چگونه کمپوست خانگی درست کنیم؟

0

راه‌های زیادی برای کمک به حفظ محیط زیست وجود دارد که برای اجرای آنها نیاز به داشتن ابزار و روش‌های پیچیده‌ای نداریم، بلکه به سادگی و با کمترین امکانات هم می‌توان هر یک از آنها را انجام داد. تهیه کمپوست خانگی با استفاده از زباله‌هایی که همه روزه در آشپزخانه منزل‌مان تولید می‌کنیم، یکی از راه‌های حفاظت از محیط زیست است. همان‌طور که گفته شد کمپوست خانگی از زباله‌های آشپزخانه تهیه می‌شود و یکی از بهترین و مغذی‌ترین انواع کودها محسوب می‌شود.

در این مطلب هر آنچه که لازم است در ارتباط با کمپوست بدانید را با هم مرور خواهیم کرد. با استادکار همراه باشید.

کمپوست چیست؟

مواد آلی حاصل از تجزیه بقایای حیوانی، گیاهی، مواد غذایی و برخی زباله‌های شهری که به مرور زمان به دست می‌آید، کمپوست نام دارد. مواد زائدی که از گیاهان، حیوانات و پسماند مواد غذایی باقی می‌ماند، طی فرآیندهایی که در ادامه به آن پرداخته می‌شود بازیافت شده و به کمپوست تبدیل خواهند شد.

نحوه درست کردن کود طبیعی با پسماند میوه و سبزیجات در خانه
کمپوست کیفیت خاک سطحی را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

کاربرد کمپوست

کمپوست بهترین و مغذی‌ترین کود برای تقویت و بهبود عملکرد خاک در باغبانی و کشاورزی است از این رو اهمیت بالایی در صنعت کشاورزی دارد. همچنین استفاده از کمپوست در خاک گل‌های آپارتمانی موجب رشد بهتر و سریع‌تر آنها خواهد شد.

همین‌طور بخوانیم: باغچه‌آرایی و گلکاری باغچه برای فصل بهار

مزایا استفاده از کمپوست

از جمله مزایای کمپوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزان‌قیمت بودن کمپوست
  • روش تهیه ساده و بدون نیاز به ابزار خاص و پیچیده صنعتی
  • جایگزین مناسب برای کودهای صنعتی و شیمیایی
  • کاهش حجم میزان زباله تولیدی
  • جلوگیری از تولید گاز متان
  • پرورش گل و گیاهان سالم‌تر

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کود کمپوست خانگی برای گلدان

اگر علاقمند به پرورش گل و گیاه هستید، باید بدانید که نگهداری از آنها در عین سادگی بسیار حساس بوده و نیازمند مراقبت بسیار است. حتما برایتان پیش آمده که احساس کنید روند رشد گل‌هایتان کند شده یا اینکه دیگر طراوت و شادابی سابق را ندارند. از جمله کارهایی که می‌توانید در رابطه با قدرت باروری و رشد گیاهان‌تان انجام دهید، تقویت خاک گلدان با استفاده از کود کمپوست خانگی است.

خوب است بخوانید: بهترین زمان کود‌دهی درختان و باغچه و آموزش آن

طرز تهیه کمپوست

طرز تهیه کمپوست خانگی در عین سادگی نیازمند رعایت نکاتی است که در صورت سهل‌انگاری باعث می‌شود به نتیجه مطلوب‌تان دست پیدا نکنید. در ادامه مراحل تهیه کمپوست را با هم مرور خواهیم کرد.

موادی که برای تهیه کمپوست استفاده می‌شوند کدامند؟

برای تهیه کمپوست خانگی از هر پسماندی نمی‌توان استفاده کرد. همین‌طور از مواد قهوه‌ای و مواد سبز باید به اندازه یکسان استفاده کنیم. به‌طور مثال ضایعات حیوانات خانگی، وسایل فلزی، شیشه، فرآورده‌های لبنی و… برای کمپوست مناسب نیستند.

  • مواد سبز (مواد نیتروژن‌دار) به برگ گیاهان، برگ درختان، پوست انواع میوه، تفاله چای، تفاله قهوه و… گفته می‌شود.
  • مواد قهوه‌ای (مواد کربن‌دار) به مقوا، انواع برگ‌های خشک شده، دستمال کاغذی، روزنامه، کاغذ و… گفته می‌شود.

روش‌های تهیه کمپوست خانگی

برای تهیه کمپوست خانگی دو روش وجود دارد که شما با توجه به موقعیت‌تان می‌توانید هر یک از آنها را انتخاب کرده و انجام دهید.

روش اول یا روش دفن در زمین برای تهیه کمپوست خانگی

در روش اول یا روش دفن در زمین که ساده‌ترین روش نیز هست، شما می‌توانید همه موادی که برای تهیه کمپوست لازم است را با هم مخلوط کرده و در نقطه‌ای از حیاط یا باغچه منزل‌تان دفن کنید. از معایب این روش طولانی بودن زمان به دست آوردن کمپوست است به‌طوری‌که چیزی حدود یک سال زمان می‌برد تا کمپوست آماده شود.

طرز تهیه کمپوست در خانه
آسان‌ترین راه ممکن برای تهیه کمپوست روش دفن در زمین است.

روش دوم برای تهیه کمپوست خانگی

روش دوم برای افرادی که زندگی آپارتمانی دارند گزینه بسیار مناسبی است. مراحل تهیه کمپوست خانگی به این روش را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

  • سطل کمپوست را در جایی خارج از فضای خانه مانند حیاط، بالکن، پشت‌بام یا انباری قرار دهید.
  • یک لایه پر، برگ خشک و کاه را کف سطل کمپوست بریزید. (این لایه برای جریان پیدا کردن هوا در کمپوست و افزایش سرعت تجزیه موثر است)
  • یک لایه مواد سبز بریزید.
  • دقت کنید لایه بعدی که داخل سطل می‌ریزید مواد قهوه‌ای باشد یا اگر لایه اول‌تان مواد قهوه‌ای بود، لایه بعدی حتما مواد سبز باشد.
  • چهار الی شش ماه بعد کمپوست خانگی شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. (کمپوست بویی شبیه به بوی خاک دارد)
روش ساده کمپوست‌سازی در خانه
ترتیب موادی که در سطل کمپوست ریخته می‌شود باید به درستی رعایت شود، در غیر این صورت بوی ناخوشایندی از سطل متساعد می‌شود.
ویدیوی آموزش ساخت کمپوست در خانه

کدام برای سطل کمپوست خانگی بهتر است؟

سطلی که برای تهیه کمپوست خانگی استفاده می‌شود، بهتر است در‌پوش‌دار و از جنس پلاستیک باشد. در بازار سطل‌های مخصوص کمپوست از جنس فلز و پلاستیک موجود هستند. اگر خودتان می‌خواهید سطل کمپوست را درست کنید، فراموش نکنید که حتما روی در، کف و بدنه سطل حفره‌هایی ایجاد کنید که هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد و همچنین آب اضافی حاصل از کمپوست نیز از آن خارج شود.

انواع سطل کمپوست خانگی
اگر سطل کمپوست را در خانه نگهداری می‌کنید، حتما آن داخل ظرف دیگری قرار دهید تا آبی که از آن خارج می‌شود، دردسر‌ساز نشود.

سخن آخر

درست کردن کمپوست خانگی به هیچ عنوان سخت و پیچیده‌ نیست، فقط نیاز به رعایت کردن یکسری نکات دارد. تقویت گل‎ها و گیاهان آپارتمانی یا باغچه منزل‌تان با استفاده از کمپوستی که خودتان تهیه کرده‌اید، بسیار لذت‌بخش بوده و شما را هر چه بیشتر به تهیه کمپوست خانگی ترغیب می‌کند. اگر برای سم‌پاشی باغچه و فضای سبز منزل‌تان نیاز به کمک داشتید، کافیست در لینک زیر به‌صورت رایگان ثبت سفارش کنید و از خدمات حرفه‌ای تیم استادکار بهره‌مند شوید.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + هجده =