خواب آلودگی و خستگی پس از خواب زیاد : چرا همواره خسته‌ایم؟

0

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، حتی پس از یک خواب زیاد، بیدار می‌­شوید اما همچنان احساس خواب آلودگی می­‌کنید و نیاز به خواب بیشتری دارید! نگران نباشید شما تنها نیستید! بسیاری از افراد این حس خستگی حتی پس از خواب زیاد را تجربه کرد‌‌ه­‌اند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این راز که”چرا هر چقدر می­‌خوابیم باز خسته­‌ایم”را فاش کنیم.

بخش عظیمی از این خواب آلودگی به کیفیت خواب بستگی دارد. حتی اگر شما بیش از حد طبیعی نیز بخوابید اما کیفیت خواب شما مطلوب نباشد همچنان احساس خستگی خواهیدکرد. اما نگران نباشید، کارهای زیادی می­‌توانید انجام ­دهید تا به خواب مطلوب برسید و دیگر احساس خستگی و خواب­‌آلودگی نکنید.

آیا به اندازه کافی می­‌خوابید؟ آیا باید خواب زیاد داشته باشیم؟

یک فرمول ساده برای میزان خواب کافی وجود دارد، شما باید ۸ساعت در روز بخوابید. اما این قانون برای همه صدق نمی‌­کند. شاید برای بیشتر افراد ۸ ساعت خواب در طول روز کافی باشد اما این به این معنا نیست که برای همه کارساز است.

حین­ خواب، انسان وارد چندین سیکل خواب می­‌شود و به­‌طورکل دونوع خواب را تجربه می­‌کند-خواب سبک(که به آنnon-REM گفته می­‌شود) و خواب سنگین(که به اصطلاحREM خوانده می‌­شود). بهتر است بین این دو سیکل از خواب بیدار شوید تا وسط یکی از سیکل‌ها. هر سیکل به­ طور متوسط برای هر فرد بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می­‌کشد. برای داشتن خواب کافی معمولا ۴ یا ۵ سیکل در طول شب کافیست. حالا باید در نظر بگیرید دوره هر سیکل برای شما چقدر است. مثلا اگر هر سیکل از خواب شما ۹۰ دقیقه طول بکشد برای شما ۷٫۵ ساعت خواب کافیست و اگر قرار است مثلا ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شوید باید ساعت ۱۰:۳۰ شب بخوابید.

اما ازکجا بفهمیم هر سیکل خواب ما چقدر است؟ اپلیکیشن های مختلفی برای بررسی میزان و کیفیت خواب وجود دارد. می‌­توانید از آن‌ها استفاده کنید تا متوجه شوید هر سیکل از خواب شما چه مدت طول می­‌کشد. هر اپلیکیشنی که درنظرگرفتید را حداقل به مدت یک هفته استفاده و بررسی کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

حالا چطور می‌توانیم در این مدت زمان، خواب خوبی داشته باشیم. آیا لزوم داشتن خواب مطلوب این است که خواب زیادی داشته باشیم؟ برای داشتن خواب مطلوب باید نکاتی را پیش از خواب رعایت کنید.

  1. وسایل الکترونیکی را پیش از خواب کنار بگذارید.

چگونه خواب مطلوبی داشته باشیم
پیش از خواب دستگاه‌های الکترونیکی را کنار بگذارید.

بسیاری از ما حتی وقتی به رختخواب می‌­رویم با تلفن­ همراه یا تبلت در حال کارکردن و چک کردن پیغام هایمان هستیم. قرارگرفتن در معرض نور دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند به­ روی خواب ما تاثیر منفی بگذارد. چه خواب زیادی داشته باشیم چه خواب کم، این مساله در کیفیت خواب ما تاثیر می‌گذارد. این نور موجب می­‌شود مغز باور کند هنوز روز است و هورمون ملاتونین، که برای خواب لازم است، در بدن کم شود و درنتیجه نتوانیم بخوابیم یا خواب مطلوبی داشته باشیم. نور آبی بدترین نور است و متاسفانه بخاطر سبک زندگی مدرن امروزی خیلی از ما نمی‌­توانیم تا لحظه آخر قبل از خواب از وسایل الکترونیکی خود دور بمانیم. در این صورت بهتر است این موارد را امتحان کنید:

  • از اپلیکیشنی همانند lux استفاده کنید. این اپلیکیشن می­‌تواند نور آبی که از صفحه تلفن همراه یا سایر لوازم الکترونیکی شما ساتع می‌­شود را محدود کند.
  • نور صفحه لپ­تاپ، تلویزیون یا تلفن همراهتان را کم­ کنید.
  • تا جای ممکن از محافظ­ صفحه‌­ا‌ی استفاده کنید که نور شدید وسایل الکترونیکی را فیلتر می‌­کند.

هرچند در نهایت محققان پیشنهاد می­‌کنند هنگام خواب هیچ وسیله الکترونیکی از جمله تلفن همراه در اتاقتان نباشد تا بهترین کیفیت خواب را تجربه کنید. هر چه خواب با کیفیت‌تری داشته باشید دچار خواب آلودگی صبحگاهی نخواهید شد.

  1. قبل از خواب کافئین را کنار بگذارید.

چگونه خواب مطلوبی داشته باشیم
خوردن کافئین قبل خواب می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند.

کافئین و نیکوتین از جمله موادی هستند که به روی کیفیت خواب شما تاثیر می­‌گذارند. کافئین فقط در قهوه وجود ندارد، چای، نوشابه، شکلات حتی برخی از مسکن‌ها نیز حاوی کافئین هستند. متخصصین خواب پیشنهاد می­‌کنند حداقل ۶ ساعت پیش از خواب کافئین نخورید. همچنین اگر سیگار می­‌کشید برای اینکه خواب بهتری داشته باشید این قانون را درباره سیگار کشیدن نیز رعایت کنید تا هنگام صبح بعد از خواب زیاد همچنان احساس خواب آلودگی نکنید.

  1. فضای اتاق خواب را برای خوابیدن آماده کنید.

چگونه خواب مطلوبی داشته باشیم
وجود نور در اتاق خواب موجب می‌شود نتوانید خواب راحتی داشته باشید.

همانطور که گفته شد، نور باعث می‌­شود هورمون ملاتونین در بدن کاهش یابد و این به بدن شما پیغام می­‌دهد که باید بیدار بمانید. پس بهتر است برای اینکه خواب با کیفیتی داشته باشید اتاق را کاملا تاریک کنید. پرده ضخیم بکشید تا نور از آن عبور نکند یا از چشم بندهای مخصوص خواب استفاده کنید تا به اندازه کافی فضا برای خواب شما تاریک شود.

علاوه بر نور، دمای اتاق خواب نیز در خواب شما تاثیر می‌­گذارد.اتاق خواب مطلوب باید خنک باشد. معمولا پیشنهاد می­‌شود دمای اتاق بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتیگراد باشد تا بدن با آرامش بیشتری به خواب برود. اگر دمای اتاق مناسب نباشد نمی‌توانید خواب زیاد کافی کا داشته باشید و همین موجب خستگی و خواب آلودگی صبحگاهی شما خواهد شد.

  1. دو ساعت قبل از خواب ورزش سنگین انجام ندهید.

چگونه خواب مطلوبی داشته باشیم
یوگا ورزش مناسبی برای قبل از خواب است.

اگر می‌خواهید پیش از خواب ورزش کرده باشید حرکات یوگا می­‌تواند به بهتر خوابیدن شما کمک کند اما ورزش سنگین مانع داشتن خواب مطلوب می‌شود و معمولا بعد از یک ورزش سنگین سخت تر به خواب می‌­روید که همین مساله موجب می‌شود اگر به قدر کافی نیز خوابیده باشید باز هم احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.

  1. قبل از خواب دوش بگیرید.

دوش گرفتن باعث می­‌شود بدن ریلکس شود و اغلب ما زمانی­که ریلکس هستیم زودتر به خواب می­‌رویم و خواب بهتری خواهیم داشت.

  1. به داروهایی که مصرف می‌­کنید دقت داشته باشید.

چگونه خواب مطلوبی داشته باشیم
خوردن برخی از داروها قبل خواب ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند و بهنگام صبح احساس خواب آلودگی در شما ایجاد کند.

بسیاری از داروهایی که به ­دلایل مختلف مصرف می‌­کنید به­ روی کیفیت خواب شما تاثیر مستقیم دارند. چند نکته را درباره مصرف داروها در نظر داشته باشید. اول از همه، قرص‌­های خواب آور را کنار بگذارید. شاید فکر کنید قرص‌های خواب آور موجب می‌شوند شما خواب زیاد و کافی داشته باشید اما قرص‌­های خواب آور، بخصوص بدون تجویز پزشک، فقط اختلال در خواب طبیعی شما ایجاد می­‌کنند و استفاده مکرر از آن‌ها به­ روی سلامتی شما تاثیر خواهدگذاشت.سایر داروها را طوری تنظیم ­کنید که با خواب شما تداخل پیدا نکنند.

  1. رژیم­ غذایی سالمی را پیش بگیرید.

چگونه خواب مطلوبی داشته باشیم
رژیم غذایی مناسبی پیش بگیرید.

اینکه چه غذایی در طول روز، بخصوص پیش ازخواب، می­‌خورید به­ روی کیفیت خواب و سرحال بودن شما پس از بیدار شدن تاثیر دارد. هیچوقت صبحانه را از وعده‌های غذاییتان حذف نکنید، چراکه کنارگذاشتن این وعده ­غذایی مهم باعث می­‌شود هنگام شام غذای بیشتری بخورید و همین به ­روی خواب شما تاثیر می­‌گذارد. سعی کنید شام خود را پیش از ساعت ۸:۳۰ بخورید که بدنتان زمان کافی برای هضم غذا داشته باشد. بسیاری از افرادی که دیروقت شام می­‌خورند نمی‌توانند خواب خوبی داشته باشند چرا که بدنشان همچنان درگیر هضم غذا است.

سخن پایانی

خواب زیاد کافی نیست! بلکه خواب با کیفیت و مطلوب است که موجب می­‌شود هنگامی که از خواب بیدار می‌­شوید احساس خواب آلودگی نکنید و شادابی بیشتری داشته باشید. همچنین قرار دادن گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب نیز می‌تواند تا حد زیادی به بهبود وضعیت خواب شما کمک کند. بنابراین اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هرچقدر می‌­خوابید باز خسته‌­اید، از همین امروز سبک زندگی روزانه‌­تان را با توجه به نکاتی که گفته شد تغییر دهید. خیلی زود تاثیر آن را در زندگیتان خواهید دید.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 13 =