از بین بردن جوش سر سیاه ؛ چگونه از دست این جوش‌های ریز رها شویم؟

0

امان از جوش سر سیاه! گاهی این جوش‌های کوچکِ نه‌چندان برآمده بیش از جوش‌های قرمزِ برآمده موجب آزار می‌شوند. بدی این جوش‌های سرسیاه این است که از بین رفتن‌‌شان سخت‌تر از جوش‌های معمولی است و به دلیل آن که مدت زیادی در صورت باقی می‌ماند می‌توانند به شدت روی مخ باشند و کاری کنند که آدم مجبور شود پوست‌اش را فشار دهد تا بلکه از شر این لکه‌های کوچکِ سیاه خلاص شود. اما چاره این نیست. همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت ترکاندن جوش سر سیاه  با استفاده از دست‌های آلوده وضعیت آن را بدتر می‌کند. اگر جوش سر سیاه دارید، نگران نباشید. در ادامه راه‌حل‌هایی برای از بین بردن جوش سر سیاه به شما معرفی می‌کنیم. این راه‌حل‌ها را اگر به درستی به کار گیرید به احتمال بسیار زیاد رها خواهید شد از شر هر نوع جوش سرسیاه در هر نقطه از پوست‌تان. اما پیش از آن که به معرفی روش‌های رفع جوش سر سیاه بپردازیم، بد نیست ببینیم اصلاً جوش سرسیاه چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

جوش سر سیاه چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

جوش سر سیاه نوعی کومدون (Comedo) است. کومدون‌ها زمانی بروز می‌کنند که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده‌ی پوست و چربی پوست با نام سبوم بسته می‌شوند. قسمت بالایی این کومدون‌ها که بر روی پوست قابل مشاهده است رنگی تیره دارد و بنابراین این جوش‌ها به رنگ تیره مشاهده می‌شوند.

پوست ما دارای منافذی است که از طریق این منافذ موها روشد می‌کنند. در زیر این منافذ نیز غدد سباسه وجود دارند که وظیفه تولید سبوم، همان چربی پوست، بر دوش‌شان است. حال زمانی که منافذ پوست بسته می‌شوند، سلول‌های مرده‌ی پوست با اکسیژن واکنش نشان می‌دهند و به تدریج سیاه می‌شوند و به این ترتیب جوش سر سیاه به وجود می‌آید.

پس می‌توان گفت که به وجود آمدن جوش سرسیاه ارتباطی با پاکیزگی پوست ندارد. جوش سر سیاه اغلب بر روی پوست صورت، گردن، پشت، شانه و بازوها ایجاد می‌شود، چرا که اغلب فولیکول‌های مو در این مناطق وجود دارند.

از بین بردن جوش سر سیاه
جوش سر سیاه روی بینی

سن و تغییرات هورمونی از جمله عواملی هستند که احتمال بروز جوش سر سیاه را افزایش می‌دهند. این جوش‌ها، مانند سایر جوش‌ها، در سنین بلوغ بیش‌تر بروز می‌کنند، اما با این حال در هر سنی ممکن است شاهد جوش سر سیاه باشیم. پس از بلوغ، تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و همچنین مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز احتمال بروز جوش سر سیاه را افزایش می‌دهند.

سایر عوامل افزایش‌دهنده‌ی احتمال بروز جوش سر سیاه عبارت اند از:

  • مسدود شدن منافذ پوست در اثر استفاده از لوازم آرایش
  • عرق کردن زیاد
  • رطوبت بالا در محیط
  • برخی از شرایط مربوط به سلامتی (مانند استرس و سندروم تخمدان پلی کیستیک)
  • استفاده از برخی داروهای استروئیدی مانند کورتیکواستروئیدها

بر خلاف باور عموم، بهداشت ضعیف موجب بروز جوش سرسیاه نمی‌شود.

درمان جوش سر سیاه

حال که نگاهی به چیستی جوش سرسیاه و علل آن داشتیم، نوبت به آن رسیده که به تفصیل به روش‌های از بین بردن جوش سر سیاه بپردازیم.

الف) کارهایی که نباید برای از بین بردن جوش سر سیاه انجام دهید

۱- با دست کثیف جوش‌ها را نترکانید

در صورتی که روی دست‌تان آلودگی وجود داشته باشد و با همان دست بخواهید درصدد ترکاندن جوش سر سیاه برآیید، اوضاع نه تنها هیچ بهتر نخواهد شد بلکه به احتمال زیاد پس از مدتی شاهد گسترده شدن جوش‌های سرسیاه‌تان خواهید بود.

برای ترکاندن جوش سر سیاه:

  1. ابتدا دوش بگیرید. یک دوش آب گرم موجب می‌شود که منافذ پوست باز شوند و بهتر بتوان جوش را ترکاند.
  2. سپس دستان‌تان را با مایع دسشویی به طور صحیح و حدود ۲۰ ثانیه کاملاً بشویید. نباید هیچ گونه باکتری روی دست‌تان وجود داشته باشد.
  3. در مرحله بعد، پوست‌تان را مرطوب کنید. با استفاده از کرم مرطوب کننده بدون چربی پوست‌تان را از خشکی بیرون آورید.
  4. اکنون می‌توانید اطراف جوش را اندکی فشار دهید تا جوش بیرون بیاید. نیازی به فشار زیاد نیست.
  5. سپس پوست خود را با آب سرد بشویید و باری دیگر از مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. در این مرحله باید حتماً با دقت دست‌ها را نیز بشویید.

۲- از ابزارهای جوش سر سیاه استفاده نکنید

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های لوازم آرایشی ابزارهایی برای خارج کردن جوش سر سیاه به فروش می‌رسانند. اما این ابزارها خیلی سریع محل تجمع باکتری‌ها می‌شوند و بنابراین نه تنها کار مثبتی از پیش نمی‌برند بلکه احتمالاً وضعیت جوش‌ها را بدتر هم می‌کنند.

۳- صورت خود را در طی روز زیاد نشویید

نیازی به شست‌وشوی زیاد صورت نیست. اگر پوست‌تان خیلی چرب نیست روز یک بار و اگر پوست‌تان چرب است روزی دو بار شست‌وشوی صورت کافی است. برای شست‌وشوی صورت می‌توانید از متد زیر استفاده کنید:

  1. قبل از شست‌وشوی صورت، لازم است که با استفاده از مواد پاک کننده آرایش‌تان را پاک کنید.
  2. روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورت‌تان را با آب خنک بشویید.
  3. سعی کنید از پاک کننده‌های غیر صابونی ضد آکنه برای شست‌وشو استفاده کنید.
  4. پس از شست‌وشو پوست‌تان را مرطوب کنید. مرطوب کردن پوست مانع از چرب شدن بیش از اندازه‌ آن می‌شود.

۴- در طی روز صورت خود را لمس نکنید

دست‌های هر یک از من و شما آلوده هستند و بنابراین با لمس صورت توسط دست‌ها کلی باکتری به صورت منتقل می‌شود و در نتیجه وضعیت جوش سر سیاه در صورت بدتر هم می‌گردد.

ب) تمیز کردن پوست برای از بین بردن جوش سر سیاه

۱- برای از بین بردن جوش سر سیاه از عسل و دارچین استفاده کنید

از بین بردن جوش سر سیاه
استفاده از دارچین و عسل برای از بین بردن جوش سر سیاه

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی بوده و برای رفع آلودگی از منافذ پوست بسیار مفید است. برای بهره بردن از خواص عسل برای پوست، می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را نصف قاشق چای‌خوری دارچین ترکیب کنید و این ترکیب را به مدت ۳ دقیقه با دست به صورت خود و یا هر جایی که جوش سر سیاه دارد بمالید. فراموش نکنید که پیش از استفاده از دست‌ها برای این کار، باید حتماً آن‌ها را با دقت و به وسیله‌ی آب و مایع دسشویی بشویید.

۲- برای درمان جوش سر سیاه از ماسک سفیده تخم مرغ استفاده کنید

برای بهبود وضعیت منافذ پوست می‌توانید از ماسک سفیده تخم مرغ نیز استفاده کنید.

برای تهیه‌ی این ماسک:

  1. دو تخم مرغ آورده و زرده آن‌ها را حذف کنید.
  2. دو لایه سفیده تخم مرغ روی پوست خود بمالید. به این ترتیب که ابتدا مقداری از سفیده تخم مرغ را روی پوست می‌مالید و اجازه می‌دهید که دو دقیقه خشک شود. پس از دو دقیقه، یک لایه دیگر بر روی پوست خود می‌مالید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. عجله‌ای برای پاک کردن آن نداشته باشید.
  4. در آخر پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، ماسک را با استفاده از آب گرم بشویید.

۳- برای از بین بردن جوش سر سیاه از ماسک خاک رس استفاده کنید

انواع مختلفی از خاک رس آرایشی وجود دارند که می‌توانید هر یک از آن‌ها را تهیه کنید. پس از تهیه خاک رس، آن را با سرکه سیب ترکیب کرده و ترکیب را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید که ترکیب ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس با استفاده از آب گرم آن را بشویید.

۴- برای رفع جوش سر سیاه از ترکیب ماست و جو دو سر استفاده کنید

ترکیب ماست و جو دو سر نیز گزینه‌ای عالی برای رفع جوش سر سیاه است. این دو ماده را ترکیب کرده و ماسک حاصل از آن‌ها را یک بار در هفته استفاده کنید. اسید لاکتیک موجود در ماست در بهبود وضعیت منافذ پوست مفید است.

برای تهیه ماسک ماست و جو دو سر:

  1. سه قاشق غذاخوری ماست ساده، دو قاشق غذاخوری جو دو سر، سه قطره آبلیمو و سه قطره روغن زیتون را با هم ترکیب کنید.
  2. ماسک را روی پوست خود بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

۵- از ترکیب زردچوبه و چای نعناع برای رفع جوش سرسیاه استفاده کنید

مقداری چای نعناع تهیه کنید و پس از سرد شدن، دو قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه ترکیب کنید. ماسک را روی صورت خود بمالید و پس از چند دقیقه با آب گرم شستشو دهید.

۶- برای از بین بردن جوش سر سیاه از نمک اپسوم استفاده کنید

از بین بردن جوش سر سیاه
استفاده از نمک اپسوم برای از بین بردن جوش سر سیاه

نمک اپسوم دارای خواص آنتی باکتری است و بنابراین می‌تواند گزینه‌ای عالی برای از بین بردن جوش سر سیاه باشد. برای تهیه ماسک نمک اپسوم، به مقداری آب داغ و ید نیاز دارید. یک قاشق از نمک اپسوم را با مقداری آب گرم و چند قطره ید ترکیب کنید. ترکیب را به هم بزنید و سپس با استفاده از پنبه آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید که ترکیب ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با استفاده از آّب گرم آن را بشویید.

ج) لایه برداری پوست برای از بین بردن جوش سر سیاه

علاوه بر تمیز کردن پوست، می‌توان از لایه برداری نیز برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده کرد. اما برای لایه برداری پوست حتماً نیازی به مراجعه به کلینیک و یا حتی استفاده از کرم‌های لایه بردار نیست، بلکه یک سری ماده‌ی طبیعی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به خوبی سطح پوست را لایه برداری کرد. در ادامه به معرفی این ماده‌ها می‌پردازیم:

۱- از ترکیب لیمو و نمک برای لایه برداری پوست استفاده کنید

ویژگی‌های پاک کننده لیمو به همراه اثرات آنتی باکتریال نمک موجب می‌شوند که تمامی آلودگی‌های موجود بر روی سطح پوست از بین بروند. برای استفاده از ترکیب لیمو و نمک:

  1. مقداری از آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری نمک و مقداری عسل ترکیب کنید.
  2. ترکیب به دست آمده را ۲ الی ۳ دقیقه روی پوست بمالید و سپس با آب گرم شستشو دهید.

۲- از اسکراب چای سبز برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده کنید

از بین بردن جوش سر سیاه
چای سبز، مفید برای از بین بردن جوش سر سیاه

چای سبز از مواد عالی برای نوشیدن است، اما استفاده موضعی از آن برای پوست نیز مفید است. چای سبز را با آب ترکیب کرده و آن را روی پوست بمالید. مخلوط را ۲ الی ۳ دقیقه بعد با آب گرم بشویید.

۳- از جوش شیرین برای از بین بردن جوش سر سیاه بهره ببرید

جوش شیرین از مواد جادویی‌ای است که برای کارهای مختلفی کاربرد دارد. اما از آن برای پاک کردن سلول‌های مرده‌ی پوست نیز می‌توان استفاده کرد.

برای استفاده از جوش شیرین در راستای از بین بردن جوش سر سیاه :

  1. مخلوطی غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه کنید.
  2. با استفاده از حرکات دایره‌ای، و به واسطه‌ی انگشتان دست، مخلوط را به پوست خود بمالید.
  3. اجازه دهید که مخلوط ده دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با استفاده از آب گرم آن را بشویید.

۴- از مخلوط شیر و جوز هندی برای از بین بردن جوش سیاه استفاده کنید

مخلوط شیر و جوز نیز می‌تواند برای رفع جوش سر سیاه مفید باشد. برای این امر، مقداری شیر را با جوز ترکیب کنید. سعی کنید تا جای امکان مخلوط سفت و غلیظ باشد. سپس مخلوط را روی پوست مالیده و پس از ده دقیقه بشویید.

سخن آخر

هر یک از راه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توانند برای از بین بردن جوش سر سیاه مفید باشند. بنابراین در صورتی که به طور منظم از هر یک از آن‌ها استفاده کنید احتمالاً به زودی از شر جوش سر سیاه خلاص خواهید شد. فقط به خاطر داشته بشید که برای رهایی از دست جوش سر سیاه باید عزمی جزم داشته باشید و به طور مرتب روش‌ها را امتحان کنید. استفاده‌ی یک یا دو باره از هیچ یک از روش‌ها کاری از پیش نخواهد برد.

این مورد نیز گفتنی است که استفاده از کرم لایه بردار نیز می‌تواند برای از بین بردن جوش سر سیاه مفید باشد. منظور این است که مجبور نیستید که حتماً از لایه‌بردارهای خانگی استفاده کنید.

تجربه‌ی شما از جوش سر سیاه چیست؟ آیا روشی جالب برای از بین بردن آن سراغ دارید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − هشت =