خواص روغن سیاه دانه برای پوست، لاغری و زیبایی

0

روغن سیاه دانه (Black oil  seed oil)، یکی از روغن های رایج در طب سنتی است که دارای خواص شگفت انگیزی است. روغن سیاه دانه، از دانه های روغنی گیاه بومی جنوب غربی  آسیا به دست می آید. تحقیقات نشان داده که روغن سیاه دانه برای پوست، لاغری و زیبایی خواص پرکاربردی دارد.

خواص شگفت انگیز روغن سیاه را می توان به چهار دسته زیر تقسیم نمود:

  • خواص روغن سیاه دانه برای پوست
  • خواص روغن سیاه دانه برای لاغری
  • خواص روغن سیاه دانه برای زیبایی
  • خواص درمانی روغن سیاه دانه
خواص روغن سیاه دانه
روغن سیاه دانه در طب سنتی، شناخته شده و پرمصرف است
  • خواص روغن سیاه دانه برای پوست

روغن سیاه دانه، در صنایع آرایشی کاربرد فراوانی دارد و بسیاری از مشکلات پوستی را درمان می کند. گاهی شما با خرید یک محصول آرایشی گران قیمت، به نتیجه ای که می خواهید نمی رسید اما با مصرف درست و به موقع روغن سیاه، در درمان و حل مشکلات پوست می توانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

روغن سیاه دانه، با خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدان، بدون شک یکی از پر طرفدارترین روغن ها در سلامت پوست و زیبایی است. استفاده از روغن سیاه دانه، برای زیبایی پوست و بهبود وضعیت پوست، در ویتامین های B، A , C است. علاوه بر این وجود کلیسم، پتاسیم، منیزیم ، روی و عناصر کمیاب که همگی در یک کپسول فشرده به شما تقدیم می شود. این ها تغذیه یک پوست سالم و زیبا است که به راحتی با مصرف روغن سیاه دانه به دست می آید. باید بگوییم که روغن سیاه دانه، در موارد دارویی و درمانی پوست هم استفاده می شود که گزینه ی فوق العاده ای هم به حساب می آید:

خواص روغن سیاه دانه
درمان بعضی از بیماری های پوستی و التهابات پوستی با روغن سیاه دانه انجام می شود

روغن سیاه دانه و بیماری پوستی پسوریایس

پسوریازیس که نوع مشکل در پوست و بیماری پوستی است که وضعیت پوست را بهم می ریزد. در بعضی از قسمت های پوست بدن، پلاک های صورتی شکل ظاهر می شود که عموما با خارش و درد همراه هستند. گاهی این پلاک های صورتی رنگ، شکل یک لکه ی نازیبا باعث رنجش افراد می شود. این وضعیت یک واکنش غیر طبیعی عظلانی در بدن است.

از آن جایی که روغن سیاه دانه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، و برای تنظیم سلول های ایمنی بدن، به خوبی کاربرد دارد، برای مقابله با بیماری پسوریایس توصیه می شود.

در تحقیقات طب سنتی، دانه های سیاه دانه و روغن سیاه دانه، برای پوست پسوریاتیک جهت کاهش درد و بهبود التهاب زخم ها، بافت سازی مجدد و همین طور درمان پلاک صورتی رنگ روی پوست، به خوبی استفاده و نتیجه ی مطلوب هم حاصل شده است.

خواص روغن سیاه دانه
روغن سیاه دانه با خواص آنتی اکسیدان طبیعی خود در سلامت و بهبود پوست کمک رسانی می کند

روغن دانه سیاه و اگزما

اگزما برای همه نام آشنایی است که گاهی ممکن است دچار آن شویم. یک نوع التهاب پوست که با خارش، قرمز شدن پوست و گاهی درد در همان نقطه پوست همراه شود. معمولا اگزما در مفاصل تاثیری زیادی می گذارید و بهترین راه درمان برای آن، افزایش رطوبت پوست، و استفاده از کرم های استروئید است.

از آنجایی که روغن سیاه دانه، دارای خواص نرم کنندگی فوق العاده ای است، باعث افزایش غدد چربی و جلوگیری از خشکی پوست می شود. در یک تحقیق به عمل آمده، بین مقایسه کرم استروئید معمولی( مثل بتامتازون) که برای درمان اگزمای دست بیمار استفاده شده بود، با روغن سیاه دانه ، نتیجه ی حاصل تقریبا یکی بود. پس می توان گفت که روغن سیاه دانه در درمان اگزما به میزان کافی و لازم اثرگذار است.

روغن سیاه دانه و عفونت های قارچی

علاوه بر مبارزه با باکتری هایی که باعث آکنه می شوند، روغن سیاه دانه، به مبارزه با قارچ های عفونتی هم می پردازد. روغن سیاه دانه، با داشتن اثرات ضد قارچی (درماتوفیت) از عفونت های ناخن برای خانم هایی که به کاشت و ترمیم ناخن علاقه زیادی دارند،  می تواند کمک بسیار زیادی کند.

خواص روغن سیاه دانه
لاغری و کاهش وزن را همراه با سلامت جسمانی خود با مصرف روغن سیاه دانه به دست آورید
  • خواص روغن سیاه دانه برای لاغری

استفاده از روغن دانه های سیاه را برای کاهش وزن و لاغری، یک راه موثر است که با افزایش متابولیسم و ​​جلوگیری از اشتها، سوخت و ساز بدن را به یک شرایط متعادل و خوب می رساند. روغن سیاه دانه با داشتن ترکیبات موثری هم چون؛ لینولئیک، الی، پالمتیک و اسید های مریستیک، و همین طور آنتی اکسیدان های قوی، شرایط تعدیل سوخت و ساز را فراهم می نماید که برای کاهش وزن و لاغری بسیار لازم است.

خیلی از مردم، از روغن سیاه دانه و یا خود دانه های سیاه دانه، در غذاهای خود استفاده می کنند. روغن سیاه دانه می تواند جایگزین خوبی برای کره باشد. یا اینکه در زمان پخت و پز غذا، در سوپ ، سالاد، مرغ یا پنیر و همین طور در کنار سبزیجات سرخ شده استفاده شود.

این روغن با عطر و بوی فوق العاده ای که دارد، جایگزینی خوبی برای اسانس های خوارکی است و شما می توانید با اضافه کردن آن در وعده های غذایی خود، به یک شرایط ایده آل برای کاهش وزن و لاغری دست پیدا کنید.

اثرات متابولیک روغن سیاه دانه، روزبه رو باعث محبوبیت و استفاده بیشتر آن در میان مردم می شود که می توان پیش بینی کرد این روند افزایش مصرف هم چنان شدت بگیرد.

خواص روغن سیاه دانه
مصرف روغن سیاه دانه باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن می شود

نحوه استفاده از روغن دانه سیاه برای کاهش وزن؟

روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از روغن سیاه دانه برای کاهش وزن استفاده کنید. شما با استفاده از روغن سیاه دانه، متابولیسم بدن را افزایش می دهید بدون اینکه کار خاصی کرده باشید. وجود ویتامین B در این روغن، انرژی بدن را افزایش می دهد و شما احساس سیری می کنید. از طرفی سوخت و ساز بدن را هم افزایش می دهد و به شما کمک می کند که کالری بیشتری بسوزانید.

خواص روغن سیاه دانه
داشتن پوست سالم با تعذیه پوست و تامین ویتامین های لازم با مصرف روغن سیاه دانه به دست می آید
  • خواص روغن سیاه دانه برای زیبایی

خواص روغن سیاه دانه در زیبایی و سلامت پوست، با داشتن سطج بالای آنتی اکیسیدان ها، اثبات شده است. این روغن در درمان آکنه، و رفع لکه های روی پوست صورت بسیار موثر است. زنان باردار می توانند بدون نگرانی از عوارض محصولات صنعتی، برای جلوگیری از افزایش لکه های بارداری و یا خشکی پوست خود، از روغن سیاه استفاده کنند.

روغن سیاه دانه، نرم کننده قوی پوستهای خشک است. زنان شاغل و یا در معرض کارهای استرس زا، دچار خشکی پوست می شوند و این موضوع گاهی با مصرف کرم های مرطوب کننده هم رفع نمی شود. نوشیدن آب کافی در کنار استفاده از روغن سیاه دانه، اثر فوق العاده ای در درمان خشکی پوست دارد.

روغن سیاه دانه در درمان زخم های پوستی و یا خط های چروک دور دهان و چشم اثر قابل توجهی دارد. ویتامین های موجود در روغن سیاه دانه که پیش از آن به شرح کامل آنها پرداختیم، مشکل تغذیه پوست را حل می کنند و استفاده از این روغن، در زمان مناسب و به میزان لازم، پوست را شفاف، بدون چروک های ناشی از اخم که به “خط اخم” معروف هستند، و همین طور پاکسازی پوست و زیبایی آن خواهد کرد.

باید گفت که روغن سیاه دانه با داشتن خواص شگفت انگیز خود، نمی تواند جایگزین درمان های تجویزی پزشکان باشد، اما می تواند در حفظ زیبایی پوست و از همه مهمتر سلامت پوست، بسیار بسیار موثر واقع شود.

خواص روغن سیاه دانه
در طب سنتی روغن سیاه دانه برای درمان بیماری ها و سلامت پوست توصیه می شود
  • خواص درمانی روغن سیاه دانه

از سوی دیگر، روغن سیاه دانه برای درمان بیماری های عفونتی، آلرژی، دیابت، سردرد، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی و آرتریت روماتوئید هم استفاده زیادی دارد. عملکرد روغن سیاه دانه، در درمان بیماری ها، با تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و مبارزه با عفونت ها صورت می گیرد.

روغن سیاه دانه می‌تواند برای عملکرد کبد هم مفید باشد، اما مصرف زیاد روغن سیاه دانه می‌تواند خطر آفرین هم باشد پس در استفاده از آن زیاده روی نکنید و چنانچه در اندام های شما، مشکل خاصی وجود دارد حتما پیش از استفاده درمانی از روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت نمایید.

یک پیشنهاد خوب

اگر به دنبال گسترش مصرف روغن سیاه دانه و بهره مندی از خواص شگفت انگیز آن هستید، به شما پیشنهاد می کنیم در برنامه غذایی خود، مصرف روغن سیاه دانه یا دانه های سیاه دانه را قرار دهید. به طور مثال می توانید در کنار پنیر صبحانه و عصرانه خود سیاه دانه قرار دهید. یا در ظرف سالاد و مرغ های خوراکی که به صورت سرخ شده استفاده می کنید. و یا حتی از نانوایی هایی نان تهیه کنید که نان خود را با سیاه دانه تزیین می کنند. در قدیم، مردم از این دانه شگفت انگیز بیشتر از ما استفاده می کردند و شاید آنها پیش از ما و بهتر از ما خواص شگفت انگیز روغن سیاه دانه را می شناختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 9 =