علت اصلی سوختن نوک برگ های گیاهان آپارتمانی چیست؟

1

اگر شما هم به گل و گیاهان علاقه مند باشید؛ حتما تعدادی گلدان در خانه تان دیده می شود. برای همه ما پیش آمده که ببینیم نوک برگ گیاه نازنینمان خشک شده و با خود فکر کنیم علت آن چیست؟ من که خیلی خوب از آن مراقبت می کنم. شاید هم برای گلدان خودمان پیش نیامده باشد. ولی با دیدن این مقوله در مکان های مختلف برایمان سوال شده باشد که علت سوختن نوک برگ ها چیست؟ تا جلوی پیشامد آن را برای گیاه خود بگیریم.

سوختن نوک برگ گیاهان به دو عامل مهم بستگی دارد. اول نوع گیاه و دوم طرز نگهداری شما. با خواندن این مطلب می توانید متوجه شوید که:

  •  کجای راه را اشتباه رفته اید؟
  • چگونه از سوختن نوک برگ های سالم جلوگیری کنید؟
  • چگونه  از پیشروی خشک شدن برگ های نوک سوخته جلوگیری کنید؟

پس مطالعه آن را از دست ندهید.

۵ علت اصلی سوختن نوک برگ گیاهان

آب ناکافی

گاهی با ظاهر شدن علائم سوختگی و خشک شدن، گمان می کنیم گیاه بقدر کافی آبیاری نشده و آب بیشتری برایش میریزیم. این کار غلطی ست. زیرا آب دهی زیاد، درست به اندازه کم آبی به گیان آسیب می زند. ساقه ی گیاهتان را چک کنید. اگر علائمی از سوختگی در قسمت ساقه یا در قسمت های ابتدایی برگ ها دیده شد؛ ایراد از آب دهی ست و ریشه درحال خراب شدن است. هنگامی که گیاه کمتر یا بیشتر از اندازه نیازش آب دهی شود ریشه آن شروع به خشک شدن می کند. قسمت های خشک شده مانع جذب آب و آبرسانی به تمام قسمت ها خواهد شد. در نتیجه گیاه تشنه و خشک به نظر می رسد. میزان آب دهی آن را تنظیم کنید.

[irp posts=”6378″ name=”مروری بر بهترین روش‌های نگهداری گیاهان آپارتمانی”]

رطوبت پایین

برخی از گیاهان رو به پایین رشد می کنند و در فرایند رشد خود روی برگ های زیرین می افتند. درین حالت رطوبت هوا به طور یکسان بین برگ ها پخش نشده و به برگ های پایینی حالت خشکی و خفگی دست می دهد. این فرایند در گیاهانی مثل سرخس و اسپلنیوم بسیار شایع است. هنگام بروز چنین مشکلی تنها کافی ست برگ های قدیمی تر را با دقت هرس کنید. توجه داشته باشید که امر هرس کردن گیاهان باید با دقت زیادی انجام شود.

توجه: گیاهان استوایی عادت به رطوبت شدید دارند.طبیعی ست که در فضای خانه عدم رطوبت کافی از شادابی گیاه می کاهد. بخصوص در فصل زمستان که دستگاه های گرمایشی کاملا جو را خشک می کند.گلدان ها را از دستگاه های گرمایشی دور کنید. ظرفی را پر از سنگریزه کرده، روی آن لایه ای آب بریزید و گلدان را روی ظرف بگذارید. این کار به تامین رطوبت گیاه کمک می کند.

بیشتر بدانید چگونه شعله های آتش را رنگی کنیم؟

ferns
اگر سوختگی جزئی بود می توانید تنها قسمت خشک شده را جدا کنید و درصورت شدید بودن کل برگ را با احتیاط از ساقه بکنید تا آسیبی به ساقه نرسد.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

آبیاری نامنظم یا آب آلوده

سوختگی در برگ ها می تواند به طور پراکنده از نوک، کناره ها یا حتی سطح برگ باشد. گاهی اندازه آبیاری درست است اما آب مورد استفاده آلوده ست یا آبیاری منظم نیست و در وقت مقرر انجام نمی شود. در گیاهان نوک تیز یا گیاهانی که برگ های بلندی دارند باید به تمام این نکات توجه زیادی داشت.

میدانید؛ ماجرا دقیقا شبیه موی انسان است . وقتی زیادی بلند می شود رساندن ویتامین ها و مواد مورد نیاز به ساقه و نوک مو سخت است و موخوره ها به سراغمان می آیند. درست مثل وقتی که در برگ های بلند، آب باید مسیره طولانی را طی کند و دهیدراته کردن تمام سلول ها در این راه سخت است. پس سوختن برگ ها از نوک و سطح داخلی، بیشتر بخاطر آب آلوده یا آب دهی نامنظم است. اگر گیاه شما به اسپری شدن حساسیت داشته باشد هم ممکن است از سطح داخلی و محلی که قطره آب روی آن می نشیند خشک شود. پس در این باره بیشتر تحقیق کنید.

سوختن نوک برگ ها
آب رسانی به نوک گیاهان برگ بلند درست به سختی رسیدن ویتامین ها به نوک موی بلند انسان است. به همین خاطر سوختن نوک برگ ها در این گیاهان بیشتر دیده می شود.رژیم مراقبتی  گیاه خود را مجددا تنظیم کرده و یادداشت کنید تا فراموش نشود. اگر دیدن قسمت های سوخته شما را ناراحت می کند می توانید با یک قیچی تمیز آن ها را از داخل خط قهوه ای شده ببرید. مراقب باشید که به قسمت های سبز نخورد. در غیراین صورت نقاط قهوه ای جدید به وجود خواهند آمد.

[irp posts=”6194″ name=”آموزش هرس درختان ؛ راهنمای کامل رشد بیشتر آنها”]

کوددهی زیاد

اما وقتی برگ ها از کناره های خود شروع به خشک شدن می کنند احنمالا این علامت کود دهی زیاد است. کوددهی بالا به ریشه گیاه صدمه میزند و آن را بلوکه می کند. ریشه دیگر نمی تواند آب را جذب کند. بنابراین گیاه شروع به خشک شدن می کند. اکثر گیاهان در فصل زمستان به کود دهی زیاد یا هرنوع کود دهی نیاز ندارند. شما همیشه باید مراقب تکه های سفت شده کود روی سطح خاک باشید . اگر خاک تکه تکه و سفت شد یعنی از کود اشباع است و خاک خفه شده است.

درچنین موقعیتی اگر گلدان بزرگ تر از حدی بود که بتوان به راحتی خاکش را عوض کرد یا گیاه ریشه حساسی داشت؛ گلدان را به طور کامل آبیاری کنید تا از نمک های اشباع شده خالی شود. اجازه دهید تا آب از سوراخ های زیر گلدان بیرون بریزد و این کار را چند بار تکرار کنید. قیچی کردن قسمت های سوخته برگ ها را به زمان بهار موکول کنید. اما برگ هایی که کاملا سوخته اند را از ساقه جدا کنید.

سوختن نوک برگ ها
خشک شدن برگ ها از کناره به علت زیاد از حد غنی بودن خاک جنگل.

آفات و بیماری ها

آخرین و خطرناک ترین علت، آفات و بیماری ها هستند. آفات معمولا با چشم غیرمسلح قابل رویت اند. اما گاهی به صورت قارچ به ریشه گیاه حمله می کنند و گیاه رو به زردی می رود. هنگام بروز چنین مشکلی ساقه ها و برگ های الوده را جدا کنید و از یک متخصص، سم مناسب گیاه خود را گرفته و آن را سمپاشی کنید تا آفت ریشه کن شود.

 

سوختن برگ ها
آفات را به موقع جدی بگیرید وگرنه به تمام گیاهان سرایت می کنند.

امیدواریم مطالعه این مطلب به رفع مشکلتان کمک کرده باشد. آیا شما هم تجربه مشابهی در این زمینه دارید؟ راه حل شما برای مقابله با این مشکل چه بوده است؟

گاهی شنیدن تجربه های مختلف بهترین کمک به رفع  یک مشکل است.منتظر شنیدن تجربه های شما هستیم.

منبع: pistilsnursery

سمپاشی مسکونی

سمپاشی منازل و ساختمان

  • سمپاشی منزل، آپارتمان، مغازه و رستوران
  • سمپاشی بیمارستان، ادارات، شرکت و مراکز تجاری
  • سمپاشی اماکن مسکونی و عمومی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. میترا احدیان می گوید

    قسمت ریشه گل یخ من مثل چوب میشه و کم کم گیاه اول پژمرده و سپس خشک میشود. البته تمام گیاه همزمان این مشکل را ندارد و هر دفعه تعدادی از ریشه ها و ساقه ها با چنین مشکلی روبرو می شوند. علت این چیست؟ از راهنماییتون ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 1 =