پاک کردن لکه روغن و چربی ؛ نکاتی برای پاک‌سازی چربی از روی لباس‌ها

0

این‌که آدم علاقه‌ی زیادی به یک لباس داشته باشد و سهواً به هر دلیلی لکه چربی روی آن بیفتد موقعیت بسیار بدی است، زیرا افتادن لکه روغن و چربی روی لباس آسان است، اما پاک کردن لکه روغن و چربی کاری‌ست دشوار و همراه با دردسر. اما نگران نباشید. هر مشکلی راه حلی دارد و افتادن لکه روغن و چربی روی لباس نیز مستثنی از این قاعده نیست. در این نوشتار از مجله استادکار یک سری راه‌حل ساده برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس به شما معرفی می‌کنیم تا با به کار گیری آن‌ها بتوانید باری دیگر لباس مورد علاقه‌تان را تن‌تان کنید. البته از این پس بیش‌تر مواظب باشید که دیگر هیچ لکه‌ای روی آن و در کل هیچ یک از لباس‌های‌تان نیفتد.

پاک کردن لکه روغن و چربی تازه

اگر لکه‌ای که روی لباس افتاده تازه است، راه حل متفاوتی نسبت به لکه‌ای که قبلاً افتاده و دیگر کاملاً در لباس جا گرفته می‌طلبد. برای پاک کردن لکه روغن و چربی تازه از روی لباس می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

۱- از مایع ظرفشویی استفاده کنید

بهترین و دم‌دست‌ترین راه حل برای رفع هر نوع لکه چربی از روی لباس، استفاده از مایع ظرفشویی به صورت غلیظ و مستقیم بر روی لکه است. نگران نباشید. مایع ظرفشویی حاوی مواد شیمیایی سخت نیست و بنابراین آسیبی به لباس‌تان وارد نمی‌آید. برای استفاده از مایع ظرفشویی جهت پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس، مقداری از آن را به صورت مستقیم بر روی لکه ریخته و با استفاده از یک مسواک به صورت دایره‌ای مایع را به لباس بمالید. چند دقیقه‌ای این کار را انجام دهید و سپس لباس را به مدت نیم ساعت دست‌نخورده در جایی قرار دهید. پس از نیم ساعت لباس را در ماشین لباسشویی انداخته و آن را با استفاده از آب گرم بشویید.

۲- از پودر بچه استفاده کنید

پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباسپاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس
پودر بچه گزینه‌ای عالی برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس

پودر بچه نیز گزینه‌ای عالی برای پاک کردن لکه روغن و چربی تازه از روی لباس است. به محض آن که روغن یا چربی روی لباس افتاد سعی کنید مقداری پودر بچه را روی چربی بریزید تا این پودر با نفوذ به الیاف لباس بتواند چربی را جذب کند. اجازه دهید که پودر بچه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خیس بخورد و سپس آن را پاک کنید. پس از این  اگر هنوز مقداری از لکه قابل مشاهده است می‌توانید لباس را در ماشین لباسشویی بشویید. اما این بار برعکس مورد اول باید لباس را با آب سرد بشویید.

۳- گچ هم برای پاک کردن لکه روغن و چربی مفید است

گچ هم پودری عالی برای پاک کردن لکه روغن و چربی است. مقداری از آن را، البته مقداری کم، روی لکه ریخته و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باقی بماند و سپس اقدام به پاک کردن گچ کنید. اگر در این مرحله باز هم اثری از لکه باقی مانده بود لباس را در ماشین لباسشویی انداخته و با آب سرد و دور زیاد مورد شستشو قرار دهید.

۴- نشاسته ذرت را امتحان کنید

یکی دیگر از پودرهایی که به طرزی شگفت‌آور می‌توانند در پاک کردن لکه روغن و چربی مفید باشد پودر نشاسته ذرت است. این پودر را روی لکه ریخته و بگذارید یک ربع روی لکه بماند. پس از یک ربع، پودر را پاک کنید و اگر دیدید که باز هم اثری از لکه باقی مانده آن را در ماشین لباسشویی انداخته و با دور سنگین و آب سرد بشویید. پس از شستشوی لباس با لباسشویی، باید لکه از بین رفته باشد.

۵- ترکیب نمک و الکل معجزه می‌کند

این راه حل بیش‌تر برای لباس‌های ضخیم مانند لباس‌های کتان و جین مفید است. یک قاشق نمک را با سه قاشق الکل ایزوپروپیل (یا همان الکل مخصوص ضد عفونی) ترکیب کرده و سپس روی لکه بمالید. برای مالش ترکیب بر روی لکه می‌توانید از یک پارچه‌ی نرم استفاده کنید. پس از این ۱۰ الی ۱۵ دقیقه لباس خود را به طور معمولی بشویید و شاهد از بین رفتن لکه باشید.

پاک کردن لکه روغن و چربی مانده از روی لباس

اما اگر لکه روغن و چربی روی لباس تازه نباشد، باید از راه‌حل‌های متفاوتی نسبت به روش‌های بالا استفاده کنید. این روش‌ها عبارت اند از:

۱- از اسپری مو کمک بگیرید

باور کنید یا نه، اما اسپری مو برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس مفید است.

پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس
برای استفاده از اسپری، یک دستمال کاغذی را روی لکه گذاشته و مقدار زیادی از اسپری به آن بزنید. اجازه دهید دستمالِ کاملاً خیس حدود ۳۰ دقیقه روی لکه بماند و سپس برای شستن لباس اقدام کنید.

اگر پس از شستشوی لباس با ماشین لباسشویی، باز هم اثری از لکه باقی مانده بود یک بار دیگر کل روش استفاده از اسپری را انجام دهید. آنقدر باید این کار را انجام دهید تا بالاخره لکه از بین رود.

۲- از نوشابه استفاده کنید

احتمالاً بارها شنیده‌اید که نوشابه بیش از آن که به عنوان نوشیدنی مفید باشد به عنوان یک تمیز کننده مفید است. در همین راستا، یعنی در راستای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس، نیز می‌توان از نوشابه کولا بهره گرفت. ممکن است در ابتدا فکر کنید که استفاده از نوشابه می‌تواند وضعیت را بدتر کند و حتی لکه‌ی خود نوشابه نیز روی لباس باقی بماند، اما این‌گونه نیست. برای از بین بردن لکه چربی از روی لباس یک نوشابه سیاه تهیه کنید و مقداری از آن را به طور مستقیم روی لکه بریزید. اجازه دهید نوشابه برای دو ساعت روی لکه بماند و سپس لباس را در ماشین لباسشویی بشویید. در این مرحله نباید هیچ اثری از لکه باقی مانده باشد.

۳- از آلوئه ورا بهره ببرید

پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس
ژل آلوئه ورا نیز می‌تواند برای کار شما مفید باشد

ژل آلوئه ورا نیز می‌تواند برای کار شما مفید باشد. اگر این ژل را در دسترس دارید (ژل ۱۰۰ درصد آلوئه ورا) مقداری از آن را مستقیم روی لکه ریخته و پس از چند دقیقه لباس را با ماشین لباسشویی بشویید. اگر واقعاً آلوئه ورا از نوع خاص و ۱۰۰ درصد بوده باشد در این مرحله با یک لباس بدون لکه مواجه خواهید شد.

برای آن که خودتان در منزل یک ژل آلوئه ورای خالص تهیه کنید می‌توانید از مطلب زیر استفاده کنید:

چطور ژل آلوئه ورا تهیه کنیم؟

۴- بد نیست شامپو را هم امتحان کنید

منظور از شامپو، شامپوی مو است. شما از شامپو برای از بین بردن چربی سر استفاده می‌کنید حال چرا از آن برای از بین بردن لکه چربی روی لباس استفاده نکنید؟ بنابراین بهتر است مقداری از شامپوی‌تان را روی لکه ریخته و پس از ۲۰ دقیقه لباس را با ماشین لباسشویی بشویید. احتمالاً پس از شستشوی لباس با لباسشویی شاهد یک لباس بدون لکه و تمیز خواهید بود.

سخن آخر

افتادن لکه روغن و چربی روی لباس دلیلی برای نگرانی نیست، چرا که با استفاده از روش‌هایی که در بالا معرفی کردیم می‌توانید هر تعداد لکه‌ی روغن و چربی را از روی لباس خود از بین ببرید. اگر شما نیز روشی برای پاک کردن لکه روغن و چربی سراغ دارید لطف کنید و آن را با ما و خوانندگان این متن به اشتراک بگذارید. قسمت نظرات، مخصوص نظرات شماست.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − چهار =