خواص روغن بادام : ماده‌ای مفید برای پوست و مو

0

خوشبختانه چه در ایران و چه در غرب، چند سالی است که موجی راه افتاده که به واسطه‌ی آن مردم بیش‌تر تمایل به استفاده از داروهای طبیعی پیدا کرده‌اند. یکی از داروهای طبیعی که از دیرباز هم توسط طب چینی و هم توسط طب آیورودا مورد استفاده قرار گرفته، روغن بادام است. روغن بادام افزون بر آن که برای پوست و مو مفید است، فوایدی هم برای روده و سایر قسمت‌های بدن دارد. اما تمرکز ما در این نوشتار بر روی فواید روغن بادام برای پوست و مو است.

روغن بادام چیست؟

قبل از آن که به همراه یکدیگر مروری بر فواید روغن بادام برای پوست و مو داشته باشیم، بهتر است نگاهی داشته باشیم به چیستی روغن بادام. این روغن از دانه‌های رسیده‌ی درخت بادام به دست می‌آید و دو نوع است: یکی روغن بادامِ تلخ و دیگری روغن بادامِ شیرین. روغن‌بادام تلخ حاوی سیانید است و به دلیل سمی بودن سیانید باید این ماده از روغن حذف شود تا انسان بتواند از آن استفاده کند.

اما روغن بادامِ شیرین فاقد سیانید است و به همین دلیل است که در لوازم آرایشی و بهداشتی، روغن خوراکی، پماد و … از همین روغن بادام شیرین استفاده می‌شود.

خواص روغن بادام برای پوست

گفتیم که روغن‌بادام هم برای پوست و هم برای مو مفید است و از این رو ما نیز در این نوشتار در دو قسمت به فواید روغن بادام می‌پردازیم: یک قسمت را به فواید روغن بادام برای پوست و قسمت دیگر را به فواید روغن بادام برای مو اختصاص می‌دهیم.

روغن بادام حاوی مقادیر زیادی از اسید فولیک، روی و ویتامین E است که هر یک از آن‌ها برای پوست بسیار مفید هستند. از جمله فواید روغن بادام برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱- روغن بادام شدت آکنه را کاهش می‌دهد

آکنه از بدترین مشکلات پوستی است که متأسفانه شیوع زیادی هم دارد. اما روغن بادام می‌تواند در صورت استفاده‌ی منظم موجب کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آکنه شود. به همین دلیل از آن می‌توان برای درمان آکنه خصوصاً در دختران نوجوان استفاده کرد.

۲- روغن بادام پوست را مرطوب می‌کند

شواهد تاریخی نشان از آن دارند که روغن‌بادام قرن‌ها پیش در طب سنتی چین، طب آیورودا و هم‌چنین در مدارس پزشکی یونانی ایرانی به عنوان درمانی برای مشکلات ناشی از خشکی پوست از جمله پسوریازیس و اگزما مرورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حتی اگر خشکی پوست‌تان خیلی شدید نباشد و در واقع در اندازه‌ای نباشد که خطر اگزما تهدیدتان کند باز هم می‌توانید از روغنِ بادام به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

۳- روغن بادام در از بین بردن اسکار مفید است

هم اسکار ناشی از جوش و هم اسکار ناشی از بریدگی و خراش توسط روغن بادام کمرنگ شده و به تدریج از بین می‌روند. از آن‌جا که روغنِ بادام موجب بازسازی پوست و رشد سلول‌های جدید می‌شود می‌توان از این روغن برای رفع اسکار جوش، اسکار بریدگی، اسکار زخم، اسکار جراحی و … استفاده کرد.

روغن بادام
روغن‌بادام یرای رفع اسکار مفید است

۴- روغنِ بادام سیاهی دور چشم را از بین می‌برد

درمان‌های متعددی برای رفع سیاهی دور چشم وجود دارد، اما یکی از بهترینِ آن‌ها روغن بادام است. استفاده‌ی منظم از این روغن موجب بهبود وضعیت سیاهی دور چشم شده و هم‌چنین لکه‌های سیاه ناشی از نور خروشید را در هر جای پوست نیز از بین می‌برد.

۵- روغن بادام برای پیشگیری از چروک شدن پوست مفید است

مطالعات روی موش‌ها نشان از آن دارند که روغن بادام از آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کند و در نتیجه برای جلوگیری از چروک شدن پوست و پیری آن مفید است.

گفتنی است که استفاده از روغنِ بادام به منزله‌ی استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF 5 است، اما گرچه SPF آن زیاد نیست ولی به سبب ارزش تغذیه‌ای آن می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای جلوگیری از بروز عوارض نور خورشید باشد.

نحوه استفاده از روغن بادام برای پوست

برای استفاده از خواص و فواید روغنِ بادام برای پوست، می‌توانید آن را با استفاده از پنبه به هر ناحیه از پوست‌تان بمالید. به خاطر داشته باشید که پیش از استفاده از این روغن با پنبه باید حتماً به خوبی دست‌های‌تان را بشویید. ضمناً به طور کلی توصیه می‌شود که از روغنِ بادام به عنوان مرطوب کننده برای پوست صورت استفاده نکنید، زیرا ممکن است موجب بسته شدن منافذ پوست صورت شده و  چرب شدن پوست را به همراه داشته باشد. بهتر است از این روغن برای پوست کل بدن به جز صورت به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

البته برای افزایش رطوبت پوست صورت نیز می‌توانید نیم ساعت پیش از دوش گرفتن از روغن‌بادام استفاده کنید.

فواید روغن بادام برای مو

اگر بخواهیم برای اثبات مفید بودن روغن‌بادام برای مو به دنبال شواهد علمی باشیم موردی را پیدا نخواهیم کرد، اما مردمان آسیا، خصوصاً خاورمیانه، حرف‌های زیادی در ارتباط با مفید بودن روغنِ بادام برای مو دارند. همچنین اکثر دانشمندان طبیعی بر این باور هستند که اثرات مغذی و ضد التهابی روغن بادام می‌توانند فوایدی را برای موها به همراه داشته باشند.

فواید روغن‌بادام برای مو
فواید روغن‌بادام برای مو

به هر حال، اگر تا کنون از روغنِ بادام برای موهای خود استفاده نکرده‌اید امتحان آن ضرری ندارد. به گفته‌ی محققان طبیعی، مصرف روغن بادام برای مو می‌تواند در رفع مشکلات زیر مفید باشد:

  • ریزش مو
  • شوره سر
  • موخوره

نحوه استفاده از روغن بادام برای مو

برای بهره بردن از خواص این روغن برای مو، هر چند روز یک بار یک یا دو قاشق غذاخوری از آن را حرارت ملایم دهید و به آرامی به تمامی موهای خود بمالید. سپس یک حوله را به آب گرم آغشته کرده و کل موها را با آن بپوشانید. نیم ساعت صبر کنید و سپس موهای‌تان را با آب و شامپوی مناسب شستشو دهید.

این نوع درمان می‌تواند برای بیماران تحت شیمی درمانی نیز مفید باشد.

البته این روغن می‌تواند به عنوان نرم کننده نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای بهره بردن از این خاصیت روغن بادام، مقداری از آن را، در حد نصف قاشق، روی دست ریخته و به موهای مرطوب بمالید. سعی کنید حرکت دست‌تان از ریشه به نوک موها باشد.

چند نکته در ارتباط با روغن بادام

  • اگر آلرژی دارید بهتر است که از مصرف روغنِ بادام چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی اجتناب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از مواد آرایشی بهداشتی حاوی این روغن هستند. بنابراین در صورتی که آلرژی دارید باید حتماً ترکیبات هر ماده‌ی آرایشی و بهداشتی را بخوانید و در صورت نداشتن روغن‌بادام اقدام به استفاده از آن کنید.
  • اکثر روغن‌های بادام موجود در بازار در واقع روغن بادامِ خالص نیستند و اتفاقاً از درصد کمی روغن‌بادام برخوردار هستند. برای بهره بردن از خواص این روغن بهتر است که به دنبال نوعِ خالصِ آن باشید.
  • به هیچ عنوان از روغنِ بادام تلخ استفاده نکنید، مگر آن که متخصص تجویز کرده باشد.
  • از مصرف همزمان این روغن با الکل جداً اجتناب کنید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − شش =