راهکارهای اثربخش کاهش استرس شغلی

0

اضطراب مانند یک شمشیر دو لبه است. می‌تواند تأثیر خوبی بر شما بگذارد و باعث حرکت و ایجاد انگیزه شود (مانند زمانی که برای یک مصاحبه کاری یا یک امتحان مهم آماده می‌شوید) یا تأثیری منفی بر روحیه ایجاد کند و مانع تصمیم‌گیری و واکنش مناسب شود. در این مقاله ۵ توصیه برای کاهش استرس شغلی را معرفی می‌نماییم تا به کمک آن بتوانید با استرس بیش‌ازحد و بازدارنده در محل کار رویارویی کنید.

چرا مضطرب می‌شویم؟

تجربه استرس اگر از حد نگذرد مزیت‌هایی دارد، به‌عنوان‌مثال ما را وادار می‌سازد تغییرات مثبتی را در زندگی خود ایجاد نماییم. وقتی درخطر قرار می‌گیریم باعث هوشیاری ما می‌شود و ذهن ما را برای پیدا کردن راه چاره فعال می‌سازد. این خطر می‌تواند هر نوع تهدید فیزیکی و عاطفی را در بر بگیرد. از خطر مردود شدن در امتحان گرفته تا از دست دادن شغل یا دوست. اگر چنین خطری ما را تهدید کرد داشتن احساس اضطراب واکنشی سالم و طبیعی است و بدون آن‌ نمی توانیم بهترین عملکرد خود را نشان دهیم.

چه زمانی باید رویارویی با اضطراب را به کار بست؟

زمانی که احساس استرس از حد طبیعی فراتر می‌رود ما از انجام دادن کارهایی که باید در راستای دفع خطر انجام دهیم بازمی‌دارد. این اتفاق همچنین زمانی رخ می‌دهد که بیش‌ازحد درباره چیزهایی که تحت کنترل ما نیستند یا هنوز رخ نداده‌اند، نگرانی به خرج می‌دهیم و به‌جای آن‌که انگیزه لازم برای واکنش دادن پیدا کنیم منفعل باقی می‌مانیم. دلیل این اضطراب بیش‌ازحد هر چه که باشد، فشار بسیار زیادی به ذهن و بدن وارد می‌کند و سلامتی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر شخصی رویارویی با اضطراب را نیاموخته باشد ممکن است به اختلالات اضطرابی دچار شود. بنابراین باید تلاش کنیم رویارویی با اضطراب را پیش از آن‌که این احساس از کنترل ما خارج شود به کار ببندیم.

راهکارهای کاهش استرس شغلی

هیچ‌کس دوست ندارد با اضطراب فراگیر و بازدارنده سروکار داشته باشد. اما این نوع اضطراب بخشی جدانشدنی از زندگی است. همچنان که مراحل مختلف زندگی حرفه‌ای شرایط ما دستخوش تغییر می‌شود، احتمال دارد این تغییرات در زمان‌های مختلف تکرار شوند. این تغییرات ممکن است از پذیرفتن مسئولیت‌های متفاوت و بیش‌تر شغلی گرفته تا از دست دادن ناگهانی شغل باشد. باوجودآنکه ممکن است از زمان وقوع این رخدادها اطلاعی نداشته باشیم، می‌توانیم تأثیری که در اثر وقوع این رویدادها بر زندگی ما ایجاد می‌شود را تحت کنترل بگیریم.

راهکارهای اثربخش کاهش استرس شغلی
استرس شغلی از بر عهده گرفتن مسئولیت های جدید تا از دست دادن ناگهانی شغل را شامل می شود.
  • اکنون‌که با طبیعت استرس آشنا شده‌اید می‌توانید بر راهکارهای کاهش استرس شغلی تمرکز نمایید. بهترین روش درمان اضطراب دست به عمل شدن و ارزیابی عملکرد خود است. در ادامه چند روش که به کمک آن می‌توانید راهکارهای کاهش استرس شغلی را به کار ببندید معرفی می‌نماییم.
  1. نگرش خود را به رویداد تغییر دهید

بسیاری از عوامل ایجادکننده استرس موقتی هستند اما اغلب بیش‌ازحد به آن‌ها اهمیت می‌دهیم و تأثیر آن‌ها را دائمی می‌پنداریم. هنگامی‌که عاملی در شما اضطراب ایجاد می‌کند از خود بپرسید “آیا این موضوع در چند ماه آینده یا سال‌های بعد اهمیتی خواهد داشت؟” به‌عنوان‌مثال اگر رئیستان هر حرکت شما را زیر نظر دارد و این کار باعث ایجاد اضطراب در شما می‌شود، پیش از آن‌که واکنشی نشان دهید در مورد این موضوع فکر کنید که آیا می‌خواهید برای مدتی طولانی در این شغل باقی بمانید. اگر پاسختان مثبت است گفتگویی صادقانه با او داشته باشید و راهی برای مصالحه پیدا کنید. اگر پاسختان منفی است برای کاهش استرس شغلی بر راهی تمرکز کنید که سریع‌تر بتوانید شغل دلخواه خود را به دست آورید.

  1. عامل اضطراب را تحلیل کنید

چه عاملی این احساس را در شما ایجاد کرده است؟ این سؤال را از خود بپرسید و درباره پاسخ خود به‌خوبی فکر کنید. حتماً یک یا چند عامل کاملاً مشخص پیدا کنید. در بعضی موقعیت‌ها ممکن است پاسخی حاضر و آماده داشته باشید و در سایر مواقع مجبورید خیلی در مورد آن فکر کنید. برای آن‌که با عامل‌ها ایجادکننده اضطراب خود بیش‌تر آشنا شوید خوب است که یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید یا با دوستی در مورد مسائل خود صحبت نمایید.

تصور کنید که پروژه سنگینی در محل کار به عهده شما سپرده‌شده و نمی‌دانید باید آن را از کجا شروع کنید. همچنین مهلت تعیین‌شده برای انجام آن بسیار کوتاه است و مجبورید شب‌بیدار بمانید. برای کاهش استرس شغلی در این‌گونه مواقع قدم‌های کوچکی که باید برای اجرای پروژه بردارید را تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال اگر باید جشن سالگرد تأسیس شرکتتان را برنامه‌ریزی کنید ابتدا با رستوران‌های نزدیک صحبت کنید و فهرستی از ایمیل‌هایی که باید ارسال کنید تهیه کنید. کم‌کم به سمت کارهای مشکل‌تر حرکت کنید. این راهکار به شما کمک می‌کند احساس تسلط بیش‌تری داشته باشید و برای پروژه‌های بعدی آسان‌تر برنامه‌ریزی نمایید.

راهکارهای اثربخش کاهش استرس شغلی
عامل ایجاد اضطراب را تحلیل و برای حل آن برنامه ریزی کنید.
  1. تصمیم بگیرید که چه واکنشی نشان دهید

تلاش کنید تشخیص دهید که تا چه اندازه اوضاع تحت کنترل شما است. مشکل را ارزیابی کنید تا بفهمید آیا واقعاً تهدیدآمیز است یا آیا شما آن را بیش‌ازحد بزرگنمایی کرده‌اید. چه عامل ایجادکننده استرس تنها یک موقعیت فرضی باشد چه بدترین سناریو ممکن، برای کاهش استرس شغلی فکر کنید که آیا تمام هراس‌های شما به وقوع خواهد پیوست و نیاز به انجام عملی برای پیشگیری از وقوع آن هست یا خیر؟

  1. یک استراتژی برای حل مشکل خود تعیین کنید

هنگامی‌که تحت تأثیر تهدیدی قرار می‌گیرید، وارد عمل شدن راه خوبی برای هدایت انرژی ناشی از اضطراب و ترس‌ها به سمت برداشتن قدم‌های محکم برای حل مشکل است. برنامه‌ریزی برای حل مشکل سالم‌ترین راه برای پاسخ دادن به ترس‌ها و نگرانی‌های واقع‌گرایانه و کاهش استرس شغلی است. ممکن است نتوانید تمام مشکلات خود را حل نمایید اما حتی برداشتن گام‌های کوچک برای بهبود شرایط می‌تواند اضطراب شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

  1. تمام تلاشتان را به کار ببندید و بعد به آن فکر نکنید

مانند خیلی از توصیه‌ها گفتن این موضوع از انجام دادنش ساده‌تر است، اما با تمرین می‌توانید به‌مرور از فشار استرس خلاص شوید. می‌توانید این کار را با تمرکز بر چیزهای دیگر انجام دهید و به خود یادآوری کنید که تمام تلاشتان را انجام داده‌اید. سپس برای کاهش استرس شغلی کارهایی انجام دهید که آرامش شما را افزایش دهد مثل دعا کردن، مدیتیشن، نوشتن یادداشت‌های روزانه درباره احساساتتان یا گوش دادن به موسیقی. تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش کردن نیز در کاهش علائم جسمی اضطراب نقش فراوانی دارد.

  1. مدتی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید

هنگامی‌که به مشکلی برخورد می‌کنید یا در مرحله سختی قرار دارید لازم است یک استراحت کوتاه داشته باشید و برای مدتی از کار فاصله بگیرید. برای کسب آرامش می‌توانید هرروز ورزش کردن، پیاده‌روی، یوگا و شرکت در کلاس‌های سرگرم‌کننده را امتحان کنید. مدتی را به خود اختصاص دادن برای تجدید نیرو چه در طولانی‌مدت و چه کوتاه‌مدت، مفید است.

راهکارهای اثربخش کاهش استرس شغلی
برای کاهش استرس شغلی مدیتیشن را امتحان کنید.
  1. همیشه قدردان نعمت های خود باشید

تمرکز بیش‌ازحد بر مشکلات تنها بر اضطراب شما می‌افزاید و مانع کار کردن شما می‌شود. برای کاهش استرس شغلی انرژی خود را از نکات مثبت محل کار خود بگیرید. اگر پروژه‌ای که در دست دارید از زمان تعیین‌شده بیش‌تر طول می‌کشد و باعث ایجاد استرس در شما شده است، ذهنتان را بر علاقه خود نسبت به کاری که انجام می‌دهید و منافعی که این کار برای شما دارد متمرکز کنید. معمولاً مشکلاتی در برنامه‌ای که پیش‌تر فراهم نموده‌اید پیش خواهد آمد. این بر عهده شما است که این مشکلات را اداره کرده و همیشه تصویر بزرگی از کل کاری که انجام می‌دهید در ذهن داشته باشید.

  1. تمرین تنفس عمیق کنید

تمرین تنفس عمیق در میانه یک موقعیت اضطراب‌آور ذهن شما را آرام می‌کند و آثار اضطراب را از بین می‌برد. ممکن است به‌خصوص هنگامی‌که با یک تهدید جدی روبه‌رو می‌شوید انجام این تمرین چندان ساده نباشد، اما عادت کردن به انجام آن در طولانی‌مدت شما را  قادر می‌سازد از این عمل بهره ببرید و فشار را کاهش دهید.

سخن آخر

بدون شک همه ما در دوران زندگی حرفه ای خود به اضطراب دچار می شویم، اما برای حفظ سلامت روان خود لازم است راهکارهای معرفی شده در این نوشتار را به کار ببریم. راهکارهای شما برای کاهش استرس شغلی چیست؟ آن ها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظافت اداری و تجاری

نظافت اداری و تجاری

  • نظافت اداره و سازمان
  • نظافت شرکت و محل کار
  • نظافت واحد های تجاری
  • نظافت مجتمع های تجاری و ساختمان های بزرگ
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 3 =