معرفی روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی

0

چند سال پیش خانه‌ام را عوض کردم، آن هم زمانی که فقط دو ماه بود که در آن ساکن شده بودم. با سوسک‌ها نمی‌شد زندگی کرد، امان‌مان را بریده بودند. اما اگر آن زمان می‌دانستم که روش‌هایی طبیعی برای دفع سوسک وجود دارند خب اصلاً خانه را عوض نمی‌کردم. به هر صورت، زندگی با موجودات موذی از سوسک و مورچه گرفته تا عنکبوت و موریانه واقعاً عذاب است و چندش‌آور. این موجودات موذی گاه و بی‌گاه، در طول روز و در طول شب، از هر طریق، موجب آزار می‌شود و حتی اجازه نمی‌دهند که آدم یک خواب راحت داشته باشد. در چنین شرایطی است که واقعاً می‌توان گفت از بین بردن آن‌ها هیچ گناهی ندارد. اگر شما نیز در خانه‌تان از دست موجودات موذی به ستوه آمده‌اید و به دنبال روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی هستید، جای درستی آمده‌اید.

در ادامه با مجله استادکار همراه باشید تا به همراه یک‌دیگر مروری داشته باشیم بر هرآن‌چه که می‌تواند برای دفع موجودات موذی مفید باشد.

دفع موجودات موذی : روش‌های از بین بردن سوسک

روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی
روش‌های از بین بردن سوسک

موذی‌ترین و چندش‌ترین موجودی که در برخی خانه‌ها وجود دارد سوسک است. واقعاً فکر نمی‌کنم هیچ انسانی وجود داشته باشد که کوچک‌ترین نظر مثبتی راجع‌به سوسک داشته باشد. سوسک متأسفانه از راه‌های مختلف موجب آزار می‌شود. برخی از آن‌ها حتی هنگام خواب از روی بالش هم می‌گذرند و اصلاً خیال‌شان نیست که در چه مکانی هستند. این موجودات بیهوده‌ی چندش تخم‌ریزی زیادی هم دارند و اگر مدتی در خانه بمانند می‌توانند به تدریج جمعیت خود را افزایش دهند و با شدت بیش‌تری روی اعصاب روند.

اما خوشبختانه راه‌هایی برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد، از جمله:

۱- بستن درزها

اولین روش این است که اصلاً از ورود سوسک‌ها به خانه جلوگیری کنید. برای این کار باید هر درزی که ممکن است سوسک از آن وارد شود را ببندید. زیر ظرفشویی، جایی که لوله در دیوار فرو رفته است، پشت لوله‌ها، لای پنجره، لای درب، راه‌آب و در کل هر جای دیگر که حتی یک درصد امکان ورود سوسک از آن‌جا وجود دارد را باید بست. توری، گچ، سیمان سفید و … هر یک می‌تواند گزینه‌هایی مناسب برای گرفتن درزهای خانه باشند. البته بستن درزها فقط برای پیشگیری از ورود سوسک نیست، بلکه در کل برای پیشگیری از ورود هر نوع موجود موذی باید این کار را انجام داد.

۲- استفاده از نفت برای از بین بردن سوسک

روشی دیگر که می‌تواند برای رهایی از دست سوسک خانگی مفید باشد استفاده از نفت است. می‌توانید در تمامی راه‌آب‌ها و چاه‌های خانه نفت بریزید و سپس روی آن‌ها را بپوشانید. نفت حتی اگر نتواند کاملاً سوسک‌ها را از بین ببرد لااقل تعداد آن‌ها را کاهش خواهد داد.

۳- استفاده از ترکیب جوش شیرین و پیاز برای از بین بردن سوسک

دفع موجودات موذی
جوش شیرین ماده‌ای عالی برای از بین بردن سوسک

ترکیب جوش شیرین و پیاز نیز برای دفع سوسک خانگی مفید است. جهت این کار، مقداری پیاز را ریز کرده و با جوش شیرین ترکیب کنید. سپس این ترکیب را در گوشه‌ای از منزل قرار دهید. به تدریج سوسک‌ها از طریق بوی این ترکیب به سمت آن می‌آیند و البته زنده نیز نمی‌مانند.

۴- استفاده از نرم کننده لباس برای کشتن سوسک

بله، نرم کننده لباس می‌تواند برای کشتن سوسک به کار رود. اما نرم کننده در واقع به مانند یک اسلحه عمل می‌کند، یعنی آن که باید هر زمان که سوسکی دیدید مقداری نرم کننده روی آن بریزید تا کشته شود و این گونه نیست که برخی از جاهای منزل را نرم کننده بریزید و در انتظار از بین رفتن سوسک‌ها باشید.

برای استفاده از نرم کننده، می‌توانید مقداری از آن را در یک قوطی اسپری بریزید و هر زمان که سوسکی دیدید از نرم کننده روی آن اسپری کنید.

۵-  استفاده از سم سوسک

در فروشگاه‌ها یک سری سم سوسک وجود دارند که اتفاقاً برخی از آن‌ها کارایی مناسبی هم دارند. این سم‌ها را می‌توانید در درز دیوارها بریزید. همچنین در صورتی که از نفت برای راه‌آب‌ها استفاده نمی‌کنید می‌توانید مقداری از این سم‌ها را که عمدتاً به صورت مایع هستند در راه‌آب‌ها بریزید و سپس روی آن‌ها را بپوشانید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای از بین بردن سوسک خانگی

دفع موجودات موذی : روش‌های از بین بردن پشه و مگس

روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی
روش‌های دفع پشه

پشه‌ها عمدتاً در فصول گرم سال وجود دارند و انواع آن‌ها، چه پشه و چه مگس، به شدت موجب آزار می‌شوند. حتی سروصدای این موجودات موذی نیز می‌تواند آزار و اذیت به همراه داشته باشد و اجازه ندهد که آدم یک شب یا حتی یک بعدازظهر راحت بخوابد.

برای رهایی از دست پشه‌ها و مگس‌ها می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

۱- استفاده از پرتقال برای دفع پشه

دفع موجودات موذی
بوی پرتقال، فراری‌دهنده‌ی هر نوع مورچه است.

پشه‌ها به شدت از بوی پرتقال بدشان می‌آید و از آن فراری هستند. بنابراین می‌توانید مقداری پوست پرتقال را در ظرف ریخته و در اتاق قرار دهید. یا همچنین می‌توانید از شمع‌ها و عودهایی که رایحه‌ی پرتقال دارند استفاده کنید.

۲- دفع پشه با پیاز

همچون پرتقال، پشه‌ها از بوی پیاز نیز فراری هستند. بنابراین می‌توانید مقداری پیاز ریز کنید و در ظرفی بریزید و در گوشه‌ی اتاق قرار دهید. احتمالاً این کار شما را از دست این حشرات مزاحم خلاص خواهد کرد.

۳- خالی کردن سطل زباله

یکی از مواردی که موجب حضور پشه و مگس در خانه می‌شود وجود زباله در خانه است. در صورتی که سطل زباله را دیر به دیر خالی می‌کنید، باید از این کار دست کشیده و همواره زود به زود سطل زباله را خالی کنید و پس از هر بار خالی کردن نیز آن را با آب بشویید.

۴- دفع پشه‌ها با اسطوخودوس

دفع موجودات موذی
بوی اسطوخودوس برای پشه‌ها خیلی قوی است و موجب فراری‌شدن آن‌ها می‌شود.

پشه‌ها توانایی بو کردن بوی قوی اسطوخودوس را ندارند. بنابراین می‌توانید مقداری اسطوخودوس در یک کیسه بریزید و در گوشه‌ی اتاق قرار دهید تا از شر پشه‌ها خلاص شوید. روش دیگر آن که از شمع‌ها و عودهایی که رایحه اسطوخودوس دارند استفاده کنید.

استفاده از روغن اسطوخودوس برای اسپری کردن نیز می‌تواند مفید باشد.

۵- دفع پشه‌ها و سایر حشرات با نعناع و ریحان

همچون اسطوخودوس، پشه‌ها و در کل حشرات از بوی نعناع و ریحان نیز فراری اند و بنابراین از این دو ماده نیز می‌توانید برای دفع آن‌ها از محیط منزل استفاده کنید.

۶- سوزاندن رزماری

دفع موجودات موذی
به خاطر داشته باشید که برای آن که رزماری موجب دفع پشه‌ها شود بهتر است که آن را بسوزانید.

بوی رزماری نیز به شدت فراری‌دهنده‌ی پشه‌ها است. چند ساقه رزماری تهیه کنید و آن‌ها را بسوزانید. پس از آن خواهید دید که این حشرات موذی چطور از خانه‌ی شما خارج می‌شوند و شرشان را کم می‌کنند.

۷- جوشاندن سیر برای دفع پشه

در ادامه‌ی روش‌های دفع موجودات موذی نوبت به معرفی جوشاندن سیر رسیده است. پشه‌ها از بوی سیر اصلاً خوش‌شان نمی‌آید و بنابراین این می‌تواند فرصتی باشد برای رهایی از دست آن‌ها. چند حبه سیر را با آب ترکیب کرده و سپس بجوشانید. در مرحله بعد جوشانده را در بطری اسپری بریزید و با اسپری کردن آن به محیط پشه‌ها را فراری دهید.

دفع موجودات موذی : روش‌های از بین بردن مورچه

روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی
راه‌های دفع مورچه

سوای پشه و سوسک، مورچه نیز یکی از موجودات موذی است که گاهی به شدت مایه‌ی آزار می‌شود. در خانه‌هایی که مورچه وجود دارد کافی است که تکه‌ای غذا روی زمین بیفتد، کلی مورچه دور آن جمع می‌شوند و صحنه‌ی زشتی را پدید می‌آورند. بنابراین باید از دست این موجودات ریز نیز رها شد. راه‌های زیر می‌توانند در این امر مفید باشند:

۱- روغن تی تری (روغن درخت چای) برای از بین بردن مورچه

روغن درخت چای ماده‌ای عالی برای از بین بردن مورچه‌ها است. سعی کنید ردِ مورچه‌ها را بگیرید و ببینید که در سوراخ‌های کدام قسمت‌های خانه لانه کرده‌اند. سپس مقداری روغن درخت چای در جلوی لانه‌شان و هم‌چنین در مسیر آن‌ها بریزید. این روغن می‌تواند به خوبی وظیفه خود برای از بین بردن مورچه‌ها را انجام دهد.

۲- از بین بردن مورچه با روغن نعناع

دفع موجودات موذی
روغن نعناع را حتماً در مسیر مورچه‌ها بریزید.

روغن نعناع نیز مانند روغن درخت چای برای از بین بردن مورچه مفید است. برای استفاده از روغن درخت چای، ابتدا مسیر اصلی مورچه‌ها را پیدا کنید و سپس روغن را در آن مسیر بریزید.

۳- استفاده از آبلیمو برای از بین بردن مورچه

مورچه‌ها به شدت از اسید سیتریکِ موجود در آبلیمو متنفر هستند، بنابراین استفاده از آبلیمو می‌تواند قویاً برای از بین بردن آن‌ها مفید باشد. آب چند لیموترش را گرفته و با مقداری آب ترکیب کنید. سپس ترکیب را در بطری اسپری بریزید و آن را به محل حضور مورچه‌ها اسپری کنید.

۴- استفاده از فلفل قرمز برای دفع مورچه

اگر تحقیق کنید احتمالاً درخواهید یافت که بسیاری از کسانی که از دست مورچه‌ها خلاص شده‌اند از فلفل قرمز استفاده کرده‌اند. فلفل قرمز و البته فلفل سیاه موادی عالی برای کشتن مورچه‌ها هستند. به جای فلفل قرمز و سیاه، از دارچین نیز می‌توانید استفاده کنید.

کافی است مقداری از هر یک از این مواد را در محل مورچه و در کناره‌های دیوار بریزید.

۵- استفاده از گچ برای دفع مورچه

روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی
استفاده از گچ برای از بین بردن مورچه

گچ مدرسه را روی مسیر مورچه‌ها بکشید، خواهید دید که به تدریج دیگر سروکله‌ی مورچه‌ها پیدا نخواهد شد. این که دقیقاً دلیل این امر چیست مشخص نیست، اما برخی باور دارند که کربنات سدیم موجود در گچ است که موجب فراری دادن مورچه‌ها می‌شود.

دفع موجودات موذی : روش‌های از بین بردن موریانه

روش‌های طبیعی برای دفع موجودات موذی
روش‌های دفع موریانه

موریانه نسبت به موجودات بالا کم‌تر مورد آزار است، اما به هر حال این موجود نیز نباید در خانه وجود داشته باشد. برای از بین بردن موریانه می‌توانید روش‌های زیر را به کار گیرید:

۱- استفاده از نمک برای از بین بردن موریانه

مقدار زیادی نمک را با آب ترکیب کرده و یک آب بسیار شور ایجاد کنید. آب را در بطری اسپری ریخته و در مکان‌هایی که فکر می‌کنید موریانه‌ها حضور دارند اسپری کنید.

۲- استفاده از نور خورشید برای دفع موریانه

دفع موجودات موذی
هر جا که نور خورشید وجود دارد موریانه در آن‌جا کمتر است.

هر جا که نور خورشید کم‌تر می‌تابد احتمال حضور موریانه بیش‌تر است. بنابراین سعی کنید محیط منزل را از نور خورشید محروم نکنید.

چند نکته در ارتباط با دفع موجودات موذی

  • همیشه سعی کنید مواد غذایی را در ظروف بسته نگهداری کنید.
  • اجازه ندهید سطل زباله خیلی پر شود.
  • به نظافت خانه و خصوصاً آشپزخانه اهمیت دهید.
  • اگر از اسپری حشره کش و خصوصاً سوسک کش استفاده می‌کنید، بهتر است تا چند دقیقه پس از استفاده در محیط نمانید.

سخن آخر

با دیدن هر یک از موجودات موذی در خانه‌تان نباید دست روی دست بگذارید، بلکه باید خیلی سریع اقدام کنید و اجازه ندهید که این موجودات روز به روز بیش‌تر شوند و شانس بیش‌تری برای آزار شما داشته باشند. در این نوشتار در همین راستا به یک سری روش جهت دفع موجودات موذی اشاره کردیم که امیدواریم به کارتان آمده باشند.

به خاطر داشته باشید که پیش از انجام هر اقدامی برای دفع موجودت موذی باید در ابتدا از ورود آن‌ها جلوگیری کنید. بستن درزها، قرار دادن توری روی پنجره‎ها، ریختن نفت در راه آب و موارد این قبیل می‌توانند در جلوگیری از ورود موجودات موذی به منزل مفید باشند.

در آخر آن که یکی از بهترین روش‌ها برای دفع موجودات موذی  استفاده از سمپاشی خانه است. اما بهتر است سم‌پاشی را به دست متخصص بسپارید. متخصص با دارا بودن تخصص و تجربه بالا می‌داند که به چه طریق خانه را سمپاشی کند تا دیگر خبری از سوسک، مورچه و سایر موجودات موذی نباشد.

برای دسترسی به یک متخصص سمپاشی نیازی به جستجو در سطح شهر ندارید، بلکه می‌توانید از خدمات استادکار در این راه بهره ببرید. کافی ست اپلیکیشن استادکار را روی گوشی‌تان نصب کنید و از طریق آن سفارش برای سمپاشی منزل را ثبت کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

از طریق سایت نیز می‌توانید برای ثبت سفارش سمپاشی منزل اقدام کنید:

سمپاشی مسکونی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 9 =