راهکارهای لاغری بعد از زایمان

0

در طول دوره بارداری، وزن مادر افزایش چشمگیری می یابد و اگرچه بعد از تولد نوزاد، بخشی از این وزن که مربوط به نوزاد و کیسه آب است کم می شود، اما تمام این وزن اضافه از بین نمی رود. لاغری بعد از زایمان به واسطه وجود نوزادی که به مراقبت تمام و کمال مادر نیاز دارد و از شیر مادر تغذیه می کند، کار سختی خواهد بود؛ آیا شما هم جزو مادرانی هستید که به تازگی زایمان کرده اید و از این افزایش وزنتان حسابی رنج می برید؟

آیا در انتظار تولد فرزندتان هستید و یکی از دغدغه های فکری تان، بازگشت به اندام سابق و لاغری بعد از زایمان است؟ شاید هم در فکر بچه دار شدن هستید و به خاطر نگرانی های افزایش وزن دوران بارداری، دچار تردید شده اید؟ جزو هر کدام از این دسته ها که هستید، باید بدانید که لاغری بعد از زایمان راهکارهای خاص خودش را دارد که شاید کمی زمان بر باشد، اما با دانستن این راهکارها می توانید اندام ایده آل خود را بازیابید و دوباره همان خانم خوش هیکل قبل باشید؛ بدون آنکه به سلامتی خودتان و نوزادتان آسیبی بزنید.

ما در این مسیر شما را یاری خواهیم کرد. در این گزارش به بخش های مختلفی می پردازیم؛ از شیوه تغذیه مناسب و موادغذایی مورد نیاز بدن گرفته تا ورزش و نرمشهایی که مناسب شرایط شما هستند و البته اشاره به نکات ریز ولی ارزشمند و تعیین کننده در لاغری بعد از زایمان. تا پایان این گزارش با ما باشید تا با به کارگیری این راهکارها بتوانید اندام ایده آلتان را بازیابید.

چرا لاغرشدن بعد از زایمان ضروری و مهم است؟

داشتن یک اندام ایده آل برای هر خانمی مهم است. به ویژه اگر قصد دارید تا دوباره بچه دار شوید، باید حتما به لاغر شدن بعد از زایمان فعلی تان فکر کنید. حتی اندکی وزن اضافه بین بارداری های شما، باعث می شود تا شما وارد دسته افرادی شوید که اضافه وزن دارند و این برای سلامت شما و فرزند بعدی تان که قصد دارید به دنیا بیاورید مضر خواهد بود. چرا که ممکن است باعث افزایش فشار خون و پری-اکلامپسیا، بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت بارداری، سخت تر شدن روند لاغری، احتمال بالا رفتن نیاز به سزارین اورژانسی و درشت بودن بیش از حد فرزند بعدی تان شود.

حتی اگر در فکر بچه دار شدن دوباره نیستید هم از دست دادن اضافه وزنی که در طول بارداری داشتید، فواید زیادی خواهد داشت. این به سلامت شما کمک زیادی خواهد کرد. چرا که تحت کنترل داشتن وزنتان، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی و برخی سرطانها را کاهش خواهد داد.

چه زمانی می توان روند لاغری بعد از زایمان را آغاز کرد؟

بعد از تولد نوزاد، بدن شما به کمی زمان نیاز دارد تا بتواند خود را بازیابی کند. پس کار درستی نیست که بلافاصله بعد از زایمان، شروع به گرفتن رژیم غذایی کنید. البته داشتن یک تغذیه سالم، با رژیم غذایی متفاوت است و شما می توانید رویه تغذیه سالم را بلافاصله بعد از تولد نوزادتان آغاز کرده و یا ادامه دهید.

می توانید چند هفته بعد از زایمان، تمرینات سبک ورزشی انجام دهید. چک آپ بعد از زایمان مادر، بین شش تا هشت هفته بعد از زایمان انجام می شود و این موقع، زمان خوبی است که با پزشک و یا مامای خود در مورد اضافه وزنتان صحبت کنید. اگر درفکر لاغری بعد از زایمان هستید، پزشک شما می تواند شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند.

طبق اعلام پزشکان، وزن هر خانم در هنگام بارداری به طور متوسط حدودا ۱۱٫۵ تا ۱۶ کیلو افزایش می یابد. این وزن بچه، حجم رحم و چربی های ذخیره شده و البته کیسه آب و جفت و… سایر بخشهای مرتبط با جنین است. این چربی اضافه ، در حقیقت ذخیره انرژی برای زایمان و شیردهی به نوزاد است . بهترین روند کاهش وزن، بین ۰٫۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته است. اگر بخواهید بیش از این وزن کم کنید، ممکن است مواد مغذی کافی به بدنتان نرسد.

نکات تغذیه ای برای لاغری بعد از زایمان

بعد از زایمان بدن شما به استراحت و رژیم غذایی مناسبی نیاز دارد. پس تا شش هفته بعد از زایمان اصلا به رژیم غذایی فکر نکنید. وقتی حس کردید که بدنتان قدرت قبلی اش را بازیافته، باز هم باید مطمئن باشید که کالری کافی به بدنتان می رسد. اگر شما به فرزندتان شیر می دهید ولی کالری کمی مصرف کنید، شیر کمتری تولید می شود. و این در تغذیه فرزندتان هم تاثیرگذار خواهد بود. اگر کالری کمی مصرف کنید بدنتان گرسنه می ماند و این روند متابولسیم بدن را کاهش می دهد و  حتی لاغرشدن را برایتان سخت تر می کند. بدن هرخانم به طور متوسط در طول روز ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد و اگر به نوزادتان شیر می دهید، ۵۰۰ کالری دیگر هم موردنیاز است (۲۵۰۰ کالری).

برای آنکه بتوانید لاغر شوید باید درطول هفته ۳۵۰۰ کالری کمتر بگیرید (روزی ۵۰۰ کالری کمتر) و برای این کار لازم است کمی کمتر غذا بخورید یا کمی بیشتر ورزش کنید. باز هم باید مطمئن باشید که مواد مغذی کافی به بدنتان می رسد. آنچه دراین میان حسابی مهم است این است که حساب و کتاب کالری های مصرفی تان در طول روز را داشته باشید.

نیازهای مواد مغذی در بدن

در این بخش قصد داریم تا مقدار کالری و دیگر مواد مغذی روزانه موردنیاز بدن شما برای آنکه بتوانید در عین تغذیه سالم، کاهش وزن داشته باشید را به شما ارائه کنیم( البته میزان کالری موردنیاز با درنظر داشتن سن، متابولیسم و میزان فعالیت روزمره شما متغیر خواهد بود):

اگر به نوزادتان شیر می دهید

  • کالری موردنیاز روزانه: ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری
  • کلسیم: ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم
  • اسیدفولیک: ۲۸۰ میکروگرم
  • آهن: ۱۵ میلیگرم
  • پروتئین: ۶۵ گرم
  • ویتامین سی: ۹۵ میلیگرم

اگر به نوزادتان شیر نمی دهید

  • کالری موردنیاز روزانه: ۱۹۰۰ تا ۲۲۰۰ کالری
  • کلسیم: ۱۳۰۰ میلی گرم
  • اسیدفولیک: ۱۸۰ میکروگرم
  • آهن: ۱۵ میلیگرم
  • پروتئین: ۴۴ تا۵۰  گرم
  • ویتامین سی: ۶۰ میلیگرم

اگر به تازگی زایمان کرده این تمام این موادمغذی برای بدن شما ضروری هستند. برای سلامت استخوانهایتان هم به ویتامین دی و کلسیم نیاز دارید. آهن بر کم خونی غلبه خواهد کرد و پروتئین برای ترمیم بافتهای آسیب دیده نیاز است.

اهداف واقع بینانه برای کاهش وزن تعریف کنید؛ درطول روز به چند کالری نیاز است؟

نمی توان به صورت دقیق پاسخ این سوال را داد. چون برای پاسخ به این سوال به داده هایی مثل وزن فعلی شما، فعالیتهای روزمره تان و اینکه آیا به نوزادتان شیر می دهید یا خیر نیاز است. او به طور کلی یک خانم متوسط به روزی ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد تا بتواند وزن سالمی داشته باشد. البته اگر به نوزادتان شیر می دهید، باید ۵۰۰ کالری دیگر هم به میزان کالری موردنیاز روزانه تان اضافه کنید (۲۵۰۰ کالری).

بعد از زایمان کمی از اضافه وزن شما کاسته خواهد شد و نباید برای لاغرشدن عجله کنید. دراین مسیر طولانی برخی فاکتورها تاثیرگذار هستند: سن شما (متابولیسم بدن افراد بعد از ۲۵ سالگی در هر دهه از سن، ۲% کاهش می یابد.پس یعنی هرچه سنتان بالاتر باشد، کالری کمتری می سوزانید)، رژیم غذایی شما (وقتی پروتئین بیشتری درمقایسه با کربوهیدرات ها استفاده می کنید، بدن شما کالری بیشتری می سوزاند)، میزان فعالیت (هرچه بیشتر فعالیت داشته باشید، کالری بیشتری می سوزانید) و متابولیستم طبیعی بدن شما که بستگی به ژنتیک شما دارد.

چه زمانی بدنتان به حالت نرمال بازخواهد گشت؟

شاید بدن شما هرگز به فرم قبل از بارداری بازنگردد؛ حتی اگر تمام وزن اضافه تان را کاهش داده باشید. اما در عوض شما یک فرزند زیبا درکنارتان دارید. شما باید برای خودتان هدف زمانی و وزنی تعریف کنید. مثلا تعیین کنید که باید ۱۰ کیلو اضافه وزنتان را کم کنید و زمان بین شش تا نه ماه کافی و منطقی به نظر می رسد. البته اصل اساسی، سلامت شماست. شما باید برای خودتان اهداف قابل دسترسی تعیین کنید. یعنی اگر در طول بارداری اضافه وزن زیادی داشتید، نباید برای رسیدن به وزن ایده آلتان عجله داشته باشید. هر زمان که به وزن ایده آلتان رسیدید، سعی کنید تا دراین وزن باقی بمانید. اگر بتوانید وزنتان را برای دو سال حفظ کنید، شانس زیادی خواهید داشت تا بتوانید سالهای سال دراین وزن بمانید.

پس به دنبال آن نباشید تا با یک رژیم سفت و سخت و گرسنگی کشیدن فراوان، خیلی سریع اضافه وزن بارداری را برطرف کنید؛ چون هم به خودتان آسیب می رسانید وهم به نوزادتان، کاملا صبور باشید و در کمال آرامش و صبر برای کاهش وزن بعد از زایمان اقدام کنید.

چطور می توان کاهش وزنی ایمن داشت؟

شما با تغذیه سالم و نوشیدن آب کافی در طول روز و البته انتخاب میان وعده های سالم، می توانید به لاغری بعد از زایمان تان کمک کنید. این عادات غذایی به شما کمک می کند تا در طول روز انرژی کافی را برای مراقبت از خودتان و نوزادتان داشته باشید:

  • صبح، صبحانه کافی بخورید
  • در طول روز دست کم ۵ واحد میوه و سبزیجات بخورید
  • از موادغذایی پرفیبر مثل جوی دوسر، لوبیا، عدس، حبوبات و مغزدانه ها در غذاهایتان استفاده کنید.
  • مواد غذایی نشاسته دار مثل برنج، نان وپاستا را در هر وعده غذایی استفاده کنید. اینها کربوهیدرات هستند و باید یک سوم هروعده غذایی شما را تشکیل دهند
  • به حجم غذای هر وعده تان و تعداد و نوع میان وعده هایی که بین هروعده غذایی می خورید و کالری آنها توجه کنید.

رژیم غذایی سالم شما با انجام حرکات ورزشی سبک بهتر جواب می دهد؛ این کار به شما کمک می کند تا بتوانید از چربی اضافی بدنتان بکاهید. اگر ورزش کنید، زودتر به اندام مطلوبتان رسیده و انرژی بیشتری هم خواهید داشت.

بهترین کار این است که به سراغ رژیم های سخت و طاقت فرسا نروید و رعایت برخی نکات ساده و پیش پا افتاده، به شما کمک خواهد کرد تا تغذیه سالمی داشته باشید:

  • موادغذایی تازه با فیبر بالا : بیشتر به سراغ سبزیجات، پروتئین و حبوبات بروید. سعی کنید سبزیجاتتان را در وعده های اول وقت، صبح تا ظهر بخورید.
  • کمتر غذا بخورید: درهروعده، نسبت غذایتان را کمتر کنید. سعی کنید در بشقاب کوچکتری غذا بخورید.
  • لذت از غذا: بنشینید و در کمال آرامش از غذاخوردنتان لذت ببرید.
  • خداحافظی با اسنکهای ناسالم: اگر گرسنه هستید، به جای آنکه به سراغ اسنک های ناسالم بروید، مواد غذایی سالم استفاده کنید. سعی کنید هله هوله و خوراکی های غیرمفید در خانه تان نداشته باشید تا به سراغشان نروید و موادغذایی بی کالری مثل چیپس و نوشابه را از زندگی تان حذف کنید و مواد سالم مثل میوه و سبزیجات، پروتئین، نانهای سبوس دار، لبنیات کم چرب را جایگزین آن کنید.
انتخاب میان وعده های سالم نقش موثری در لاغری بعد از زایمان خواهد داشت
انتخاب میان وعده های سالم نقش موثری در لاغری بعد از زایمان خواهد داشت
  • چربی را به طور کامل حذف نکنید: به سراغ چربی های سالم مثل (شش عدد زیتون، یک چهارم یک آووکادو، ۱۲ مغزدانه ویا یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان بروید) و این را در سه تا از شش میان وعده غذایی تان بگنجانید. امگا۳ (چربی سالم موجود در ماهی سالمون، گردو، روغن تخم کتان و…) باعث کاهش چربی دور شکم خواهد شد.
  • نوشیدنی و خوراکی های آبدار: موادغذایی آبدار را برای میان وعده هایتان انتخاب کنید؛ میوه ها، سبزیجات، سوپ و چای که کالری کمتری دارند. آب بدون آنکه کالری داشته باشد حجم زیادی از شکم شما را پر می کند و تحقیقات حکایت از آن دارد که افرادی که قبل از صرف غذا سوپ می خورند، غذای کمتری نسبت به سایر افراد میل می کنند.
  • از غذاهای فراوری شده دوری کنید: سعی کنید تا جای ممکن تغذیه سالم داشته باشید؛ فست فودها، موادغذایی فراوری شده و شیرینیجات را از زندگی تان حذف کنید.
  • سه وعده در روز لبنیات مصرف کنید: شیر، پنیر و ماست که حاوی کلسیم و پتاسیم هستند و به شما کمک می کنند تا راحت تر وزن کم کنید. اما اگر به لاکتوز آلرژی دارید، به سراغ لبنیات بدون لاکتوز بروید.

    نقش پررنگ لبنیات در تغذیه سالم برای لاغری بعد از زایمان
    نقش پررنگ لبنیات در تغذیه سالم برای لاغری بعد از زایمان

ایده هایی برای میان وعده های سالم

شما باید سعی کنید تا از مواد قندی دوری کنید و به سراغ مواد خوراکی سالم بروید. شیر کم چرب و ماست جزو بهترین میانه وعده ها برای شماست که طبق تحقیقات کلسیم موجود در ماست و شیر به لاغرشدن بعد از زایمان کمک زیادی می کند. 

  • کرفس، هویج و فلفل با سس کم چرب
  • سالاد مرغ یا تخم مرغ با نان سبوس دار
  • غلات صبحانه با شیر کم چرب
  • نان سبوس دار با کره مغزدانه ها( کره بادام، کره بادام زمینی و…)
  • تخم مرغ آب پز
  • سیب با کره بادام
  • اسموتی میوه ها و یا ترکیب آنها با شیرسویا، شیر بادام
  • حمص یا هوموس (غذای لبنانی متشکل از نخود و روغن زیتون، ارده وسیر)
  • عسل، گردو و گرانولا
  • سوپ عدس
  • ساندویچ بوقلمون و آووکادو
میان وعده های مفید برای لاغری بعد از زایمان
میان وعده های مفید برای لاغری بعد از زایمان

درعین حال میان وعده هایی با فیبر بالا مثل انجیر، کشمش و یا بیسکوییت های سبوس دار و سبزیجات هم گزینه های خوبی خواهند بود. سعی کنید بیش از دو تا سه ساعت بین میان وعده هایتان فاصله نیفتد. دست کم شش بار در روز به سراغ میان وعده ها بروید و هرزمان که به بچه تان شیر می دهید، خودتان هم یک میان وعده کوچک بخورید. این باعث می شود تا متابولیسم بدنتان به فعالیت ادامه دهد و حداکثر میزان کالری را در طول روز بسوزانید.

غذاهای موردعلاقه تان را حذف نکنید؛ جانشین پیدا کنید

اگر پیتزا دوست دارید، آن را از برنامه غذایی تان حذف نکنید؛ مثلا یک پیتزا سبزیجات یا پیتزا مارگریتا (با پنیر وگوجه) سفارش دهید. اگر اسپاگتی دوست دارید، پروتین زیادی را همراه با آن مصرف کنید. خودتان را آنقدر محدود نکنید تا درآینده ناگهان دست به یاغی گری بزنید. اگر هم روش جانشین یافتن فایده ای نداشت، سعی کنید حجم کمتری از غذای موردعلاقه تان را بخورید و بقیه حجم معده تان را با سالاد و سبزیجات پر کنید.

نکات ورزشی برای کاهش وزن بعد از زایمان

به عنوان یک زائو، چه ورزشهایی می توان انجام داد؟

سعی کنید در زندگی روزمره جدیدتان، زمان و روش خاصی برای ورزش کردن بیابید؛ البته با وجود یک نوزاد کوچولو، قطعا کار ساده ای پیش رو ندارید ولی غیرممکن هم نیست. شما می توانید کار را با ورزشهای ساده تر آغاز کنید:

  • نرمش های درازکش (تمرینات کگل)
  • پیاده روی
  • نرمش های کششی

بهترین زمان برای شروع تمرینات ورزشی شش هفته بعد از زایمانتان است؛ یا هرزمان که حس کردید که کاملا بدنتان بعد از این عمل جراحی بازیابی شده. برای پیاده روی می توانید نوزادتان را در کالسکه قرار داده و همراه خود به پیاده روی ببرید. حتی می توانید در کلاسهای ورزشی گروهی شرکت کنید و با مادرانی که در شرایطی مشابه با شما هستند، به تمرین بپردازید. هیچ وقت تا حد خستگی بیش از حد، ورزش نکنید. چون قطعا کمبود خواب شما را به اندازه کافی خسته کرده است. یک فعالیت روزانه لذت بخش پیدا کنید؛ پیاده روی،دو، یوگا، دوچرخه سواری، شنا ، ایروبیک و… و درطول هفته این ورزش را انجام دهید.

طبق تحقیقات به عمل آمده، خانمهایی که همراه با رعایت رژیم غذایی شان ورزش هم کرده اند ۱٫۷۲ کیلوگرم بیشتر از خانمهایی که بعد از زایمان فقط رژیم غذایی رعایت کردند، توانسته اند وزنشان را کم کنند.

بسیاری از خانمها بعد از زایمان افسرده می شوند و ترجیح می دهند تا به جای هرکار وفعالیت فیزیکی ای بخوابند، اما کم کم از جا بلند شوید. کمی اطراف خانه پیاده روی کنید، اگر حس خوبی داشتید فردا مسیر را کمی طولانی تر کنید. شما می توانید در شش هفته ابتدایی بعد از زایمانتان این روند را بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و ۳ تا ۵ بار در هفته انجام دهید. لازم هم نیست که از خانه دور شوید، ۳۰ دقیقه پیاده روی با کالسکه، ۱۵۰ کالری می سوزاند.

پیاده روی مادر و نوزاد
پیاده روی مادر و نوزاد

کارهای دیگری که باعث کاهش وزن بعد از زایمان می شوند.  

  • آیا شیردهی باعث کاهش وزن و لاغری خواهد شد؟

برخی مدارک حکایت از آن دارد که شیردهی به مادر کمک می کند تا راحت تر بتواند بدنش را به فرم سابقش بازگرداند ولی هنوز هیچ تحقیقی رسما این را ثابت نکرده است. راهکارش ساده است، شما نباید بیشتر از کالری موردنیاز بدنتان در طول روز، کالری دریافت کنید. باید تغذیه ای سالم داشته باشید و فعالیت بدنی کنید.

شیردهی روزانه ۳۳۰ کالری می سوزاند. شاید حتی بهتر باشد تا بخشی از این کالری را از چربی های بدنتان بسوزانید. چون در هنگام بارداری، بدن مقداری چربی ذخیره می کند تا بتواند برای تولید شیر، انرژی کافی داشته باشد. البته میزان کالری ای که می سوزانید بستگی به رژیم غذایی و سبک زندگی شما دارد. اگر شما بتوانید در کاهش وزنتان موفق باشید، بدنتان باز هم می تواند شیر کافی را برای تغذیه نوزادتان فراهم کند. شیردهی معمولا باعث گرسنه شدن شما می شود، سعی کنید برای سیر شدن سبزیجات، پروتئین و موادمغذی مصرف کنید و به سراغ چربی و شیرینیجات نروید. سعی کنید آب زیاد بنوشید.

شیردهی به نوزاد فواید زیادی برای مادر و نوزاد دارد: شیر مادر شامل موادمغذی موردنیاز بدن نوزاد در شش ماه ابتدایی است؛ سیستم ایمنی بچه را تقویت می کند. شیردهی همچنین باعث می شود تا سایز رحم بعد از زایمان، با سرعت بیشتری به سایز نرمال برگردد. ریسک بیماری در نوزاد (از جمله بیماری های ریوی، پوستی، چاقی، دیابت و..) و بیماریهای مادر ( از جمله دیابت نوع ۲، سرطان سینه، سرطان تخمدان و افسردگی بعد از زایمان) را کاهش می دهد. و به کاهش وزن بعد از زایمان نیز کمک می کند.

طبق آماری که از ۴۹۲۲ خانمی که به نوزادشان شیر می دادند به دست آمده، آنها ۱٫۶۸ کیلوگرم بیشتر از مادرانی که به نوزادنشان شیر نمی دادند وزن کم کره اند

  • خواب کافی

تحقیقات علمی ثابت کرده اند که اگر درطول روز به اندازه کافی بخوابید، می توانید بهتر به جنگ اضافه وزن بعد از بارداری بروید. چون بعد از تولد نوزادتان، قطعا سیستم خواب شما برهم می خورد و این برروی متابولیسم بدن شما تاثیرمی گذارد و کار لاغر شدن بعد از زایمان را برایتان سخت می کند. هرزمان که نوزادتان خوابید، شما هم چرت کوتاهی بزنید. هیچ وقت خواب و چرت میان روزتان را فدای کارهای خانه و حتی ورزش کردن نکنید. چون اگر خواب خوبی نداشته باشید، انرژی کافی برای هیچ کاری را نخواهید داشت.

چرت روزانه در کنار نوزاد
چرت روزانه در کنار نوزاد

 تجربیات تعدادی از مادران بعد از کاهش وزن پس از زایمان

  • الیزابت: کاهش ۱۵ کیلو وزن در ۵ تا ۶ ماه

نوزاد من در فصل زمستان به دنیا آمدو در نتیجه من اکثرا در خانه بودم. برای خودم آهنگ می گذاشتم و نوزادم را بغل می کردم و می رقصیدم. یا او را روی صندلی اش می نشاندم و من می رقصیدم و او به من می خندید. واقعا زیاد ورزش نکردم ولی همین رقصهای طولانی به من کمک کرد تا در کاهش وزن بعد از زایمان موفق باشم

  • دیانا: ۱۵ کیلو در ۲ ماه

من درهنگام انجام حرکات ورزشی مثل اسکات، نشستن و بلند شدن و حرکات مرتبط با تقویت بازو، از نوزادم به عنوان وزنه استفاده می کردم. در چند ماه اول، سعی می کردم هرروز چند ست از تمرینات ورزشی را انجام دهم و همین حالا هم که نوزادم یک ساله است به عنوان بازی و شوخی از او به عنوان وزنه ورزشی برای انجام تمریناتم استفاده می کنم.

 

بازی کردن با نوزاد در هنگام انجام حرکات ورزشی
بازی کردن با نوزاد در هنگام انجام حرکات ورزشی
  • اوی: کاهش ۲۰ کیلو وزن در ۵ ماه

من در طول این ماه ها به جای خوردن بستنی، ماست را در فریزر قرار می دادم و ماست یخ زده می خوردم. هرزمان گرسنه می شدم هم سبزیجات و یا میوه های تازه می خوردم وبه این ترتیب خیلی راحت توانستم وزنم را کم کنم

  • دانیله: ۲۰ کیلو در شش ماه

بعد از زایمان تصمیم گرفتم تا اضافه وزنم را از بین ببرم. میزان آبی که درطول روز می نوشیدم را افزایش دادم و قبل ، در هنگام و بعد از شیر دادن به فرزندم، یک لیوان آب می نوشیدم. همین کار باعث می شد تا احساس سیری کنم و کمتر به سراغ میان وعده های ناسالم بروم.

  • ایانا: ۲۰ کیلو در ۲ سال

۱۵ کیلوی اول را در ماه های ابتدایی بعد از زایمانم کم کردم ولی ۵ کیلوی نهایی برایم سخت بود. از آنجا که خیلی شکمو هستم، رژیم گرفتن برایم سخت بود؛ پس سعی کردم تا خوراکی های مضر را از وعده های غذایی ام کم کنم. مثلا دیگر لای ساندویچ هایم پنیر نمی گذاشتم و تاحد امکان سیب زمینی سرخ کرده نمی خوردم. به جای خوردن اسمارتیز یا کیک، به سراغ برشهای هویج و سیب رفتم

حرف آخر

در این گزارش سعی کردیم تا به صورت مختصر و مفید به شما در مسیر کاهش وزن بعد از زایمان کمک کنیم. اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه و در چند جمله، این بحث را جمع بندی کنیم، باید  این را درنظر داشت که روند لاغری بعد از زایمان، روندی آهسته و پیوسته است؛ اصلا نباید خودتان را تحت فشار بگذارید؛ باید واقع بین باشید و اهداف کوتاه مدت و بلندمدتی را برای خودتان تعریف کنید؛

اگر هم نگران ترک های پوست به ویژه پوست شکمتان هستید، باید بدانید که راهکارهای مختلفی برای برطرف کردن این ترک در طول بارداری و بعد از زایمان وجود دارد که به شما کمک می کند تا این ترکها را کمرنگ کرده و به حداقل برسانید.

باید از رژیم های سفت و سخت دوری کنید و داشتن تغذیه سالم و دوری از خوراکی های پرکالری و ناسالم و درکنار آن انجام تمرینات ورزشی، شما را در رسیدن به هدفتان که داشتن یک اندام ایده آل بعد از زایمان است، کمک خواهد کرد. اگر تجربیات دیگری دراین زمینه دارید، حتما تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − هشت =