مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟

1

گیاهان آپارتمانی در کنار زیبایی بخشیدن به خانه فواید دیگری نیز دارند. آن‌ها هوای خانه را تازه می‌کنند و با این کار باعث افزایش سلامتی اهالی خانه می‌شوند. یکی از کارهایی که می‌توانید در جهت نگهداری بهتر از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی خود انجام دهید قرار دادن آن‌ها در نقاط مناسب خانه است. با استادکار همراه باشید تا با نکات مربوط به مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی آشنا شوید.

چرا قرار دادن گیاهان خانگی در مکان مناسب مهم است؟

شکی نیست که گیاهان خانگی نیز مانند درختان و بوته های بیرون خانه به مراقبت و شرایط مطلوب زندگی نیازمند هستند. تمیز کردن برگ گیاهان خانگی یکی از کارهایی است که می‌توانید در جهت مراقبت از گیاه خود انجام دهید.

پیدا کردن مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و قرار دادن آن‌ها در آن مکان نیز کار دیگری است که به حفظ گیاه شما کمک می‌کند.گیاهان می‌توانند تا حدی تغییرات دما و همچنین کمبود یا زیادی آب را برای مدتی کوتاه تحمل کنند.

با این‌حال درصورتی‌که بخواهید سلامتی گیاه خود را حفظ نمایید، در کنار آبیاری منظم لازم است آن‌ها را در مکان مناسبی از خانه قرار دهید تا رطوبت و نور خورشید را به اندازه مناسب دریافت نمایند.

مکان مناسب گیاهان آپارتمانی نقاطی در خانه است که شرایطی شبیه به اکوسیستم طبیعی آن گیاه داشته باشد. در ادامه مکان مناسب گیاهان آپارتمانی را با هم بررسی می‌کنیم.

مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟
مکان مناسب گیاهان آپارتمانی نقاطی در خانه است که شرایطی شبیه به اکوسیستم طبیعی آن گیاه داشته باشد

مکان مناسب گیاهان آپارتمانی کجاست؟

تمام گونه‌های گیاهان خانگی یک ویژگی مشترک با هم دارند: تمام آن‌ها نیازمند نور خورشید هستند. اما انواع مختلف گیاهان در میزان نور خورشید موردنیازشان با یکدیگر تفاوت دارند.

از خود بپرسید کدام اتاق خانه بیشترین میزان نور طبیعی را دریافت می‌کند؟ پنجره‌ها در کدام جهت جغرافیایی قرارگرفته‌اند؟ دمای محیط خانه کم است یا زیاد؟ با پاسخ دان به این سؤالات یک ایده کلی از مکان مناسب گیاهان آپارتمانی را به دست می‌آورید.

بیش‌تر گیاهان را می‌توانید نزدیک پنجره‌هایی که رو به شرق، غرب و جنوب هستند قرار دهید. بهتر است اکثر گیاهان خود را نزدیک پنجره‌های شمالی قرار ندهید مگر آن‌که گونه گیاه به نور فراوان نیاز نداشته باشد. چرا که بعضی گیاهان لازم است در طول روز بیش‌تر در سایه قرار بگیرند تا در معرض نور خورشید. به‌عنوان‌مثال گیاهان گل‌داری همچون یاس و همین طور انواع سرخس بیش‌تر با نور غیرمستقیم خورشید هماهنگ هستند.

بنابراین اگر گیاه گل‌دار خود را با فاصله یکی دو متر از پنجره جنوبی خود قرار دهید مکان مناسب گیاه آپارتمانی خود را پیداکرده‌اید. اگر پنجره‌های شرقی یا غربی دارید مطمئن شوید گیاه گل‌دار شما در معرض آفتاب تند وسط روز قرار نمی‌گیرد. می‌توانید گیاهان مقاوم آپارتمانی خود مانند کاکتوس را در مقابل این پنجره‌ها قرار دهید.

بدون فکر و تحقیق گیاه آپارتمانی خود را در هر جایی از خانه قرار ندهید. لزوماً جایی از خانه که گیاه با دکوراسیون همخوانی دارد بهترین مکان برای قرار دادن گیاه نیست.

بااین‌حال اگر در میان چیدمان خانه خود مکانی برای گیاه آپارتمانی در نظر گرفته‌اید، مطمئن شوید آن نقطه به‌اندازه کافی نورگیر است و در نزدیکی وسایل گرم‌کننده مانند شوفاژ و بخاری قرار ندارد.

مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟
انواع سرخس و گیاهان با برگ های گوشتی به نور کمتری نیاز دارند.

به گونه گیاه آپارتمانی خود توجه کنید

همان‌طور که اشاره شد تمام انواع گیاهان به نور خورشید احتیاج دارند. برخی باید در طول روز در معرض نور خورشید باشند و برخی به میزان کمتری به نور احتیاج داند و لازم است بیش‌تر اوقات در سایه قرار بگیرند.

درهرحال لازم نیست در تمام ساعات روز گیاه دائماً زیر نور خورشید باشد زیرا این مسئله موجب سوختن و زرد شدن برگ گیاه می‌شود. اتاق‌های روشن و خنک خانه که در زمستان دمای مناسبی دارند برای گیاهانی که نیازمند دمای کمتری هستند ایدئال است.

هال و پلکان خانه برای گیاهان آپارتمانی بزرگ‌تر که در مقابل پنجره جا نمی‌شوند مناسب است. همچنین مکان مناسب گیاهان آپارتمانی که در طول زمستان دوران کمون و خواب زمستانی را می‌گذرانند هال و راه‌پله است زیرا این مکان‌ها اغلب نسبتاً خنک هستند و هوای آزادی دارند.

مکان مناسب برای قرار دادن گیاهانی که منشأ آن‌ها به مناطق کوهستانی و جنگل‌های استوایی بازمی‌گردد در خانه، گوشه‌های اتاق‌هاست. به‌عنوان‌مثال لازم است گلدان گیاه پیچک را در گوشه اتاق قرار دهید و مراقب باشید از پنجره‌ها نور ملایمی به آن گوشه از اتاق برسد.

گیاهانی که به دمای بالاتر احتیاج دارند را می‌توانید نزدیک پنجره‌های اتاق‌ها و در بالکن خانه قرار دهید. چنین گیاهانی از تابش آفتاب مستقیم دچار آسیب نمی‌شوند و از این‌که در هوای آزاد قرار بگیرند لذت می‌برند.

مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟
گلدان گیاه پیچک را در گوشه اتاق قرار دهید و مراقب باشید نور کافی از پنجره به آن برسد.

دمای مناسب گیاهان آپارتمانی را در نظر بگیرید

دمای خانه نیز به‌اندازه میزان آفتاب‌گیر بودن محل قرارگیری گیاه اهمیت دارد. اگر به گیاه خود نور مناسب بدهید عمدتاً دمای مناسب را نیز دریافت می‌کنند. مشکل اساسی هنگام زمستان پیش می‌آید که اتاق‌هایی که به‌خوبی گرم نشده باشند معمولاً افت دمای بیش‌ازحد دارند و این کاهش دما به گیاه آسیب می‌زند.

بیش‌تر گیاهان آپارتمانی در دمای حدود۲۰ درجه سانتی گراد سلامت باقی می‌مانند. اما برخی به دمای کمتری احتیاج دارند به‌عنوان‌مثال دمای مناسب برای نگهداری از گل سیکلامن  بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است. اگر صاحب درخت بن سای یا سایر گیاهان استوایی هستید لازم است دمای خانه را در حدود ۲۰ درجه سانتی گراد ثابت نگهدارید.

هنگام قرار دادن گیاه آپارتمانی خود نزدیک یک منبع گرما دقت کنید. بیشتر گرم‌کننده‌های خانه فضای اطراف خود را بیش‌ازحد خشک می‌کنند. بنابراین در زمستان که رطوبت خانه کم می‌شود اسپری کردن برگ گیاهان را فراموش نکنید تا رطوبت کافی برای آن‌ها ایجاد شود.

مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟
دمای مناسب برا ی گل سیکلامن بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانی گراد است.

سخن پایانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی به ظرافت و دقت فراوانی از جانب شما نیاز دارد. گاهی با رعایت کردن نکاتی نظیر پیدا کردن مکان مناسب گیاه آپارتمانی خود می‌توانیم دوام و عمر گیاه را بسیار بالاتر ببریم. در این مقاله تلاش کردیم به پرسش بهترین مکان‌های خانه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی کجاست؟ پاسخ دهیم. درصورتی‌که نکته‌ای در این مورد ازقلم‌افتاده خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات دانش خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: lovethegarden

1 نظر
  1. ليلا زارعی می گوید

    سلام.منزل ما تابستان کامل آفتابگیر است ودر زمستان آفتاب نداریم نمیدانم چه گل اپارتمانی برای داخل استفاده کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =