خون در ادرار نشانه چیست و چه درمانی دارد؟

1

خون در ادرار نشانه چیست؟ این پرسشی است که در این نوشتار از مجله استادکار به طور کامل روی آن تمرکز داریم و سعی‌مان بر آن است که پاسخی کامل به آن بدهیم. به هر دلیلی اگر به‌دنبال آگاهی بیش‌تر در مورد علت وجود خون در ادرار یا هماچوری هستید این مطلب را از دست ندهید.

مقدمه در باب خون در ادرار یا هماچوری

وضعیتی که خون توسط خود فرد در ادرار دیده می‌شود خون در ادرارِ ماکروسکوپی نام دارد. یک نوع خون در ادرارِ دیگر وجود دارد که صرفاً با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. این نوع را خون در ادرار میکروسکوپی می‌نامند. از یک علت مشخص نمی‌توان برای هماچوری نام برد، بل این وضعیت علل احتمالی متعددی دارد. خبر نسبتاً خوب این است که اکثر علل احتمالی خطرناک نیستند، ولی با این حال چند مورد معدود می‌توانند خطرناک باشند.

درمان خون در ادرار بستگی به علت مشکل دارد. با این مقدمه نوبت به آن رسیده که بحث اصلی‌مان در باب هماچوری را آغاز کنیم. ابتدا با یک‌دیگر مروری بر نشانه‌های این وضعیت خواهیم داشت و خواهیم دید که چه زمانی باید فرد به پزشک مراجعه کند. پس از این، از علل احتمالی این مشکل خواهیم گفت و در آخر نیز بحث‌مان به تشخیص علت اصلی مشکل توسط پزشک و راه‌های درمان خواهد رسید.

نشانه‌های خون در ادرار

نشانه‌های زیادی برای وضعیت هماچوری وجود ندارند جز آن که در هماچوری ماکروسکوپی ممکن است ادرار به یکی از رنگ‌های صورتی، قرمز و حتی قهوه‌ای درآید. این وضعیت دردناک نیست مگر آن که خون به لخته خون تبدیل شده باشد.

فرد باید دقت کند که اگر شب قبل چغندر، توت و مواد این قبیل مصرف کرده تغییر در رنگ ادرار او طبیعی است، اما درصورتی‌که چنین چیزهایی مصرف نکرده و ادرارش چند بار حالت خونی داشته باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بدانید چه مواقعی باید خون‌دماغ را جدی بگیریم؟

علل احتمالی خون در ادرار

خون در ادرار می‌تواند نشانه‌ی وضعیت‌های مختلفی باشد. از جمله‌ی این وضعیت‌ها می‌توان موارد زیر را فهرست کرد:

۱- عفونت دستگاه ادراری

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار وارد بدن شده و در مثانه تکثیر می‌شوند. از علائم آن جز خون در ادرار می‌توان به نیاز مداوم به دفع ادرار، احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن و بوی شدید و بد ادرار اشاره داشت. در برخی افراد، خصوصاً میان‌سالان، ممکن است تنها علامتِ عفونت دستگاه ادراری هماچوریِ میکروسکوپی باشد.

۲- پلونفریت

خون در ادرار نشانه چیست؟
پلونفریت یا عفونت کلیه زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق جریان خون یا میزنای وارد کلیه یا کلیه‌ها می‌شوند. علائم این وضعیت نیز مانند علائم وضعیت قبل هستند، هرچند ممکن است فرد تب و پهلودرد را نیز تجربه کند.

۳- سنگ مثانه یا سنگ کلیه

وجود سنگ در کلیه یا مثانه می‌تواند علتی برای وجود خون در ادرار باشد، چه نوع میکروسکوپی و چه نوع ماکروسکوپی. سنگ کلیه یا مثانه هم می‌توانند با درد همراه باشند و هم بدون درد.

۴- بزرگی پروستات

غده‌ی پروستات، که درست زیر مثانه قرار دارد، ممکن است به عللی، خصوصاً در مردان میان‌سال، بزرگ شود. بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات نیز می‌تواند موجب هماچوری میکروسکوپی یا ماکروسکوپی شود. از جمله سایر علائم آن نیز می‌توان به نیاز فوری به دفع ادرار و دشواری در دفع ادرار اشاره داشت.

خون در ادرار نشانه چیست؟
در ضمن پروستاتیت یا التهاب پروستات نیز می‌تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

۵- گلومرولونفریت

وجود خون در ادرار می‌تواند نشانه‌ای از گلومرولونفریت نیز باشد. گلومرولونفریت نوعی بیماری کلیوی بوده و دلالت دارد بر التهاب گلومرها یا رگ‌های کوچک کلیه. گفته می‌شود این بیماری با دیابت، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی نیز مرتبط است.

۶- سرطان

ادرار خونی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان کلیه، سرطان مثانه یا سرطان پروستات پیش‌رفته باشد. متأسفانه این سرطان‌ها در مراحل اولیه که به‌خوبی قابل درمان هستند ممکن است علامت خاصی نداشته باشند.

۷- کم‌خونی داسی‌شکل

این بیماری یک نقص ارثی در هموگلوبین است و می‌تواند موجب هماچوری میکروسکوپی یا ماکروسکوپی شود.

۸- آسیب کلیوی

ضربه به کلیه و یا سایر آسیب‌های کلیوی ناشی از تصادف، ورزش و … نیز ممکن است ادرار خونی را سبب شوند.

۹- مصرف برخی داروها

داروهایی مانند سیکلوفسفامید و پنی‌سیلین نیز ممکن است موجب ادرار خونی شوند. افزون بر این، در برخی مواقع افرادی که داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین مصرف می‌کنند نیز به ادرار خونی دچار می‌شوند.

۱۰- ورزش شدید

البته که خیلی کم اتفاق می‌افتد که ورزش سنگین موجب ادرار خونی شود، اما با این حال دقیقاً مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد. ممکن است ضربه به مثانه در حین ورزش و یا کم‌آبی در این امر نقش داشته باشند.

در آخر قابل ذکر است که در برخی موارد نیز دقیقاً مشخص نیست که چرا خون در ادرار آمده است.

تشخیص علت هماچوری توسط پزشک

هر فرد در صورت تجربه‌ی خون‌ادراری باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند تا پزشک با انجام بررسی‌های لازم نسبت به تشخیص علت دقیق مشکل اقدام نماید. پیش از اعزام، فرد بهتر است علائم خود را روی کاغذ یادداشت کند و افزون بر این اطلاعاتی که گمان می‌کند به درد پزشک می‌خورند را نیز در آن کاغذ ذکر کند، از سابقه پزشکی خود گرفته تا نوع داروهایی که مصرف می‌کند.

پزشک با درنظر گرفتن علائم و پرسش‌و‌پاسخ‌های لازم، ممکن است از آزمایش‌های زیر برای تشخیص علت مشکل استفاده کند:

  • آزمایش ادرار (یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که پزشک برای تشخیص علت خون‌ادراری از آن استفاده می‌کند.)
  • تصویربرداری‌های پزشکی (گاه ممکن است پزشک از سی‌تی‌اسکن، ام.آر.آی و یا سونوگرافی نیز استفاده کند.)
  • سیستوسکوپی (در طی این آزمایش، پزشک یک لوله باریک را به همراه یک دوربین وارد مثانه می‌کند و از طریق نمایش‌گر به بررسی وضعیت مثانه می‌پردازد.)
خون در ادرار نشانه چیست؟ خون در ادرار نشانه چیست؟
سیستوسکوپی

درمان هماچوری

درمان هماچوری درواقع رفع علت آن است. بسته به علت این مشکل، ممکن است پزشک از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کند و یا آن که ممکن است به استفاده از سنگ‌شکن، داروهای مفید برای پروستات و موارد دیگر نیاز باشد. درکل درمان هماچوری کاملاً به علت آن وابسته است.

سخن آخر

وجود خون در ادرار را باید جدی گرفت و با مراجعه به پزشک از علت مشکل باخبر شد. این امر عمدتاً نشانه‌ای از یک بیماری است، اما در موارد بسیار معدودی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک باشد. درمان آن نیز زحمت زیادی ندارد.

منابع: healthline | mayoclinic

1 نظر
  1. iraj.m می گوید

    سلام میخام خودکار روی کاغذ پاک بکنم چیکار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − 2 =