فواید روغن آووکادو برای پوست و مو

0

روغن آووکادو روغنی نیست که در یکی دو قرن اخیر استفاده شده باشد، بلکه تاریخ استفاده از آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. حتی Bernabé Cobo، مورخ اسپانیایی قرن شانزدهمی، که در سال ۱۵۹۶ میلادی به آمریکا سفر کرده بود، گزارشی از استفاده از روغن آووکادو در آن سرزمین نوشته است.

روغن آووکادو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روغن‌ها، خواص زیادی برای پوست و مو دارد و در صورتی که به درستی به کار گرفته شود می‌تواند موجب افزایش رطوبت پوست، کاهش روند پیری، درمان آکنه، رفع علائم پسوریازیس، درمان شوره سر و بسیاری موارد دیگر شود. جالب آن که خواص روغن آووکادو فقط به پوست و مو محدود نمی‌شوند بلکه برخی دیگر از اعضای بدن از جمله قلب می‌توانند از خواص روغن آووکادو بهره‌مند شوند. در ادامه در مورد خواص روغن آووکادو برای پوست و مو صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت که این روغن برای پوست و مو چه فوایدی دارد.

فواید روغن آووکادو برای پوست

۱- روغن آووکادو پوست را مرطوب می‌کند

این روغن می‌تواند به لایه‌ی دوم پوست نفوذ کند و از طریق اسید اولیک و فیتوسترول‌هایی که دارد موجب افزایش رطوبت پوست شود. معمولاً به افراد دارای پوست خشک و حساس توصیه می‌شود که از روغن‌های حاوی اسید اولئیک استفاده کنند.

ضمناً لسیتینِ موجود در آووکادو به همراه لوتئین و زاکسانتین موجب می‌شود سطح آنتی اکسیدانی طبیعی پوست افزایش یابد.

این موارد در کنار ویتامین E فراوان در روغن آووکادو موجب می‌شوند که بتوان از آن به عنوان یکی از بهترین کرم‌های شب استفاده کرد.

روغن آووکادو
روغن آووکادو یک مرطوب‌کننده‌ی قوی برای پوست است

۲- روغن آووکادو از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند

برای بسیاری از افراد قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب‌ناپذیر است، این در حالی است که نور خورشید مضرات زیادی برای پوست به همراه دارد از جمله پیری پوست و حتی افزایش خطر سرطان. اما خبر خوب این است که برخی مطالعات نشان از آن دارند که هم آووکادو و هم روغن آن به لطف PFA موجود در آن‌ها توانایی محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید را دارند.

در مطالعه‌ای دیگر  دریافته شد که در صورت رسیدن PFA به پوست پیش از قرار گرفتن در معرض نور خوشید:

  • سلول‌های پوست توانایی بیش‌تری برای بهبود یافتن به دست می‌آورند.
  • ترشح مواد شیمیایی ناشی از التهاب کاهش می‌یابد.
  • ترمیم DNA بهبود می‌یابد.

با این حال، استفاده از روغن آووکادو بر روی پوست پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایده‌ی عاقلانه‌ای نیست، پس بهتر است به جای استفاده از خودِ روغنِ آووکادو، روی به استفاده از کرم‌های ضد آفتابی آورید که حاوی این روغن هستند.

۳- روغن آووکادو برای مبارزه با پیری پوست مفید است

علاوه بر موارد بالا، روغن آووکادو برای کاهش علائم پیری پوست از جمله چین و چروک و شُلی مفید است. توضیح آن که ویتامین E و لسیتین موجود در این روغن با تقویت کلاژن سبب بهبود وضعیت استحکام پوست می‌شوند. افزون بر این، ویتامین E و کارتنوئیدهای آن از التهاب پوست جلوگیری کرده و همراه خواهند بود با کاهش بروز چین و چروک در پوست.

در آخر آن که، همان طور که در بالا نیز گفته شد، اسیدهای چرب موجود در این روغن به لایه‌ی دوم پوست نفوذ می‌کنند و مرطوب کنندگی و در نتیجه کاهش چین و چروک پوست را در پی دارند.

فواید روغن آووکادو برای پوست و مو
برای مبارزه با پیری پوست نیز می‌توانید از روغن آووکادو استفاده کنید

۴- روغن آووکادو برای پیشگیری و درمان آکنه مفید است

فایده‌ی دیگر این روغن برای پوست این است که از طریق استفاده از آن می‌توان نه تنها آکنه را مورد درمان قرار داد بلکه حتی از بروز آن پیشگیری کرد. خاصیت رطوبت‌دهندگی این روغن موجب می‌شود که پوست بدون آن که بیش از اندازه چرب شود هیدراته گردد و به این ترتیب خطر بروز آکنه کاهش یابد. همچنین اسید لینولئیک موجود در آن نیز برای درمان آکنه مفید است زیرا بررسی‌ها نشان از آن دارند که در پوست‌های چربی که سبوم در آن‌ها زیاد تولید می‌شود لینولئات کمی وجود دارد و به همین دلیل راه برای بروز آکنه باز است.

۵- روغن آووکادو برای رفع اگزما و پسوریازیس مفید است

کارشناسان بر این نظر هستند که ترکیب روغنِ آووکادو با ویتامین ب۱۲ بهترین درمان برای اگزما و پسوریازیس است. گفته می‌شود ترکیب این دو حتی از کرم‌های ویتامین E نیز برای درمان پسوریازیس بهتر است.

فواید روغن آووکادو برای پوست و مو
برای رفع علائم پسوریازیس نیز می‌توانید از روغن اووکادو استفاده کنید

۶- روغن آووکادو التیام زخم‌ها را سریع‌تر می‌کند

بررسی‌هایی که روی حیوانات انجام شده نشان از آن دارند که روغن اووکادو گزینه‌ای عالی برای تسریع روند بهبود زخم‌ها است. این روغن باعث کاهش التهاب پوست شده و از طریق تقویت کلاژن پوست موجب مستحکم‌تر شدن پوست می‌شود.

فواید روغن آووکادو برای مو

تا کنون بحث ما در مورد فواید روغن اووکادو برای پوست بود. اما این روغن علاوه بر پوست بر روی مو و برخی دیگر از اعضای بدن نیز تأثیر می‌گذارد. در همین راستا در این بخش به معرفی فواید روغن آووکادو برای مو می‌پردازیم:

۱- روغن آووکادو در افزایش رشد مو مؤثر است

فارغ از چربی‌های تک‌سیرنشده‌ی موجود در این روغن مانند اولئیک اسید، روغن اووکادو حاوی ویتامین D است، ویتامینی ضروری برای تولید فولیکول‌های موهای جدید. گفتنی است که برخی محققان بر ضرورت مصرف ویتامین D توسط افرادی که ریزش مو دارند تأکید می‌کنند. بنابراین چه برای جلوگیری از ریزش مو و چه برای افزایش رشد مو می‌توان از روغن آووکادو مصرف کرد.

۲- روغن آووکادو با شوره سر مبارزه می‌کند

شوره سر ناشی از خشکی پوست سر است، اما روغن آووکادو با چربی‌های تک‌سیرنشده‌ای که دارد می‌تواند رطوبت را برای پوست سر به همراه داشته باشد و در نتیجه موجب کاهش شوره سر شود. همچنین این روغن برای رفع شوره سر ناشی از پسوریازیس مفید است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از این روغن نباید برای رفع شوره سر ناشی از درماتیت سبوره‌ای استفاده کرد زیرا اسید اولئیک موجود در آن می‌تواند موجب بدتر شدن وضعیت درماتیت سبوره‌ای شود.

سخن آخر

بحث ما در ارتباط با فواید روغن آووکادو برای پوست و مو به پایان رسید. با توجه به آن چه که در بالا گفته شد از این پس می‌توانید برای رفع مشکلات نام‌برده از خواص روغنِ آووکادو بهره ببرید، خصوصاً برای مرطوب‌سازی پوست خشک و حساس. همچنین به خاطر داشته باشید که برای بهره بردن از خواص روغن آووکادو باید روی به مصرف نوع خالص و فرآوری‌نشده‌ی آن آورید.

گفتنی است که منبع تحقیقاتی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم لینک زیر است:

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =