آموزش پاکسازی لکه شکلات و قهوه از روی پارچه و لباس

0

بعد از یک جشن تولد به خانه بر می­‌گردید و هنگام تعویض لباس تازه متوجه لکه­‌های قهوه ای رنگی که کیک شکلاتی دلیل آن بوده می­‌شوید! اگر شما هم از دوست‌داران قهوه و شکلات‌های مختلف هستید، احتمالا با مشکل ریختن این ماده خوشمزه روی لباس‌­تان مواجه شده­‌اید اما اگر نمی دانید که چگونه امر پاکسازی لکه شکلات و قهوه را انجام دهید ما در دو بخش به شما آموزش می دهیم. همچنین ما در مطالب قبلی، به چگونگی پاکسازی لکه های چربی کابینت و همینطور نحوه پاک کردن و از بین بردن لکه های زرد سقف و دیوار پرداخته ایم.

پاکسازی لکه شکلات و قهوه
پاکسازی لکه شکلات و قهوه

نکات:

  • شکلات­‌ها علاوه بر شکر حاوی درصدی چربی هم هستند که در صورت ماندگاری روی لباس ممکن است به پارچه آن آسیب برسانند. بنابراین نیاز است که چنین لکه­‌هایی بلافاصله تمیز شوند تا ماندگاری آن موجب ایجاد لک روی لباس‌­تان نشود. اگر سریع اقدام کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.
  • لکه کاکائو در اثر گرما، تبدیل به لکه ثابت می‌شود، بنابراین لازم است که در هنگام شست‌و‌شو به این مهم توجه کنید.
  • هر نوع ماده شیمیایی که می‌خواهید برای پاکسازی لکه شکلات و قهوه به کار ببرید، بهتر است روی تکه ای از پارچه امتحان کنید و اگر می‌خواهید پارچه را بشویید، لکه را قبل از شستن از بین ببرید.
  • قبل از پاکسازی لکه نیاز به اقلامی مانند کارد کره خوری، مایع شوینده یا صابون، ژل ضد عفونی کننده یا اسپری خواهید داشت و بهتر است آن را دم دست خود بگذارید.

نحوه پاکسازی لکه شکلات از روی لباس

قطعات شکلات را بردارید

پاکسازی لکه شکلات و قهوه
قطعه شکلات را با کاردک از سطح پارچه بردارید
  • ابتدا لازم است که اگر تکه ای شکلات به لباس شما چسبیده، آن را با کاردک یا قاشق بردارید. به مدت چند دقیقه لباس خود را در یخچال قرار دهید تا برودت هوا موجب جمع شدن لکه شکلات و جامد شدن آن شود.
  • پس از انجماد، لباس خود را روی یک سطح قرار دهید و لکه‌های اضافی کاکائوهای یخ زده را پاک کنید. مراقب باشید که لکه را به کناره هایش روی لباس انتقال ندهید. لکه‌های شکلاتی در طول زمان دیرتر پاک می­شوند، بنابراین نیاز است که در اسرع وقت آن­ها را پاک کنید.

خیساندن با آب سرد

  • لباس را پشت و رو کرده و با استفاده از آب سرد، پشت لکه را بشویید. این کار اجازه می دهد که لکه‌های زیرین به سطح لباس بیایند.
  • لباس را به مدت ۵ دقیقه خیس کنید.
پاکسازی لکه شکلات و قهوه
پارچه را در آب خیس کرده و سپس مواد شوینده به آن اضافه کنید

اضافه کردن مواد شوینده

  • پس از اینکه لباس خیس خورد، نوبت اضافه کردن ماده شوینده مانند پودر صابون یا پودر رختشویی دستی می رسد. پس از اضافه کردن پودر، لکه را بمالید. این پودرهای شوینده کمک می‌کنند که لکه از الیاف لباس شما محو شوند.
  • در این مرحله می‌توانید از سرکه یا پراکسید هیدروژن نیز برای پاک کردن لکه بهره مند شوید. کافی است مقداری سرکه روی اسفنج بریزید و به آرامی آن را روی بافتی از لباس که دچار لکه شده بکشید.
  • لباس را به مدت ۱۵ دقیقه ( با توجه به حجم لکه) در پودر شوینده و آب سرد بشویید. هر ۳ تا ۵ دقیقه به آرامی جای لک را با انگشتان خود بسابید تا لکه ها را از بین ببرید.
  • آبکشی نهایی

  • پس از طی این مراحل می‌توانید لباس را آبکشی کنید و در صورت دیدن مجدد لکه، مراحل بالا را دوباره تکرار کنید. همچنین لازم به یادآوری است تا زمانی که مطئمن نشدید لکه از بین نرفته، لباس‌های خود را در خشک کن قرار ندهید. خشک کردن لباس‌های رنگ گرفته با کاکائو و شکلات می تواند در ثابت شدن و ماندگاری و زرد شدن لکه تاثیر بگذارد. بنابراین بگذارید که لباس به تنهایی و بدون ابزار کمکی خشک شود.

 

در بخش دوم این مقاله به راهنمای پاکسازی لکه قهوه می‌پردازیم. قهوه، از عناصر اصلی بسیاری از ما در یک روز کاری است. اما اگر روزی لباس‌تان به این ماده آغشته شود، برای پاک کردن آن چه کار می‌کنید؟

پاکسازی لکه شکلات و قهوه
پاکسازی لکه شکلات و قهوه

نحوه پاکسازی لکه قهوه از روی لباس

خشک کردن لکه

  • اگر لکه هنوز تازه است، بهتر است با یک حوله یا دستمال کاغذی آن را خشک کنید تا از سرایت کردن آن به دیگر نقاط لباس جلوگیری شود.

شست و شو با آب سرد

  • برای لکه‌هایی قهوه که تازه روی لباس شما ریخته‌اند، از آب سرد استفاده کنید. اندکی با کمک دست جای لکه را بسابید تا اثر آن­ها کمرنگ شود. اجازه دهید که پارچه یا لباس برای مدتی در آب سرد بماند و به اصطلاح بخیسد!
پاکسازی لکه شکلات و قهوه
پاکسازی لکه قهوه با آب و سرکه

استفاده از ماده شوینده یا سرکه و تشکیل خمیر

  • در شست و شوی لکه قهوه هم می توان از مایع رخت‌شویی روی سطح مرطوب لکه استفاده کرد، هم می توانید لکه بر یا حتی محلول های طبیعی مانند آب و سرکه را امتحان کنید. به این صورت که مقداری سرکه + آب + پودر شوینده را به میزان مساوی ترکیب کرده تا به شکل یک خمیر در آید. البته بهتر است این ترکیب را روی بخشی که دیده نمی‌شود امتحان کنید تا در صورت رنگ رفتگی پارچه این کار را ادامه ندهید. در غیر این صورت، خمیر حاصله را روی لکه گذاشته و با مسواک خمیر را به آرامی روی لکه بکشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا از پاک شدن لکه اطمینان حاصل کنید.

آبکشی نهایی

  • پس از طی مراحل بالا، در نهایت لباس را آبکشی کرده و پهن کنید تا خشک شود. در صورتی که لکه سمج بود و از بین نرفت، بهتر است مراحل بالا را مجددا تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. روش فوق الذکر برای لکه قهوه روی فرش هم جواب می دهد و اگر در مهمانی‌ها، قهوه روی فرش تان ریخت نگران نباشید و با همین روش لکه را پاک کرده و در انتها با حوله آن را خشک کنید.

جمع بندی:

خوشبختانه پاکسازی لکه قهوه و شکلات تازه خیلی دشوار نیست و باید حواستان باشد که هر چه زودتر آن را پاک کنید تا به دردسرهای بعدی نیافتید. اگر باز این روش ها لکه ها از بین نرفت می‌توانید از خدمات خشکشویی استادکار استفاده کنید. شما از کدامیک از این روش ها برای پاکسازی لکه قهوه و شکلات از روی لباس‌تان استفاده کرده اید؟ به نظر شما کدامیک از این روش‌ها تاثیر بیشتری داشتند و لکه را بهتر تمیز کردند؟

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =