۷ مورد از خواص آلوورا که باید بدانید

0

آلوئه ورا یک گیاه دارویی محبوب است که هزاران سال است که از آن استفاده می شود. خواص دارویی آلوورا این گیاه را بیشتر برای درمان آسیب های پوستی شناخته کرده است، اما همچنین چندین اثر مفید دیگر بر سلامتی دارد که در ادامه به این خواص آلوورا اشاره می کنیم.

آلوئه ورا چیست؟

آلوورا گیاهی از خانواده جنس آلوئه است که در بسیاری از تمدن ها مانند مصر، یونان تا ایتالیا و ایران از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. در واقع قدمت استفاده از این گیاه به بیش از ۶۰۰۰ سال پیش می رسد. آلوئه از خانواده سوسن است، این گیاه با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی و آبدار با برگ های پهن تیغ دار است.

آلوورا گیاهی بدون ریشه و یا با ریشه بسیار کوتاه است که برگهایی ضخیم و گوشتی دارد که طول آن بین ۶۰-۱۰۰ سانتی متر نیز می رسد. حاشیه برگ ها دندانه دندانه و رنگ این گیاه سبز است. با شکستن یک ساقه از این گیاه می توانید ژلی که از آن خارج می شود و برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد را ببینید.

خواص آلوورا برای جوش صورت
آلوورا گیاهی بدون ریشه و یا با ریشه بسیار کوتاه است که برگهایی ضخیم و گوشتی دارد

موارد استفاده از خواص آلوئه ورا

از ژل خالص آلوئه ورا در موارد مختلفی مانند کرم های مرطوب کننده، پودر و شامپو بچه، اسپری مو، مکمل های غذایی و حتی کمپوت و لوسیون و … استفاده می شود. انواع کرم دست و صورت به دلیل خاصیت آلوورا به همراه ویتامین ها و روغن های طبیعی توسط شرکت های مختلف تولید می شود که مناسب پوست های خشک و آسیب دیده است و موجب حفظ رطوبت طبیعی پوست و خاصیت کشسانی آن می شود.

خواص آلوورا برای پوست و مو ثابت شده است و دارای خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی است و به افرادی که پوست خیلی خشک و اگزما دارند مصرف این کرم ها برای رفع خارش و التهاب های پوستی توصیه می شود. مقاله خواص آلوورا برای پوست و مو اطلاعات مفیدی در رابطه با خواص آلوورا برای مو در اختیار شما قرار می دهد .

خواص آلوورا برای پوست و مو
الوورا دارای خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی است و به افرادی که پوست خیلی خشک و اگزما دارند توصیه می شود

فواید و خواص آلوورا

در ادامه لیستی از فواید آلوئه ورا برای شما گردآوری شده است که با هم در مورد آن می خوانیم.

 حاوی ترکیبات گیاهی سالم

آلوئه ورا گیاهی ضخیم و کوتاه است که آب را در برگهای خود ذخیره می کند. این گیاه در صنایع آرایشی ، دارویی و غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و ارزش بازار سالانه آن ۱۳ میلیارد دلار در جهان است. هر برگ از یک بافت باریک تشکیل شده است که آب را ذخیره می کند و باعث ضخیم شدن برگ ها می شود. این بافت باریک و پر آب ، “ژلی” است که ما در محصولات آلوئه ورا شاهد استفاده از آن هستیم.

این ژل حاوی بیشتر ترکیبات فعال زیستی گیاه از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است. به طور کلی آلوئه ورا یک گیاه دارویی محبوب است که برگهای آن مملو از ماده ای مانند ژل است که حاوی ترکیبات مفید بیشماری است. اگر سوالتان این است که ژل آلوئه ورا را از کجا بخریم، باید گفت که این ژل در ترکیبات مختلف در محصولات موجود در بازار وجود دارد و هم اینکه می توانید آن را خودتان تهیه کنید. مقاله استاد در زمینه انواع آلوئه ورا نیز می تواند برایتان مفید باشد.

فواید و خواص گیاه آلوورا  حاوی ترکیبات گیاهی سالم
این ژل حاوی بیشتر ترکیبات فعال زیستی گیاه از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند. از دیگر خواص گیاه آلوورا و ژل آلوئه ورا این است که حاوی آنتی اکسیدانهای قدرتمندی است که به خانواده بزرگی از مواد معروف به پلی فنولها تعلق دارند. این پلی فنل ها به همراه چندین ترکیب دیگر در آلوئه ورا می توانند به جلوگیری از رشد برخی باکتری هایی که می توانند باعث ایجاد عفونت در انسان شوند کمک کند. آلوئه ورا حاوی ترکیبات مختلف آنتی اکسیدانی قدرتمند است. برخی از این ترکیبات می توانند به جلوگیری از رشد باکتری های مضر کمک کنند.

تسریع بهبود سوختگی ها

از خواص الوئه ورا استفاده به عنوان داروی موضعی نیز می توان نام برد که به جای خورده شدن روی پوست مالیده می شود. این گیاه مدت هاست که به عنوان درمانی برای زخم ها، به ویژه سوختگی، از جمله آفتاب سوختگی شناخته شده است. در حقیقت ، سازمان غذا و دارو پماد آلوئه ورا را ابتدا به عنوان داروی بدون نسخه برای سوختگی های پوستی در سال ۱۹۵۹ تصویب کرد.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی و تسریع بهبود سوختگی ها
سازمان غذا و دارو پماد آلوئه ورا را ابتدا به عنوان داروی بدون نسخه برای سوختگی های پوستی در سال ۱۹۵۹ تصویب کرد.

مطالعات نشان می دهد که این یک درمان موضعی مؤثر برای سوختگی های درجه یک و درجه دو است و اثر خنک کنندگی یکی از خواص آلوورا برای مردان ای است که زیر آفتاب کار می کنند و پوستشان می سوزد. با بررسی ۴ مطالعه تجربی مشخص شد که آلوئه ورا می تواند زمان بهبودی سوختگی را در حدود ۹ روز در مقایسه با داروهای معمولی کاهش دهد. مدارک و شواهد موجود برای آلوئه ورا در بهبودی سایر انواع زخم ها نیز وجود دارد. به نظر می رسد استفاده از آلوئه ورا برای ترمیم برخی زخم ها روند بهبودی را تسریع می کند.

کاهش پلاک های دندانی

از خواص الو ورا برای دندان ها نیز می توان به کاهش پلاک های دندانی اشاره کرد. پوسیدگی دندان و بیماری های لثه مشکلات سلامتی بسیار شایعی محسوب می شوند. یکی از بهترین راه های جلوگیری از بروز این امر، کاهش پلاک روی دندان هاست. در یک مطالعه شستشوی دهان از میان ۳۰۰ فرد سالم ، آب آلوئه ورا ۱۰۰٪ خالص با ماده استاندارد دهانشویه کلرهگزیدین جایگزین شد.

بیشتر بدانید نگهداری و پرورش گیاه آلوورا در خانه

پس از گذشت ۴ روز از استفاده ، مشخص شد که شستشوی دهان با آلوئه ورا به همان اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک دندان مؤثر است. مطالعه دیگری فواید مشابهی از شستشوی دهان آلوئه ورا را هنگام استفاده در طی یک دوره ۱۵ تا ۳۰ روزه نشان داد. آلوئه ورا این کار را با کشتن باکتری تولید کننده پلاک Streptococcus mutans در دهان و همچنین مخمر Candida albicans انجام می دهد. بنابراین وقتی خواص آلوءورا به عنوان شستشوی دهان مورد استفاده قرار می گیرد، آب خالص آلوئه ورا به همان اندازه دهانشویه معمولی در کاهش پلاک دندان موثر است.

از آلوورا می توانید برای کاهش پلاک های دندانی استفاده کنید
شستشوی دهان با آلوئه ورا به همان اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک دندان مؤثر است.

بهبود یبوست

آلوئه ورا اغلب برای درمان یبوست استفاده می شود. این بار این ژل آلوورا نیست که استفاده می شود، بلکه بافت لاتکس آن است که چنین مزایایی دارد. لاتکس یک مانده زرد چسبنده است که درست در زیر پوست برگ یافت می شود. ترکیب کلیدی مسئول این ماده ، آلوئین یا barbaloin نام دارد که دارای اثرات ملین به خوبی تثبیت شده است. با این حال ، برخی از نگرانی ها در مورد مسائل سلامت در هنگام استفاده مکرر مطرح شده است. به همین دلیل، آلوئه لاتکس از سال ۲۰۰۲ تاکنون در ایالات متحده به عنوان داروی بدون نسخه در دسترس نیست.

برخلاف تصور عامه، به نظر نمی رسد آلوئه ورا در مقابل سایر اختلالات گوارشی ، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مؤثر باشد. لاتکس آلوئه ورا اثرات ملین زیادی دارد و این امر باعث درمان یبوست می شود. به نظر نمی رسد برای سایر بیماری های دستگاه گوارش مفید باشد.

بیشتر بدانید چطور ژل آلوئه ورا یا ژل آلوورا درست کنیم؟

سلامت پوست و بهبود چین و چروک

از جمله خواص الوورا برای پوست این است که ممکن است باعث بهبود پوست و جلوگیری از چین و چروک شود. شواهد اولیه وجود دارد مبنی بر اینکه ژل موضعی آلوئه ورا می تواند روند پیری پوست را کند بکند. در یک مطالعه از ۳۰ زن بالای ۴۵ سال، استفاده موضعی از ژل نشان داده است که باعث افزایش تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست در طی یک دوره ۹۰ روزه می شود. یک مطالعه دیگر نشان داد که آلوئه ورا باعث کاهش اریتم (قرمزی پوست) می شود. شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان می دهد آلوئه ورا می تواند بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت ناشی از اشعه را درمان کند.

یکی از خواص مهم آلوورا سلامت پوست و بهبود چین و چروک است
ژل موضعی آلوئه ورا می تواند روند پیری پوست را کند بکند

کاهش سطح قند خون

آلوئه ورا گاهی به عنوان داروی سنتی برای دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود که این گیاه حساسیت به انسولین را تقویت کرده و به بهبود مدیریت قند خون کمک می کند. چندین مطالعه حیوانی و انسانی در بیماران دیابتی نوع ۲ در واقع نتایج امیدوار کننده ای از مصرف عصاره آلوئه ورا بدست آورده است. با این حال ، کیفیت این مطالعات نسبتاً ضعیف بود، بنابراین قطعاً توصیه آلوئه ورا برای این منظور زود است.

اکنون که با خواص آلوورا آشنا شدید، شما نیز می توانید دست به کار شوید و از این ماده معجزه آسا استفاده کنید.

منبع: medicalnewstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =