آیا شوره سر باعث ریزش مو می‌شود؟

2

اگرچه ممکن است ارتباط مستقیمی بین شوره سر و ریزش مو وجود نداشته باشد، با این وجود این دو مشکل آن‌قدر به هم نزدیک هستند که بررسی وجود ارتباط بین‌شان مهم است.

چنان‌چه شما نیز با این مشکلات مواجه هستید و برای خلاص شدن از شر هر کدام از آن‌ها درمان‌های مختلفی مانند مصرف انواع دارو و یا درمان‌های خانگی‌ای مانند استفاده از آب پیاز، ریشه‌ی سیر، علف لیمو یا روغن درخت چای را امتحان می‌کنید، می‌توانید برای کسب آگاهی بیشتر و مقابله‌ی مؤثرتر با شوره سر و ریزش مو با ما در ادامه‌ی این نوشته همراه باشید.

شوره سر چیست؟

شوره سر مشکلی است که حدود ۵۰ درصد از انسان‌های کره‌ی زمین را درگیر خود کرده است. بنابراین چنان‌چه با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در این مبارزه تنها نیستید!

این بیماری پوستی می‌تواند باعث پوسته‌پوسته شدن پوست سر شود و در نتیجه لکه‌های کوچک سفید یا خاکستری رنگی را روی موها به جا بگذارد. این بیماری علاوه بر این ممکن است باعث بروز احساس خشکی و خارش در پوست سر شود.

در مورد برخی از افراد ممکن است پوست سر حتی قرمز و متورم گردد. خوشبختانه این بیماری مسری نیست.

شوره سر و ریزش مو
متأسفانه افرادی که دارای شوره‌ی سر هستند ممکن است دچار این احساس ناخوشایند شوند که دیگران شوره‌ی سر آن‌ها را به عنوان نشانه‌ای از آلودگی بپندارند و آن را کریه و بدمنظر بدانند.

عواملی که ممکن است باعث بروز شوره‌ی سر شوند عبارتند از:

  • رشد بیش از اندازه‌ی مخمر روی پوست، یعنی درماتیت شوره‌ای در بزرگسالان و کرادل کپ یا کلاهک گهواره‌ای در نوزادان
  • عفونت قارچی پوست سر مانند تینآ کاپیتیس
  • هرگونه واکنش آلرژیک به اسپری مو، ژل، رنگ مو و …
  • بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس

علاوه بر این موارد، استرس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد هم می‌توانند شوره‌ی سر را تشدید کنند.

در اغلب موارد قارچ‌هایی که باعث پیدایش شوره‌ی سر می‌شوند، باعث افزایش رشد پوست سر شده و در نتیجه تعداد سلول‌های مرده روی پوست سر نیز بیشتر از میزان معمولی می‌شود.

این‌ها همان پوسته‌پوسته‌هایی هستند که روی پوست سر قرار دارند و به وسیله‌ی چربی پوست سر به یکدیگر و همچنین به پوست سر چسبیده‌اند.

شوره سر، عامل غیرمستقیم ریزش مو

وجود شوره‌ی سر به تنهایی نمی‌تواند تنها عامل بروز مشکل ریزشِ مو شود. با این وجود برخی از موضوعات مرتبط با پوست سر می‌توانند باعث ریزش مو در فرد شوند.

به عنوان مثال تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش موی موقت که بر اثر یک شوک یا استرس ایجاد می‌شود، ممکن است باعث نازک شدن مو در قسمت بالای سر فرد شود. به طور مشابه برخی از مشکلات مربوط به شوره‌ی سر مانند خارش پوست سر نیز می‌توانند رشد موها را تضعیف کرده و باعث ریزش موی بیشتری شوند.

افزون بر این، پوسته‌پوسته شدن مزمن پوست سر ممکن است باعث افزایش ریزش مو و همچنین کاهش موقت تعداد موها در هر سانتی‌متر مربع از پوست سر، که با عنوان کاهش تراکم مو شناخته می‌شود، گردد.

بنابراین شوره‌ی سر مزمن و درمان‌نشده، بدین معناست که پوست سر فرد برای مدتی طولانی پوسته‌پوسته شده است. این امر ممکن است عوارض خود را روی موها بر جای گذاشته و نتیجه‌ی آن ریزش مو باشد. محققان حتی بر این باورند که پوست سری که دارای شوره است دچار ریزش موی بیشتری نسبت به پوستی می‌شود که فاقد شوره است.

خارش دائمی و تضعیف ریشه‌ی موها

از دست دادن موها ممکن است به سبب مشکلات جانبی‌ای باشد که شوره‌ی سر به دنبال دارد. به عنوان نمونه خارش دائمی محلی از پوست سر که دارای شوره است، ممکن است دچار ریزش موی فیزیکی شود، بدین معنی که ممکن است فرد به صورت ناگهانی و ناخواسته به هنگام خارش پوست سر، موهای خود را از ساقه درآورد. علاوه بر این خشکی می‌تواند باعث آسیب رسیدن به مو از نظر تغذیه‌ای شود.

شوره سر و ریزش مو
خارش زیاد ریشه موها را تضعیف می‌کند.

استفاده‌ی مداوم از شامپوی ضد قارچ، باعث آسیب دیدن و شکنندگی مو

می‌توان از شامپوی ضد قارچ یا حتی شامپوی معمولی، چندین بار در هفته، برای مقابله با شوره‌ی سر استفاده کرد، اما متأسفانه این کار موها را خشک و مجعد می‌کند. بدتر از این، چنین عادتی ممکن است باعث آسیب دیدن کوتیکول مو شده و کیفیت و ظاهر کلی مو را تحت تأثیر قرار دهد.

پس از هر بار شستن، موها به سختی‌ شانه می‌شوند و ممکن است بشکنند و این امر در نهایت می‌تواند به ریزش بسیار زیاد مو منتهی شود. نرم کردن کوتیکول مو و پوشش ساقه‌ی آن می‌تواند در کاهش دادن این مشکل مؤثر باشد.

داروهای کاهش ریزش مو، باعث ایجاد شوره‌ی سر

جالب است که ریزش مو خود می‌تواند باعث پیدایش شوره‌ی سر شود. چنان‌چه فردی در حال درمان ریزش موی خود با استفاده از مصرف برخی از داروها باشد، ممکن است با شوره‌‌ی سر مواجه شود. داروهای درمان ریزش مو مانند ماینوکسیدیل، که درمانی موضعی برای تحریک رشد موهاست، دارای برخی عوارض جانبی ناخواسته مانند سوزش پوست سر و درماتیت هستند.

این داروها علاوه بر این ممکن است در برخی موارد باعث بروز خشکی در موها شوند. استفاده از این داروها می‌تواند باعث ایجاد شوره‌ی سر و همچنین شدت یافتن خشکی موها بر اثر پیدایش شوره شود.افزون براین تحقیقاتی در مورد درمان همزمان دو بیماری با استفاده از دو داروی ماینوکسیدیل برای تحریک رویش مجدد مو و کتوکونازول به عنوان دارویی ضد قارچ انجام شده است که می‌تواند امیدی برای افرادی باشد که از هر دو بیماری رنج می‌برند.

درمان طبیعی شوره‌ و کاهش ریزش مو 

شوره‌ی سر با خشکی، خارش و پوسته‌پوسته‌ شدن پوست سر در ارتباط است. به همین دلیل است که معمولاً گفته می‌شود مرطوب کردن و استفاده از نرم‌کننده برای پوست سر و مو می‌تواند خارش سر را تسکین دهد. انجام این کار علاوه بر این، باعث تغذیه‌ی مو از ریشه تا انتهای آن می‌شود. گذشته از این‌ها برخی از درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند مشکل شوره‌ی سر و همچنین ریزش مو را برطرف کنند. در ادامه نگاهی به برخی از این روش‌ها خواهیم انداخت:

۱- آب پیاز خام یک عامل ضد قارچ است و در نتیجه برای درمان شوره‌ی سر مفید می‌باشد. این ماده‌ی غذایی علاوه بر این به عنوان درمانی طبیعی برای کچلی سکه‌ای که باعث ریزش مو در یک ناحیه‌ی کوچک می‌شود، شناخته شده است.

۲- خمیر یا ژل سیر که روی پوست سر مالیده می‌شود، یکی از درمان‌هایی است که هم برای ریزش مو و هم برای شوره‌ی سر مفید است.

۳- روغن علف لیمو نوعی تونیک بسیار عالی برای موهاست و می‌تواند شوره‌ی سر را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

شوره سر و ریزش مو
درمان شوره سر می‌تواند به کاهش ریختن موها کمک کند.

ریزش مو ممکن است معلول دیگر علت‌ها نیز باشد

با این اوصاف، اگر شوره‌ی سر عامل ریزش موی سر شما نبود چه؟ علل دیگری که ممکن است باعث ریختن موها شوند کدام اند؟

ریزش مو ممکن است ناشی از عواملی مانند استرس، کمبود مواد مغذی و عدم تعادل هورمون‌های غده‌ی تیروئید باشد. درمان‌های ویژه‌ای مانند شیمی‌درمانی نیز ممکن است باعث شوند تا فرد دچار این مشکل شود.

استفاده از روش‌های متعدد برای فرم دادن به مو مانند استفاده از مواد شیمیایی یا گرما برای رنگ و بافت موها نیز می‌تواند باعث این مشکل مو شوند. ریزش موی کششی نیز یکی از عوامل قابل اجتنابی است که از دست دادن موها را به دنبال دارد. این نوع ریزش مو زمانی ایجاد می‌شود که فرد موهای خود را تحت کشش و فشار بیش از اندازه برای فرم دادن در حالتی خاص قرار ‌دهد.

علاوه بر این اختلالاتی مانند اختلال موکنی که در آن فرد با وسوسه‌ای غیرقابل مقاومت برای کندن موهای خود مواجه است هم در نهایت باعث از دست دادن بخشی از موها می‌شوند.

سخن آخر

با توجه به آن‌چه گفته شد، چنان‌چه ریزش مو و شوره‌ی سر زندگی را برای شما تلخ کرده‌اند، ارزش آن را دارد که تلاش خود را بیشتر کنید و به مسئله به صورت عمیق‌تری بپردازید تا متوجه شوید آیا ارتباطی بین این دو مشکل شما وجود دارد یا خیر و اینکه در نهایت چه عاملی باعث بروز این مشکلات شده‌اند.

وقت گذاشتن و تلاش کردن برای یافتن راه حل این مشکلات برای بازیافتن آن موهای زیبایی که از دست داده‌اید ارزش‌ش را دارد.

2 نظرات
  1. Aten می گوید

    اب پیاز برای مو عوارض ندارد؟

  2. Wahid می گوید

    بسیار تشکر از شما من هم بسیار ریزش مو و شوره سر دارم نمی دانم چی کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =