تمیز کردن اجاق گاز و فر ؛ ترفندها و نکات آموزشی

0

ورود شما به این صفحه به معنای آن است که به دنبال راهنمای تمیز کردن اجاق گاز و فر هستید. جای درستی آمده‌اید. در این نوشتار بر روی روش‌های تمیز کردن اجاق گاز و فر تمرکز داریم. در ادامه سه روش را به شما معرفی خواهیم کرد که به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل اجاق گاز را تمیز کنید و آن را از آلودگی‌های‌اش رهایی ببخشید. بنابراین تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

مقدمه تمیز کردن اجاق گاز و فر

پیش از آن که به معرفی روش‌های تمیز کردن اجاق گاز و فر بپردازیم، ذکر چند نکته لازم است. نخست آن که بهتر است قبل از دست به کار شدن جهت تمیز کردن اجاق گاز، بچه‌ها و همچنین حیوانات خانگی را کاملاً از محیط آشپزخانه دور کنید.

دوم آن که برای تمیز کردن اجاق گاز باید قفسه‌ها را کاملاً بیرون آورید و سوم آن که باید فرصتی مناسب را برای این کار انتخاب کنید. منظور این است که باید زمانی را انتخاب کنید که مطمئن باشید که چند ساعت از اجاق گاز استفاده نخواهید کرد.

مثلاً اگر نزدیک به ظهر برای تمیز کردن اجاق گاز و فر اقدام کنید، مجبور می‌شوید که خیلی عجله‌ای کار را انجام دهید و در نتیجه کار آن‌طور که باید و شاید به خوبی انجام نخواهد گرفت.

حال با توجه به این مقدمه، نوبت به آن رسیده که به همراه یکدیگر ببینیم که از چه روش‌هایی و به چه صورت می‌توان برای تمیز کردن اجاق گاز و فر اقدام کرد؟

بیشتر بدانید روش تمیز کردن اجاق گاز استیل

تمیز کردن اجاق گاز و فر با لیمو

یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن اجاق گاز و فر استفاده از لیمو است. برای بهره بردن از لیمو جهت تمیز کردن اجاق گاز و فر مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- یک کاسه مخصوص فر را پر از آب کرده و سپس دو لیمو را نصف کرده و آن‌ها را در کاسه قرار دهید.

۲- در مرحله دوم، حرارت فر را روی ۲۵۰ درجه بگذارید.

۳- پس از گرم شدن فر، کاسه را روی یک قفسه گذاشته و اجازه دهید کاسه برای یک ساعت روی قفسه بماند.

۴- پس از گذشتن یک ساعت، فر را خاموش کرده و درب آن را باز کنید تا به تدریج خنک شود.

۵- سپس در حالی که اجاق گاز گرم است (البته نه طوری که دست‌تان بسوزد) با استفاده از یک دستمال میکروفایبر مرطوب کل سطح فر را تمیز کنید تا هر گونه چربی و لکه از بین برود.

۶- اگر مراحل بالا را به خوبی انجام دهید در این مرحله کار شما به پایان رسیده و توانسته‌اید به طور مناسب و اصولی اجاق گاز و فر را تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز و فر
جز لیمو، از اسپری تمیز کننده نیز می‌توانید برای تمیز کردن اجاق گاز و فر استفاده کنید. در ادامه به این روش خواهیم پرداخت.

تمیز کردن اجاق گاز و فر با اسپری ضد عفونی کننده

با استفاده از اسپری ضد عفونی کننده و یا مواد شوینده‌ی چندمنظوره نیز می‌توانید اجاق گاز را تمیز کنید. برای این کار:

۱- سطح اجاق گاز را با روزنامه بپوشانید.

۲- عینک ایمنی به چشمان‌تان زده و پس از زدن ماسک، شروع کنید کل محیط فر را با اسپری ضد عفونی کننده تمیز کنید. هم دیواره‌ها و هم قفسه‌ها را باید با اسپری تمیز کنید.

۳- اجازه دهید نیم ساعت تا یک ساعت اسپری روی سطوح اجاق گاز باقی بماند. پس از یک ساعت با استفاده از یک دستمال میکروفایبر مرطوب سطوح فر را باری دیگر تمیز کنید.

۴- اگر مراحل بالا را به خوبی انجام داده باشید در این مرحله کار تمیز کردن اجاق گاز و فر تمام شده است.

تمیز کردن اجاق گاز و فر با استفاده از جوش شیرین و سرکه

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن اجاق گاز و فر، استفاده از جوش شیرین و سرکه است.

برای این کار ابتدا باید کل محیط فر را خالی کنید، یعنی قفسه‌ها را بردارید و همچنین کف آن را با روزنامه بپوشانید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

۱- یک کاسه کوچک آورده و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب در آن ترکیب کنید.

۲- ترکیب را کاملاً به هم بزنید و تا جایی ادامه دهید که یک خمیر نسبتاً غلیظ حاصل شود.

۳- دستکش در دست کرده و ترکیب را به دیواره‌های اجاق گاز و فر بزنید. سعی کنید این کار را با دقت انجام دهید و هیچ نقطه‌ای را جا نگذارید. پس از انجام کار، درب فر را بسته و اجازه دهید ترکیب ۱۰ الی ۱۲ ساعت بماند.

۴- در همین مرحله قفسه‌ها را در یک تشت قرار داده و مقداری جوش شیرین روی آن‌ها بریزید.

سپس مقداری سرکه ریخته و منتظر بمانید که واکنش ترکیب سرکه و جوش شیرین تمام شود (پس از ریختن سرکه روی جوش شیرین نوعی جوشش به وجود می‌آید که باید صبر کنید این جوشش تمام شود.) سپس آب داغ روی تشت ریخته و اجازه دهید که قفسه‌ها ۱۲ ساعت در تشت باقی بمانند.

۵- پس از ۱۲ ساعت باری دیگر دستکش در دست کرده و با یک دستمال میکروفایبر مرطوب و تمیز اقدام به پاک کردن جوش شیرین از دیواره‌های فر کنید.

تمیز کردن اجاق گاز و فر
پس از ۱۲ ساعت باری دیگر دیواره‌های فر را تمیز کنید.

۶- قفسه‌ها را نیز آبکشی کرده و با دقت در جای‌شان قرار دهید.

۷- اگر مراحل بالا را به خوبی انجام داده باشید، در این مرحله گاز به بهترین شکل تمیز شده است.

سخن آخر

از میان سه روش فوق، می‌توانید بر حسب امکانات و زمانی که دارید یک روش را به کار گیرید.

اما پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که اجاق گاز شما زیاد آلوده است و چربی فراوانی دارد از روش سوم (یعنی روش سرکه و جوش شیرین) استفاده کنید. در ضمن، قسمت نظرات مخصوص نظردهی شماست. در صورتی که تجربه‌ای در این زمینه دارید لطف کرده و آن را با ما و کاربران در میان بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 11 =