شوند، توجه کنید. در اغلب موارد حشرات و آفاتی که باعث بروز مشکل در گیاهان آپارتمانی می‌شوند، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. وجود نقاط ریز سفیدی روی برگ‌ها، یا موادی شبیه نوعی موم نرم، می‌توانند علائمی از وجود این گونه آفات در گیاه باشند. برای برطرف کردن این مشکل بایستی گیاه را مورد شست‌وشو قرار داد، آن را هرس کرد و با استفاده از اسپری‌های ضد آفت این حشرات را از بین برد.

مرحله سوم: اجازه دهید نور کافی به گیاهان برسد.

در مرحله‌ بعد لازم است تا نوری که به گیاه می‌رسد، را اصلاح کنید. اگر موارد فوق علت زرد شدن برگ گیاه شما نبودند، به احتمال زیاد گیاه شما نور کافی دریافت نمی‌کند. برای برطرف کردن این مشکل، نوع گیاه و میزان نور لازم برای آن را شناسایی کنید، و بر این اساس اجازه دهید تا گیاهتان نور کافی دریافت کند.

نگهداری گیاهان آپارتمانی
اجازه دهید نور کافی به گیاهان برسد

مرحله چهارم: از گیاهان در برابر سرما محافظت کنید.

برخی از گیاهان، خصوصاً گیاهان مربوط به نواحی گرم، برای رشد کردن و زنده ماندن، نیاز به دمای بالاتری دارند. اگر گیاهی که برگ آن زرد شده از این دسته گیاهان است و شما آن را در فضایی از خانه با دمای پایین قرار داده‌اید، دمای پایین است که باعث ایجاد مشکل برای گیاه شده است. دقت داشته باشید که این مشکل تنها در فصل زمستان اتفاق نمی‌افتد. قرار دادن این نوع گیاهان در برابر باد کولر هم می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای آنان شود. از سوی دیگر دقت داشته باشید که با کاهش دما، نیاز گیاهان به آب نیز کمتر می‌شود و غفلت در مورد این موضوع می‌تواند خود باعث مریض شدن گیاه شود.

مرحله پنجم: مراقب تغذیه‌ی گیاه باشید.

چنان‌چه برگ گیاهتان در حال زرد شدن است و از سوی دیگر برگ‌های جدید با رنگ سبز کم‌رنگ رشد می‌کنند، خاک گلدانی که گیاه شما در آن قرار دارد، دارای مواد مغذی کافی نیست و لازم است ترتیبی دهید تا مواد غذایی کافی به خاک گلدان گیاه اضافه شود.

سخن پایانی در مورد نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهان موجودات حساسی هستند و هر یک خصوصیات خاص و شرایط نگهداری ویژه خود را دارند. بسیاری از افراد از نگهداری گیاهان آپارتمانی استقبال می‌کنند، اما به سبب ناآگاهی و غفلت در نگهداری از آن‌ها پس از مدت کوتاهی با مجموعه‌ای گلدان با گیاهان پژمرده مواجه می‌شوند! بنابراین برای استفاده از طراوت گیاهان آپارتمانی و بهره‌بردن از زیبایی آن‌ها در منزل لازم است تا با تمامی نکات مربوط به نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا شده و آن‌ها در مورد تمامی آن‌ها اعمال کرد.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =