۱۰ راهکار برای افزایش عمر باتری لپ تاپ

0

عمده‌ترین برتری لپ تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی این است که با سهولت بیش‌تری می‎توان آن را حمل کرد و می‌توان در هر مکان و زمانی آن را به همراه داشت. اما یکی از شرایط آن که بتوان لپ تاپ را در هر مکانی به همراه داشت این است که لپ تاپ از باتری مناسبی برخوردار باشد و بتواند تعداد ساعات زیادی بدون برق به کاربر سرویس دهد. در این بین، آن‌چه که اهمیت پیدا می‌کند افزایش عمر باتری لپ تاپ است. البته عمدتاً منظور از افزایش عمر باتری لپ تاپ این نیست که عمر آن را زیاد کنیم، بلکه منظور این است که به طور بهینه از باتری استفاده کنیم و هم‌چنین مراقب باشیم که یک سری کارها موجب مصرف زیاد باتری و سریع خالی شدن آن نشوند.

این نوشتار روی همین موضوع تمرکز دارد. در ادامه به ۱۰ راهکار که به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند موجب افزایش عمر باتری لپ تاپ شود می‌پردازیم. بنابراین در صورتی که از لپ تاپ زیاد استفاده می‌کنید و به دنبال آن هستید که از راه‌های مختلف عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

راهکارهای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

۱- یکی از کارهای ریزی که می‌توانید برای افزایش عمر باتری لپتاپ انجام دهید این است که اول دوشاخه را به پریز بزنید و پس از چند ثانیه فیش آداپتور را به لپتاپ بزنید. دلیل این امر این است که وقتی به یک باره دوشاخه به پریز وارد می‌شود برق به صورت نوسان‌دار وارد آداپتور می‌شود و چند ثانیه طول می‌کشد که آداپتور برق را از حالت نوسان‌دار خارج کند. این امر می‌تواند برای بهبود وضعیت عمر باتری لپ تاپ مفید باشد.

۲- یکی از کارهایی که باید برای بهتر کردن وضعیت باتری لپ تاپ خود انجام دهید، دقیقاً عکسِ شایعه‌ای است که احتمالاً تا کنون به گوش‌تان خورده. شایعه این است که باتری لپ تاپ را نباید پیش از آن که کاملاً خالی شود به شارژ زد  و هم‌چنین نباید پیش از آن که کاملاً باتری شارژ شود آن را از شارژ خارج کرد. این کاملاً اشتباه است. البته حقیقتی در این قضیه وجود دارد و آن این است که این قضیه برای باتری‌های قدیمی نیکلی به درد می‌خورد، اما برای باتری لپ تاپ که از نوع لیتیومی است کاملاً اشتباه است. اتفاقاً باید پیش از آن که باتری کاملاً خالی شود آن را به شارژ زد. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید بهتر است پیش از آن که درصد باتری لپ تاپ به ۲۵ درصد و کمتر برسد آن را به شارژ بزنید. شارژ زیر ۲۵ درصد به تدریج به باتری صدمه می‌رساند و در صورتی که ظرفیت باتری لپ تاپ کاملاً تمام شود به لپ تاپ شوک وارد می‌شود و چنان‌چه  این امر چندین و چند بار تکرار شود عمر باتری لپ تاپ به شدت کاهش خواهد یافت.

افزایش عمر باتری لپ تاپ

۳- یکی از مواردی که موجب کاهش عمر باتری لپ تاپ می‌شود حرارت است. بنابراین اگر به دنبال  آن هستید که استفاده‌ای طولانی‌تر از باتری لپ تاپ خود داشته باشید نباید اجازه دهید که به باتری لپ تاپ حرارتی وارد شود. این حرارت همیشه حرارتِ بیرون نیست، بلکه حرارت خود لپ تاپ هم می‌تواند موجب آسیب  به باتری شود. بنابراین مواظب باشید که زمان‌هایی که با لپ تاپ کار سنگین می‌کنید، مثلاً انجام بازی یا کار با نرم‌افزارهای سنگین، باتری را از لپ تاپ خارج کنید.

۴- مورد دیگری که برای بهبود عمر لپ‌تاپ مفید است این است که اکثر اوقات از نور کم لپتاپ استفاده کنید. بدیهی است که هر اندازه نور لپ تاپ زیادتر باشد مصرف باتری نیز بیش‌تر است.

۵- هر اندازه ابزار بیش‌تری به لپ تاپ متصل باشد، باتری لپ تاپ انرژی بیش‌تری مصرف می‌کند. پس سعی کنید همواره اتصال هر ابزاری که به لپ تاپ متصل است و با آن کار نمی‌کنید را  قطع کنید. به عنوان مثال، اتصال هارد اکسترنال، ماوس، بلوتوث و دیگر ابزارهایی که از طریق USB به لپ تاپ متصل می‌شوند را می‌توان در زمان‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود را با لپ تاپ قطع کرد و به این ترتیب موجب مصرفِ کم‌تر انرژی شد.

۶- باتری را برای مدتی طولانی بدون استفاده نگذارید. بهتر است باتری حداقل هر دو هفته یک بار مورد استفاده قرار گیرد.

۷- زمانی که لپ تاپ به برق متصل نیست و از باتری استفاده می‌کنید و به دنبال آن هستید که استفاده‌ی طولانی تری از باتری لپتاپ داشته باشید نباید چند برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید. اجرای همزمان چند برنامه به شدت موجب خالی شدن باتری لپ تاپ می‌شود.

۸- همواره از شارژر مخصوص لپ تاپ خود برای شارژ کردن باتری لپ تاپ استفاده کنید. استفاده از شارژر سایر لپ‌تاپ‌ها ممکن است با آسیب به باتری همراه باشد، چرا که احتمالاً ولتاژ و آمپر آن‌ها با باتری لپ تاپ شما مغایر است.

۹- عملیات Defragment هارد دیسک می‌تواند در افزایش عمر باتری لپتاپ مفید باشد. Defragment موجب سریع‌تر کار کردن هارد دیسک شده و در مصرف کم‌تر انرژی توسط هارد نقش دارد.

افزایش عمر باتری لپ تاپ

۱۰- اگر قرار است چند ساعت با لپ تاپ کار نکنید و نمی‌خواهید آن را خاموش کنید، بهتر است به جای قرار دادن لپ تاپ روی استندبای آن را روی هایبرنت قرار دهید. هایبرنت موجب می‌شود که برنامه‌های اجرایی نیز غیرفعال گردند و در نتیجه باتری مصرف نکنند.

چند نکته در ارتباط با باتری لپ تاپ

  • نیازی نیست که هر زمان که لپ تاپ به برق متصل بود باتری را از آن خارج کنید، چرا که با پر بودن باتری برق به سمت لپ تاپ می‌رود و نه باتری آن. اما، و این اما مهم است، همان طور که در بالا هم گفته شد، حرارت موجب آسیب به باتری لپ تاپ می‌شود. پس زمانی که لپ تاپ به برق متصل است و با آن کارهای سنگین می‌کنید بهتر است که باتری را خارج کنید چرا که در این زمان حرارت دستگاه زیاد است و کاهش عمر باتری را در پی دارد.
  • در حال حاضر از باتری‌های لیتیومی برای لپ تاپ استفاده می‌شود. خود این باتری‌های لیتیومی هم دو نوع اند: لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری. هر دو شباهت زیادی به هم دارند اما قدرت یونی بیش‌تر است و در عین حال پلیمری مقاومت و عمر بیش‌تری دارد و دیرتر با مشکل مواجه می‌شود.
  • اگر قرار است مدتی طولانی از باتری استفاده نکنید، بهتر است در این زمان شارژ باتری کمتر از ۴۰ درصد نباشد.
  • برخی اوقات لپتاپ درصد باتری را به اشتباه نشان می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است باتری ۵ درصد شارژ داشته باشد ولی لپتاپ آن را ۱۵ درصد نشان دهد. در چنین شرایطی کاربر به لپتاپ اعتماد می‌کند و بر این گمان می‌رود که لپتاپ لااقل ۱۰ دقیقه دیگر فرصت روشن ماندن دارد. اما به یک باره لپتاپ خاموش می‌شود و در چنین شرایطی به باتری فشار وارد می‌آید. بنابراین بهتر است تا جای امکان هر زمان که باتری لپتاپ حول و حوش ۳۰ تا ۴۰ درصد شارژ داشت آن را به شارژ بزنید.

سخن آخر

نکاتی که در بالا گفته شد را به کار گیرید تا مانع از خراب شدن باتری و البته کاهش عمر آن شوید. این نکته را حتماً به خاطر داشته باشید که برای به شارژ زدن باتری نیازی به خالی شدن کامل آن نیست بلکه اتفاقاً خالی شدن کامل باتری به تدریج موجب آسیب به آن می‌شود.

در آخر گفتنی است که هر مشکلی در ارتباط با لپ تاپ شما توسط متخصصین استادکار قابل رفع است. برای دسترسی به متخصصین لپ تاپ می‌توانید یا از طریق سایت استادکار و یا از طریق اپلیکیشن استادکار سفارش‌تان را ثبت کنید تا در زمان دلخواه شما، متخصصِ مجرب لپتاپ نسبت به رفع مشکل اقدام نماید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − سه =