۲۰ روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو

0

هر انسانی که به زیبایی خود اهمیت دهد ناگزیر اهمیت زیادی هم به موهای خود می‌دهد. اما متأسفانه عوامل مختلفی هستند که از راه‌های مختلف به موها آسیب می‌رسانند و موجب نازک شدن، ریزش و کاهش رشد آن‌ها می‌شوند. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به استرس، استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی تقلبی، عوامل محیطی، مصرف برخی داروها، وضعیت تغذیه‌ی نامناسب و عدم بهداشت کافی اشاره داشت. ولی خبر خوب این است که یک سری روش طبیعی و خانگی وجود دارند که اگر به درستی به کار گرفته شوند می‌تواند موجب افزایش رشد مو شده و تقویت کلی موها را در پی داشته باشند. این نوشتار در ارتباط با همین روش‌های خانگی افزایش رشد مو است.

در ادامه با شما خواهیم بود با ۲۰ روش خانگی برای افزایش رشد مو . بنابراین اگر به دنبال آن هستید که از طریق روش‌های طبیعی سرعت رشد موهای‌تان را افزایش دهید، این مطلب را از دست ندهید.

روش‌های خانگی افزایش رشد مو

۱- افزایش رشد مو با بیوتین

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
هم امکان استفاده موضعی از بیوتین وجود دارد و هم امکان استفاده خوراکی.

بیوتین یکی از انواع ویتامین‌های گروه B است که عمدتاً در سبزیجات برگ‌سبز یافت می‌شود. کمبود این ویتامین یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو است. در صورت مصرف این ویتامین، فولیکول‌های مو تقویت شده و راه برای رشد مو باز می‌شود.

برای مصرف بیوتین جهت تقویت رشد مو:

  • دو مکمل بیوتین آماده کرده و آن‌ها را خرد کنید تا به پودر تبدیل شوند.
  • پودر را با مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کرده و خمیر حاصل از آن را شب قبل از خواب روی موها بمالید.
  • سپس یک کلاه پلاستیکی روی موها بکشید و اجازه دهید که خمیر تا صبح روی موها بماند. صبح موها را با استفاده از آب ولرم و شامپوی مناسب بشویید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید. البته امکان مصرف خوراکی مکمل بیوتین نیز وجود دارد.

۲- افزایش رشد مو با ویتامین

البته که بیوتین نیز نوعی ویتامین است، اما به نسبت سایر ویتامین‌ها نقشی پررنگ‌تر در افزایش رشد مو دارد و به همین دلیل است که آن را جدا از سایر ویتامین‌ها ذکر کردیم. ولی برخی ویتامین‌های دیگر نیز جز بیوتین وجود دارند که می‌توانند باعث تقویت رشد مو شوند.

به عنوان مثال، ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند از طریق کاهش استرس اکسیداتیو پوست سر به رشد مو کمک کند. این موضوع توسط یک تیم تحقیقاتی به اثبات نیز رسید. (منبع)

جز ویتامین E، ویتامین C نیز می‌تواند در تقویت رشد مو مؤثر باشد. ویتامین C می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد و فولیکول‌های مو را نیز تغذیه کند و به این ترتیب نقشی مهم در تقویت رشد مو ایفا نماید. ویتامین C را هم می‌توانید با مصرف میوه‌جات خصوصاً مرکبات دریافت کنید و هم آن که امکان مصرف خوراکی آن وجود دارد. در ضمن می‌توانید مکمل ویتامین C را با روغن‌های حامل ترکیب کنید و به موها و پوست سر بمالید.

۳- افزایش رشد مو با روغن نارگیل

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
پتاسیمِ موجود در روغن نارگیل برای رشد موها مفید است.

روغن نارگیل به عنوان ماده‌ای سرشار از پتاسیم می‌تواند برای سلامت پوست سر و همچنین جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها مفید باشد. برای بهره بردن از خواص آن برای موها می‌توانید مقداری از آن را گرم کنید و شب پیش از خواب به موها بمالید. صبح در اولین فرصت روغن را با استفاده از آب ولرم و شامپوی مناسب بشویید. دو بار در هفته این کار را انجام دهید کافی است.

۴- افزایش رشد مو با روغن رزماری

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
روغن رزماری از طریق افزایش گردش خون بر رشد موها تأثیر می‌گذارد.

روغن رزماری که از تقطیر رزماری به دست می‌آید یکی از مواد مفید برای موها است. این روغن موجب افزایش تقسیم سلولی و بهبود وضعیت گردش خون در سر می‌شود و درنتیجه می‌تواند تقویت رشد مو را به همراه داشته باشد.

برای بهره بردن از خواص روغن رزماری برای موها:

  • یک قاشق چای‌خوری روغن رزماری را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید.
  • ترکیب را شب پیش از خواب روی پوست سر و موهای خود بمالید.
  • اجازه دهید که ترکیب تا صبح روی سر شما بماند. می‌توانید برای خواب، از کلاه پلاستیکی برای موها استفاده کنید.
  • صبح موها را با آب و شامپوی مناسب بشویید.

این کار را می‌توانید دو بار در هفته انجام دهید.

۵- افزایش رشد مو با روغن آرگان

روغن آرگان به سبب خواص بسیار زیادی که برای پوست و مو دارد به عنوان «طلای مایع» شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد کل خواص روغن آرگان برای پوست و مو بدانید می‌توانید از مطلبی که پیش‌تر در مجله استادکار منتشر شده استفاده کنید: خواص روغن آرگان

روغن آرگان رطوبت پوست سر را افزایش داده و موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. برای استفاده از خواص آن، می‌توانید نوع اصل آن را به پوست سر مالیده و یک ساعت بعد آن را با آب ولرم بشویید. ضمناً امکان این که روغن را کل شب روی موهای‌تان بگذارید نیز وجود دارد.

۶- افزایش رشد مو با روغن زیتون

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
روغن زیتون نیز ماده‌ای مفید برای افزایش رشد مو است.

روغن زیتون از چند جهت برای رشد مو مفید است. نخست آن که مصرف منظم آن می‌تواند در پیشگیری از تشکیل هورمون DTH که برای موها مضر است مؤثر باشد، دوم آن که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند در افزایش رشد مو مفید باشند و سوم آن که اثرات مرطوب کنندگی آن در افزایش نرمی موها مفید است و بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک نرم کننده استفاده کرد و مانع از ریزش موها در اثر خشکی آن‌ها شد.

برای استفاده از خواص روغن زیتون برای مو:

  • مقداری روغن زیتون گرم کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید
  • سپس یک حوله را با آب گرم خیس کرده و پس از چلاندن، آن را دور سر قرار دهید.
  • اجازه دهید که حوله و روغن ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بمانند و پس از این مدت، پوست سر و موها را با آب و شامپو بشویید.

این کار را می‌توانید هر ۴ روز یک بار انجام دهید.

۷- افزایش رشد مو با روغن بادام

روغن بادام عمدتاً از طریق افزایش رطوبت پوست سر و موها می‌تواند در تقویت رشد مو مفید باشد. برای استفاده از خواص آن می‌توانید مقداری از این روغن را روی موها زده و به خوبی به پوست سر و موها بمالید. پس از یک ساعت می‌توانید موها را با آب ولرم بشویید. ضمناً این امکان وجود دارد که روغن را شب قبل از خواب به موها بزنید و صبح با استفاده از آب ولرم و شامپو مناسب موها را بشویید.

۸- افزایش رشد مو با پیاز

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
استفاده از آب پیاز یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای تقویت رشد مو است.

استفاده از پیاز برای رشد مو از دیرباز صورت گرفته و هنوز هم رواج دارد. پیاز سرشار از گوگرد است و لذا می‌تواند با افزایش  تولید کلاژن به افزایش رشد مو کمک کند. برای استفاده از پیاز در راستای تقویت رشد موها، چند پیاز را ریز کرده و سپس با چلاندن آب آن‌ها را بگیرید. آب پیاز را با استفاده از پنبه به موها مالیده و پس از ۱۵ دقیقه موها را با آب و شامپو بشویید. برای بهره بردن از خواص پیاز می توانید این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

۹- افزایش رشد مو با آلوئه ورا

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
ژل را به طور مستقیم روی موها مالیده و اجازه دهید که یک ساعت روی موها بماند.

آنزیم های پروتئولیتیک در ژل آلوئه ورا موجب از بین رفتن سلول‌های مرده شده و همچنین تحریک فولیکول‌های مو را در پی دارند. ضمناً آلوئه ورا از طریق تغذیه نیز می‌تواند بدان‌ها سود رساند. برای بهره بردن از خواص ژل آلوئه ورا می‌توانید ژل را به طور مستقیم روی موها مالیده و اجازه دهید که یک ساعت روی موها بماند. سپس موها را با آب و شامپو بشویید. این کار را می توانید ۲ الی ۳ بار در هفته انجام دهید.

۱۰- افزایش رشد مو با چای سبز

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز برای رشد موها مفید اند.

چای سبز سرشار از انواع آنتی اکسیدان است و به همین دلیل برای بدن و همچنین پوست و مو فواید زیادی دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز موجب افزایش رشد مو و ممانعت از ریزش مو می‌شوند. البته همین خواص را می‌توانید از سایر چای‌های گیاهی خصوصاً چای گزنه نیز دریافت کنید.

برای بهره بردن از خواص چای سبز، می‌توانید چای سبز را دم کرده و روی موها بمالید. اجازه دهید که چای به مدت یک ساعت روی موها باقی بماند، سپس موها را با آب سرد بشویید.

این کار را می‌توانید هر زمان که قصد شستشوی موها را داشتید انجام دهید.

۱۱- افزایش رشد مو با حنا

حنا یکی از بهترین نرم‌کننده‌های طبیعی موجود است که در صورت استفاده می‌تواند به بهترین شکل با خشکی مو مبارزه کند و موجب تقویت موها شود. البته حنا رنگ را هم به موها اضافه می‌کند و باید این مورد را مدنظر داشته باشید. برای استفاده از خواص حنا برای تقویت موها:

  • مقداری حنا خشک را با ماست ترکیب کنید.
  • ترکیب حاصل شده را روی موها بمالید.
  • اجازه دهید ترکیب تا زمانی که خشک می‌شود روی موها بماند.
  • سپس موها را با آب و شامپوی مناسب بشویید.

۱۲- افزایش رشد موها با زردچوبه

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
کورکومین موجود در زردچوبه برای رشد موها مفید است.

کورکومین موجود در زردچوبه فواید متعددی برای کلیه‌ی اعضای بدن دارد. یکی از این فواید، بهبود وضعیت فولیکول‌های مو است. بنابراین از زردچوبه نیز می‌توانید برای تقویت رشد موها استفاده کنید. (منبع)
برای بهره بردن از خواص زردچوبه در راستای تقویت موها:

  • سه یا چهار قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و آن‌ها را در یک فنجان شیر بریزید.
  • شیر و عسل و زردچوبه را کاملاً به هم بزنید و خمیر به دست آمده را روی پوست سر و موها بمالید.
  • اجازه دهید خمیر نیم ساعت روی موها بماند و سپس موها را با آب و شامپوی مناسب شستشو دهید.

این کار را می‌توانید یک الی دو بار در هفته انجام دهید.

۱۳- افزایش رشد مو با دانه چیا

دانه چیا یکی از بهترین و مفیدترین مواد موجود در طبیعت است. آنتی اکسیدن‌های موجود در آن می‌توانند برای رشد مو به شدت مؤثر باشند. ضمناً دانه چیا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است و به این ترتیب می‌تواند از هرگونه التهاب نیز جلوگیری به عمل آورد. برای آن که از دانه چیا جهت تقویت رشد مو استفاده کنید، می‌توانید مقداری از دانه‌های چیا را در یک فنجان آب ریخته و ۱۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورند. سپس محلول را روی موها بمالید. این کار را می‌توانید هر ۱۰ روز یک بار انجام دهید.

۱۴- افزایش رشد مو با ماست

اسیدهای موجود در ماست برای لایه برداری پوست سر و همچنین تقویت فولیکول‌های مو مفید هستند. ضمناً این اسیدها اگر عفونتی قارچی در موها وجود داشته باشد نیز با آن مقابله می‌کنند. همچنین مواد موجود در ماست برای هیدراته کردن پوست سر نیز مفید هستند. افزون بر این ماست برای متعادل کردن PH پوست سر نیز می‌تواند ماده‌ای مفید باشد.

برای استفاده از خواص ماست، مقداری ماست را روی موها مالیده و برای جلوگیری از ریزش ماست روی گردن و لباس از کلاه پلاستیکی استفاده کنید. اجازه دهید که ماست نیم ساعت روی موهای‌تان باقی بماند. سپس موها را با آب ولرم و شامپو مناسب بشویید.

۱۵- افزایش رشد مو با آب گل رز

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
آب گل رز بویی مطبوع به موها می‌دهد.

با استفاده از آب گل رز برای موها می‌توانید موجب رفع خشکی آن‌ها شده و همچنین درخشندگی را به آن‌ها ببخشید. ضمناً آب گل رز بویی مطبوع به موها می‌دهد. برای استفاده از خواص آب گل رز برای موها، ۶ قطره روغن جوجوبا به آب گل رز اضافه کرده و ژل درون کپسول ویتامین E را با این محلول ترکیب کنید. سپس ترکیب را روی موها مالیده و پس از نیم ساعت با آب و شامپو بشویید.

می‌توانید از این ترکیب یک بار در هفته استفاده کنید.

۱۶- افزایش رشد مو با هویج

هویج از ویتامین‌های متعددی از جمله B1، B2، B3، C و K برخوردار است و همچنین به سبب آن که مقادیر زیادی از پتاسیم، منگنز و فسفر در آن وجود دارند می‌تواند ماده‌ای مفید برای افزایش رشد مو باشد. جالب است بدانید که علاوه بر این مواد، هویج سرشار از کارتنوئید است، ماده‌ای که می‌تواند برای تقویت فولیکول‌های مو مفید باشد.

برای آن که از هویج جهت تقویت رشد مو استفاده کنید، یک هویج متوسط را رنده کرده و به موها بمالید. اجازه دهید هویج ۱۵ دقیقه روی موها بماند و سپس موها را با آب و شامپوی مناسب بشویید.

این کار را می‌توانید یک بار در هفته انجام دهید.

۱۷- افزایش رشد مو با جوش شیرین

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
استفاده از جوش شیرین می‌تواند همراه با حذف سلول‌های مرده پوست سر و بهبود گردش خون آن باشد.

ساختارهای کلری در موها در روند رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند، اما جوش شیرین می‌تواند با حذف این ساختارهای کلری از موها راه را برای رشد موها هموارتر کند. علاوه بر این، استفاده از جوش شیرین می‌تواند همراه با حذف سلول‌های مرده پوست سر و بهبود گردش خون آن باشد.

۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب در یک بطری کوچک ریخته و به هم بزنید. سپس این ترکیب را به موها بمالید و اجازه دهید که ۱۰ دقیقه روی موها بماند. سپس موها را با آب ولرم بشویید.

این کار را می‌توانید هر ۱۰ روز یک بار انجام دهید.

۱۸- افزایش رشد مو با پودر پروتئین

20 روش خانگی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد مو
حتماً پودر پروتئین اورجینال تهیه کنید.

پروتئین موجود در بدن نقش زیادی در ممانعت از ریزش مو دارد. اگر به هر دلیلی در رژِیم غذایی شما پروتئین کافی وجود ندارد باید برای تأمین پروتئین بدن از پودر پروتئین استفاده کنید. در نظر داشته باشید که پودر پروتئین مصرفی باید حتماً اورجینال باشد، بنابراین از فروشگاه‌های غیرمجاز خرید نکنید.

ضمناً توفو، سویا، تخم مرغ، لوبیا، دانه‌های چیا و سینه مرغ نیز از جمله منابع طبیعی پروتئین هستند که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش میزان پروتئین بدن استفاده کنید.

۱۹- افزایش رشد مو با شیر نارگیل

شیر نارگیل سرشار از پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی ضروری است که هر یک می‌توانند در تقویت رشد مو مفید باشند. مقداری شیر نارگیل اصل را روی موها بمالید و اجازه دهید که شب تا صبح روی موها باقی بماند. صبح پس از بیدار شدن، موها را با استفاده از آب سرد و شامپوی مناسب بشویید. این کار را هر زمان که خواستید می‌توانید انجام دهید.

۲۰- افزایش رشد مو با مخمر آبجو

یکی از بهترین منابع ویتامین‌های گروه B، مخمر آبجو است. از آن‌جا که ویتامین‌های گروه B نقشی اساسی در رشد مو ایفا می‌کنند، می‌توانید از مخمر آبجو برای افزایش رشد مو بهره ببرید. برای این کار، مقداری پودر مخمر آبجو را با مقدار کمی روغن زیتون و اندکی آب ترکیب کنید و سپس خمیر به دست آمده را روی موها بمالید. پس از یک ساعت موها را با استفاده از آب و شامپوی مناسب بشویید.

چند نکته در ارتباط با رشد مو

  1. متوسط رشد مو برای هر ماه یک چهارم اینچ است. اما با استفاده از روش‌های بالا می‌توانید کاری کنید که این میزان بیش‌تر شود.
  2. ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی است که می‌توانند در رشد مو مفید باشند. برای تأمین این ویتامین می‌توانید مصرف پاپایا، آلو، هویج و پرتقال را افزایش دهید.
  3. برای استفاده از روغن‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بهتر است که ابتدا گرم‌شان کنید و سپس روی موها بمالید. روغن گرم بهتر می‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کند.
  4. ماساژ پوست سر، خصوصاً با استفاده از روغن، می‌تواند موجب افزایش گردش خون در آن ناحیه شده و در نتیجه برای افزایش رشد مو مفید باشد.
  5. از یوگا نیز می‌توانید برای افزایش رشد مو استفاده کنید. یوگا استرس را کاهش داده و همچنین گردش خون در ناحیه پوست سر را بهبود می‌بخشد.
  6. اولین موردی که در این نوشتار به آن به عنوان یکی از روش‌های افزایش  رشد مو پرداخته شد، استفاده از بیوتین بود. اما جالب است بدانید که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم سرشار از بیوتین هستند و بنابراین با افزایش مصرف این سبزیجات می‌توانید به خوبی نیاز بدن‌تان به بیوتین را تأمین کرده و در نتیجه سرعت رشد موها را بهبود ببخشید.

سخن آخر

موها نیاز به مراقبت دارند. در صورتی که از آن‌ها مراقبت نکنید به تدریج شاهد بروز اختلالاتی همچون ریزش مو، خشکی مو، شکنندگی مو و موارد این قبیل خواهید بود. سعی کنید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ضمناً به بهداشت موها نیز توجه داشته باشید. از شامپوی مناسب استفاده کنید و همچنین صرفاً برای آن که پول کمتری خرج کنید سمت لوازم آرایشی بهداشتی ارزان‌قیمت و تقلبی نروید. این لوازم از اصلی‌ترین علل مشکلات مو هستند.

هر یک از روش‌های بالا می‌توانند برای افزایش رشد مو مفید باشند، اما چه بهتر که از چند مورد از آن‌ها استفاده کنید.

در آخر آن که اگر تجربه‌ای در ارتباط با تقویت رشد مو دارید لطف کنید و آن را با ما و کاربران در میان بگذارید. امید است که این نوشتار در ارتباط با افزایش رشد مو به کارتان آمده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − ده =