۲۳ کاربرد شگفت‌انگیز صابون در خانه

0

با همه گیر شدن استفاده از مایع دستشویی، مصرف قالب های صابون در خانه ها کمتر شده و منطقا افراد کمتر به سراغ خرید صابون های جامد می روند. اما اگر از کاربردهای صابون در امور خانه مطلع باشید، هر بار که به خرید می روید، یکی دو قالب صابون را در سبد خریدتان قرار می دهید تا در شرایط به خصوص از قابلیت های این ماده ارزشمند در منزلتان نهایت بهره را ببرید.

تصور کنید تا قرنها پیش و زمانی که صابون و وسایل بهداشتی اختراع نشده بود، زندگی به چه صورت پیش می رفت؟ افراد برای نظافت شخصی و حمام کردن، چه می کردند؟ شاید با تصور آن روزها، بیشتر قدر صابونهای جامدتان را بدانید.. آیا در خانه تان چند قالب صابون دارید که نمی دانید با آنها چه کار کنید؟ فکر می کنید که صابون های جامد دیگر بی استفاده و به درد نخور هستند؟ آیا تابه حال شده که برای حل مشکلات پیش پا افتاده ای مثل سفت شدن زیپ لباسها یا زیپ چمدان و یا کشوری دراور خود مستاصل بمانید و راه حل این مشکل را ندانید؟ خب به سراغ همان قالب های صابون جامدتان بروید.

شاید به ظاهر کار زیادی از صابون به جز شستشوی دست و بدن افراد در خانه برنیاید ولی اگر  هنگامی که کارتان گره خورده و مستاصل شده اید، صابون گره گشای کار شما شود، دیگر قدر آن را بیش از پیش می دانید و با معجزه ای به نام صابون آشتی خواهید کرد.

کاربردهای صابون در خانه
کاربردهای صابون در خانه

تاریخچه مختصری در مورد صابون

تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که اولین مورد استفاده از صابون به سال ۲۸۰۰ قبل از میلاد مسیح و برمی گردد. گالن، پزشک یونانی هم صابون را برای بهداشت و مسائل پزشکی مورد استفاده قرار می داده.

اما در قرن هفتم میلادی بود که استفاده از صابون رواج بیشتری یافت. اسپانیایی ها و ایتالیایی ها با استفاده از چربی بدن بز و خاکستر برخی درخت ها صابون می ساختند و فرانسوی ها از روغن زیتون برای ساخت صابون استفاده می کردند. اما با گذر زمان ساخت صابون پیچیده تر شد.

در قرن دوازدهم بود که انگلیسی ها به سراغ استفاده از صابون رفتند و این ماده ارزشمند قرنهاست که همراه جدایی ناپذیر زندگی انسانهاست و به جز شستشو و نظافت بدن کاربردهای مختلف دیگری هم دارد که در این گزارش قصد داریم تا درمورد کاربردهای صابون در کارهای خانه برایتان نکات مهمی را بیان کنیم:

کاربردهای صابون در شستشو

۱-شستن ظروف

شما برای شستن ظروف می توانید از صابون استفاده کنید. کافی است که کمی صابون را بر روی اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی بمالید و ظرفهایتان را بشوئید

۲- شستن دندانها

مقدار خیلی کمی صابون روی مسواکتان بمالید و با آن دندانهایتان را بشوئید

۳-تهیه صابون مایع

برای این کار، یک قالب صابون جامد بردارید و حدود یک چهارم آن را رنده کنید. ۴ پیمانه آب فیلتر شده هم آماده کنید. اگر روغن عصاره هم دارید می توانید چند قطره ای در صابون مایع تان بریزید.

حالا صابون رنده شده و آب را در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و دائما هم بزنید تا صابون در آب کاملا حل شود. صبر کنید تا کامل خنک شود و بعد این محلول را در یک ظرف نگهدارنده مایع دستشویی بریزید.

حدودا ۲۴ ساعت طول می کشد تا مایع دستشویی قوامش را به دست بیاورد ولی قطعا این مایع به اندازه مایع های دستشویی موجود در بازار غلیظ نیست.اگر دوست دارید تا مایع تان غلیظ تر باشد، می توانید حجم بیشتری صابون جامد را رنده کنید ولی ممکن است پمپ کردن آن سخت شود. بعد از ۲۴ ساعت ظرف نگهدارنده را کاملا تکان دهید و از مایع دستشویی خانگی تان لذت ببرید.

۴- مایع ضدعفونی کننده سبزیجات و میوه ها

یک چهارم پیمانه صابون جامد رنده شده را با دو پیمانه آب سرد و یک قاشق غذاخوری سرکه ترکیب کنید و آن را برای شستشوی میوه ها و سبزیجات به کار ببرید.

۵- از بین بردن لکه لباسها

یکی دیگر از کاربردهای صابون، از بین بردن لکه های روی لباس است. اگر یقه لباسهایتان لکه دار و چرک تاب شده و یا لکه های مختلفی روی لباس هایتان می بینید، کمی صابون جامد روی لکه ها بکشید و بعد آنها را بشوئید تا این لکه ها سریعا پاک شوند.

درعین حال می توانید یک قالب صابون جامد را در آب جوش حل کنید و آن را در داخل ماشین لباسشویی بریزید.

بیشتر بخوانید: آموزش پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی لباس و پارچه

پاک کردن لکه های لباسها با صابون
پاک کردن لکه های لباسها با صابون

۶- سیاه نشدن کف قابلمه ها

اگر قصد دارید تا به کمپینگ بروید، کف قابلمه هایتان را یک لایه صابون جامد بکشید. این لایه نازک صابون جامد باعث می شود تا کف قابلمه هایی که روی آتش قرار می دهید سیاه نشده و به راحتی شسته شوند.

برای تمیز کردن هرگونه دوده و یا سیاهی برروی ظروف و قابلمه ها می توانید از صابون بهره ببرید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

کاربردهای صابون در نظافت

۷-تمیز نگه داشتن ناخن ها

اگر قصد کار کردن در باغچه خانه و یا هرکار دیگری که باعث تماس دستان شما با گرد و خاک می شود را دارید، قبل از شروع کار، ناخن هایتان را برروی یک قالب صابون جامد بکشید. این کار  مانع از آن می شودکه خاک و گل به اطراف ناخن های شما بچسبد و سریعا هم شسته و تمیز خواهد شد.

کثیف شدن ناخن ها در هنگام باغبانی
کثیف شدن ناخن ها در هنگام باغبانی

۸- نقاشی کردن منزل

در هنگام نقاشی کردن منزل، می توانید یک قالب صابون جامد روی لبه پنجره ها، دستگیره درها، کلید و پریزها بکشید تا اگر قطرات رنگ روی آنها پاشید به راحتی پاک شوند.

کاربردهای صابون در موارد دیگر

۹-روان شدن زیپ و کلیدها وکشوها

اگر زیپ کیف یا چمدانتان گیر می کند؛ کلیدهای خانه به راحتی نمی چرخند و یا کشوهای دراورتان به سختی باز و بسته می شود، کافی است اندکی صابون جامد به لولای آنها بمالید تا این مشکل برطرف شود. این یکی از مفیدترین کاربردهای صابون در زندگی روزانه به شمار می آید.

روان کردن زیپ لباسها با صابون
روان کردن زیپ لباسها با صابون

۱۰- دورنگه داشتن حشرات

اگر روی برگ گیاهان تان حشرات کوچکی می بینید، مقداری آب و صابون تهیه کرده و در بطری اسپری کننده بریزید و این مایع را روی بخش پائینی برگ گیاهان اسپری کنید. برای آنکه لباس هایتان بید نزند، یک قالب صابون کوچک در کشوی لباس هایتان قرار دهید

۱۱- خوشبو کننده

یک یا چند قالب صابون جامد خشک را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و آنها را در کشوی دراور، چمدان لباسها یا جاکفشی خانه بگذارید تا باعث خوشبو شدن این محیطهای بسته شود. اگر کفش هایتان بو می دهد، یک قالب صابون جامد را لای یک دستمال آشپزخانه بپیچید و آن را برای یک شب تا صبح در داخل کفش های بدبو قرار دهید. صبح می بینید که از بوی بد کفش ها خبری نیست

۱۲-کار کردن ساده تر با پیچ ها

اگر می خواهید وسایل و ابزار خانه را پیچ کنید و کار برایتان سخت است، از صابون جامد کمک بگیرید. سر پیچ را به صابون بمالید و سپس کارتان را آغاز کنید.

۱۳- نگهداری مبلمان از گازهای حیوانات

اگر در خانه تان سگ یا گربه دارید و آنها مبلمان خانه را گاز می گیرند و به آن آسیب می زنند، صابون راهکار خوبی برای شماست. حیوانات از بوی صابون خوششان نمی آید. پس بهتر این است که کمی صابون به جاهایی که این حیوانات معمولا گاز می گیرند بمالید و بگذارید روی مبلمان خانه بماند.

جلوگیری از آسیبهای حیوانات خانگی به مبلمان
جلوگیری از آسیبهای حیوانات خانگی به مبلمان

۱۴-پر کردن سوراخ های روی دیوارها

اگر روی دیوار خانه تان سوراخ های جای میخ دیده می شود، یک صابون سفید رنگ بردارید و آن را روی سوراخ بکشید تا کاملا پر شود

۱۵- امور مختلف خیاطی

شما می توانید با کشیدن سوزن های خیاطی بر روی صابون آنها را تیز کنید. در عین حال صابون می تواند کمک حال شما برای کشیدن خطوط مختلف روی پارچه در هنگام خیاطی باشد. حتی می توانید از یک قالب صابون به عنوان جاسوزنی استفاده کنید.

۱۶-تشخیص محل نشتی گاز

اگر حس می کنید که لوله گاز خانه تان نشتی دارد، برای پیدا کردن محل نشتی، کمی صابون جامد مرطوب را روی لوله بکشید. اگر در قسمتی از لوله، حبابهای صابون دیده شد، شما محل نشتی را پیدا کرده اید.

تشخیص محل نشتی لوله گاز با صابون
تشخیص محل نشتی لوله گاز با صابون

۱۷-برطرف کردن بخار عینک

شیشه های مه گرفته عینک ها در فصل زمستان حسابی کلافه کننده است. اگر عینک می زنید، صابون می تواند کمک حال شما باشد. کمی صابون بر روی شیشه عینک هایتان بکشید و با یک دستمال آشپزخانه آن را پاک کنید. خیالتان راحت باشد که دیگر با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

از بین بردن بخار کردن عینک با صابون
از بین بردن بخار کردن عینک با صابون

۱۸-خارج کردن انگشتر یا النگوی تنگ

اگر انگشتر یا النگوی شما تنگ است و خارج کردن آن از دستتان سخت و غیرممکن به نظر می رسد، اصلا نگران نباشید. کمی صابون روی انگشت یا دستتان بمالید و سپس سعی کنید انگشتر یا النگو را بیرون بکشید.

۱۹-جدا کردن کاغذ دیواری خانه

اگر در فکر تغییر دکوراسیون منزل هستید و می خواهید کاغذ دیواری های قدیمی منزل را بکنید، اصلا نگران نباشید. یک قالب صابون را با آب گرم ترکیب کنید و محلولی کف آلود بسازید. آن را روی دیوارهایتان بکشید و کاغذ دیواری های قدیمی سریعا کنده می شوند.

۲۰- برداشتن خرده شیشه ها

اگر در گوشه ای از منزلتان یک لیوان یا بشقاب یا ظرفی شیشه ای شکسته، اصلا نگران نباشید. یک قالب صابون جامد را خیس کنید و آن را روی آن بخش از زمین بکشید. این کار به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید خرده شیشه ها را جمع کنید.

کاربردهای صابون در بهداشت 

۲۱- اصلاح کردن

اگر قصد اصلاح کردن دارید، می توانید از یک قالب صابون به جای مایع و یا کف اصلاح استفاده کنید تا مانع از آسیب رسیدن به پوستتان شوید

۲۲-تسکین دادن تورم پوست

اگر حشره ای شما را گاز گرفته یا نیش زده، روی محل نیش اندکی صابون جامد بمالید تا علاوه بر ضدعفونی کردن پوستتان، درد این منطقه را نیز تسکین دهید

تسکین پوست بعد از نیش حشرات
تسکین پوست بعد از نیش حشرات

۲۳-ساختن اسکراب پوست

برای ساختن اسکراب پوست مقداری صابون جامد را رنده کرده و با نمک ترکیب کنید و با استفاده از آن پوستتان را پاکسازی کنید.

سخن آخر

ضرب المثلی در زبان فارسی داریم که می گوید:«هر چیز که خوار آید، روزی به کار آید»؛ حکایت صابون جامد هم همین است؛ اگرچه در سالهای اخیر مایع دستشویی حسابی گل کرده و دیگر کمتر کسی از صابون های جامد برای شستشوی دستانش استفاده می کند ولی صابون جامد هم در بسیاری موارد می تواند عصای دست ما باشد.

اگر شما در موارد دیگری از کمک صابون جامد بهره برده اید و از کاربردهای صابون در موارد دیگری مطلع هستید که در این گزارش ذکر نشده، حتما تجربیاتتان را با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =