راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن

0

داشتن ناخن‌های سالم فقط موجب نمی‌شود احساس کنید زیباتر هستید بلکه نشانه‌ای از سالم بودن جسم شما نیز در خود دارد. علاوه بر این‌ها، ظاهر ناخن شما تاثیر بسیاری به روی افرادی که برای اولین بار شما را می‌بینند دارد. بنابراین اگر ناخنی شکننده و ناسالم داشته باشید در ذهن افراد فردی شلخته یا حتی بیمار جلوه خواهید کرد. بنابراین همیشه باید نسبت به تقویت ناخن خود کوشا باشید. تقویت ناخن جوانب مختلفی دارد، بخشی از سلامت ناخن مربوط به تغذیه شما می‌شود و بخش دیگر نیز به نگهداری و مراقبت شما از ناخن مرتبط است. بنابراین لازم است نکات مرتبط به هر دو بخش را در کنار هم انجام دهید تا همیشه ناخنی زیبا و سالم داشته باشید.

نکاتی که باید برای تقویت ناخن رعایت کنید

  • ناخن‌هایتان را از آب دور کنید. این بدین معنا نیست شما نباید هیچوقت دستانتان را بشویید یا آب به ناخنتان بزنید. بلکه باید تعادلی در انجام این کار وجود داشته باشد. مثلا هنگام ظرف شستن بهتر است حتما دستکش دستتان کنید. چرا که هم مایع ظرفشویی به پوست دست و ناخن شما آسیب می‌رساند هم بیش از حد در معرض آب بودن.
  • برای تقویت ناخن باید آن را از مواد شیمیایی دور نگه دارید. اگر برای شستشو از وایتکس یا هر محلول شوینده شیمیایی دیگر استفاده می‌کنید حتما دستکش دستتان کنید. مواد شیمیایی هم برای پوست شما مضر هستند هم به ناخن‌هایتان آسیب می‌رسانند.
  • ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید. اگر ناخن ضعیف و شکننده‌ای دارید یک راه برای اینکه به تقویت ناخن خود کمک کنید این است که آن را خیلی بلند نکنید. زمانی که از محلول‌های مختلف برای تقویت ناخن استفاده می‌کنید بهتر است ناخن شما کوتاه باشد و پس از اینکه به اندازه کافی تقویت شد آن را بلند کنید تا دائم نشکند و آسیب نبیند.
راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
کوتاه نگه داشتن ناخن در طول درمان ناخن به تقویت آن کمک می‌کند چرا که اگر هربار ناخن شما بشکند یا آسیب ببیند باز مراحل بیشتری برای تقویت آن لازم است.
  • کاشت ناخن را کنار بگذارید. مواد شیمیایی که برای کاشت ناخن استفاده می‌شود به مرور زمان ناخن شما را ضعیف می‌کند. اگر دوست دارید ناخن سالم و زیبایی داشته باشید بهتر است کاشت ناخن را کنار بگذارید و در عوض از مواد تقویت کننده ناخن که همانند لاک است استفاده کنید. همچنین در طول این دوره بهتر است زیاد ناخنتان را زیر لاک پنهان نکنید تا مواد تقویت کننده ناخن به خوبی به ناخن‌هایتان رسیدگی کنند.
  • از ناخنتان برای کندن چیزی استفاده نکنید. برخی از افراد عادت دارند از ناخنشان همانند ابزار استفاده می‌کنند. این عادت را کنار بگذارید و سعی نکنید با ناخنتان برای کندن چیزی استفاده کنید چرا که موجب شکستن و یا خراش افتادن به روی آن می‌شوید و این مساله به مرور زمان موجب ضعیف شدن ناخن شما خواهد شد.
  • استفاده بیش از حد از لاک پاک کن ناخنتان را ضعیف می‌کند. اگر دوست دارید دائما لاک روی ناخن خود داشته باشید بهتر است از لاک‌های با کیفیت استفاده کنید یا به روی لاک خود برق ناخن یا تاپ کوت بزنید تا لاک شما دوام بیشتری داشته باشد و نیازی نباشد دائم آن را پاک کنید و دوباره بزنید.
راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
بهتر است از برق ناخن‌هایی که ماندگاری لاک را بالا می‌برند استفاده کنید تا دائما مجبور نباشید به ناخن‌هایتان لاک پاک کن بزنید.

راهکارهای خانگی تقویت ناخن

از مواد زیر می‌توانید برای تقویت ناخن خود در خانه استفاده کنید:

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌ها برای تمام بدن است که یکی از فواید آن تقویت ناخن است. فقط کافیست مقداری از این روغن را به روی ناخن‌های خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. لازم است این کار را هر روز انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. روغن نارگیل همچنین موجل نرم شدن گوشه‌های ناخن شما شده و سطح ناخن شما را به مرور زمان سالم‌تر و یکدست‌تر خواهد کرد.

  • روغن زیتون و لیمو

روغن زیتون یک مرطوب کننده خوب برای ناخن است. این تقویت کننده ناخن همچنین خواص بسیاری برای پوست و مو نیز دارد. آن را با مقداری آبلیمو ترکیب کنید. لیمو نیز یک میوه آنتی اکسیدان و سرشار از ویتامین C است که می‌تواند به رشد ناخن کمک کند. بهتر است نسبت ترکیب این دو ماده سه به یک باشد. مثلا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آبلیمو. این محلول را تا زمانی که به دمای بدن برسد گرم کنید و ناخن‌هایتان را ده دقیقه در آن قرار دهید. این کار را نیز به طور روزانه انجام دهید تا نتیجه آن را خیلی زود متوجه شوید.

  • روغن ویتامین E

یکی دیگر از مرطوب کننده‌های طبیعی موثر برای سلامت ناخن و تقویت ناخن، ویتامین E است که می‌توانید روغن آن را تهیه کنید. مقداری روغن ویتامین E روی ناخن‌هایتان بریزید و به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید و چربی دستتان را نشویید تا ویتامین E به خوبی به ناخن و پوست شما جذب شود. پس از دو هفته متوجه تقویت ناخن خود و رشد سالم آن خواهید شد.

  • نمک دریایی

نمک دریایی بخصوص نمک دریای مرده ۲۰ ماده معدنی مفید دارد که بیشتر آن‌ها برای سلامت ناخن موثر هستند. مقدار یک یا دو قاشق غذاخوی نمک دریایی را در یک کاسه بریزید و با آب گرم ترکیب کنید. اگر روغن زیتون یا روغن ویتامین E دارید، چند قطره به این ترکیب اضافه کنید. همچنین شما آزاد هستید از لیمو یا روغن اسطوخودوس نیز در این ترکیب استفاده کنید تا هم بوی بهتری بگیرد هم خاصیت بیشتری داشته باشد. در نهایت کافیست ناخن‌هایتان را به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس با آب ولرم شسته و خشک کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید تا ناخن سالم و تقویت شده داشته باشید.

  • سرکه سیب

اگر ناخن شما شکننده است یا رنگ آن عوض شده است آن را یکبار در هر روز با سرکه سیب بشویید. این کار می‌تواند به بهبود وضعیت ناخن شما کمک کند. اسیدهای طبیعی موجود در سرکه سیب برای تقویت ناخن بسیار مفید هستند و می‌توانند بسیاری از عفونت‌های موجود روی ناخن را که منجر به زرد شدن آن می‌شود برطرف کنند.

مواد غذایی که به تقویت ناخن کمک می‌کنند

  • پروتئین‌

بسیاری از اعضای بدن بخصوص ناخن از پروتئین تشکیل شده‌اند بنابراین برای رشد به این ماده نیاز دارند. کمبود پروتئین در بدن می‌تواند موجب شکستگی یا ضعف ناخن شود. مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به تقویت ناخن خود کمک کنید. این موادغذایی می‌تواند شامل غاهایی همانند سویا، گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی شود.

راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
ماهی سرشار از پروتئین است و برای تقویت ناخن بسیار موثر است.
  • بیوتین

بیوتین با نام ویتامین H شناخته شده است و یک ماده مفید برای رشد ناخن است. بیوتین همچنین به چربی سوزی در بدن نیز کمک می‌کند و در کنار پروتئین برای سلامت پوست و مو نیز مفید است. این ماده مغذی در مواد غایی همانند خیار، کاهو، جو، گردو و شیر و برخی مواد غذایی دیگر یافت می‌شود.

  • فولیک اسید

فولیک اسید یا ویتامین B9 یکی دیگر از مواد موثر در رشد ناخن است. ناخن‌ها سریع‌ترین سلول‌های رشدی را در بدن دارند و فولیک اسید برای سلامت و مرطوب ماندن بافت‌های در حال رشد مفید است. در رژیم غذایی خود مواد غذایی سرشار از فولیک اسید را قرار دهید که شامل تخم مرغ، آووکادو، اسفناج، چغندر قند و مرکبات می‌شود.

راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
مرکبات یکی دیگر از میوه‌های مفید برای تقویت ناخن و سالم نگه داشتن آن هستند.
  • امگا ۳

امگا ۳ از جمله اسیدهای چرب مفید برای سلامتی است که به تقویت ناخن و رشد آن نیز کمک می‌کند. مواد غذایی که سرشار از این اسید هستند شامل تخم مرغ، گردو، ماهی و دانه چیا می‌شوند.

راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
گردو سرشار از امگا ۳ و بیوتین است که برای پوست و مو و ناخن مفید است.
  • زینک یا روی

کمبود روی در بدن یکی دیگر از دلایل رشد کند ناخن و تغییر رنگ آن است. روی یک ماده معدنی مفید برای رسد سلول‌های مختلف بدن از جمله سلول‌های رشد مو، پوست و ناخن است. بنابراین کمبود آن نه تنها به ضغف ناخن‌های شما منجر می‌شود بلکه احتمالا همزمان با آن متوجه خشکی پوست یا ریزش مو نیز خواهید شد. بنابراین مهم است که در رژیم غذایی خود مواد غذایی سرشار از روی را نیز قرار دهید که از آن‌ها می‌توان به دانه کدو، بادام هندی، دانه سویا، اسفناج و دانه‌های کتان اشاره کرد.

راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
اسفناج دارای خواص بسیاری برای بدن است و قرار دادن آن در رژیم غذایی می‌تواند به رشد و بهبود وضعیت ناخن‌هایتان کمک کند.
  • ویتامین A

ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که برای رشد ناخن و تقویت استخوان‌ها و همچنین دندان مفید است. این ویتامین همچنین همانند آنتی اکسیدان عمل کرده و سلول‌های بدن را از آسیب در برابر رادیکال‌های آزاد محفوظ می‌دارد. بنابراین در کنار تقویت ناخن می‌توانید با مصرف ویتامین A به سلامت دندان و پوست خود نیز کمک کنید. مواد غذایی که سرشار از ویتامین A هستند شامل تخم مرغ، شیر، مرکبات، اسفناج، سیب و زرد آلو می‌شوند.

راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
به طور کلی سیب یک میوه مفید برای سلامت بدن است که یکی از خواص آن کمک به رشد و تقویت ناخن است.

هرچند همچنان مواد غذایی دیگری به غیر از آنچه در این لیست ارائه شده می‌توانید بیابید که برای تقویت ناخن شما مفید باشد. بنابراین نیاز نیست فقط به این لیست ارائه شده بسنده کنید.

راهنمای کامل تقویت ناخن و راهکارهای آن
مراقبت از ناخن‌ها نه تنها به زیبایی دستان شما کمک می‌کند بلکه نشانه‌ای از سلامت جسمی افراد نیز خواهد بود.

سخن پایانی

ناخن‌ها بسیار در معرض آسیب دیدن قرار دارند چرا که ما بیشتر کارهایمان را با دست انجام می‌دهیم بنابراین ناخن‌ها با آب و مواد شیمیایی یا اجسام سخت بیشتر در ارتباط هستند. برای تقویت ناخن نیاز است که ابتدا نکاتی را رعایت کنید و در کنار آن تغذیه مناسب داشته و از محلول‌های مفید برای سلامت و تقویت ناخن استفاده کنید تا همیشه ناخنی زیبا و سالم داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + چهارده =